شناسه خبر: 11686 منتشر شده در مورخ: 1396/4/25 ساعت: 10:34 گروه: اجتماعی  
در زنجان اختلالات ژنتیکی ریشه اصلی معلولیت ها

در زنجان اختلالات ژنتیکی ریشه اصلی معلولیت ها

مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت: در هر دقیقه ۸ کودک معلول در دنیا متولد می‌شود و در زنجان نیز نیمی از معلولیت ها ریشه ژنتیکی دارند.

به گزارش ایران سپید محمد محمدی قیداری افزود: در استان زنجان ۵۰ درصد از معلولیت ها اختلالات ژنتیکی دارند و در هر دقیقه ۸ کودک معلول در دنیا متولد می‌شود و در کشور سالانه ۴۰ هزار معلول در کشور متولد می‌شود.

وی اظهار کرد: معلولیت نه تنها به خانواده ضربه می‌زند بلکه هزینه‌های بسیار سنگینی را به جامعه وارد می‌کند و در این میان پیشگیری بهترین اقدام برای کاهش بروز بیماری‌های ارثی مادر زادی است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: مشاوره ژنتیک گامی مؤثر در کم کردن معلولیت‌ها است و پیشگیری از اختلالات ژنتیک و مادرزادی جنبه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که مشاوره ژنتیک هسته اصلی و بخش مهم این خدمات را تشکیل می‌دهد.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت: مشاوره ژنتیک به معنی تبادل اطلاعات بین مشاوره کننده و مراجع است و مشاوره با توجه به اطلاعات دریافتی در خصوص بیماری‌های موجود در خانواده، ریسک تکرار بیماری را در نسل بعدی تخمین می‌زند.

محمدی قیداری یادآور شد: این بیماری در افرادی که در خانواده سابقه معلولیت دارند و ازدواج فامیلی داشته‌اند به‌عنوان گروه پرخطر نام‌گذاری شده‌اند بیشتر است و پیشگیری بهترین اقدام برای کاهش بروز بیماری‌های مادرزادی است و می‌تواند کنترل کرد.

محمدی قیداری با اشاره به اجرای این طرح در استان افزود: این طرح در دو مقطع است، رده اول برای زوجینی که در شرف ازدواج هستند و بعدی هم در مدارس و دانشگاه‌ها است  و طرح غربالگری ژنتیکی در دانشگاه‌ها و مدارس با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و برای زوجین جوان در ثبت‌اسناد انجام می‌شود و برای دو هزار و ۵۰۰ نفر در سال گذشته انجام شد. 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: معلولان چند برابر بیشتر از افراد سالم هزینه دارد و مشاوره ژنتیک روشی است تا بیماران و خانواده‌های آنان بتوانند، اطلاعات علمی درباره بیماری و شرایط ژنتیکی خود را به‌دست آورند و بهترین زمان برای انجام مشاوره ژنتیک را قبل از ازدواج است. 

وی افزود: مشاوره قبل از بارداری، در دوران بارداری و یا پس از تولد اولین فرزند ناهنجار قابل انجام است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *