شناسه خبر: 1152 منتشر شده در مورخ: 1392/9/10 ساعت: 15:00 گروه: دانش و فن آوری  
تهران هسته مرکزی اجتماع اندیشه های نو در قلمرو فناوری های نوین است
در نخستین جلسه هم اندیشی :

تهران هسته مرکزی اجتماع اندیشه های نو در قلمرو فناوری های نوین است

نخستین جلسه از سلسله جلسات هم اندیشی در حوزه رایانه و فنآوری ارتباطات و اطلاعات، با حضور کارشناسان نابینا در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

به گزارش ایران سپید در این جلسه که به همت کانون نابینایان فرهنگسرای بهمن برگزار شد، کارشناسان و مدرسان در حوزه فنآوری رایانه، ارتباطات و اطلاعات،طی مباحثی کلی، محورهای موضوعات تخصصی جلسات آینده را مشخص کردند.

محسن رستمی، دبیر  این سلسله جلسات، در آغاز نخستین نشست هم اندیشی، ضمن اشاره به فلسفه برگزاری این دوره تخصصی اظهار داشت: «آنچه باعث شد تا به فکر برگزاری این نشست های سلسله وار بیفتیم، پیشینه نسبتاً طولانی آشنایی ما با رایانه است. زمانی که آقای راشاد مسؤولیت بخش نابینایان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران را بر عهده داشت، طی جلساتی که گه گاه و به صورت مقطعی تشکیل می شد، مباحث تخصصی رایانه را مطرح می کردیم؛ این جلسات به قدری پربار می شد که احساس می کردیم در یکی از کلاسهای تخصصی دانشگاه حضور داریم. در واقع این جلسات، بر پایه عشق و علاقه تشکیل میشد. زهی سعادت و افتخار که این سلسله نشستها، با حضور کارشناسانی برگزار می شود که جزو نخستین گروه از کارآموزان کامپیوتر در محضر خانم اعتباری، نخستین آموزگار کامپیوتر بودند. شاید همین موضوع یکی از ویژگیهای اصلی نشستهای ما به شمار رود، چرا که با جمعی واحد از نظر میزان سطح دانش و تخصص، اقدام به برگزاری این دوره کرده ایم. به هر حال هر کدام از ما در طول این چند سال، حوزه ای را تعقیب کرده و به تخصصهایی رسیده ایم. از دیگر سو، در طول این سالها، شاهد فعالیتهای گسترده تشکلهای نابینایی در استانهای اصفهان، آذربایجان شرقی و فارس هستیم. حال آنکه ما از نخستین کسانی هستیم که فعالیتهای کامپیوتری را آغاز کردیم، اما با تأسف شاهد کمرنگ شدن فعالیتهای تشکلهای تهران نسبت به دیگر استانها هستیم.  بر همین اساس، بر آن شدیم تا با برگزاری این نشستهای هم اندیشی، بار اطلاعاتیمان را در اختیار هم قرار دهیم تا از نظر سطح اطلاعات، به سطحی واحد برسیم.» دبیر جلسه در ادامه به تخصصهایی که قرار است محورهای مباحث را تشکیل دهند اشاره کرد و اظهار داشت: « با توجه به اهدافی که مطرح شد، موضوعاتی که محورهای اصلی مباحث نشستها را تشکیل میدهند، به صورت کلاسه شده و سازمان یافته مشخص شده اند. آنچه برای ما اهمیت دارد، خروجی این جلسات است؛ بر همین اساس، ماحصل هر جلسه به صورت مکتوب تنظیم شده و در وبسایت کانون به نشانی www.knfb.ir قرار می گیرد. ضمناً در نخستین دوره از این نشستها، برای هر مبحث، یک جلسه در نظر گرفته شده است. با در نظر گرفتن شرایط دوستان، پنجشنبه های اول هر ماه، ساعت 15 الی 17 برای برگزاری جلسات تعیین شده است.»

در ادامه جلسه، موضوعات هر نشست به شرح زیر مشخص شد: cms، نرم افزارهایی که با آنها، وب سایتها طراحی می شوند. (این نرم افزارها به سیستمهای مدیریت محتوی معروف هستند.)، محیطهای تاچ و محیطهای آی او اس (ios) گوشیهای تاچ و محیطهای اندروید، نرم افزارهای ویرایش صدا و نرم افزارهای ویرایش موسیقی، ترفندهای سیستم عاملهای مختلف، ان وی دی ای (nvda), اچ تی ام ال (html),  سیستم عامل لینوکس، برنامه نویسی و سخت افزار.

  بر اساس این گزارش، نشستهای هم اندیشی با موضوع رایانه و فنآوری ارتباطات و اطلاعات، با حضور کارشناسانی مثل محمدرضا راشاد، علی اصغر اسدی، امید هاشمی، رضا خلی، محمود کیقبادی و کمیل نوبختی، اولین پنجشنبه هر ماه برگزار میشود. دومین جلسه ازاین دوره، در تاریخ هفت آذر ماه، ساعت 15 الی 17 در محل کانون نابینایان فرهنگسرای بهمن برگزار می شود.

  • هم اندیشی در حوزه رایانه، بستری برای تعامل تهران با سایر استانهاست
  • در حاشیه نخستین نشست هم اندیشی در حوزه رایانه و فنآوری ارتباطات و اطلاعات، مهدی عبداللهی، مسؤول کانون نابینایان فرهنگسرای بهمن در گفتگو با ایران سپید، ضمن اشاره به حضور کارشناسان متخصص در این نشستها اظهار کرد: «نشستهای هم اندیشی با موضوع رایانه و ارتباطات و اطلاعات، بر این اساس پایه گذاری شده که دوستان متخصص، طی این جلسات، تجارب خود را به اشتراک بگذارند تا به مجموعه مدونی از تخصصها و تجارب دوستان در این دو حوزه برسیم. آنچه مد نظر ماست، برگزاری نخستین دوره با حضور اساتید و کارشناسان تهرانیست؛ اما هدف اساسی از برگزاری این نشستها، ایجاد تعامل با استانهای فعال مثل اصفهان، فارس و آذربایجان شرقیست. البته با توجه به شرایط موجود، این تعاملات از طریق اسکایپ صورت خواهد گرفت.» مسؤول کانون نابینایان فرهنگسرای بهمن در ادامه به تخصصی بودن مطالب اشاره کرد و در خصوص متناسبسازی مطالب برای کاربران عادی اظهار داشت: «یکی از برنامه های اساسی ما، تنظیم مطالب هر جلسه به صورت مکتوب است. این مطالب پس از تنظیم و ویرایش، در وبسایت کانون قرار داده خواهد شد. هدف ما، آشنایی دانشجویان نابینا با تخصصها و تجارب اساتید و کارشناسان در دو حوزه رایانه و فنآوری ارتباطات و اطلاعات است. قدر مسلم این که با وجود تخصصی بودن مطالب، سعی می کنیم فضای مطالب تنظیم شده را برای کاربران غیر متخصص متناسب سازی کنیم.» عبد اللهی با اشاره به مدت زمان این دوره، به برنامه های آینده کانون نابینایان فرهنگسرای بهمن پرداخت و اظهار داشت: «این دوره از جلسات هم اندیشی در حوزه های یاد شده، شش ماهه است و امیدواریم که بتوانیم دوره دوم این نشستها را هم برگزار کنیم. در کنار این برنامه، کارگاههای آموزشی روانشناختی و برنامه های ورزشی را ویژه دهه فجر در نظر گرفته ایم. در صورت تصویب هر کدام از این دو پروژه، در اجرای هرچه بهتر آن پروژه اهتمام خواهیم کرد.»
  • نشست هم اندیشی، همایشی برای هم افزایی تخصصهاست
  •  امید هاشمی، مدرس و کارشناس در حوزه نرم افزار، در حاشیه این نشست، برگزاری چنین برنامه های دوره ای را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: «برگزاری نشستهای سلسله وار با محوریت خاص، حرکت مثبت و قابل ملاحظه ایست؛ چرا که هر یک از ما داشته های خود را مطرح به مشارکت می گذاریم و سعی می کنیم طی این جلسات، دانش و تخصصهایمان را همسطح کنیم. شاید اولین جلسه برای شخص من از نظر اطلاعات نکته تازه ای در بر نداشت، اما این اطمینان را دارم که در جلسات آینده، به نکات تازه ای از عرصه پهناور رایانه و گوشیهای تلفن همراه خواهم رسید.»
  • اگر افراد عادی، توانمندی نابینایان در حوزه رایانه را جدی بگیرند، نرخ اشتغال نابینایان بالا خواهد رفت
  • در ادامه گفتگوهای کوتاه با کارشناسان نابینا در حاشیه این نشست، علی اصغر اسدی، موسیقیدان و کارشناس در حوزه رایانه، به حضور افراد متخصص در این نشست اشاره کرد و اظهار نمود: «اگر افراد عادی سطح آگاهی خود را نسبت به تواناییهای نابینایان و کم بینایان بالا بگیرند و به طور کلی، نابینایان و کم بینایان متخصص را جدی بگیرند، در دوره ای میان مدت شاهد رشد سطح نرخ اشتغال این افراد در سطح جامعه خواهیم بود. بسیاری از این شرکتها، ندیده و نشناخته، ممکن است با این تصور که نابینایان به علت نابینایی قادر به استفاده از تکنولوژیهای نوین نیستند، این افراد را رد کنند و حتی هیچ اقدامی در مسیر آگاه ساختن نابینایان از اخبار تازه در حوزه فنآوریهای نوین انجام ندهند. توقف همین روند، گام بزرگیست. اعتقاد ما این است که مدیران این شرکتها درباره توانمندیهای نابینایان و کم بینایان پیشداوری نکنند؛ زمانی که یک فرد نابینا مثل هر فرد دیگری فرم استخدام فلان شرکت را تکمیل می کند و در آزمون استخدامی شرکت می کند، نباید تحت تأثیر قضاوتهای عجولانه مدیران آن شرکت قرار بگیرد. بسیار ناپسند است وقتی که شرکتی فرم استخدامی خود را به صورت آنلاین ارائه می کند و کاربر نابینا آن فرم را تکمیل می کند، مدیران شرکت گمان می کنند که این فرم را کس دیگری برای آن کاربر نابینا پر کرده است.» در ادامه این گفتگو، اسدی با اشاره به فنآوری تاچ و گرایش نابینایان به سمت استفاده از این فنآوری اظهار داشت: «با ظهور این فنآوری نوین در حوزه ارتباطات و اطلاعات و رایانه، نابینایان هم مثل دیگر شهروندان به سمت استفاده از تاچ گرایش پیدا کرده اند، اما هنوز این گرایش همه گیر نشده است. به اعتقاد من، دوستانی که در استفاده از فنآوری تاچ پیشرو هستند، باید خالصانه و سخاوتمندانه اطلاعات خود را در اختیار همنوعانشان بگذارند. فنآوری تاچ نابینایان را به نوعی مستقل از برخی نرم افزارهای جانبی در استفاده از سخت افزارهای نوین می کند. پیش از این، نابینایان برای استفاده از رایانه مجبور بودند برنامه هایی مثل جاوز را بر روی ویندوز نصب کنند، اما با ظهور این فنآوری و تولید سخت افزارهایی که بر اساس فنآوری تاچ عرضه می شوند،نابینایان هم می توانند از این محصولات استفاده کنند بی آنکه بخواهند نرم افزاری جانبی نصب کنند، چون امکان استفاده از این محصولات برای نابینایان از سوی تولید کنندگان ایجاد شده است. مثلاً اگر رایانه های یک شرکت را تبلتهای اپل تأمین میکنند، در صورتی که یک فرد نابینا تقاضای استخدام در آن شرکت بکند، مدیران شرکت بی هیچ شبهه ای میتوانند آن متقاضی را استخدام کنند، چرا که لزومی به نصب برنامه های خاص و احتمالاً ایجاد اختلال در سیستم رایانه ای شرکت نخواهد بود.»  

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *