شناسه خبر: 11444 منتشر شده در مورخ: 1396/4/19 ساعت: 09:04 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  

روزنامه دوشنبه 19 تیر 1396

بهره برداری از یک هزار واحد مسکونی برای معلولان - رایزنی امید با دولت - دریافت ویزای آذربایجان یکساعته شد - افزایش قیمت مرغ بدلیل نابسامانی بازار جوجه - پای دیابتی - ترجمه هم زمان برای نابینایان - رکورد دوومیدانی کاران اعزامی قابل قبول است - اعدام کرکسهای کرج - اطلاعرسانی

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 19 تیر 1396

15 شوال 1438

10 جولای 2017

سال بیست و یکم شماره 5612

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

بهره برداری از یک هزار واحد مسکونی برای معلولان 2

رایزنی امید با دولت 4

دریافت ویزای آذربایجان یکساعته شد 6

افزایش قیمت مرغ بدلیل نابسامانی بازار جوجه 8

پای دیابتی 10

ترجمه هم زمان برای نابینایان 14

رکورد دوومیدانی کاران اعزامی قابل قبول است 16

اعدام کرکسهای کرج 18

اطلاعرسانی

 

..........ویژه

* بهره برداری از یک هزار واحد مسکونی برای معلولان: یک هزار واحد مسکونی ویژه خانواده های دارای بیش از 2 معلول طی مراسمی از طریق ویدئو کنفرانس به صورت همزمان در 10 استان کشور به بهره برداری رسید. وزیر تعاون، در مراسمی که به همین منظور در مشهد برگزار شد، گفت: در دولت دوازدهم، رفع فقر مطلق و ایجاد اشتغال فراگیر در اولویت برنامههای اجتماعی قرار میگیرد. علی ربیعی افزود: طرح مسکن اجتماعی ویژه افراد نیازمند در اواخر دولت یازدهم در شهرهایی مانند رضویه و برخی شهرهای کم برخوردار کشور آغاز شد. وی اظهار کرد: در دولت یازدهم برای رفع مشکل سوء تغذیه برنامه ریزیهایی انجام شد و 20 هزار میلیارد ریال نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است که امیدواریم با طرحهای دولت، نهادهای انقلابی و انجمن خیرین مسکنساز بتوانیم فرامین امام راحل را مبنی بر رفع فقر مطلق در کشور محقق کنیم. در ادامه مراسم بهره برداری از این واحدهای مسکونی انوشیروان محسنی، رئیس سازمان بهزیستی کشور هم افزود: تاکنون یک هزار و 700 واحد معلولان از محل توافقنامه مذکور در کشور بهرهبرداری شده است. وی بیان کرد: تفاهمنامه پنججانبه بین وزارت راه شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، انجمن خیرین مسکنساز، بنیاد مستضعفان و سازمان بهزیستی از ابتکارات و اقدامات خوب نظام مقدس جمهوری اسلامی است که بسیاری از خانواده های توانجو از نعمت مسکن بهره مند شدند. وی اظهار امیدواری کرد باقی نیازهای خانواده های مددجویان را بتوان از محل اقدامات مشارکتی نظیر تفاهمنامه پنج جانبه مذکور تأمین کرد. این طرح به صورت ویدئو کنفرانس همزمان در استانهای همدان، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، اصفهان، بوشهر، کرمانشاه، کرمان، گیلان و خراسان رضوی اجرا شد.

گلواژه: رسول اکرم (ص) میفرماید: در راه خدا از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نترس.

..........سیاسی

* رایزنی امید با دولت. بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس از تشکیل جلسه این فراکسیون برای بررسی نحوه تعامل با دولت برای انتخاب کابینه خبر داد. پارسایی اظهار کرد: در این جلسه اعضای فراکسیون نظر خود را ارائه کردند. همه اعضا در اینکه انتخاب کابینه حق دولت است اتفاق نظر داشتند. فراکسیون امید به عنوان فراکسیونی که همه اعضای آن در انتخابات همراه دولت بوده خواهان موفقیت دولت هستند. پارسایی همچنین با بیان اینکه فراکسیون در این زمینه با بدنه دولت ارتباطاتی داشته، یادآور شد: کارگروه متشکل از بنده، آقایان وکیلی، حضرتی، حسینزاده و تابش که برای بررسی نحوه تعامل با دولت در انتخاب کابینه تشکیل شده و قرار است جمعبندی نظر فراکسیون را به دولت انتقال دهد.

* نماینده ادوار مجلس با اشاره به چینش کابینه دوازدهم گفت: اگر آقای آخوندی در دولت دوازدهم حضور داشته باشد به احتمال زیاد جایگاهش تغییر میکند که دو گزینه وزارت کشور و شهرداری تهران برای او مطرح است. حسن غفوریفرد گفت: ظاهراً در کابینه دولت دوازدهم تغییراتی در سطح چند وزارتخانه و وزرا صورت میگیرد که درباره وزارت صنعت و معدن، راه و شهرسازی، بحثهایی مطرح شده است.

* جهانگیری معاون اول رییس جمهوری با بیان این که مسایل قومی، سیاسی و مذهبی نباید مانعی بر سر حل مشکلات کشور و رفع نیازهای مردم باشد، گفت: برنامه دولت توسعه متوازن، هماهنگ و جامع کشور است.

* سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: موشکهای سپاه با موفقیت کامل به مواضع تروریستها اصابت کردند.

*بعیدینژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن با اشاره به اینکه «پیروزیهای امروز عراق و سوریه به لطف فرماندهی و نقش تعیینکننده سردار سلیمانی حاصلشده است» تصریح کرد: سردار سلیمانی، بزرگترین استراتژیست نظامی جهان معاصر است.

........اجتماعی

* دریافت ویزای آذربایجان یکساعته شد: ابوالفضل قارایف، وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان بر افزایش روابط بین دو کشور تأکید کرد و گفت: اقداماتی صورت گرفته تا ویزای آذربایجان در کوتاهترین زمان ممکن برای ایرانیان صادر شود. وی ادامه داد: با توجه به افزایش مسافران ایرانی به جمهوری آذربایجان در ماههای اخیر سامانهای را تدارک دیدهایم که بر اساس آن هر ایرانی که قصد سفر به جمهوری آذربایجان را دارد میتواند مشخصات و مدارک لازم را از طریق سامانه اینترنتی ارائه و در زمانی حدود یک ساعت ویزای خود را در مرز دریافت کند.

* 65 درصد کودکان کار خارجی اند: محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بهزیستی در مدت شش ماه گذشته حدود ۲ هزار و ۶۰۰ کودک کار و خیابانی را در پایتخت جمعآوری و پذیرش کرده، گفت: بیش از ۶۵ درصدِ این تعداد، کودک خارجی بوده و متعلق به کشورهایی چون افغانستان و پاکستان هستند.بر اساس آییننامهای که از قبل به تصویب رسیده، بهزیستی موظف است بعد از جمعآوری کودکان کار نسبت به ارائه خدمات مددکاری، اجتماعپذیری و برگشت به چرخه تحصیل اقدام کند اما جمعآوری و تأمین محل نگهداری از این کودکان برعهده بهزیستی نیست.

* وجود ۲.۵ میلیون خانه خالی: فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوهسازان مسکن کشور با بیان اینکه در ۵ سال گذشته تعداد مستأجرین حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: تا سال ۹۰ در کشور بر اساس آمارها حدود ۵ میلیون مستأجر وجود داشت که این تعداد از سال ۹۰ تا ۹۵ بیش از ۲ میلیون مستاجر افزایش پیدا کرده و اکنون بیش از هفت میلیون مستأجر داریم که یک تهدید برای بازار مسکن است. وی افزود: بر اساس آمارهای نفوس مسکن، حدود ۲.۵ میلیون واحد مازاد نیاز یا بدون استفاده در کشور وجود دارد و بر اساس آن انتظار میرفت تا بازار در حالت تعادل باشد اما مردم نتوانسته اند ساختمان موردنیاز خود را پیدا کنند.

........اقتصادی

* افزایش قیمت مرغ بدلیل نابسامانی بازار جوجه: محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی از افزایش قیمت مرغ در اثر نابسامانی عرضه و قیمت جوجه یکروزه خبر داد و گفت: قیمت جوجه یکروزه از هزار تومان در سال ۹۵ تا ۲۵۰۰ تومان در سال جاری افزود: این درحالی است که تولید کنندگان، جوجه ها را بدون صدور برگه فروش و درج نکردن قیمت فروش ، به طور واقعی به تولید کنندگان عرضه میکنند. یوسفی حجم تولید جوجه یکروزه را ماهانه ۱۰۰ میلیون قطعه اعلام کرد و افزود: از ابتدای تیر امسال بازار صادرات مرغ دوباره بصورت آرام شکل گرفته است که با این روند قیمت مرغ برای تولید کننده مناسب خواهد شد.

* وام بلاعوض به روستاییان: عزیزا... مهدیان، معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی گفت: امسال با وجود کمبود منابع مالی سقف کمک های بلاعوض برای نوسازی و مقاومسازی واحدهای روستایی را به ۸۰ میلیون ریال افزایش داده ایم. وی با بیان اینکه منابع مالی کمکهای بلاعوض بنیادمسکن از محل حساب ۱۰۰ امام بسیار محدود است، افزود: اما تلاش ما این است که این کمکها به برخی از روستائیان که آورده ای برای مقاوم سازی واحدهای خود ندارند، انجام شود. در بنیاد مسکن، سال گذشته سقف این کمکها ۴۰ میلیون ریال بود و در مجموع بنیاد مسکن موفق شد در سال ۱۳۹۵ به بیش از ۱۴۰ هزار نفر از روستائیان نیازمند کمکهایی بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون ریال ارایه دهد.

* افزایش پایه حقوق حد اقل بگیرها در سال ۹۶: نوربخش، مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست خبری اش گفت: این سازمان به کلیه تعهدات خود در راستای پرداخت مستمری بیمه بیکاری عمل کرده است. همچنین در سال ۹۶ برای افزایش پایه حقوق حد اقل بگیریها 14.5 درصد و سایر سطوح 12.5 درصد اقدام کرده است.

 

......آموزش

پای دیابتی "بخش دوم": در بخش اول در مورد علائم پای دیابتی گفتیم. سایر علائم پای دیابتی عبارت است از: -قرمزی علامت عفونت (بخصوص اگر اطراف زخم باشد) نشانه  ساییدگی کفش یا دوخت جوراب روی پا است. -تورم پا علامتی از التهاب یا عفونت، نامناسب بودن کفش یا ضعف گردش خون در سیاهرگها است. سایر علایم ضعف گردش خون عبارتند از: * درد در پاها و کفل که به هنگام راه رفتن افزایش مییابد اما با استراحت از بین میرود.*       عدم رشد مو روی قسمتهای پائینی پاها پوست سخت و براق روی پاها -گرمی موضعی علامت وجود عفونت یا التهاب و گاه به دلیل وجود زخم است که بهبود نیافته یا به کندی بهبود مییابد. -هر گونه بریدگی یا شکاف روی پوست باید جدی تلقی شود و میتواند نتیجه  پوشش نامناسب، جراحت یا عفونت باشد. پینه و میخچه علامتی از ترومای مزمن پا است. قارچ ناخن پا، عارضه پای ورزشکاری و رشد ناخنهای پا در پوست میتواند به عفونت باکتریایی جدی تبدیل شود.-خروج چرک از زخم یک علامت واضح از عفونت است. خروج دائمی خون علامت جدی از وجود مشکل در پا است.-لنگیدن یا مشکل در راه رفتن علامتی از مشکلات مفاصل، عفونتهای جدی یا نامناسب بودن کفش است.-تب یا لرز همراه با وجود زخم روی پا علامت عفونت خطرناک است. -قرمزی پوست در ناحیه ای دورتر از زخم علامت تشدید و گسترش عفونت است. -بیحسی جدید در پاها علامتی از تخریب عصب به دلیل دیابت است. بهتر است با دیدن مشکلات زیر به پزشک مراجعه کنید: -هر گونه آسیب به پاها حتی اگر بسیار ناچیز باشد نیاز به معاینه دارد. حتی جراحتهای کوچک میتواند به عفونت جدی بیانجامد. -درد ملایم تا متوسط موقت در پاها علامتی جدی نیست، اما دردهای ثابت هرگز طبیعی نیستند و باید آنها را جدی تلقی کرد. -تاول، جراحت یا زخم جدید با اندازه  کمتر از 5/2 سانتیمتر میتواند به مشکلی جدی تبدیل شود.-درد، قرمزی و تورم اطراف ناخنهای پا نشانه رشد ناخن در گوشه  آن است. این مسئله یکی از عوامل عفونت و قطع پا در افراد دیابتی است. -بیحسی جدید یا دائمی در پاها میتواند علامتی از تخریب عصب دیابتی (نوروپاتی ) یا اختلال در گردش خون در پاها باشد. هر دو این شرایط سبب قرار دادن بیمار در معرض خطر ابتلا به عوارض جدید از جمله عفونت و قطع عضو است. -مشکل در راه رفتن به دلیل آرتریت دیابتی است که معمولاً علامت گرفتگی غیر طبیعی یا فشار روی پا یا نامناسب بودن کفشها میباشد. -خارش دائمی پاها علامت عفونت قارچی یا خشکی پوست است که هر دو این موارد به ایجاد عفونت منجر میشود. -تب به دمای بیش از 37 درجه سانتیگراد اطلاق میشود. وجود تب همراه با سایر علایم یا حتی تب به تنهایی، باید سریعاً به پزشک گزارش شود. معمولاً میزان تب با شدت عفونت، مرتبط نیست. بیمار میتواند تب نداشته باشد یا تب پائینی داشته باشد ولی به یک عفونت جدی مبتلا باشد. بیماران دیابتی باید در مورد وجود تب حساس باشند. علایم زیر نیاز به توجه جدی پزشکی به مشکلات پا دارد:-درد شدید در هر قسمتی از پا که معمولاً علامت کاهش شدید گردش خون در پا ، عفونت جدی یا تخریب شدید عصب (نوروپاتی ) است.-هر گونه بریدگی در پاها که دارای خونریزی مشخص باشد نیاز به ضد عفونی و درمان سریع دارد.-هر گونه زخم عمیق روی پا (سوراخ شدن پا با میخ یا جای گاز گرفتگی سگ مستعد ایجاد عفونت شدید است. -گسترش قرمزی در اطراف زخم روی پا میتواند نشانه پخش شدن عفونت در بافت باشد. -تب بالاتر از 38.6 درجه سانتیگراد همراه با قرمزی، تورم و گرمی یا هر نوع زخم یا جراحت روی پا میتواند علامت نگران کننده ای برای قطع عضو یا عفونت تهدید کننده  حیات باشد. چنانچه به دیابت مبتلا هستید اما دمای بدن شما همواره 38.6 درجه سانتیگراد است و هیچ علامت مشخصی ندارید باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. -تغییر و کاهش هوشیاری میتواند نشانه  بالا رفتن یا افت قند خون باشد که این حالات در هنگام وجود عفونت شایع است.

 

 

..........دانش و فناوری

* ترجمه هم زمان برای نابینایان: شش دانشجوی مهندسی دانشگاه MIT آمریکا دستگاه قابل حملی اختراع کرده اند که میتواند به صورت همزمان متن را به خط بریل قابل خواندن برای نابینایان تبدیل کند. اولین پیش نمونه این محصول در کمتر از ۱۵ ساعت و در یک جشنواره دانشجویی در سال ۲۰۱۶ ساخته شد. از آن زمان این دستگاه کاربردی که Tactile نام گرفته مورد بازنگری و توسعه گسترده قرار گرفته است. حالا این دستگاه تنها به اندازه یک کنترل تلویزیون طراحی است. البته این دستگاه اولین مترجم متنی نیست که برای نابینایان ساخته شده است ولی مزیت رقابتی آن نسبت به سایر محصولات موجود را باید قیمت قابل قبول آن دانست. بیشتر محصولات مشابه بسیار گرانقیمت هستند و تنها قادر به ترجمه متونی هستند که از قبل به صورت دیجیتال برای آنها آماده شده باشد. برای مثال دستگاه HumanWare Braillant مترجمی است که میتواند به رایانه شخصی متصل شده و متنهای موجود را به خط بریل تبدیل کند. اما قیمت این دستگاه حدود ۲۶۰۰$ است که آن را از دسترس بسیاری از نابینایان خارج میکند. از طرف دیگر، مخترعین Tactilee امیدوارند محصول نهایی خود را تنها با قیمت ۲۰۰۰ دلار به بازار عرضه کنند. البته داستان این دستگاه اینجا تمام نمیشود و سازندگان آن قصد دارند با استفاده از جایزه ۱۰۰۰۰ دلار که برنده شده اند طرح خود را پیشرفته تر کنند. درحال حاضر دوربین تنها قادر به ثبت تصاویری است که در میدان دید آن قرار دارند. اما طراحان قصد دارند آن را تبدیل به یک اسکنر قابل حمل کنند که به کاربر اجازه میدهد تمام متن موجود در یک صفحه را تنها با یک بار اسکن در اختیار داشته باشند. این محصول احتمالاً تا دو سال آینده وارد بازار میشود.

......ورزشی

* رکورد دو و میدانی کاران اعزامی قابل قبول است: هرمز راد صادقیان، مربی تیم ملی دو و میدانی معلولان گفت: تیم ملی در آمادگی خوبی به سر میبرد و رکوردهای خوبی را به ثبت رسانده است. وی که در ترکیب گروه اول تیم اعزامی به مسابقات جهانی لندن قرار دارد، گفت: فاطمه منتظری، علی محمدیاری و سجاد نیکپرست در نخستین گروه اعزامی به مسابقات جهانی لندن قرار دارند. این ورزشکاران باید کلاسبندی پزشکی شوند و به همین دلیل زودتر از سایر ورزشکاران به این مسابقات اعزام میشوند. وی افزود: امیدواریم این کلاسبندی به نفع ورزشکاران ما تمام شود تا در مسابقات جهانی بتوانند مدالهای خوشرنگی بدست آورند. مربی تیم ملی دوومیدانی معلولان خاطرنشان کرد: آمادگی ملی پوشان در حد ایدهآل است و رکوردهای خوبی را به ثبت رسانده اند، اما باید در میدان مسابقه نیز عملکرد خوبی را به نمایش بگذارند. طبق بررسیهایی که انجمن دو و میدانی و کمیته ملی پارالمپیک انجام داده است، ورزشکاران ما در رده های اول تا سوم قرار دارند و امیدواریم فاطمه منتظری هم در کلاس خوبی قرار گیرد و در مسابقات حرفی برای گفتن داشته باشد. صادقینیا در پایان یادآور شد: ملیپوشان در شرایط سخت آب و هوایی تمرین کرده و برای گرفتن بهترین نتایج تلاش خواهند کرد. بهمن رضایی، رئیس انجمن دو و میدانی معلولان نیز در خصوص وضعیت آمادگی تیم ملی اظهار داشت: ملیپوشان در مقایسه با مسابقات دوره گذشته که در قطر برگزار شد، وضعیت به نسبت بهتری دارند و اگر با همین آمادگی در مسابقات جهانی شرکت کنند، میتوانند نتایج خوبی به دست آورند. وی افزود: ورزشکاران مصمم هستند مدالهای خوشرنگتری در مقایسه با بازیهای پارالمپیک ریو را از آن خود کنند. هشتمین دوره مسابقات قهرمانی دو و میدانی معلولان جهان از ۱۴ تا ۲۳ ژوییه برابر با جمعه ۲۳ تیر تا یکشنبه اول مردادماه در لندن برگزار میشود.

......حوادث

* اعدام کرکسهای کرج: هشت اردیبهشت سال 84، مأموران انتظامی کلانتری 28 آدران هنگام گشتزنی در جاده چالوس، به سرنشینان یک خودروی سواری که دو مرد و یک زن در آن بودند، مشکوک شدند و به آنها دستور ایست دادند، اما راننده متواری شد تا سر انجام به دنبال شلیکهای پلیس، خودرو حوالی دره ای متوقف شد و سرنشینان با باقی گذاشتن دختر جوان داخل خودرو متواری شدند. مأموران دختر جوان را برای ادامه تحقیقات به اداره پلیس آگاهی استان تهران منتقل کردند. این دختر در اظهاراتش گفت: در منطقه آریاشهر تهران، سوار خودروی مسافرکشی شدم و راننده که یک مسافر مرد هم همراهش بودند حرکت کرد، در میانه راه، سرنشینان خودرو با تهدید چاقو، مرا ربودند و با انتقال به بیابانهای اطراف شهر مورد آزار و اذیت قرار دادند و اموالم را به سرقت بردند. به دنبال شکایت دختر جوان، جستجو برای یافتن آنها آغاز شد تا این که ماموران موفق به دستگیری این دو نفر شدند. ماموران در بازجویی از متهمان پی بردند که این دو جوان که به کرکسهای کرج معروف هستند 14 زن و دختر را به شیوه مسافرکش نما سوار بر خودروهایشان کرده نقشه شومشان را اجرا کردند. متهمان این پرونده در شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران به اتهام آدمربایی، تجاوز به عنف و سرقت به اعدام محکوم شدند و حکم آنها 14 تیرماه اجرا شد.

* این دختر 3 ساله خون گریه میکند: دختر سه ساله هندی دارای وضعیت پزشکی عجیبی که خون گریه میکند موجب تعجب پزشکان شده است. آهانا افضل معمولاً هر روز از بینی، چشم، گوش و دهانش خون خارج میشود. این در حالی است که جای هیچ خراش یا بریدگی روی صورت این دختر وجود ندارد. سیریشا رانی، پزشک این دختر میگوید: به نظرم این دختر به بیماری عرق خونی مبتلاست. وی نیازمند انتقال خون مداوم است. ما آزمایشهایی را در این خصوص انجام دادیم و اگر این مشکل برطرف نشود نیاز به بررسیهای بیشتری داریم.

......اطلاع رسانی

* به اطلاع میرساند ایران سپید آماده شنیدن نظرات و انتقادات داوطلبانیست که در فرایند آزمون کنکور با مشکلاتی مواجه شده اند. شماره تماس: 84711371

* هیئت نابینایان و کمبینایان استان تهران در نظر دارد تمرینات فوتبال 5 نفره B1 آقایان را در استادیوم شهید هرندی برگزار نماید. لذا از عزیزان نابینا B1 تقاضا میشود تا تاریخ20/4/96 جهت ثبت نام با شماره تلفن55155555 داخلی104 تماس حاصل فرمایند.

* کانون نابینایان استان مازندران در نظر دارد هفتمین دوره از انتخابات اعضای هیأت مدیره کانون را در تاریخ 1/5/96 برگزار نماید کسانی که تمایل به کاندیدا شدن دارند با داشتن مدرک دیپلم به بالا تا تاریخ 25/4/96 اعلام نمایند یا با شماره 09111131548 تماس حاصل فرمایند.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *