شناسه خبر: 11349 منتشر شده در مورخ: 1396/3/23 ساعت: 08:39 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  

روزنامه سه شنبه 23 خرداد 1396

برای اطلاع از خبرهای حوزه نابینایان و معلولان به کانال تلگرام روزنامه ایران سپید به آدرس iransepid@ مراجعه کنید.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 23 خرداد 1396

18 رمضان 1438

13 جون 2017

سال بیست و یکم شماره 5591

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

طبقی از سوره قدر 2

بانک اطلاعات مددجویان در اختیار ستاد هدفمندی قرار گرفت 6

آغاز به کار مراکز دولتی در روزهای 19 و 23 رمضان با دو ساعت تأخیر 9

یارانه جمعه واریز میشود 11

راهکارهای تقویت عملکرد مغز 12

مناجات خوانی در ایران در گذر زمان 14

تشریح وضعیت تیم ملی فوتبال نابینایان

بخشش جوان نامزدکش به خاطر بی پولی

 

صئ.......ضیافت

* طبقی از سوره قدر: انزال، نزول دفعتاً و یکجای قرآن بر قلب مبارک رسول الله (ص) است و تنزیل، نزول تدریجی آیات از قلب مبارک رسول الله (ص) به گوش وحی حضرت و از آنجا به زبان حضرت و از آنجا در قالب کلماتی که امروز در قرآن مشاهده میکنیم. قلب رسول الله (ص) بر اثر حرکات عبودی که بسوی الله آغاز کرده بود ظرفی میشود که لیله قدر در آن ظرف جای میگیرد و بعد از آن متناسب با شرایط اجتماع، رحمن رحیم از آینه قلب رسول الله (ص) انوار درخشان هدایت را بر میگیرد و بر گوش حضرت میخواند و پس از آن با زبان حضرت با ما سخن میگوید و بدین گونه حقیقتی تحت عنوان تنزیل قرآن رخ میدهد. قرآن خود حقیقت وجود است. حقیقت وجود بر قلب پیامبر جای گرفت، حقیقت وجود سر وجود او شد، با همه  وجودش آمیخته شد. چنانکه در عین اینکه این حقیقت هستی و وجود رسول الله (ص) مجزا از یکدیگر بودند، اما به یک وحدت رسیدند و بعد با حقیقت تنزیل ، این حقیقت هستی، در قاموس و وادی رسالت، نام وحی گرفت و قرآن با این کلمات و الفاظ شکل گرفت. (أِنا انزلناه فی لیلٍة القدر) حقیقت انزال در شب قدر بر قلب رسول الله (ص) نشسته و با وجود او ممزوج گشته است. همه این حقایق باید با وجود انسان ممزوج شود. سالها در شبهای 19 و 21 و 23 و احیاناً شب 27 رمضان به امید درک لیلة القدر، تا صبح به احیا نشسته ایم و بزرگانی هم گفتند بنا بر روایات، لیله قدر در دهه آخر رمضان قرار دارد و ما مبهم به این صحبتها گوش دادیم و نهایت کارمان این بود که شب قدر را شب سرنوشت ساز میدانستیم و تا صبح دعا میکردیم. حال میخواهیم لیله قدر را در وجود احساس کنیم. باید حقیقت لیله  قدر را درک کنیم. به میزان درکی که از لیله قدر در وجود انسان رخ میدهد، دعاها چهره حقیقی مییابند و وجود انسان  در رمضان شکل میگیرد، در رمضان میماند، در رمضان تثبیت میشود و با پایان یافتن رمضان  به عزای رمضانِ رفته مینشیند. اگر این طور شد پس از رمضان، به درک ماههای دیگر که هر یک برای خود حقیقتی هستند که همه این حقایق اتصالی زنجیروار با وجود انسان و انبیاء کرام و ائمه اطهار (س) دارند، در آن صورت دیگر زندگیها این گونه منفصل از حقایق ماهها در نمیماند. ما میخواهیم با عبور از هر لیله قدر، لیله قدر دیگری را له له بزنیم و برای همین، بوی رمضان را از ماههای قبل استشمام کنیم و با ورود در ماه خدا، رجب و ماه رسول الله (ص) شعبان، به مدخل رمضان راه یابیم که حضور در آن سفره، به درازای از زمین تا آسمان، قدرت نگرش دیگری را میطلبد.  برای همین باید دید که لیله قدر چیست؟ لیله قدر با وجود ما چه ارتباطی دارد تا بعد از آن طرح کنیم که چرا لیله قدر که قطعاً یک شب معین است، در بین شبهای مختلف رمضان در دهه  آخر رمضان، همچنان برای ما مبهم است و باید هم باشد.

* شعر: دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند، واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند؛ بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند، باده از جام تجلی صفاتم دادند؛ چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی، آن شب قدر که این تازه براتم دادند؛ بعد از این روی من و آینه وصف جمال، که در آن جا خبر از جلوه ذاتم دادند؛ من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب! مستحق بودم و اینها به زکاتم دادند؛ هاتف آن روز به من مژده این دولت داد، که بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند؛ این همه شهد و شکر کز سخنم میریزد، اجر صبریست که از آن شاخ نباتم دادند؛ همت حافظ و انفاس سحرخیزان بود، که ز بند غم ایام نجاتم دادند.

* حدیث: پیامبر صلى الله علیه و آله: هر کس از غیر خدا بِبُرَد، خداوند هزینه زندگى او را تأمین میکند و از جایى که انتظار ندارد، روزىش میدهد؛ اما هر کس چشم امیدش به دنیا باشد، خداوند او را به دنیا وا میگذارد. نهج الفصاحه، ص731

* حدیث: امام حسن (ع): وصول به خداوند عز و جل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد. بحار الانوار (ط-بیروت)، ج75، ص380

 

صئ.......ویژه

* بانک اطلاعات مددجویان در اختیار ستاد هدفمندی قرار گرفت: در حالی که تنها چند روز تا زمان ۲۶ خرداد ماه و موعد پرداخت یارانه به مددجویان کمیته امداد باقی نمانده است، پرداخت این مبلغ به حساب یارانه یا حساب مستمری در هاله ای از ابهام قرار دارد. کمیته امداد و سازمان بهزیستی، بانک اطلاعاتی مددجویان خود را در فروردین و خرداد به ستاد هدفمند سازی یارانه ها اعلام کرده اند، اما این بانک اطلاعاتی برای خرداد ماه هم اعلام و افزایش مستمری به حساب یارانه ها واریز خواهد شد؟ فاطمه رهبر، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در این مورد افزود: اطلاعات مددجویان به ستاد هدفمندی ارائه شده است و چهار هزار مورد همپوشانی بین کمیته امداد و بهزیستی وجود داشت و مواردی هم فوتی گزارش شده بود که این موارد پالایش شد و برای مابقی، یارانه سه برابری واریز شد. با این حال با توجه به پالایش دائم مستمری بگیران کمیته امداد و همچنین ورود افراد پشت نوبت به جمع افراد تحت حمایت، اگر قرار بر تداوم وضعیت فعلی باشد، بانک اطلاعاتی افراد تحت حمایت باید هر ماه کامل و ستاد هدفمندی یارانه ها اعلام شود. وضعیتی که شاید رسیدن به آن خیلی آسان نباشد و در این میان افراد از نیازمندان از دایره پوشش افزایش مستمری یا یارانه ها خارج بمانند. اطلاعات مددجویان به ستاد هدفمندی ارائه شده است و چهار هزار مورد همپوشانی بین کمیته امداد و بهزیستی وجود داشت و مواردی هم فوتی گزارش شده بود که این موارد پالایش شد. در طول سال ۹۴ حدود ۱۰ درصد از افراد تحت پوشش کمیته امداد از چرخه مستمری بگیران این نهاد خارج شدند و طرح پالایش مددجویان هنوز ادامه دارد. تعداد مستمری بگیران امداد در طول سال ۹۵ حدود ۱۴۰ هزار خانوار کاهش یافت. فاطمه رهبر در زمینه مدیریت این طرح و همزمان ارائه یارانه بیشتر به مددجویان گفت: اگر محل افزایش کمکها به مستمری انتقال یابد، مدیریت بودجه به طور دقیقتری از سوی کمیته امداد انجام خواهد شد، این در حالی است که ستاد هدفمندی یارانه ها هم بانک اطلاعاتی خود را از کمیته امداد و بهزیستی دریافت می کند و چه بهتر است که محل پرداخت مستمری همس کمیته امداد باشد. کارشناسان معتقدند باید افزایش مستمری طبق قانون اجرا شود اگر چه در دوماه گذشته تمامی مددجویان کمیته امداد از افزایش یارانه دریافتی رضایت داشته اند. تا کنون چندین جلسه میان نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و سازمان بهزیستی با مسئولان ستاد هدفمندی یارانه ها برگزار شده است، اما خروجی این جلسات هنوز به نتیجه نرسیده و باید تا ۱۰ روز دیگر صبر کرد تا مشخص شود آیا در خرداد ماه همانند فروردین و اردیبهشت یارانه مددجویان افزایش مییابد یا این افزایش از طریق مستمری پرداخت خواهد شد؟

* حدیث: امام علی (ع): علم، میراث گرانبهائی است و ادب، لباس فاخر و زینتی است و فکر، آئینه ای است صاف. نهج البلاغه، ص469

 

 

صئ.......سیاسی

* هیأت وزیران در جلسه عصر یکشنبه خود اعلام کرد، با توجه به فرا رسیدن شبهای قدر و سوگواری مولای متقیان، حضرت علی (ع)، مطابق سنوات گذشته زمان شروع به کار تمام وزارتخانه ها، سازمانها، شرکتها و مؤسسات دولتی در سراسر کشور در روزهای نوزدهم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان با دو ساعت تأخیر آغاز میشود.

* سخنگوی وزارت امور خارجه چالش موجود در روابط کشورهای منطقه را نتیجه اجلاس غلط ریاض دانست و در عین حال این کشورها را به مذاکره، خویشتنداری و حل و فصل موضوع دعوت کرد.

* رئیس جمهوری ایران در پیامی به ولادیمیر پوتین، با تبریک روز ملی جمهوری فدراسیون روسیه اظهار امیدواری کرد، همکاریهای موجود در سطوح دو جانبه، منطقه ای و بین المللی بین دو کشور بیش از پیش توسعه یابد.

* نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور با حضور در منزل استاد جمشید مشایخی، در فضایی صمیمی با این هنرمند برجسته حوزه سینما و تلویزیون دیدار و گفتگو کرد.

* علیرضا اکبری، بنیانگذار مؤسسه پژوهشهای راهبردی تصمیم، بخش مهمی از دلایل اوجگیری بحران اخیر قطر و عربستان را تبعات ناشی از باج خواهی ترامپ از کشورهای عرب ثروتمند و اختلافات ناشی از قیم مآبی سعودی نسبت به دیگران دانست و تأکید کرد: آمریکا، قطر را به بهانه حمایت از تروریستها تحت فشار قرار داده و باج خود را میخواهد.

* در حالی که عربستان در عرصه نظامی در یمن با شکست مواجه شده، یگان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن روز شنبه با دو فروند موشک زلزال 2 مزدوران ارتش سعودی از جمله شماری از نیروهای ائتلاف غربی-عربی را در جنوب الموسم در جیزان، واقع در جنوب عربستان هدف قرار داد و بار دیگر قدرت رزم و توان موشکی محور مقاومت در یمن را به رخ دشمنان کشاند.

صئ.......اقتصادی

* یارانه جمعه واریز میشود: هفتاد و ششمین مرحله از یارانه نقدی ساعت 24 روز جمعه ۲۶ خرداد ماه ۹۶ به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد شد. یارانه نقدی این ماه از بامداد روز شنبه ۲۷ خرداد ماه قابل برداشت است.

* شرایط استحقاق دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری: بیمه شدگانی که بر اثر بیماری یا آسیبهای ناشی از حادثه، تحت معالجات پزشکی یا درمانهای توانبخشی قرار میگیرند، بر حسب تشخیص پزشک، استحقاق دریافت دستمزد ایام بیماری را دارند. نداشتن اشتغال به کار در ایام بیماری، دریافت نکردن مزد یا حقوق، عدم قطع رابطه کارگر و کارفرمایی قبل از شروع بیماری، تأیید مدت استراحت بیمه شده توسط پزشک معالج یا شورای پزشکی تأمین اجتماعی و عدم بازخرید، استعفا یا اخراج بیمه شده در ایام بیماری، از جمله شرایط دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری است.

صئ.......بهداشت و سلامت

* راهکارهای تقویت عملکرد مغز: به چالش کشیدن مغز میتواند به حفظ هوشیاری کمک کند و قدرت حافظه را در حین افزایش سن، محفوظ نگاه دارد. همان گونه که بدن نیاز به ورزش دارد، باید ساعاتی را نیز صرف ورزش مغز نمایید. آکادمی پزشکان خانوادگی آمریکا به افراد مسن انجام اقدامات زیر را به عنوان ورزش مغز توصیه میکند: بازیهای آنلاین طراحی شده برای تقویت حافظه را انجام دهید. - بازیهای تخته ای و پازل نظیر جدول و سودوکو انجام دهید. - فهرست کارهایی که باید انجام دهید را به خاطر بسپارید یا شعر یک آهنگ را نوشته و حفظ کنید. - نقشه مسیری که به طور مرتب از آنجا میگذرید را بکشید. - کتاب بخوانید. - فعالیتهای روزانه تان را به شیوه ای جدید انجام دهید؛ مثلاً اگر راست دست هستید، قهوه تان را با دست چپ آماده کرده و بهم بزنید. - یک زبان جدید یا ابزار موسیقی جدید بیاموزید. - در کلاسهایی شرکت کنید که شما را به چالش میکشانند.

* فروش قرص برنج در عطاریها غیر قانونی است: مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با تأکید بر این که عطاریها تنها مجاز به ارائه داروهای تک ترکیبی هستند، تصریح کرد: بر همین اساس، عرضه داروهای چند ترکیبی و بخصوص قرص برنج و داروهای مخدر در عطاریها که عوارض ناگواری به همراه دارند، غیر قانونی است. خدادوست جلوگیری از شته زدگی برنج را مهمترین وجه کاربردی قرص برنج یا فسفید آلومینیوم عنوان کرد و افزود: هر قرص میتواند هزاران شته را از بین ببرد. مسمومیت با این قرص به سه شکل استنشاقی، پوستی و به صورت خوراکی اتفاق می افتد و در طی سالهای گذشته، قربانیانی نیز داشته است. مصرف این قرص سمی باعث بروز علائمی مثل تهوع، احساس سرما، عطش، درد معده، تشنج و کما در فرد میشود. اگر گاهی قرصهای شیمیایی برنج در عطاریها مشاهده شود، قطعاً از مبادی غیر رسمی و به شکل قاچاق وارد شده است. 

 

صئ.......درنگ و آهنگ

* مناجات خوانی در ایران، در گذر زمان: شبها و روزهای ماه صیام برای ما ایرانیها همواره یادآور خاطراتی سرشار از نغمات روح افزا بوده است. از سحر و مناجاتهای آهنگینش بگیر تا آستانه افطار و آواز ربنا و افشاری شجریان برای نسل حاضر و مناجاتهای مرحوم ذبیحی برای قدیمیترها. برای مناجات خوانی میتوان دو معنای عام و خاص قائل شد. در معنای عام، هر آنچه با استفاده از موسیقی یا آواز خطاب به معبود خوانده میشود، مناجات خوانی محسوب میشود. از درد دل عاشقانه پیر چنگی مثنوی گرفته تا خواندن آوازهایی با رویکرد عرفانی از شعرا یا مناجاتهای مسجع خواجه عبد الله. مناجات خوانی به معنی خاص را میتوان در زیرمجموعه آیینها و مناسک مذهبی تعریف کرد. به این معنا، آنچه زرتشتیان ایرانی در آیینهای ویژه خود به صورت آهنگین میخوانند و اذان و سحرخوانی ماه رمضان در اسلام و نیایشهای سایر ادیان در این تقسیم بندی قرار میگیرد. در ایران میتوان از هر دوی این سنتها نمونه هایی را مثال زد و رد پای آن را مشاهده کرد. سر دادن اذان به آواز، یکی از بارزترین کاربردهای موسیقی در مناسک عبادی و عرفانی است. در خصوص اذانگویی آن گونه که پژوهشگر گرامی، آقای هوشنگ سامانی در مقاله ای ذکر کرده اند: «اذانگویی با لحن خاص موسیقی ایرانی و مشخصاً نوع شهری آن که به موسیقی دستگاهی یا سنتی هم شهرت دارد، در اوایل دوره پهلوی اول توسط جناب دماوندی، از خوانندگان طراز اول آن زمان صورت گرفت. نخستین نمونه ضبط شده روی صفحات گرامافون در سال ١٣٠٨ خورشیدی متعلق به ایشان است. این اذان در فواصل بیات ترک و مشخصاً درآمد اول خوانده شده است. علاوه بر این، سید حسین طاهرزاده، خواننده مشهور مکتب اصفهان که از اواخر دوره قاجار تا اوایل حکومت پهلوی دوم میزیست، نمونه هایی از مناجات خوانی با سبک موسیقی ایرانی در کارنامه خود به جا نهاده است.» جناب دماوندی، تاج اصفهانی، رحیم و سلیم مؤذنزاده، عطا ا... امیدوار و... نیز اذانهایی را به نام خود ثبت کرده اند. در این میان اذان رحیم مؤذنزاده اردبیلی که در ۳۰ سالگی و در گوشه «روح الارواح» خوانده شده است، به عنوان نمادی از همنشینی موفق موسیقی ایرانی و فرهنگ دینی، بر دل شنوندگان ایرانی خوش نشسته است. خود او در این زمینه میگفت: «ما ایرانی هستیم. اذان ما باید برخاسته از خودمان باشد. الآن اذان خوانهایی هستند که تقلید میکنند از عربستان و این پسندیده نیست. خود ما باید ابتکار به خرج دهیم. میخواستم اذانی بگویم که برای فرهنگ ایران و اسلام، یادگاری ارزنده باشد. پس از ضبط این اثر همیشه یک احساس غرور معنوی در طول سالها با من همراه بوده است و اگر تنها همین ثروت معنوی باقی بماند، برای من کافی است.» شماره بعد را هم به مناجات خوانی در ایران اختصاص خواهیم داد. یکی از نمونه های شاهکار مناجات، آواز «ربنا» است که سلیم مؤذنزاده، با الهام از ربنای مرحوم ذبیحی اجرا کرده است. این مناجات را از سایت ایران سپید دانلود و گوش کنید.

صئ.......ورزشی

* تشریح وضعیت تیم ملی فوتبال نابینایان: اردوهای آمادگی تیم ملی فوتبال پنج نفره نابینایان برای شرکت در مسابقات آسیایی مالزی، بعد از برگزاری رقابتهای قهرمانی کشور آغاز میشود. جواد فلفلی، سرمربی تیم ملی فوتبال نابینایان در این ارتباط گفت: مسابقات آسیایی فوتبال پنج نفره آذر ماه در کشور مالزی برگزار میشود که کسب سهمیه رقابتهای جهانی ۲۰۱۸ مادرید است. دو هفته بعد از ماه رمضان، مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی برگزار میشود و ۲۰ روز بعد از آن، اردوهای آمادگی تیم ملی که در هفت مرحله پیشبینی شده است، آغاز خواهد شد. همزمان با برگزاری اردوها، دو دوره مسابقات باشگاهی را برای بالا بردن آمادگی ملیپوشان پیشبینی کرده ایم که به صورت رفت و برگشت برگزار میشود. فلفلی در پایان به تغییر ترکیب تیم ملی اشاره کرد و گفت: قطعاً در ترکیب و شرایط تیم ملی در مقایسه با پارالمپیک ریو، تغییرات اندکی خواهیم داشت، اما خیلی عمده نخواهد بود. در این اردوها از بازیکنان جوان در کنار با تجربه ها استفاده میکنیم تا جوانترها از تجربه کافی برخوردار شوند، چرا که نگاه ما به پارالمپیک 2020 توکیو است.

* خداحافظی احساسی بولت در جامائیکا: اوسین بولت، سریعترین دونده جهان در رقابت دوی 100 متر که در جامائیکا برگزار شد، پس از کسب عنوان نخست یک خداحافظی احساسی با هموطنانش داشت. این ورزشکار 30 ساله که 8 طلای المپیک در سالهای 2008، 2012 و 2016 را در کارنامه دارد، مقابل چشمان 30 هزار نفر، دوران خداحافظی خود را آغاز کرد. بولت قرار است در رقابتهای قهرمانی جهان که مرداد ماه در لندن برگزار میشود، رسماً از دنیای ورزش خداحافظی کند. وی گفت: فکر نمیکنم پیش از این، چنین رقابت عصبی را در 100 متر تجربه کرده باشم. بولت که رکورد 10.03 ثانیه را به ثبت رساند، به خط پایان بوسه زد. وی ادامه داد: هرگز انتظار چنین حمایتی را نداشتم، البته میدانستم شرایط خوبی حاکم خواهد بود.

صئ.......حوادث

* بخشش جوان نامزدکش به خاطر بی پولی: مرد جوانی که به خاطر سوء ظن به نامزدش، او را در جریان مشاجره خانوادگی کشته بود، صبح یکشنبه محاکمه شد. اما در جریان دادرسی خانواده مقتول به دلیل ناتوانی در پرداخت تفاضل دیه قاتل فرزندشان، به ناچار از قصاص وی گذشتند. هجدهم اسفند سال 93 بود که پدر دختر جوان با مراجعه به پلیس گفت: نامزد دخترم دقایقی قبل با من تماس گرفت و گفت که دخترم را به خاطر سوء ظن کشته است. با طرح این شکایت، پسر جوان از سوی پلیس بازداشت شد و در بازجویی گفت: «من و نامزدم به پارک رفته بودیم. در حال صحبت متوجه شدم که او با پسر دیگری هم قرار داشته است. او را سؤال پیچ کردم که جواب سر بالا داد و زمانی که عصبانی شدم، با یک لانچیکو او را خفه کردم. بعد هم با پدرش تماس گرفتم و به او گفتم که چنین کاری کرده ام، چون به من خیانت کرده بود.» در جریان محاکمه این جوان افغان در دادگاه، والدین دختر اعلام کردند به دلیل ناتوانی در پرداخت تفاضل دیه قاتل دخترشان، به ناچار درخواست دیه دارند. در پایان قضات دادگاه رأی به پرداخت دیه دادند.

* نبرد جانانه زن روستایی با خرس وحشی: زن 50 ساله از اهالی یکی از روستاهای حاشیه جنگلهای شهرستان کوهرنگ واقع در استان چهارمحال و بختیاری، هنگامی که سرگرم چرای گوسفندان بود ناگهان با حمله یک خرس رو برو شد و در جدال با این حیوان وحشی، از ناحیه کتف و کمر آسیب دید، اما  بانوی روستایی که جان خود و گله اش را در خطر میدید، پس از پنجه در پنجه شدن با خرس، در جدالی چند دقیقه ای سر انجام توانست حیوان وحشی را فراری دهد تا اینکه نیروهای کمکی و امدادگران با اطلاع از این حادثه به ارتفاعات جنگلی اعزام شدند و او را به بیمارستان رساندند.

* حدیث: امام حسن (ع): مؤمن برای مؤمن برکت و برای کافر، اتمام حجت است. (تحف العقول، ص489)

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *