شناسه خبر: 11310 منتشر شده در مورخ: 1396/3/8 ساعت: 08:50 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 8 خرداد 1396

روزنامه دوشنبه 8 خرداد 1396

برای اطلاع از خبرهای حوزه نابینایان و معلولان به کانال تلگرام روزنامه ایران سپید به آدرس iransepid@ مراجعه کنید.

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 8 خرداد 1396

3 رمضان 1438

29 می 2017

سال بیست و یکم شماره 5580

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

ضیافت 2

پرداخت ارقام افزایش یافته مستمریها از خرداد ماه 6

خیال واهی کشورهای مرتجع 9

اعطای تسهیلات به مستمری بگیران تأمین اجتماعی 11

شرایط روزه داری افراد دیابتی 12

با علاقه قلبی و آگاهی کامل به مرکز رفتم (بخش پایانی) 16

کسب 4 مدال دیگر توسط جودوکاران نابینا در مسابقات آسیایی

تصادف کیفقاپها پس از فرار

 

 

 

ضیافت

* در بخش پایانی ترجمه تفسیری از سوره فلق به "وَ مِن شرِ نفاثات فی العقد" میرسیم. و از شر دمندگان در گرهها. "عُقَد" در قرآن به معنای هر گونه ثبات، رسوخ، عهد و میثاق آمده است. عهدهایی که ثابت و مؤکد هستند و الزام به اجرای آنها برای انسان واجب و لازم است. عهد نکاح که به "عقده النکاح" تعبیر شده است، از آن جمله است. "شر نفاثات فی العقد" یعنی بر انگیختن ضرر و فساد در گرهها. یعنی شری که هدف آن ایجاد خلل در چیزی است که باید ثابت و محکم باشد. اکنون اگر این گرهها به واسطه دمیدن شروران یا به واسطه دم ناخوشایند آنان دچار اختلال یا ایجاد فساد شده باشد یا پیچیده و درهم شده باشد، با پناه و التجا به ربِ فلق که شکافنده است و ایجاد انشقاق و تحول میکند، به حالتی نوین تبدیل میشود که قابل برطرف کردن است. "وَ مِن شر حاسد أِذا حسد." حسود کسی است که با حسادت خود شرآفرینی میکند. در اینجا شر به آن هنگام که حسادت حسود بر انگیخته شده نسبت داده میشود، نه خودِ حسود. یعنی شری که باعث بر انگیختن حسادت شخص حسود میشود. حسود چون طلب زوال نعمت از دیگر مخلوقات را دارد، در این راستا شر میآفریند و ایجاد مشکل میکند. برخورد با شر ناشی از عمل حسود بسیار پیچیده است. چون شر "حسد" در تاریکترین و پیچیده ترین زوایای وجود انسان نهفته است و کشف و برطرف کردن آن، بسیار پیچیده خواهد بود. یکی از علل ویژه بودن این شر، مخفی بودن آن است که امکان تحلیل، داوری و بازپروری را از مربیان میگیرد. شرِ حسد، از نفهمیدن ارتباط بین عبد و معبود بر میخیزد. حسود نمیتواند جلوه گری وجودهای دیگر را ببیند. اما اگر در وجود او آتش عشق معبود شعله ور باشد، جلوه ای غیر از این برایش معنا ندارد. چه رسد به اینکه به جلوه گریهای دیگران بپردازد و حسد بورزد. وقتی در مجرای ربِ فلق، وجود رابطه عبد و معبود را فهمید، حسد از میان بر میخیزد. پس باید در ریزترین حالتهای وجود دقت کرد و با موشکافی ناشی از ربوبیت ربِ فلق، همه اشکالات وجود را تصحیح کرد. همه شرور نام برده شده به گونه ای هستند که تنها استعاذه به ربِ فلق، یعنی درک ربوبیت از مجرای ربِ فلق، گشاینده آنهاست.

* فضیل عیاض از عیار طریقت بود و ستوده اقران و در ریاضات و کرامات شأنی رفیع داشت و در معرفت بیهمتا بود. اول حال او آن بود که در میان بیابان مرو خیمه زده بود و پلاسی پوشیده و کلاهی پشمین بر سر نهاده و تسبیحی درگردن افکنده و یاران بسیار داشتی. همه دزدان و راهزن بودند و شب و روز راه زدندی و کالا به نزدیک فضیل آوردندی که مهتر ایشان بود و او میان ایشان تقسیم کردی و آنچه خواستی نصیب خود برداشتی و آن را نسخه کردی و هرگز از جماعت دست نداشتی و هر چاکری که به جماعت نیامدی، او را دور کردی. یک روز کاروانی شگرف میآمد، مردی در میان کاروان بود و آواز دزدان شنوده بود. دزدان را بدید. بدره ای زر داشت. تدبیری میکرد که این را پنهان کند. با خویش گفت: بروم و این بدره را پنهان کنم تا اگر کاروان بزنند، این بضاعت سازم. چون از راه یکسو شد، خیمه فضیل بدید. به نزدیک خیمه او را دید بر صورت و جامه زاهدان. شاد شد و آن بدره به امانت بدو سپرد. فضیل گفت: برو و در آن کنج خیمه بنه! مرد چنان کرد و بازگشت. به کاروانگاه رسید. کاروان زده بودند. همه کالاها برده و مردمان بسته و افگنده، همه را دست بگشاد و چیزی که باقی مانده بود جمع کردند و برفتند و آن مرد نزد فضیل آمد تا بدره بستاند. او را دید با دزدان نشسته و کالاها قسمت میکردند. مرد چون چنان بدید گفت: بدره زر خویش به دزد دادم. فضیل از دور او را بدید، بانگ کرد. مرد چون بیامد، گفت چه حاجت است؟ گفت: هم آنجا که نهاده ای برگیر و برو. مرد به خیمه در رفت و بدره برداشت و برفت. یاران گفتند: آخر ما در همه کاروان یک درم نقد نیافتیم. تو ده هزار درم باز میدهی؟ فضیل گفت: این مرد به من گمان نیکو برد، من نیز به خدای گمان نیکو برده ام که مرا توبه دهد. "تذکرة الاولیا"

 

ویژه

* پرداخت ارقام افزایش یافته مستمریها از خرداد ماه: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از تحت پوشش قرار گرفتن معلولان پشت نوبت خدمات بهزیستی از مهر ماه سال جاری خبر داد و گفت: پیشبینی میکنیم حدود 150 هزار نفر در حوزه توانبخشی پشت نوبتی مستمری سازمان بهزیستی باشند که از مهر ماه سال جاری به تدریج و بر اساس برنامه ششم توسعه تحت پوشش قرار خواهند گرفت. نحوینژاد همچنین خاطرنشان کرد: عمده پشت نوبتیهای خدمات و مستمری بهزیستی در حوزه توانبخشی قرار دارند، زیرا در حوزه هایی همچون زنان سرپرست خانوار شاهد آن هستیم کمیته امداد امام عمده تحت پوششان را در اختیار دارد. نحوینژاد همچنین با اشاره به آنکه پس از افزایش مستمری مددجویان بهزیستی که از فروردین ماه سال جاری اعمال شد، برخی مدعی شدند که این رقم برای آنها واریز نشده است، گفت: بسیاری از این افراد از رقم دریافتی خود آگاه نبودند، به طوری که مددجویان سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی 88 درصد تک نفره هستند و به این ترتیب مستمری آنها 95 هزار تومان افزایش یافته است. وی در ادامه افزود: سازمان هدفمندی یارانه ها در ماه اول این افزایش مستمری به علت فوریت طرح از سازمان حمایتی بهزیستی و کمیته امداد شماره حساب مددجویان را درخواست کرد تا در فروردین و اردیبهشت ماه از محل حذف یارانه دهکهای پردرآمد همراه با یارانه 45 هزار و 500 تومانی رقم افزایش یافته مستمری را نیز واریز کند. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه خبر داد: از خرداد ماه تمام رقم مستمری مددجویان بهزیستی به صورت مستقیم توسط بهزیستی واریز خواهد شد. نحوینژاد همچنین خاطرنشان کرد: آن دسته از مددجویانی که طی ماههای فروردین و اردیبهشت رقم افزایش یافته مستمری خود را دریافت نکرده اند، ممکن است دچار مشکلاتی همچون اشتباه بودن شماره حساب، مسدود بودن حساب و... بوده باشند که در حال حاضر تمام این مسائل در حال پیگیری است و از خرداد ماه مستمریها به صورت مستقیم توسط سازمانهای حمایتی واریز میشود و این مشکلات برطرف خواهد شد. وی افزود: در حال حاضر 320 هزار خانوار در حوزه توانبخشی مشمول دریافت مستمری هستند. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه تأکید کرد: محل تأمین اعتبار رقم افزایش یافته مستمریها از طریق حذف یارانه دهکهای پر درآمد بوده است. نحوینژاد همچنین خبر داد: بر اساس اعلام دولت، تمامی افرادی که احساس میکنند درآمد آنها با احتساب یارانه 45 هزار و 500 تومانی کمتر از 200 هزار تومان است، میتوانند به سامانه Samanehrefah.ir مراجعه کرده و با ثبت نام پس از راستی آزمایی از ادعای آنها مشمول مستمری شوند. وی تصریح کرد: این افراد تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نخواهند بود و پس از راستی آزمایی، 20 درصد حد اقل حقوق که برابر 200 هزار تومان است برای آنها واریز خواهد شد.

سیاسی

* خیال واهی کشورهای مرتجع. رهبر معظم انقلاب در محفل انس با قرآن، با اشاره به خیال واهی برخی کشورهای مرتجع که تصور میکنند میتوان با پول، صمیمیت دشمنان اسلام را جلب کرد، گفتند: واقعیت این است که صمیمیتی وجود ندارد و همان طور که خود امریکاییها گفتند، آنها را میدوشند و در نهایت ذبحشان میکنند.

* دکتر روحانی، رئیس جمهور در گفتگو با امیر قطر، با بیان اینکه یکی از اصول سیاست خارجی ایران، تداوم همکاری با کشورهای همسایه در خلیج فارس است، تأکید کرد: فرقه گرایی از آفتهای بزرگ و برهم زننده امنیت منطقه است.

* حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره ورود دولت برای تعیین هیأت رئیسه مجلس گفت: موضوع انتخاب هیئت رئیسه مجلس موضوع داخلی است و دولت به هیچ وجه بنای ورود به مسائل اداره مجلس را ندارد. او ادامه داد: این موضوع از اختیارات خود نمایندگان محترم است و هرچه خودشان صلاح بدانند انجام میدهند؛ دولت هم تصمیم را بر عهده آنان گذاشته است. * سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: عربستان با فراهم کردن زرادخانه ها و تهیه ابزار فیزیکی قدرت و از طرفی انباشت سلاح در کشورهای همسایه و همچنین طراحی تفکر تکفیری برای مقابله با تفکر شیعه و انقلاب اسلامی، به دنبال یک جنگ عقیدتی، ایدئولوژیک بین وهابیت و شیعه است.

* احمدی، رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه ناظران شورای نگهبان صورتجلسه نهایی 62 هزار و 381 شعبه را امضا کرده اند، گفت: زیبنده نیست که با این ساختار اجرایی انتخابات و حضور ناظران، این گونه از تریبونها استفاده شود و بگویند تخلفات یا جرمی واقع شده است. * گرامیمقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه رأی مردم به روحانی ناشی از اعتماد آنان به کارنامه اصلاحطلبان و اعتدالگرایان است، گفت: امروز ما نه مانور نظامی، بلکه مانور دموکراسی برگزار میکنیم.

اجتماعی

* اعطای تسهیلات به مستمری بگیران تأمین اجتماعی: بانک رفاه از آمادگی برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه به بازنشستگان، مستمری و مقرری بگیران سازمان تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: افرادی که حقوق خود را از بانک رفاه دریافت میکنند، میتوانند تا سقف 20 میلیون ریال و با مدت بازپرداخت 36 ماه از تسهیلات قرض الحسنه بهره مند شوند.

* 150 هزار بازنشسته کشوری امسال به سفر میروند: عباس رشیدی، مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: امکان استفاده 150 هزار بازنشسته این صندوق از تورهای گردشگری طی سال جاری فراهم شده است. وی افزود: به هر بازنشسته برای سفرهای داخلی 300 هزار تومان و به همراه وی نیز همین مبلغ داده خواهد شد. همچنین برای سفر به عتبات عالیات به هر بازنشسته 600 هزار تومان و به همراه وی نیز 600 هزار تومان اختصاص داده شده است.

آموزشی

* شرایط روزه داری دیابتیها: مدیر گروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در صورتی که فرد مبتلا به دیابت، به فشار خون کنترل نشده، بیماریهای قلبی و عروقی، نارسایی قلبی، عوارض پیشرفته دیابت بر چشم، کلیه یا سیستم عصبی مبتلا نیست، در زمان حاضر هم قند خون او در حد قابل قبول، یعنی در حالت ناشتا کمتر از١٤٠ و بعد از غذا کمتر از ١٨٠ است و در سه ماهه اخیر دچار افت قند خون، یعنی قند خون کمتر از ٦٠ یا افزایش شدید قند خون منجر به کما و بستری شدن در بیمارستان نشده است و همچنین داروهای تأثیرگذار روی هوشیاری را هم مصرف نمیکند، در صورت صلاحدید پزشک خود و انجام اصلاحات لازم توسط پزشک در مورد دوز داروهای خوراکی، اجازه روزه داری دارد. دکتر محسن خوشنیت افزود: مبتلایان به دیابت باید حتماً از دو تا سه ماه قبل از روزه داری جهت ارزیابی پزشکی و مشاوره به پزشک خود مراجعه کنند تا با انجام آزمایشهای خون، وضعیت قند آنان کنترل شود. در صورت توانایی بیمار جهت روزه داری، پزشک باید دوز داروهای خوراکی یا انسولین را با توجه به شرایط بیمار تنظیم کند و آموزشهای لازم جهت آگاه شدن از علائم افت یا افزایش قند خون، کاهش فشار خون و نحوه برخورد با آنها، اندازه گیری قند خون در خانه با گلوکومتر (نام دستگاه اندازه گیری قند)، برنامه غذایی مناسب و فعالیت فیزیکی در زمان روزه داری را به بیمار ارائه دهد. وی ادامه داد: هر بیمار دیابتی که روزه میگیرد بهتر است گلوکومتر در اختیار داشته باشد و قبل از افطار، دو ساعت بعد از افطار و پیش از سحری، قند خون خود را اندازه گیری کند. در صورت نداشتن گلوکومتر بهتر است آزمایشهای خود را تحت نظارت پزشک انجام دهد. بررسی قند خون ناشتا در ماه رمضان باید قبل از افطار صورت گیرد. بهتر است مبتلایان به دیابت، افطاری خود را با یک غذای ساده مشابه صبحانه آغاز کنند و شام را به فاصله یک تا دو ساعت بعد، صرف کنند. بیمار قبل از خوابیدن نیز میتواند غذای مختصری مانند عصرانه بخورد؛ سحری را هم حتماً میل کند. اگر میزان قند خون بیماران، پس از افطار بالای 250 بود، باید شب، 20 درصد غذای مصرفی را کم کنند و تا زمانی که قند خون همچنان بالا است، رژیم غذایی را کنترل کنند. بیماران میتوانند از مشاور تغذیه خود کمک بگیرند تا دچار مشکل نشوند. به هر حال متوجه باشند که اگر قند خون هنگام شب بالا باشد، نتایج مثبت روزه داری عاید آنان نخواهد شد. اگر میزان قند خون بیماران، بعد از سحری بالای 200 باشد، باید از مواد غذایی سحری خود 20 درصد کم کند؛ اما اگر قند خون بالای 350 بود، توصیه میشود روزه نگیرند. بیماران دیابتی به طور کلی قرصهای مصرفی صبح و ظهر را همزمان هنگام افطار و قرص شبانه را پیش از سحری مصرف کنند. البته اگر قند خون این بیماران تحت کنترل باشد، ممکن است تحت نظارت پزشک بتوانند تعداد قرصهایشان را کاهش دهند. این پزشک فوق تخصص غدد تصریح کرد: از آنجا که عدم مصرف مایعات طی روز میتواند به غلیظ شدن خون و بالاتر رفتن قند خون و عوارض دیگر منجر شود، به ویژه در صورتی که معمولاً قند خون بالا است، توصیه میشود حتماً قرص خود را به موقع مصرف کنند و اگر فراموش کردند، آن روز را روزه نگیرند. همچنین اگر مبتلایان برای خوردن سحری نتوانستند بیدار شوند، بهتر است از روزه گرفتن در آن روز منصرف شوند. فعالیت بدنی مبتلایان دیابت باید در حد معمول باشد و استراحت زیاد به نفع آنها نیست. ضمن اینکه این افراد، امور نیازمند به فعالیت جسمی شدید را بهتر است بعد از ظهرها انجام ندهند تا از افت شدید قند خون پیشگیری کنند. ورزش سبک 10 تا 15 دقیقه ای هنگام صبح احتمالاً برایشان مناسب است، اما ورزش هنگام بعد از ظهر و قبل از افطار مشکل ساز خواهد شد؛ این بیماران باید در صورت امکان شبها چند ساعت بعد از افطار زمانی را به ورزش اختصاص دهند. همچنین بهتر است که مبتلایان آب کافی بنوشند تا در طول روز دچار کمآبی نشوند.

 

صدای خاطره ها

* قصه حضور محسن حائری، یکی از گوینده های مرکز رودکی که صدایش عموماً در دهه 70 شنیده میشد را، طی یک گپ و گفت تلفنی با او تا آنجا رساندیم که در اواسط دهه شصت، او با مرکز رودکی آشنا شد و طی یک صحبت طولانی با هورگن قدیمی، قرار شد با ضبط یک کتاب، با مرکز همکاری کند. «خلاصه یک ضبط فیلیپس با یک بسته نوار کاست به من دادند تا کتاب با یونگ و هسه، کار دکتر سیروس شمیسا را ضبط کنم. آن روزها وضع مالی خوبی نداشتم و تازه هم ازدواج کرده بودم. چون با شرایط آن زمانِ من، پیدا کردن خانه در تهران آسان نبود، در زورآباد کرج یک خانه کوچک اجاره کرده بودم. خوشحال از اینکه یک دستگاه ضبط صوت با نوار کاست تحویل گرفته ام و قرار است کتاب ضبط کنم، به طرف خانه رفتم. تازه کار را شروع کرده بودم که دوران خدمتم فرا رسید. هنوز جنگ تمام نشده بود. رفتم خدمتِ سربازی در جبهه. وقتی برگشتم، تازه یادم افتاد که ای داد بیداد! هنوز کتاب را کامل نکرده ام. با سرعت کتاب را ضبط کردم و دست بر قضا وقتی به مرکز رسیدم و وارد اتاق هورگن شدم، دیدم با خانم بادرامپور راجع به من صحبت میکنند. خانم بادرامپور هورگن را مخاطب ساخته بود و دائماً میگفت که تو همینطوری یک دستگاه ضبط و ده تا نوار کاست را دادی به کسی که نمیدانی کجا زندگی میکند! در همین حین وارد شدم و گفتم سلام هورگن، من آمدم. خلاصه بعد از آن، هورگن مرا به خانم ارجمندخواه معرفی کرد و قرار شد در قسمت گویندگی بخش بریل کارم را شروع کنم. بعد از مدتی به پیشنهاد آقای گیلانی، به صورت ضبط آزاد شروع به گویندگی کردم و کتابهایی که دوست داشتم را ضبط کردم؛ مثل خاطرات یک مترجم، پدرخوانده، زوربا و... کار کردن در مرکز رودکی و خزانه -چون من دو سال هم در آن مرکز فعالیت کردم-، گنجینه ای از تجربه کار با نابینایان به من داد و آن گنجینه، چراغ راهم در تمام فعالیتها مثل مترجمی در بخش بین الملل روابط عمومی بهزیستی شد.»

ورزشی

* کسب 4 مدال دیگر توسط جودوکاران نابینا در مسابقات آسیایی: تیم ملی جودوی نابینایان و کمبینایان کشورمان در دومین روز از رقابتهای قهرمانی آسیا-اقیانوسیه که در ازبکستان برگزار میشود، صاحب یک طلا، یک نقره و 2 برنز دیگر شد. در وزن -100 کیلوگرم احسان موسینژاد با کسب 2 برد متوالی مقابل رقبای قدرتمند خود از تایلند، به عنوان قهرمانی و مدال طلا دست یافت.

در وزن -81 کیلوگرم، امید جعفری که در دور نخست با قرعه استراحت رو برو شده بود، در دور دوم توشیف، نماینده قدرتمند ازبکستان را با ضربه فنی مغلوب کرد و فینالیست شد. جعفری در دیدار نهایی، به حریف مطرح خود از کره جنوبی باخت و صاحب گردنآویز نقره شد.

در وزن -90 کیلوگرم، محمدعلی شنانی در دور نخست نماینده کره جنوبی را با ضربه فنی شکست داد، در دور دوم در حالی که با جودوکار ازبکستان به تساوی رسیده بود، با رأی ناحق داوران حریفش از کشور میزبان برنده اعلام شد تا او به مسابقه رده بندی برود. شنانی در دیدار رده بندی، با غلبه بر جودوکاری از تایلند به مدال برنز دست یافت. در وزن +100 کیلوگرم، محمدرضا خیر اللهزاده در دور اول استراحت داشت، در دور دوم به ازبکستان باخت و به دیدار رده بندی راه یافت. خیر اللهزاده در این مرحله، با عبور از نماینده عراق، توانست مدال برنز را از آن خود کند. بدین ترتیب، تیم ملی جودوی نابینایان و کمبینایان کشورمان با احتساب یک طلای سعید رحمتی و یک برنز میثم بنیطباء که در روز نخست حاصل شد، در مجموع صاحب 2 مدال طلا، یک نقره و 3 برنز شد و برای نخستین بار، در رده سوم آسیا ایستاد. محمدعلی شنانی و احسان موسینژاد که در این مسابقات موفق به کسب مدال شدند، چندی قبل در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی حضور داشتند که شنانی در آن مسابقات نیز موفق به کسب مدال نقره شده بود.

حوادث

* تصادف کیفقاپها پس از فرار: دو سارق موتورسوار که در غفلت یک زن، کیف او را از داخل خودرویش ربوده بودند، هنگام فرار و پس از ورود به خیابان اصلی به یک خودرو پژو 206 برخورد کرده و با پای شکسته دستگیر شدند. عصر جمعه 5 خرداد، مأموران کلانتری شهر ری در جریان تصادف موتورسیکلت و خودرو سواری در خیابان فداییان اسلام قرار گرفتند. با حضور مأموران در محل مشخص شد مجروحان تصادف دو سارق 43 و 47 ساله موتورسوار هستند که لحظاتی پیش از تصادف، کیف یک زن را از داخل خودرویش در خیابانی فرعی سرقت کرده و در حال فرار با خودرو سواری برخورد کرده اند. با توجه به اینکه هر دو سارق بشدت مجروح شده بودند، دو متهم به بیمارستان منتقل شدند. پلیس در صحنه این تصادف کیف مالباخته را نیز پیدا کرد و تحویل صاحبش داد. پلیس راهور نیز موتورسواران را در تصادف مقصر شناخت. پرونده دو متهم پس از بهبودی نسبی به دادسرا ارسال خواهد شد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *