شناسه خبر: 11147 منتشر شده در مورخ: 1396/1/31 ساعت: 07:20 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 31 فروردین 1396

روزنامه پنجشنبه 31 فروردین 1396

برای اطلاع از خبرهای حوزه نابینایان و معلولان به کانال تلگرام روزنامه ایران سپید به آدرس iransepid@ مراجعه کنید.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 31 فروردین 1396

22 رجب 1438

20 آپریل 2017

سال بیست و یکم شماره 5548

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

ابلاغ دستور العمل سنجش نوآموزان از ابتدای خرداد 2

دیدار مقام معظم رهبری با فرماندهان و کارکنان ارتش 3

رأی دادن فقط با شناسنامه ممکن است 5

جزئیات اعلام شماره شبا بانکی 6

داوطلبین ریاست جمهوری در مورد اولویت برنامه های سلامت خود نظر دهند 8

پیوند ناگسستنی نابینای کانادایی با چوبهای اسکی 12

میزبانی مالزی در فوتبال پنج نفره قهرمانی آسیا

حوادث

چاردیواری 18

 

صئ........ویژه

* ابلاغ دستور العمل سنجش نوآموزان از ابتدای خرداد:   مجید قدمی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی از ابلاغ دستور العمل سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان خبر داد و گفت: طرح سنجش همزمان با آغاز ثبت نام دانشآموزان از ابتدای خرداد ما آغاز میشود. قدمی افزود: اگر نوآموزی دچار اختلالاتی باشد به پایگاههای تخصصی ارجاع میشود تا یک بار دیگر تستهای سنجش بر روی او انجام شود. پس از آن تصمیم میگیرند نوآموز به مدرسه عادی برود یا در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل شود، البته طرح تلفیقی فراگیر رشد خوبی پیدا کرده و ما دانشآموزان نابینا یا دارای مشکلات جسمی-حرکتی را به مدارس عادی فراگیر میفرستیم. وی ادامه داد: همه شرایط سنجش همانند سال گذشته است، اما هزینه سنجش 20 هزار تومان خواهد بود که این هزینه مربوط به خود پایگاهها است. سنجش برای مناطق محروم رایگان خواهد بود.

 

 

صئ........سیاسی

* دیدار مقام معظم رهبری با فرماندهان و کارکنان ارتش. فرمانده معظم کل قوا در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران گفتند: امروز تقویت اقتصادی، نقطه کلیدی و دارای اولویت کشور است.

* ایسنا نوشت: امیر دریادار حبیب ا... سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ارتش همان گونه که در ناآرامیهای غرب کشور، دفاع مقدس و پس از جنگ تحمیلی و آبادانی کشور مشارکتی فعال داشته است، امروز نیز در صحنه ها حضور دارد تا هیچ دشمنی جسارت طمع به کشورمان نداشته باشد.

* محمد هاشمی که خود یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوریست گفت: روحانی پیروز انتخابات است.

* حامد علامتی، دبیر کل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان گفت: این تشکل در انتخابات پیش رو از هیچ کاندیدایی حمایت مستقیم نخواهد کرد.

* کیهانیان، دبیر کل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی گفت: نامزد نهایی اصولگرایان ابراهیم رئیسی خواهد بود.

* مهر نوشت: محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: احتمال اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شود زیاد است، اما آنچه برای ما اهمیت دارد، تشکیل دولت اصلح است.

* شبکه خبری سی ان ان سه شنبه گزارش داد: 'کیم این ریونگ' معاون سفیر کره شمالی در سازمان ملل روز دوشنبه و در پاسخ به مواضع خصمانه آمریکا در قبال کشورش در یک کنفرانس خبری درباره احتمال وقوع یک جنگ هسته ای هشدار داد.

* رسانه های روسی از دستگیری ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش در هنگام فرار از عراق خبر دادند، در حالی که تأیید یا تکذیبی رسمی در این باره انتشار نیافته است.

* وزیر دفاع ونزوئلا در آستانه اعتراضات سراسری اپوزیسیون علیه مادورو به رئیس جمهوری این کشور آمریکای لاتین اعلام وفاداری کرد. به دستور مادورو نیروهای نظامی در خیابانها مستقر شده اند.

صئ........اجتماعی

* رأی دادن فقط با شناسنامه ممکن است: محمد مهدی، مدیر کل ثبت احوال استان تهران با بیان اینکه رأی دادن در انتخابات فقط با شناسنامه ممکن است، گفت: کسانی که شناسنامه آنها مفقود شده است، هرچه زودتر برای دریافت شناسنامه المثنی مراجعه کنند.

* پیشنهاد ۱۰ سال پرواز رایگان به یک خانواده: ایرلاین دولتی کانادا برای جبران اشتباه خود در فروش همزمان ۴ صندلی یک پرواز به ۸ نفر، پیشنهاد ۱۰ سال پرواز رایگان به این خانواده ۴ نفره داد. بِرِت دویل پدر این خانواده ۴ نفره که از جزیره شاهزاده ادوارد عازم مونترآل بودند، پس از ورود به هواپیما با صندلیهای اشباع شده و فروخته شده خود مواجه میشود؛ بلافاصله موضوع را به رسانه های کانادایی منتقل میکند که در نتیجه مسئولان شرکت هواپیمایی دولتی ایرکانادا، بزرگترین ایرلاین این کشور حامل پرچم، از این خانواده عذرخواهی کرده و ۲ هزار و ۵۰۰ دلار کانادا به آنها غرامت میدهد.

صئ........اقتصادی

* جزئیات اعلام شماره شبا بانکی: مرحله دوم فعالیت سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir از چهارشنبه، از طریق امکان ورود و ثبت شماره شبا بانکی مشمولین سهام عدالت آغاز خواهد شد. در این مرحله، مشمولین سهام عدالت میتوانند به صورت تدریجی همانند مرحله اول به سامانه سهام عدالت وارد شوند و در صفحه مربوط به رؤیت «صورت حساب تسویه اقساط سهام عدالت» با کلیک روی کلید «ثبت شماره شبا بانکی» به صفحه «ورود شماره شبا بانکی» دسترسی پیدا کنند. همچنین در این اطلاعیه تأکید شده است، چنانچه افراد از گذشته دارای حساب بانکی و شماره شبا بانکی مرتبط با آن بانک هستند، صرفاً کافیست شماره شبا بانکی آن حساب را به سامانه معرفی کنند و لازم نیست مجدداً برای افتتاح حساب جدید به بانک مراجعه کنند. بعلاوه این که اطلاعات شماره شبا بانکی اعلامی به سامانه باید متعلق به شخص مشمول باشد و شماره شبا بانکی متعلق به وکیل، قیم و ولی یا هر فرد دیگری قابل قبول نبوده و با تأیید نهایی مواجه نخواهد شد.

* 43 میلیون نفر، شمار مشترکان اینترنت: محمود واعظی، وزیر ارتباطات: شمار مشترکان اینترنت در کشور به 43 میلیون نفر رسیده است. وی با اشاره به اینکه ظرفیت IP داخلی به 6 هزار و 800 گیگ رسیده و 11 برابر شده است، افزود: در این دولت 30 میلیون سیم کارت فاقد هویت شناسایی شد و 742 شهر به نسل چهارم تلفن همراه و 900 شهر به نسل سوم تلفن همراه مجهز شدند. وی در خصوص دلایل مسدود شدن سرویس تماس صوتی تلگرام گفت: این سرویس با هماهنگی وزارت ارتباطات برقرار شده بود و کاربران میتوانستند از طریق آن با یکدیگر مکالمه کنند. این در حالی است که روز گذشته و با حکم قضایی که به اپراتورهای موبایل و اینترنت ارائه شد، این سرویس مسدود شده است.

* ارتباط با مسئول ستون: society@iransepid.ir

* گلواژه: انسان فرزند کار و زحمت خویش است. داروین

 

صئ........بهداشت و سلامت

* داوطلبین ریاست جمهوری در مورد اولویت برنامه های سلامت خود نظر دهند: قائم مقام وزیر بهداشت در اولین برنامه خبری سال جدید به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. در ابتدا دکتر حریرچی درباره اصول حرفه ای در اعلام حوادث دلخراش گفت: این گونه اخبار با اهداف متفاوتی منتشر میشوند؛ مثل آگاه ساختن مردم برای کاهش خطرات احتمالی، کاهش آسیبهای بعدی، شفاف سازی درباره ابعاد حادثه و کاستیهای امداد رسانی برای مطالبه مردم. اما وقتی قرار است در هر رسانه ای تصاویر دلخراش نشان داده شود، باید به افراد در معرض خطر "کودکان زیر دوازده سال، زنان  باردار، بیماران قلبی" هشدار داده شود. در مورد کودکان مواجهه ناگهانی با تصاویر دلخراش به دلیل همزاد پنداری آنها، باعث ایجاد اختلالات اضطرابی، ترس از آب و ارتفاع، اختلالات استرس پس از حادثه و مشکلات خواب میشود. البته باید توجه کنیم گاه دست به دست شدن اخبار منفی و رفتارهای نابهنجار برای تخلیه هیجانی خود فرد است. معاون اول وزیر بهداشت در مورد وضعیت  سرطان در ایران و مقایسه آن با جهان نیز گفت: سرطان در تمام کشورهای دنیا در حال افزایش است. مهمترین علت افزایش آن نیز، افزایش سن جوامع است. البته این بیماری میتواند در تمام سنین بارز شود، ولی اکثر سرطانها در دوران پیری ایجاد میشوند. عامل دوم ایجاد سرطان، تغییر رفتارهای عمومی مثل مصرف دخانیات، چاقی، بیتحرکی، نداشتن بارداری منجر به تولد، نداشتن شیردهی، مصرف نکردن سبزیجات، مصرف زیاد گوشت و غذاهای مانده. عامل سوم، عوامل محیطی هستند مانند تشعشعات و آلودگی هوا که در ایران هم مانند سایر کشورها در چند دهه گذشته، افزایش یافته است. میزان بروز موارد جدید سرطان معیار مقایسه وضعیت کشور ما با کشورهای دیگر است، چون میانگین سنی جوامع با هم متفاوت است. میزان بروز موارد جدید سرطان در مردان ایرانی 143 مورد از صد هزار نفر و در زنان 136 مورد در صد هزار نفر است که نسبت به سایر کشورها، بروز متوسطی است و رشد سرطان هم در ایران نسبت به سایر کشورها، چندان متفاوت نیست. این جراح سرطان افزود: در 60 تا 80 درصد موارد، هیچ علتی برای بروز سرطان نمییابیم؛ یعنی فرد سیگاری، چاق، کمتحرک و.. نیست. اینکه مدام دنبال دلیل و عامل بروز سرطان باشیم تا او را مقصر نشان دهیم، در واقع به روح بیمار، سوهان کشیده ایم. بعضی از سرطانها در حالت پیشرفته شناسایی میشوند مثل سرطان پانکراس که علامتی برای تشخیص ندارد تا ه بیمار بگوییم اگر زودتر به پزشک مراجعه میکردی، وضعیت این طور نمیشد. برای مقابله با سرطان یا باید از عوامل بروز آن کاست یا با غربالگری، آن را زودهنگام تشخیص داد. سومین روش مقابله، درمان مناسب است و راه چهارم بازتوانی بیمار. دکتر حریرچی درباره احتمال ادامه طرح سلامت در دولت بعد افزود: مواردی که در طرح تحول اجرایی شد، اغلب از قبل قانون مصوب داشت. یکسری از موارد هم در برنامه ششم توسعه و سیاستهای کلی سلامت پیشبینی شده است.

از آن گذشته، در شرایطی هستیم که مردم شیرینی اجرای این طرح را حس کرده اند. ما فکر نمیکنیم در کشور شرایطی پیش آید که تخطی عمده ای از قانون رخ دهد. بعلاوه مسئولین آینده هم تمایل نخواهند داشت که دستاوردها را از بین ببرند و نه مردم اجازه این کار را خواهند داد. الآن اگر پزشکی در شهری در شرایطی باشد که نیاز داشته باشد به مرخصی برود مردم از چند ماه قبل، درخواست پزشک جایگزین دارند. ما هم از داوطلبین ریاست جمهوری میخواهیم مواضع خود را در مورد سلامت مردم مشخص کنند؛ مثلاً سلامت را به بخش خصوصی میسپارند، آن را چاه ویل میدانند که بودجه ها را میخورد و به طور کلی سلامت اولویت چندم برنامه های آنهاست. امروز در جهان، یکی از عوامل چهارگانه ای که مردم بر اساس آن در مورد کاندیدا تصمیم میگیرند، تعهد او در مقابل تأمین سلامت مردم است.

"کباری"

* ارتباط با مسئول ستون: health@iransepid.ir

 

صئ.......از شش نقطه جهان

* پیوند ناگسستنی نابینای کانادایی با چوبهای اسکی: «بخش اول»: اسکی سواری کار آسانی نیست، چه برسد به اینکه یک نابینا تصمیم بگیرد این ورزش را به صورت حرفه ای دنبال کند. اما برایان مکیور، یکی از مشهورترین ستاره های ورزشی کانادا توانسته بر این شرایط خاص غلبه کند و یکی از موفقترین اسکیبازهای جهان باشد. او به خوبی اسکی میکند و تقریباً در همه مسابقات برنده میشود؛ راز پیروزیهای او غیر از تلاش و تمرینهای مداوم، همتیمی همراهی است که در تمام مسابقات همراه اوست و در پستیها و بلندیها برایان را تنها نمیگذارد. به سراغ زندگی برایان رفته ایم تا ببینیم او چگونه میتواند بدون اینکه ببیند، به همتیمی خود اعتماد کند و قهرمان شود. برایان مکیور، یک اسکیباز کوهستان است. او دچار کمبینایی است، اما برخی از نفسگیرترین مسیرهای اسکی دنیا را طی کرده و تا کنون برنده ۱۳ مدال پارالمپیک شده است. اما مکیور تنها نیست؛ او در فاصله چند سانتیمتری از همتیمی خود اریک کارلتون اسکی میکند. این دو اسکیباز کوهستان در سراشیبیهای رشته کوه دولومیتس ایتالیا تمرین میکنند. مکیور که ۹۰ درصد نابیناست، در تمامی لحظاتی که اسکی میکند گوش به فرمان کارلتون است که او را راهنمایی کند و به او بگوید که چه کار کند. مکیور وقتی اسکی میکند میتواند هوای سرد کوهستان را استشمام کند. او قادر است پستی و بلندیهای زیر پایش را حس کند و بادی که صورتش را مینوازد را احساس کند. او با گوشهایش صدای اسکی کردن خود را روی برفهای خشک میشنود. اما مکیور به کارلتون نیاز دارد تا چشمهایش باشد. او به مردی وابسته است که قهرمان سابق المپیک بوده و با به کارگیری توانایی و دانش کاملش مکیور را برای قهرمانی در مسابقات آماده میکند. هر دو اسکیباز در روستای کانمور در شهر آلتا زندگی میکنند و اغلب در فاصله بین مسابقات تمرینهای یک هفته ای انجام میدهند. کارلتون ۳۵ ساله با مکیور ۳۴ ساله تمرین میکند و به او میگوید که در چه سرعتهایی متوقف شود، با چه سرعتهایی انرژی ذخیره کند و چگونه در دور آخر بتواند از رقبایش سبقت بگیرد. این دو نفر تمرینهای بسیار دقیق و فشرده ای انجام میدهند. آنها در مسابقات تدارکاتی زیادی شرکت میکنند و بعد از هر مسابقه متخصص فیزیولوژی از آنها نمونه خون میگیرد و ضربان قلبشان را ثبت میکند. این تمرینها به مکیور و کارلتون کمک کرده از سال ۲۰۱۱ که تیمشان را تشکیل دادند برنده مسابقات باشند. آنها در مسابقات قهرمانی سولفتئو در کشور سوئد برای دومین بار عنوان قهرمانی را کسب کردند. آنها در یکی از مسابقات، تقریباً یک دقیقه از نفرات دوم زودتر به خط پایان رسیدند. این که این دو اسکیباز چطور با هم هماهنگ میشوند و سیستم راهنمایی گرفتن اسکیباز نابینا از راهنمایش چگونه است، موضوع بسیار جالب توجهی است که در شماره بعدی به آن خواهیم پرداخت. «ادامه دارد» * ارتباط با مسئول ستون: society@iransepid.ir

 

 

صئ........ورزشی

* میزبانی مالزی در فوتبال پنج نفره قهرمانی آسیا: کوالالامپور مالزی، به عنوان میزبان رقابتهای فوتبال پنج نفره قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۷ برگزیده شد. قهرمان این دوره از رقابتها، به عنوان نماینده آسیا در رقابتهای قهرمانی جهان که به میزبانی مادرید اسپانیا برگزار میشود، شرکت خواهد کرد. ایران در آخرین دوره این رقابتها که در سال ۲۰۱۵ در ژاپن برگزار شد، با شکست چین به عنوان قهرمانی دست یافت. هفتمین دوره این رقابتها از ۹ تا ۱۸ دسامبر (۱۸ تا ۲۷ آذر) در ورزشگاه «بوکیت جلیل» کوالالامپور برگزار میشود. قهرمانان شش دوره قبلی مسابقات فوتبال پنج نفره قهرمانی آسیا به شرح زیر هستند: ۲۰۰۵ هوشیمینه ویتنام: ژاپن. ۲۰۰۷ سئول کره جنوبی: چین. ۲۰۰۹ توکیو ژاپن: چین. ۲۰۱۱ سندایی ژاپن: چین. ۲۰۱۳ پکن چین: چین. ۲۰۱۵ توکیو ژاپن: ایران.

* مثل رونالدو وجود ندارد: رئال مادرید به لطف سه گل رونالدو و تک گل آسنسیو، موفق شد بایرن مونیخ را با نتیجه 4 بر 2 شکست دهد و برای هفتمین بار متوالی، به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کند. زیدان، سرمربی رئال در پایان بازی گفت:« برای این پیروزی سختی زیادی کشیدیم. بایرن فوق العاده بود، ولی در نیمه اول میتوانستیم کار را تمام کنیم. هرگز خودم را وارد مسائل داوری نکرده ام، اما باید بگویم علاوه بر گل ما، گل دوم بایرن هم در موقعیت آفساید به ثمر رسید. زیدان ادامه داد: رونالدو همیشه ثابت کرده است که وقتی به او نیاز است، خودش را نشان میدهد. او در این بازی تفاوتها را رقم زد. رونالدو بیهمتاست و مثل او وجود ندارد. به خاطر او، تیم و هواداران بسیار خوشحالم. رونالدو نیز در خصوص هیس دادن به هواداران رئال مادرید گفت: فقط از آنها خواستم بر علیه من سوت نزنند. چون من همیشه در زمین سخت تلاش میکنم تا بهترین عملکرد را داشته باشم و به رئال کمک کنم. ترجیح میدهم نکات مثبت این بازی را به یاد داشته باشم.

* ارتباط با مسئول ستون: sport@iransepid.ir

 

صئ........حوادث

* ماجرای عجیب جا ماندن 25 مسافر هواپیما در باند فرودگاه: صبح سه شنبه ۲۵ مسافر پرواز هواپیمای شرکت هواپیمایی «تفتان ایر» استان سیستان و بلوچستان که قرار بود ساعت ۴:۳۰ از فرودگاه زاهدان به مقصد تهران انجام شود، به  دلیل حضور مسافران در نمازخانه و تعجیل خلبان از پرواز جا ماندند. این ۲۵ مسافر وقتی متوجه شدند به دلیل مدت زمان حضور در پرواز، نماز آنها قضا میشود، تصمیم گرفتند ۳ دقیقه قبل از حرکت هواپیما پای پلکان هواپیما و روی باند نماز خود را به جا بیاورند. اما خلبان این پرواز با توجه به روز ارتش و محدودیت پروازی که در تهران وجود داشت، با اصرار و شتاب هواپیما را از پلکان جدا کرد و پرواز کرد. این اقدام خلبان در حالی انجام شد که این ۲۵ مسافر پای پلکان در حال نماز خواندن بودند و علاوه بر جا گذاشتن آنها ممکن بود خطراتی را نیز برایشان به وجود بیاورد. روابط عمومی این شرکت هواپیمایی تأکید کرده، این اقدام خلبان منطقی نبوده است.

صئ........چاردیواری

* سلام یاران! پیشاپیش عید مبعث پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد (ص) را به همه عزیزان تبریک میگویم. در آغاز، نخستین نشست تخصصی بررسی مفاد لایحه حقوق افراد معلول را در این هفته در مجلس شورای اسلامی تبریک میگویم و به فال نیک میگیرم، زیرا پیامد این نشستهای زنجیره ای رفع ایرادات وارده شورای نگهبان و آماده شدن زمینه برای طرح و تصویب لایحه است. همان طور که در یادداشت نخست هفته روز شنبه خواهید خواند، بهتر است از این فرصت استفاده کنم و توصیه ای برادرانه به تمام دوستانی کنم که ناشکیبا و به طور مداوم از عدم تصویب لایحه شکایت کرده و مثلاً مانند آقای عظیمی از مراغه گفته اند« ما خانواده داریم و حق داریم ناباورانه به اخباری مانند ادامه بررسی لایحه حقوق معلولان یا افزایش مستمریها نگاه کنیم» لازم است تذکر دهم، اگر ما بر ضرورت پیگیری حقوق افراد معلول تا نایل شدن به آن تأکید میکنیم یا خواهان فعالیت مستمر تشکلهای نابینایی در این موارد میشویم، از روی شکم سیری، بی دردی و رفاه زیادی نیست، بلکه تجربه و دانسته های ما حاکی از آن است که بدون حرکت و پیگیری نمیتوان هیچ تغییری در زندگی فردی و اجتماعی ایجاد کرد. قطعاً مستمریهای 50 تا 60 هزار تومانی و خیلی بیشتر از آن هم هیچ دردی را اساسی درمان نمیکند، بررسی یک قانون هم در اصل شاید نباید دو سال طول بکشد و خیلی امور نامطلوب دیگر، اما آخر قصه یک واقعیت را نمیتوان دور زد؛ تمام این امور نامطلوب بدون تلاش جمعی و پیگیر ما قابل حل نیست و بدون امید به تغییر مثبت نیز انگیزه ای برای تلاش وجود نخواهد داشت. پس آن قدر از نا امیدی، نمیشه ها و دورغ است و... سخن نگوییم و به جای آن به پیگیریهایمان بی افزاییم. دوست عزیزی از اصفهان بدون ذکر نام گفتند «بهتر است به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای مانند سیاست، روزنامه به مسائل اجتماعی و روانشناسی نابینایان بپردازد» در پاسخ به این خانم محترم باید بگویم، در ضرورت پرداختن به مسائل اجتماعی و روانشناسی نابینایان تردیدی نیست که روزنامه نیز تا کنون چنین کرده است و میکند، اما آیا پرداختن به سیاست مسأله ای حاشیه ای است؟! این روزها فضای جامعه آکنده از اخبار و هیجانهای انتخاباتی است. آیا به نظر شما مهم نیست تا چهار سال آینده چه کسی و چه دولتی با چه سیاستی کشور را که نابینایان نیز بخشی از شهروندان آن هستند اداره میکنند؟ آیا بخش عمده ای از مسائل رفاهی و اجتماعی نابینایان، به ویژه نابینایان پر مشکل و کم بضاعت به طور مستقیم تحت تأثیر سیاستهای دولت و رئیس آن نیست؟ پس سیاست حاشیه ای نیست، چه بخواهیم و چه نخواهیم یکی از مهمترین و اثرگذار بر زندگی ماست. آقایان خسروی و عظیمی در مورد مستمریها گفته بودند که به نوعی هم در این ستون هم در سخن هفته شنبه پاسخشان را میخوانند. با تشکر از دوستانی که مناسبتها را تبریک و تسلیت گفتند؛ تا دیداری بعد، امید را فراموش نکنید.

* ارتباط با مسئول ستون: iransepid@icpi.com

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
سعید حاجی بابایی طاهری 1396/2/1 - 23:25
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment سلام تا قبل از عید روزنامه را به صورت فیزیکی دریافت میکردم اما به دلیل بازنشستگی و تغییر آدرس دیگر دریافت نمی کنم با تشکر.
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *