شناسه خبر: 11078 منتشر شده در مورخ: 1395/12/26 ساعت: 09:06 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 26 اسفند 1395

روزنامه پنجشنبه 26 اسفند 1395

عناوین امروز: رسانه ملی شبهه ایجاد نکند / خط هشتم مترو تهران به فرودگاه امام رسید / خطر ابتلا به انگل با مصرف گوشت آلوده / مؤسسه رهیاب، پلی میان دو ملت / فرصتهای پیش روی خانه ملت برای کمک به ورزش معلولان / بلاتکلیفی ۱۱ ساله جوانی که قاتل مادرش است

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 26 اسفند 1395

17 جمادی الثانی 1438

16 مارس 2017

سال بیست و یکم شماره 5531

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

رسانه ملی شبهه ایجاد نکند 2

خط هشتم مترو تهران به فرودگاه امام رسید 4

خطر ابتلا به انگل با مصرف گوشت آلوده 6

مؤسسه رهیاب، پلی میان دو ملت 8

فرصتهای پیش روی خانه ملت برای کمک به ورزش معلولان 12

بلاتکلیفی ۱۱ ساله جوانی که قاتل مادرش است

چاردیواری 18

 

صئ.......سیاسی

* رسانه ملی شبهه ایجاد نکند. نوبخت، سخنگوی دولت با انتقاد صریح از رویکرد سیاسی رسانه ملی، گفت: رسانه ملی شبهه ایجاد نکند، بلکه مسیر درست ارزیابی را به مردم معرفی کند.

* ظریف، وزیر امور خارجه با مثبت ارزیابی کردن نشست مشترک وزارت امور خارجه و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از تشکیل کمیته مشترک برای پیگیری تعهدات برنامه ششم توسعه خبر داد.

* حجت الاسلام علوی، وزیر اطلاعات گفت: در حالی که در منطقه ای صدای بمب و بوی باروت به نمایش گذاشته شده، ایران در امنیت است.

* غلامحسین کرباسچی در روزنامه ایران نوشت: انتخاب و معرفی آقای حسن روحانی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری از سوی مجموعه اصلاحطلبان، نه از سر ناچاری بود و نه برای مقابله با فرد یا جناحی خاص. زیرا نه فقط اصلاحطلبان، بلکه اصولگرایان و حتی تندروترین جناحی که خود را مقابل اصلاحات میبیند، اگر با انگیزه ای ملی و غیر جناحی به وضعیت سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور نگاه کند، غیر از مسیر تعقل، تدبیر و اعتدال، انتخاب دیگری نخواهد داشت.

* آنچه از وضعیت نامزدهای اصولگرا شنیده میشود، حاکی از آن است که رستم قاسمی برای حضور در انتخابات بسیار جدی است. او گویا گفته، عزمی راسخ برای حضور در رقابت اردیبهشت ماه دارد.

* مطهرینژاد، عضو دفتر سیاسی و شورای مرکزی حزب مردمسالاری، نسبت به نحوه انعکاس دستاوردهای دولت یازدهم در رسانه ها انتقاد کرد و گفت: چرا رسانه ها سکوت کرده اند؟ خروج از رکودی که در دولت گذشته ایجاد شد، کار کمی نیست.

* مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا که زیر نظر سازمان ملل قرار دارد، روز دوشنبه در گزارشی با تأکید بر اینکه هفت میلیون یمنی، دیگر غذایی برای خوردن ندارند، از کشورهای جهان خواست هرچه سریعتر برای رفع نیازهای غذایی مردم این کشور اقدام کنند.

صئ.......اجتماعی

* خط هشتم مترو تهران به فرودگاه امام رسید: مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران از تکمیل ایستگاه مترو فرودگاه امام خمینی (ره) در خط 8 و رونمایی از 59 واگن جدید مترو تا پایان سال خبر داد. وی با بیان اینکه در حال حاضر خطوط 6، 7 و 8 مترو پایتخت آخرین مراحل تکمیل خود را سپری میکنند، افزود: با افتتاح این سه خط، طول خطوط مترو تهران  به 300 کیلومتر افزایش خواهد یافت.

* برای نظافت خانه از کارگران گذری استفاده نکنید: سرهنگ رضا مؤذن، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: شهروندان برای نظافت منزل از کارگران فصلی و گذری استفاده نکنند و از شرکتهای دارای مشخصات ثابت و دارنده مجوز درخواست کارگر کنند. وی خطاب به بانوان برای استفاده از خدمات آرایشگاهها با توجه به شلوغ بودن این مراکز در ایام نزدیک به سال جدید، گفت: بانوان حتی الامکان از بردن اشیاء قیمتی به آرایشگاهها خودداری کنند.

* راه اندازی ۳۱ نوروزگاه در ۳۱ استان: مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: تلفن ۰۹۶۲۹ در اختیار شهروندان است و مسافران میتوانند با تماس با این سامانه از تفرجگاهها و مراکز خدماتی و نحوه خدمات رسانی آنها باخبر شوند. امسال سازمان میراث فرهنگی با ارائه بروشورهایی که میتوانند به سفر بهتر کمک کنند، ۳۱ نوروزگاه را در ۳۱ مرکز استانی راه اندازی کرده است. وی افزود: با همکاری پلیس در استراحتگاهها اینترنت رایگان در اختیار مسافران نوروزی فعال خواهد شد که امیدواریم مجموعه این تلاشها موجب رضایتمندی بیشتر شهروندان شود.

* اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای 500 هزار نفر: محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی گفت: تأسیس اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای 500 هزار نفر جمعیت در دستور کار این سازمان در برنامه ششم توسعه است.

 

 

صئ.......بهداشت و سلامت

* خطر ابتلا به انگل با مصرف گوشت آلوده: مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بسیاری از افراد مایلند در طول سفر، بساط پختن کباب و جوجه برپا کنند که غذای سالم، مطبوع و با کیفیتی خورده باشند، گفت: باید توجه داشت که گوشت و مرغ را از منزل و در ظرف یخ گذاشته و دقت شود در طول راه و قبل از کباب کردن، کاملاً سرد نگهداری شود. دکتر عبد اللهی افزود: از گوشتهایی که در هوای آزاد آویزان شده و به فروش میرسند استفاده نکنید. انواع میکربها و تخم انگلها با مصرف این گوشتها که ممکن است خوب هم پخته نشوند، به بدن منتقل میشوند. وی اظهار داشت: در موقع تهیه کباب و جوجه کباب، مواظب باشید که تمام قسمتهای آن و بخصوص داخل آن کاملاً حرارت دیده و بخوبی پخته شود تا در صورت وجود آلودگی احتمالی، با پختن از بین برود. کبابی که خوب پخته شده باشد، قهوه ای رنگ است و اگر قسمت داخل کباب هنوز قرمز رنگ است، به این معنی است که پخته نشده و آلودگی احتمالی آن از بین نرفته است که نتیجه اش مسمومیت غذایی همراه با اسهال، استفراغ، دل درد و دلپیچه خواهد بود.

* ۱۴۸ پروژه وزارت بهداشت در حوزه سرطان: وزیر بهداشت ضمن اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای ساخت ۱۴۸ پروژه در حوزه مراکز تیپ یک سرطان، اظهار کرد: تا کنون ۵۰ درصد این پروژه ها ساخته شده و امیدواریم تا پایان دولت ۵۰ درصد باقیمانده نیز به اتمام برسد. همچنین ۳۸ مرکز سطح ۲ که کار رادیوتراپی بیماران را انجام میدهند نیز به بخش خصوصی واگذار شده است. وی افزود: ۱۴ مرکز جامع نیز خدمات سطح ۳ سرطان را ارائه میدهند.

* کاهش عفونتهای تنفسی با ویتامین D: مقادیر کافی ویتامین D به کاهش بروز عفونتهای تنفسی کمک میکند. این عفونتها شامل سرماخوردگی، برونشیت و ذات الریه است.

 

صئ.......از شش نقطه جهان

* مؤسسه رهیاب، پلی میان دو ملت: در این شماره از ستون هفتگی «از شش نقطه جهان»، به سراغ افغانستان میرویم. کشور همسایه مان که سالیان درازی است که سایه جنگ بر سرش افتاده و همین حضور شوم باعث افزایش نرخ ابتلا به نابینایی در این کشور شده است. در این شماره به سراغ نهادی رفته ایم که با به کارگیری شیوه های نوین، سعی دارد توانمندیهای لازم برای زندگی بهتر را در اختیار نابینایان قرار دهد. نکته جالب در باره این نهاد، حضور یکی از هموطنانمان به عنوان مدرس، برنامه ریز و یکی از مؤسسان این نهاد است. این نهاد را دو نابینا شکل داده اند. یکی ایرانی و دیگری اهل افغانستان. بنفشه یعقوبی و مهدی سلامی، در دوران تحصیلشان در تهران، نرد عشق باختند و با هم وعده کردند که بعد از ازدواج به زادگاه بنفشه برگردند و به نابینایان این کشور خدمت کنند.

بنفشه یعقوبی در کابل متولد شده است. مدرسه و دانشگاه را در ایران خوانده و دو مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشتههای علوم  سیاسی و روابط  بین الملل از دانشگاههای افغانستان گرفته است. بخشی از کارش نویسندگی و سرودن شعر است. یعقوبی پنج سال پیش وقتی از مهاجرت برگشت، با مهدی سلامی، نابینای ایرانی ازدواج کرد. همسر او بعد از ازدواج، شهروند افغانستان شد. این زوج نابینا نهادی برای کمک به نابینایان ایجاد کرده و با هم کار میکنند. بنفشه یعقوبی میگوید: "فکر میکنم وقتی انسان تصمیم میگیرد موفق شود، برای رسیدن به اهدافش تلاش میکند، آهسته آهسته میتواند حرکت کند. من هم همین طور، فقط کوشش کردم حرکت کنم، هنوز به چیزهایی که دوست دارم برسم نرسیده ام. در این راه همیشه خانواده، دوستان و اطرافیانم تشویقم کرده اند."

او در ایران با مهدی سلامی  تصمیم گرفت که پس از پایان دانشگاه به افغانستان باز گردند و برای کسانی که دارای معلولیت بینایی هستند، کار کنند.

آنها بعد از بازگشت به افغانستان نهاد خدمات بازتوانی "راهیاب" را ایجاد کردند و به آموزش، بازتوانی و آگاهی دهی به افراد دارای معلولیت اقدام کردند.

این فعال حوزه نابینایان میگوید که خانواده اش هیچ گاه به او این حس را نداده است که نابینا و معلول است. نابینایی او را بزرگ نکرده و این بسیار مهم است. او میگوید: "مشکلات زیاد دیدم، به ویژه وقتی به افغانستان آمدم. شاید صد بار به زمین افتادم. به حدی که استخوان پایم جا بجا شد. اصلاً برایم مهم نیست. هر کس شاید زمین بخورد. شاید یک بینا را هم ماشین بزند. از همین رو نابینایی برایم مهم نیست.

یعقوبی میگوید که وقتی از شاگردانش میپرسد که چه مشکل دارند؟ آنان جوابی برای او ندارند. این ناشی از رفتاری میشود که او با شاگردانش دارد و همیشه تلاش میکند که موضوع نابینایی در زندگی آنان پر رنگ نباشد. بنفشه یعقوبی میگوید: معلولان در افغانستان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم میکنند. او در کنار اینکه زمینه آموزش نابینایان را فراهم کرده، برای آنها دادخواهی نیز میکند. دغدغه اصلی او ایجاد سهولت برای معلولان در نهادهای دولتی، غیر دولتی و فراهم کردن زمینه کار برای آنان است. به گفته او، معلولیت در همه کشورها وجود دارد و نمیتوان آن را نادیده گرفت. برای این، او در افغانستان کار میکند تا به معلولان توجه شود و حقوق قانونی آنان در نظر گرفته شود. خانم  یعقوبی میگوید که سه درصد مشاغل در ادارات باید به معلولان اختصاص یابد که هنوز تحقق نیافته است. او میگوید: معلولان در مجلس سنای افغانستان یک نماینده دارند، اما تلاشها برای اینکه معلولان در مجلس نمایندگان هم نماینده ای داشته باشند، ادامه دارد. نهاد راهیاب که توسط بنفشه و همسرش ایجاد شده، به نابینایان کمک میکند تا خواندن و نوشتن و کار با کامپیوتر را یاد بگیرند. مهدی سلامی، نابینای ایرانی و همسر خانم یعقوبی مدرک کارشناسی علوم تربیتی دارد. او به زبانهای فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی صحبت میکند و در مرکز رهیاب مسئولیت آموزش کامپیوتر و موسیقی به نابینایان را دارد.

صئ.......ورزشی

* فرصتهای پیش روی خانه ملت برای کمک به ورزش معلولان: ورزشکاران معلول از سه مشکل عمده حقوق قهرمانان، نداشتن شغل و نگاه متفاوت مسئولان به قهرمانان المپیک و پارالمپیک رنج میبرند و مجلس شورای اسلامی این فرصت را دارد با بازنگری در قوانین، مشکلات عمده آنان را برطرف کند. ورزشکاران معلول ایران به رغم افتخار آفرینیهای فراوان در میادین بین المللی که بیشتر به واسطه عرق ملی آنان رقم میخورد و تنها در سال ۹۵ این ورزشکاران موفق به کسب ۷۷ مدال شامل ۲۹ نشان طلا، ۱۹ نقره و ۲۹ نشان برنز از رقابتهای برونمرزی شدند. ورزشکاران معلول سه مشکل عمده دارند که حقوق قهرمانان از جمله آنهاست. این حقوق، از سوی صندوق حمایت از ورزشکاران وزارت ورزش و جوانان پرداخت میشود، اما تفاوت معناداری بین مدالآور المپیک و پارالمپیک وجود دارد. اشتغال دیگر دغدغه اصلی معلولان، به ویژه ورزشکاران است که به دلیل اشتغال در ورزش، هزینه های ناخواسته دیگری نیز به آنان تحمیل میشود. بر اساس آییننامه اجرایی استخدام قهرمانان مشمول قانون سرباز قهرمان، فرزند این ورزشکاران مجوز اشتغال دارند، اما اکثر مدالآوران پارالمپیک و قهرمانی جهان یا ازدواج نکردند یا اگر ازدواج کردند، فرزندانشان بسیار کوچک هستند و فعلاً امکان اشتغال و برطرف کردن نیازهای مالی را ندارند. طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در این ارتباط گفت: ورزش معلولان اهمیت بسیار زیادی در روحیه این افراد دارد و میتواند از خانه نشینی آنان جلوگیری کرده و این عزیزان را به جامعه برگرداند. در گذشته، نگاه به ورزش معلولان صرفاً برای نشاط بود، اما در حال حاضر، ورزش برای آنان به عنوان داروی حیاتبخش و همچنین بعد قهرمانی نیز مد نظر قرار میگیرد و روند زندگی آنان را متحول میکند. مجلس شورای اسلامی دو وظیفه مهم نظارتی و تدوین قوانین را بر عهده دارد و در هر زمینه که نیاز باشد، میتواند برای توسعه ورزش معلولان ورود کند. اولویت ما تعامل با دیگر دستگاهها است که بتوانیم شرایط را برای ورزش آنان، به ویژه ورزش همگانی معلولان آماده کنیم. سیاوشی ادامه داد: در راه رسیدن به این هدف، مشکلات زیادی از جمله نبود فضاهای مناسب برای ورزش معلولان وجود دارد. البته ریشه اصلی این مشکل نیز به قانونی که قبلاً تصویب شده و بر اساس آن ورزشگاهها به بخش خصوصی واگذار شده است، بر میگردد. در حال حاضر، باید زیر ساختها را افزایش دهیم و فضاهای موجود را نیز مناسب سازی کنیم تا معلولان نیز همانند افراد سالم به راحتی از فضاهای ورزشی استفاده کنند. یکی از نگرانیهای مهم قهرمانان ورزش معلولان، اشتغال است. در جدیدترین بخشنامه دولت در این زمینه، برای قهرمانان المپیک و رقابتهای آسیایی و جهانی سهمیه هایی در نظر گرفته اند که برای قهرمانان پارالمپیکی به استخدام یکی از فرزندان قناعت شده است. البته در قانون حمایت از معلولان سه درصد سهمیه استخدامهای دولتی برای معلولان در نظر گرفته شده است. این بدین معنی است که اگر سازمان مجوز استخدام دارد، باید سه درصد آن را از معلولان جذب کند که بدون آزمون است و شامل همه معلولان نیز میشود. چه ورزشکار و قهرمان و چه معلولان عادی. اما به نظر میرسد در تصویبنامه هیأت دولت، (آییننامه اجرایی جذب و استخدام قهرمانان مشمول قانون سرباز قهرمان) برای قهرمانان المپیک مجوز استخدام داده اند، اما برای قهرمانان پارالمپیکی به یک فرزند آنان اکتفا شده است. سیاوشی در پایان گفت: مجلس شورای اسلامی اشتغال معلولان را در اولویتهای کاری خود دارد و برای اصلاح این ماده قانونی نیز باید اقدام کنیم تا شرایط جدید به گونه ای باشد که استخدام قهرمانان پارالمپیکی نیز مد نظر قرار گیرد. این موضوع در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است. در اولین فرصت با نمایندگان مجلس در این ارتباط صحبت خواهم کرد.

 

صئ.......حوادث

* بلاتکلیفی ۱۱ ساله جوانی که قاتل مادرش است: جوانی که از ۱۱ سال قبل به اتهام قتل مادرش در زندان به سر میبرد، برای فرار از بلاتکلیفی از قضات دادگاه کیفری کمک خواست. اواسط سال 84 با کشف جسد زنی در خانه اش، تحقیقات پلیس برای کشف راز جنایت شروع شد. بررسیها حاکی از آن بود که قاتل پسر جوان خانواده بوده که دست به قتل مادرش زده است. او بازداشت شد و با اعتراف به جنایت گفت: مدتها بود که به دختری علاقه داشتم، اما مادرم مانع ازدواجم بود. به همین دلیل نقشه قتل مادرم را با دختر مورد علاقه ام در میان گذاشتم. ابتدا میخواستم پدر و مادرم را با قرص سیانور به قتل برسانم، اما روز حادثه وقتی مادرم از محل کارش به خانه برگشت، او را خفه کردم. به دنبال اعترافات پسر جوان، دختر مورد علاقه اش نیز بازداشت شد. آنها در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و پسر جوان به اتهام قتل به قصاص و دختر جوان به اتهام معاونت در قتل به 10 سال حبس محکوم شدند. مدتها از صدور این رأی میگذشت، اما اولیای دم حاضر به اجرای حکم نبودند. از سویی حاضر نبودند پسر جوان را نیز ببخشند. در این شرایط پسر جوان بعد از 11 سال از دادگاه درخواست کرد تکلیفش را روشن کنند. او چند روز قبل در دادگاه گفت: سالهاست که در زندان بلاتکلیفم. میدانم که اشتباه بزرگی مرتکب شده ام، اما در این سالها به اندازه کافی تنبیه شده ام. حالا از قضات دادگاه میخواهم من را از بلاتکلیفی نجات دهند. به زودی رأی دادگاه اعلام میشود.

* دلیل به قتل رسیدن قهرمان پرورش اندام مشخص شد: شنبه شب محسن مکتوبیان، قهرمان پرورش اندام ایران با ضربات چاقو به قتل رسید. پس از این اتفاق، ضارب که پدر همسر مقتول بود دستگیر شد و در بازجویی به جرم خود اعتراف کرد. او در این خصوص گفت: دامادم هر روز دخترم را کتک میزد. برای صحبت و اعتراض به کتک زدن دخترم به باشگاه رفتم، اما او سیلی محکمی به من زد و من هم چاقوی همراهم را در قلبش فرو کردم که همین مسأله جانش را گرفت.

صئ.......چاردیواری

* با سلام! آخرین دفتر چاردیواری این سال را باز میکنیم. به قول معروف چه زود دیر میشود! تا چشم به هم زدیم سال گذشت و انگار نه انگار که به گمان خودمان همین چند وقت پیش بود که آغاز سال را تبریک گفتیم. به هر حال آهنگ زندگی همین است، به پایان سالی دیگر رسیدیم و این سال را تا آنجا که به روزنامه مربوط است، تلاش کردیم به خواسته های شما نزدیک تر شویم. بدون آنکه بخواهم خودخواهانه به بچه های ایران سپید اعتباری کاذب ببخشم، از نامه ها و تماسهای شما بر میآید، در کل از بهبود محتوای روزنامه در سال 95 راضی بوده اید؛ البته رضایت امری است نسبی و همین امر انگیزه تداوم بهبود در هر پدیده است. لذا تلاش ما در بالا بردن کیفیت روزنامه در سال 96 نیز ادامه خواهد داشت که در قالب دگرگونی جدی در تنظیم اخبار از همان سه ماه نخست سال و پیشبینی ستونهای جدید، خود را نشان خواهد داد. در آغاز این شماره جا دارد از توزیع تقویم خبر دهم. چنانکه تعهد کرده بودیم، البته با یک روز تأخیر که به دلیل مشکل تنظیم لیست متقاضیان و برچسب زدن روزنامه ها بود و در واقع، بر عهده ایران سپید یا چاپ خانه رودکی نبوده است. اما تماسها و نامه های شما عزیزان: آقای گلچین از ارتقاء ادبیات و محتوای روزنامه که هفته گذشته آقای گودرزی پیشنهاد کرده بودند حمایت کردند و مسئولیت روزنامه را بالا کشیدن سطح سلیقه مخاطب دانستند. همچنین از برخی ستونها مانند فناوریهای امیدبخش، سخن هفته یا چوب الف تشکر کردند. آقای فارسی از تهران خواهان افزایش مطالب پزشکی و نیز گفتگوهای گروهی در مورد ازدواج شدند. آقای رحمانی از اصفهان خواهان ستونهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی با توضیحات بیشتر از صدا و سیما شدند و نیز درخواست از مسئولان بهزیستی برای توزیع سبد کالا برای شاغلین و پرسشی در خصوص آنکه چرا روزنامه شنبه خبری نیست؟ دلیل این امر، چاپ روزنامه در رودکی است و چاپخانه اداری است و در روزهای تعطیل هفته بر خلاف چاپخانه روزنامه ها، تعطیل است. لذا روزنامه شنبه، از قبل بسته میشود و به همین دلیل جنبه خبری روز را نمیتواند داشته باشد که البته این فرصتی است برای چاپ چند ستون مفید هفتگی. آقایان سیادتی از تهران، بابایی از تبریز و هاشمی از نجفآباد با قدردانی از زحمات ایران سپیدیان، سال جدید را تبریک گفتند. به همین منوال خانمها خدیجه ریگی از زاهدان، دانشراد و معرفنژاد از تهران و عطامنش از مشهد نیز عید را به کارکنان ایران سپید و سایر دوستان تبریک گفتند. خانم اسدی نیز از استان البرز، ضمن تشکر از مطالب روزنامه و تبریک سال جدید خواهان انتشار کتاب خانه داری به سبک نابینایی شدند که خواست برخی دیگر از دوستان نیز بوده و هست که به امید پروردگار، در آغاز سال جدید اجرایی خواهد شد. در پایان ضمن قدردانی از تمام دوستانی که گاه به گاه یا به طور مداوم با ما در تماس بودند، نظر دادند و پیشنهادهای اصلاحی ارائه کردند، برایتان عیدی شاد و پربار و سالی قرین امید و آرزو دارم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *