شناسه خبر: 11062 منتشر شده در مورخ: 1395/12/24 ساعت: 09:30 گروه: اجتماعی  
14 درصد کاهش معلول زایی در سال 95

14 درصد کاهش معلول زایی در سال 95

رییس سازمان بهزیستی گفت:از کل جمعیت افراد دارای معلولیت، 14 درصد ناشنوا هستند و 10 درصد از این قشر نابینا و کمبینا هستند همچنین از کل امار افراد داری معلولیت 50 درصد از معلولیتها به علت مشکلات ژنتیک است که در سال 95 موفق شدیم با اقدامات پیشگیرانه 14 درصد از معلول زایی جلوگیری کنیم.

به گزارش ایران سپید نشست خبری پایان سال انوشیروان محسنی بند‌پی، رئیس سازمان بهزیستی کشور دوشنبه ۲۳  اسفند ماه با هدف تبیین مهم‌ترین اقدامات سال جاری و برنامه‌های سال آینده این سازمان برگزار شد.

وی دراین نشست گفت: برای افرادی کار میکنیم که در جامعه بر اساس نابرابریهای اجتماعی، بد سرپرستی یا بی سرپرستی، معلولیت و همچنین آسیبهای اجتماعی زندگیشان دچار اختلال شده است و ما به لحاظ قانوی عهده دار کمک و خدمت به این شهروندان شدیم.

سازمان سه رویکرد علمی، تخصصی و کارشناسی داریم که بر همین اساس نسبت به بروز و شیوع معلولیتها پیشگیریهای همه جانبه ای را داریم. وی ادامه داد: برای حل مشکلات و مسائل اجتماعی باید اجتماع محور باشیم و با آگاه سازی و حساس کردن نگاه جامعه، خیر جمعی را برای کاهش آسیبهای اجتماعی تقویت کنیم. بندپی افزود: برنامه راه ما برنامه ششم توسعه است و براین اساس از شروع برنامه ششم توسعه با تصویب ماده 90 سازمان بهزیستی مکلف به اجباری کردن غربالگری پیش از ازدواج شد. رئیس سازمان بهزیستی افزود: در سال 94روی 40 هزار زوج غربالگری انجام شده که 70درصد نیازی به انجام مشاوره نداشتند و 30درصد نیاز به انجام مشاوره داشتند و از این 30درصد، 15درصد نیاز به انجام دادن آزمایشهای ژنتیک داشتند.

این مقام مسئول اضافه کرد: برای پیشگیری از معلول زایی جشنواره شکرانه شنوایی را برگزار کردیم که بر اساس آن در سال 94 از ناشنوا شدن 7 هزار نفر جلو گیری شده است. از کل جمعیت افراد دارای  معلولیت، 14 درصد ناشنوا هستند و 10 درصد از این قشر نابینا و کمبینا هستند همچنین  از کل امار افراد داری معلولیت 50 درصد از معلولیتها به علت مشکلات ژنتیک است که  در سال 95 موفق شدیم با اقدامات پیشگیرانه 14 درصد از معلول زایی جلوگیری کنیم.

بندپی در پاسخ به سوال خبرنگار ایران سپید مبنی بر اقدامات سازمان برای کاندیداتوری نابینایان در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه حمایت از حقوق افراد داری معلولیت در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  موافقت ضمنی رییس جمهور را اعلام کردند تا بندی را در قانون بی افزاییم  که نابینایان هم بتوانند برای انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندید شوند. سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر بیمه تکمیلی برای افراد داری معلولیت با توجه به هزینه های بالایی درمانی که دارند بود که رییس سازمان بهزیستی در جواب گفت: در لایحه اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق افراد داری معلولیت برای خدمات درمانی این افراد بندهای دیده شده است که بر اساس آن معلولان از بیمه تکمیلی برخوردار میشوند.

در حال حاضر ما صندق بیمه درمانی برای معلولان داریم که 10 میلیارد تومان اعتبارات برای یک میلیون 200 هزار معلولی که تحت پوشش سازمان قراردارند، وجود دارد این میزان اعتبارات فقط تا آبان ماه نیاز معلولان  را تامین میکند و بعد از آن هزینه ها را باید برای سال آینده و اعتبارات جدید بگذاریم به همین جهت در قانون جامع تدابیری را برای بخش درمان معلولان دیده ایم تا با داشتن دفترچه بیمه تکمیلی از خدمات درمانی مناسب بهره مند شوند.وی با اشاره به تصویب قانون جامع در مجلس بیان کرد: رسیدگی به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در اولویت کارهای نمایندگان قرار دارد و امیدواریم در سال آینده  این قدم بزرگ برای معلولان را برداریم. وی در ادامه این نشست خبری اعلام کرد در سال جدید 200 میلیارد تومان به اعتبارات سازمان بهزیستی افزوده شده است.

سال 95 اعتبارات سازمان یک هزار و 900 میلیارد تومان بود که برای سال جدید دو هزار و 200 میلیارد تومان شده است. بندپی ادامه داد: در سال جدید افزایش خوبی در مستمریهای دو نهاد حمایتی داریم که سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی روی هم 4 هزار میلیارد تومان به اعتباراتشان در بخش مستمری افزوده شده است. درخصوص افزایش مستمری ها برای مددجویان هم باید بگویم  با عنایت دولت و مجلس شورای اسلامی مستمری مددجویان 20 درصد قانون کار درنظر گرفته شده است که در سال جدید اعمال میشود. در گذشته مددجویان نفری 53 هزار تومان مستمری دریافت می کردند که در سال جدید به 140 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

بند پی در پایان صحبتهایش گفت:آنچه که ما در مجلس شورای اسلامی بر اساس برنامه های خودمان پیگیری کردیم راه اندازی  ارژانس اجتماعی  در 140 شهر است همچین اعتبارات برای مسکن خانوارهای دو معلول به بالا  که به سرجمع اعتبارات سازمان افزوده شده است و این امر دست سازمان بهزیستی را برای ارائه خدمات بهتر و وسیع تر باز میکند. انچه که به عنوان کلام اخر میتوانم بگویم آرزوی سالی پر از برکت و سلامتی برای همه هموطنان به ویژه مددجویان سازمان بهزیستی است و امیدواریم بتوانیم در سال جدید اقدامات موثر و قابل قبولی را در کارنامه سازمان بهزیستی ثبت کنیم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *