شناسه خبر: 10887 منتشر شده در مورخ: 1395/11/18 ساعت: 09:45 گروه: فرهنگی  
سند استاندارد خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان ابلاغ شد

سند استاندارد خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان ابلاغ شد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نهاد از تدوین و ابلاغ سند استاندارد خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان،‌ به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور خبر داد.

به گزارش ایران سپید به نقل از تسنیم با ابلاغ استاندارد خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان، سیامک محبوب، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نهاد به ارائه توضیحاتی پیرامون روند تدوین این استاندارد پرداخت و گفت: قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور وظایفی را برای هیئت امنای نهاد تعریف کرده است؛ در واقع به‌موجب این قانون، نهاد به‌عنوان متولی قانونی کتابخانه‌ها در سراسر کشور باید اقداماتی را در دستور کار قرار دهد؛ مدیریت و ارائه خدمات به گروه‌هایی با نیازهای خاص همچون نابینایان، ازجمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: در حوزه برنامه‌ریزی یکی از ارکان مورد توجه برای ارائه خدمت به نابینایان، تدوین استانداردی برای این خدمات است؛ تدوین این استاندارد از این‌جهت حائز اهمیت است که کتابخانه‌ها باید عمومی باشند؛ بنابراین انجام اقداماتی همچون تدوین استاندارد نابینایان و ارائه خدمات به نابینایان، ضامن اجرای عدالت در این حوزه است؛ به این معنا که ما موظف به فراهم کردن زمینه موردنیاز برای استفاده همه ایرانیان از خدمات کتابخانه‌های عمومی کشور هستیم. ازآنجاکه در طراحی خدمات در کتابخانه‌های عمومی، عامه مردم، جامعه هدف محسوب می‌شوند، گروه‌هایی به‌صورت ناخودآگاه در حاشیه قرار می‌گیرند؛ ما در قبال ورود این گروه‌ها به متن کتابخانه‌های عمومی مسئول هستیم.

محبوب در خصوص روند تدوین این استاندارد اظهار داشت: در نهاد، کارگروهی به نام «کارگروه تدوین استانداردهای نهادی» وجود دارد که متشکل از سه گروه است؛ گروهی شامل نمایندگانی از هر استان، که عملاً در فضای واقعی کتابخانه‌ها مشغول به کار هستند؛ گروهی متشکل از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور، که مسئولیت نظارت بر بُعد علمی کار را بر عهده دارند؛ و نیز کارشناسان تدوین استاندارد؛ ما معتقدیم که در تمامی امور مربوط به حوزه استاندارد، زمانی که این سه گروه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، ‌کاری با خطای کمتر، اما نه لزوماً بدون خطا، ارائه خواهد شد. ‌

وی اضافه کرد: این استاندارد چندین مرحله را پشت سر گذاشت؛ از سال 1394 کار بررسی پیش‌نویسی در این حوزه آغاز شد؛ این پیش‌نویس محصول مطالعه متون مختلف حوزه استاندارد بود که پس از بررسی و اصلاح در کارگاه‌ها، به سندی با قابلیت اجرا در نهاد تبدیل شد.

محبوب تصریح کرد: در واقع استاندارد نویسی ایجاب می‌کند که در تدوین سند، امکان و قابلیت اجرای آن لحاظ شود؛ بنابراین دستیابی به کیفیتی بسیار بالا و غیرقابل‌دسترس در این سند مورد انتظار نیست؛ در بخشی از کتابخانه‌های عمومی، این کیفیت با تلاشی اندک و در سایر بخش‌ها با تلاش بیشتری میسر خواهد شد؛ پس‌ازاین نیز تلاش می‌شود که این استاندارد در بخش‌های تازه تأسیس ویژه نابینایان و کم‌بینایان در کتابخانه‌ها، ‌از آغاز لحاظ شود. همچنین، لازمه رعایت این استاندارد این است که سایر بخش‌های نهاد همچون امور کتابخانه‌ها، ‌فناوری اطلاعات، فرهنگی و ... خود را با این استاندارد تطبیق دهند؛ بنابراین بخشی از وظایف بر دوش کتابخانه‌ها و بخشی نیز بر عهده سیاست‌گذاران ستادی است که سیاست‌هایی تدوین کنند تا دسترسی کتابخانه‌ها را به استاندارد تسهیل کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *