شناسه خبر: 10839 منتشر شده در مورخ: 1395/11/9 ساعت: 09:21 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 9 بهمن 1395

روزنامه شنبه 9 بهمن 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 9 بهمن 1395

29 ربیع الثانی 1438

28 ژانویه 2017

سال بیست و یکم شماره 5491

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

افزایش کمیت تشکلها، خود مشکلزا است 2

حضور معلولان ذهنی و مبتلایان سندروم داون در جشنواره تئاتر فجر 4

با این کتاب به سرزمین اسطوره ها بروید 8

تجربه خریدی آسان با روکولند 11

جدول کلاسیک/ مروری بر دو مورد از بزرگترین آتشسوزیهای تاریخ/ بناهای باستانی که رازی خارق العاده در ساخت آنها نهفته است 14

 

صئ..........سخن هفته

* افزایش کمیت تشکلها، خود مشکلزا است: ارائه خدمات مناسب و مؤثر به افراد آسیبدیده بینایی در کشور به ویژه شهرستانها و مناطق محروم یکی از نیازهای مبرم روز است. سازمان بهزیستی کشور چند سالی است با شعار واگذاری خدمات به بخش خصوصی و غیر دولتی عمدتاً اقدام به واگذاری مراکز تخصصی خدمات به نابینایان و کمبینایان به انجمنهای این گروه کرده است. در یک بررسی کلی این امر منجر به رشد ارائه خدمات به افراد آسیبدیده بینایی نشده است. به ویژه از نظر کیفی، اما این امر به دلیل دریافت یارانه های ارائه این خدمات از سوی تشکلهای نابینایی انگیزه ای شده است برای تأسیس تشکلهای جدید، به خصوص به بهانه عدم کارایی تشکلهای موجود، البته این امر یک آفت دیرینه فرهنگی جامعه نابینایان و کمبینایان است که به جای اصلاح انجمنهای موجود و بهبود کارایی آنها، ساده ترین راه برای نابینایان تأسیس تشکلی به موازات تشکلهای موجود است که الزاماً راندمان بهتری نیز ندارند. زیرا در بسیاری از موارد و البته نه در همه موارد، انگیزه تأسیس تشکلهای جدید ارائه خدمات جدید به اعضا در مقایسه با تشکلهای قدیمی یا ارائه بهتر خدمات نیست، بلکه اشغال چند به اصطلاح پست مدیریتی توسط نابینایان تازه نفس مدعی و با انگیزه ایجاد شغل برای خود و کسب درآمد است که در مورد ایجاد شغل اگر این انگیزه قابل فهم است، اما در مورد کسب درآمد به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. راه اشتغال نابینایان تحصیلکرده نیز ایجاد یک تشکل به ازای هر دو یا سه نابینای خواهان شغل و مدعی مدیریت نیست. فلسفه ایجاد تشکلها، ایجاد شغل و کسب درآمد برای هیئت مؤسس نیست، هدف تجمیع مطالبات اعضا، پیگیری مستمربرای تحقق آنها از مسئولان و در نهایت ارائه خدماتی است که سازمانهای دولتی از ارائه آن ناتوانند. بنابر این رشد کمیت تأسیس تشکلهای نابینایی نه تنها حلال مشکلات نیست، بلکه خود مشکلزا است. در این امر باید نظارت کرد.

صئ.......همراه با جشنواره ها

* حضور معلولان ذهنی و مبتلایان سندروم داون در جشنواره تئاتر فجر: رسول حقشناس، کارگردان تئاتر، سه نمایش را با حضور معلولان ذهنی و مبتلایان سندروم داون در این دوره از جشنواره تئاتر فجر اجرا میکند. این کارگردان تئاتر که سالهاست نمایشهایی را با حضور معلولان ذهنی و مبتلایان به سندروم داون اجرا میکند، در این دوره از جشنواره نیز با حضور همین افراد، نمایش صحنه ای «ننه ماهی، چترهای سپید» و نمایش خیابانی «افسانه دشت بی باران» را اجرا میکند. حقشناس در گفتگو با روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، درباره تأثیر اجرای نمایش بر توانخواهان سندروم داون و معلولان ذهنی گفت: زمانی اجرای این آثار، تأثیرات مثبتی را به همراه میآورد که برای مخاطب عادی اجرا شود تا آنها هم به توانایی این افراد پی ببرند. وی افزود: در واقع با اجرای این آثار نمایشی میخواهیم نگاه ترحمآمیز مردم را تبدیل به احترام و ترس خانواده ها را به اعتماد تبدیل کنیم، چرا که بسیاری از مردم فکر میکنند این افراد شخصیتهای پرخاشگری دارند. در صورتی که این طور نیست. حقشناس با بیان اینکه چند سالی برای حضور در جشنواره منتظر شده است، اظهار کرد: هر بار که به دبیران سالها گذشته جشنواره تئاتر فجر مراجعه میکردیم، آنها برای حضور این هنرمندان ممانعت میکردند. به همین دلیل برای حضورمان در جشنواره چند سالی فاصله ایجاد شد. وی درباره تأثیرات اجرای نمایش این آثار برای خود اشخاص سندروم داون و معلولان ذهنی توضیح داد: خانواده هایی بودند که با تماشای این آثار به تواناییهای فرزندان خود که دچار این مشکل هستند، بیشتر اعتماد کردند و فاصله میانشان از بین رفته است. حقشناس به برگزاری چند کارگاه آموزشی در کنار اجرای این نمایشها اشاره کرد و افزود: در این حین کارگاههایی را برپا کرده ایم که با دو موضوع «مانیفست تئاتر درمانی و قوانین تئاتر درمانی بایدها و نبایدها» برگزار میشود. گفتنی است نمایش خیابانی «افسانه دشت بی باران» 4 بهمن و 8 بهمن در محوطه تئاتر شهر اجرا شد. همین نمایش 11 بهمن نیز ساعت 18:30 در فضای باز تئاتر شهر اجرای دیگر خواهد داشت. همچنین نمایش «ننه ماهی، چترهای سپید» روزهای شنبه و یکشنبه، 9 و 10 بهمن ماه در تماشاخانه استاد مشایخی به صحنه میرود. این نمایش در تاریخهای یاد شده رأس ساعت 18 و به مدت 25 دقیقه اجرا دارد.

* داریوش مؤدبیان در نقش سعدی به صحنه میرود: داریوش مؤدبیان، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر درباره اجرای سه اثر نمایشی در بخش «به علاوه فجر» سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: در ایام جشنواره قرار بود کارگاهی آموزشی برگزار کنم که به دلیل اینکه قرار است سه اثر نمایشی را هم در بخش «به علاوه فجر» جشنواره در خانه موزه استاد انتظامی به صحنه ببریم، این کارگاه را با تمرین نمایشها ادغام کردیم. در این کارگاه ۸ نفر حضور داریم که روی نگارش و کمدیهای موقعیت کار میکنیم و قصد دارم از میان این افراد، تعداد ۴ تا ۵ نفر را برای پیوستن به گروه تئاتر «مردم» انتخاب کنم. وی درباره سه اثر نمایشی مد نظر برای اجرا این گونه توضیح داد: یکی از این آثار، «حواله پستی و خانواده گومیدان» اثر ژرژ کورتلین است. این اثر ۲ کمدی کوتاه از کورتلین، کمدی نویس انتهای قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ فرانسه است که بیشتر روی طنز اداری و مناسبات خانواده کار کرده است. این نمایش روز ششم و هفتم بهمن با حضور اعضای گروه تئاتر «مردم» به عنوان بازیگر و عوامل اجرایی به صحنه رفت. این مترجم و کارگردان تئاتر ادامه داد: دومین نمایشی که به صحنه میبریم «گلستان خوانی» است که ماحصل یک کارگاه دراز مدت و کار روی گلستان سعدی است. این نمایش که گزیده ای نمایشی از گلستان سعدی است روز نهم بهمن، ساعت ۱۹ اجرا میشود. در این اثر نمایشی من به عنوان راوی نخست نمایش و در نقش سعدی حضور دارم.

 

صئ.......چوب الف

* از گذشته های دور, زمانی حتی دورتر و پیشتر از آنکه نگاه تیزبین تاریخنویسان قادر بوده باشد اعماق آن را بکاود و دست و قلم مردمشناسان به دقت و درستی به رشته تحریرش درآورد, آدمیان کوشیده اند برای آنچه در طبیعت, در جهان پیرامونشان و در دنیای درون خودشان, شگفت و پرسش بر انگیز مییافتند پاسخهایی پذیرفتنی و توجیههایی قابل قبول, متناسب با درک کلیشان از جهان هستی بیابند. آنها مانند آدمیان تمامی دورانها در برابر آسیبهای ناشی از بلایای طبیعی و اجتماعی از خود و خانواده هایشان دفاع میکرده اند. آنها نیز همانند انسانهای امروز تجربیات, باورها, خواسته ها و یافته هایشان را به فرزندانشان منتقل میکرده اند. این مجموعه فرهنگی عظیم و شگفت انگیز و در عین حال بسیار آموزنده را تشکیل میدهد که ما امروزه آن را اسطوره مینامیم. بنابر این مسلم است که اقوام و تمدنهای بشر، بسته به میزان قدمتشان اساطیر غنی و درخشانی دارند که علاوه بر جذابیت برای پژوهشگران و خوانندگانشان, فرهنگ مردمی را که آن اسطوره ها به آنها تعلق دارد, تا حد زیادی باز مینمایانند. اینکه ما فرهنگ و تمدنی چندین هزار ساله داریم, سخنی است که بسیار گفته اند و شنیده ایم. این را هم خوب میدانیم که اسطوره های ایرانی بخش مهمی از میراث اساطیری جهان انسانی را شامل میشود. پس بیگمان در میان خوانندگان ستون حاضر دوستانی هستند که به مطالعه این اساطیر و لذت بردن از شگفتیها و دانش نهفته در داستانهای اجداد چند هزار ساله شان علاقه داشته باشند. از این رو در این شماره کتابی زیبا, جذاب, دوست داشتنی, علمی و قابل ارجاع و استناد و خلاصه همه چیز تمام را در این موضوع خدمتتان معرفی میکنیم. کتاب پژوهشی در اساطیر ایران اثر ماندگار و کمنظیر استاد مهرداد بهار, مهمترین اساطیر ایرانی را در سه بخش مجزا: اسطوره های مربوط به آفرینش جهان و انسان, اسطوره های مربوط به زندگی مردمان و اسطوره های مربوط به جهان پس از مرگ و سر انجام اعمال آدمیان دسته بندی و نقل کرده است. چنان که با مطالعه آن به چشم اندازی قابل اعتماد و جذاب در این خصوص دست خواهیم یافت. به علاوه رد پای این اساطیر و باورهای وابسته به آن را در فرهنگ امروز خودمان همچون نام ماهها, جشنها و آثار ادبیمان باز خواهیم شناخت و به واسطه این کشف جدید, به بینش و شناختی ارزشمند دست خواهیم یافت. نویسنده در پایان این کتاب نسبتاً مفصل بحثهایی در شناخت اساطیر, رابطه اسطوره, حماسه و افسانه, نسبت اسطوره و تاریخ و... یادداشتهایی از این دست آورده که نه تنها ارزش پژوهشی دارند, برای علاقه مندان به مطالعه این گونه مباحث روشنگری بسیار در بر خواهند داشت. استاد بهار در متن کتاب از معتبرترین و کهنترین متون مربوط به این اساطیر استفاده کرده و کلمات و عبارات دشوار و دیریاب برای خواننده امروزی تا حد مقتضی توضیح داده است. مطالب پراکنده در قالبی منسجم و مرتب ارائه شده اند که شناختی کلی و چشم اندازی نسبتاً جامع را به خواننده عرضه میکنند.

صئ........فناوریهای امیدبخش

* تجربه خریدی آسان با روکولند: طی کردن مسیر خانه تا نزدیکترین فروشگاه و چرخ زدن در میان قفسه ها و کریدورهای مختلف و پیدا کردن اجناس دلخواه و فهمیدن وزن، قیمت و سایر مشخصات کالاها، همیشه یکی از اصلیترین پیچیدگیهای زندگی نابینایان به حساب میآید. تقریباً با قاطعیت میشود گفت که انجام چنین کاری، با امکاناتِ حال حاضر کشور ما به تنهایی برای شهروندان نابینا امکانپذیر نیست. اما این روزها کافی است کمی دست به کیبورد باشید تا بتوانید این مسأله را هم به راحتی حل کنید. البته لازم میدانیم پیش از توضیح مسأله، از خواننده های ساکن در سایر شهرهای کشور عذر بخواهیم که مطلب این هفته مان فعلاً، -و روی فعلاً هم تأکید میکنیم- فقط برای تهرانیها قابل استفاده است. «روکولَند»، نام یک سوپرمارکتِ آنلاین است که شما میتوانید در کمال آسودگی، پشت رایانه تان بنشینید و سفری مجازی را در قفسه های مختلفش، تجربه کنید. آن طور که صاحبانش ادعا میکنند، ۲۵۰۰ قلم کالا در این سوپرمارکت در اختیار مشتریان قرار میگیرد. از کالاهای اساسی گرفته تا لبنیات و از میوه و سبزی تا مرغ و گوشت. استفاده از این سوپرمارکت هم برای کاربران صفحه خوانها بسیار ساده است. کافی است نشانی Rocoland.com را وارد کنید تا سوپرمارکت با تمامی اجناسش در اختیارتان قرار گیرد. به محض ورود به سایت، با دو گزینه «ورود» و >ثبت نام» مواجه میشوید که بسته به نیاز، یکی را انتخاب میکنید و باقی فرایندهای لازم را طی میکنید. در بخش دیگری از صفحه اصلی، لیستی شامل ۱۳ گزینه در اختیارتان قرار میگیرد که در آن میتوانید دسته بندیهای مختلف کالاها را انتخاب کنید تا فقط کالاهای مربوط به دسته ای که مد نظر شما است، نمایش داده شود. به طور مثال، وقتی دسته لبنیات انتخاب میشود، در کالاهای نمایش داده شده دیگر اثری از کالاهای سایر دسته ها مشاهده نخواهد شد. البته اگر ندانید کالای مورد نیازتان در کدام دسته جا میگیرد، یک Edit box هم برای جستجوی کالا در اختیارتان است که میتوانید نام کالا را وارد کنید تا سایت آن را برایتان از میان کالاها پیدا کند. در صورت یافتن کالای مورد نظر، میتوانید تعداد مورد نیاز را در کادری که زیر هر کالا تعبیه شده وارد کرده و یکی از دو گزینه افزودن به سبد خرید یا افزودن به روکولیست را انتخاب کنید. با انتخاب اولی، امکان خرید کالا در همان لحظه برایتان انتخاب میشود و شما میتوانید بعد از آن که تمامی کالاها و تعداد هر کدام را مشخص کردید و به سبد خریدتان اضافه کردید، در پایان فرایندِ انتخاب، به قسمت «سبد خرید» رفته و بعد از مشاهده لیستِ کالاهای انتخاب شده و مبلغ نهاییِ خرید، به اصطلاح خودِ سایت، خریدتان را نهایی کنید تا لیست خریدتان در محلی که تعیین میکنید، به شما تحویل داده شود. ارسال هم برای خریدهای بیش از ۳۰۰۰۰ تومان، رایگان است. برای کسب اطلاعات بیشتر، بد نیست سری به روکولند زده و بخش سؤالات متداول را مرور کنید.

 

صئ........کشکول

* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 16 حرفی ما باید به 16 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید. سؤالات: 1. پویا نمایی (هفت) 2. سنگ قیمتی سبز رنگ (سه) 3. حشره آواز خوان (هفت) 4. نوعی گل که به وسیله پیازش تکثیر میشود (چهار) 5. شتر بی کوهان بومی آمریکای جنوبی (شش) 6. مایعی که با آب مخلوط نمیشود (چهار) 7. ابزار صیاد (سه) 8. دومین مرحله از فرآیند زراعت (چهار) 9. پایتخت کشور نیوزلند (هشت) 10. چاشنی کباب (چهار) 11. ماه دهم از ماههای رومی (چهار) 12. سنگی که از دگرگونی سنگ آهک به وجود میآید (چهار) 13. اداره حفظ امنیت شهر (پنج) 14. باغ معروف شهر بیرجند که در دوره قاجاریه ساخته شد (نه) 15. قاتل جان اف کندی (شش) 16. سلاح برنده با تیغه بلند (پنج). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: نام کتاب: ولفهال  نویسنده: هیلاری مانتل. نام کتاب دوم: ایوانهو. نویسنده: والتر اسکات. برنده این هفته جدول آقای سید رحیم هاشمی از تیران اصفهان هستند.

* جدی نگیرید: - دانشمندان محترم! لطفاً 4 تا چرخ بزارین زیر کنترل تلویزیون تا خودش بیاد سمتمون. ایده از من، اجرا از شما. - باز خوش به حال اونایی که به هر دری میزنن بسته اس. ما به هر دری میزنیم باز میشه، یه جفت مشکل جدید ازش بیرون میاد. - قلبمو بزرگ میکنم تا شاید دماغم کوچیکتر به نظر بیاد. – یه ترم دیگه فیزیک یکو بیفتم میتونم ادعا کنم از انیشتین بیشتر رو فیزیک پایه کار کردم. - سر جلسه امتحان استاد اومده بود سؤالای بچه هارو جواب میداد. رسید دم میز من گفت سؤالی نداری؟ گفتم چرا استاد، ترم دیگه ام این درسو برمیدارید؟

* حرفهای تکان دهنده: ما موجودات خاکی نیستیم که به بهشت میرویم. ما موجودات بهشتی هستیم که از خاک سر بر آورده ایم. الهی قمشه ای - مخالفت، به ناچار، دشمنی نیست، بلکه به عنوان بهانه ای برای دشمنی مورد سوء استفاده قرار میگیرد. زیگموند فروید - بیان پرسشی بجا، یعنی به نیمه راه خردمندی رسیدن. فرانسیس بیکن

* مروری بر دو مورد از بزرگترین آتشسوزیهای تاریخ: آتشسوزی توکیو، ژاپن در سال ۱۹۲۳ میلادی، در سال ۱۹۳۲ میلادی در توکیو زلزله ای به وقوع پیوست که با آتشسوزی همراه بود. این زلزله و آتشسوزی متعاقب آن شهر توکیو را به ویرانه تبدیل کردند. به گزارش برخی منابع در نتیجه این دو حادثه بیش از ۱۴۲٫۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند (بیش از ۳۸٫۰۰۰ نفر از آنان افرادی بودند که بعد از وقوع زلزله و آتشسوزی در فضای باز جنوب شهر توکیو تجمع کرده و در نتیجه گردباد آتشین تولید شده از شعله های آتش زنده زنده سوختند). - آتش سوزی بندر هالیفاکس، منطقه نووا اسکوتیا کانادا در سال ۱۹۱۷: در صبحگاه ششم دسامبر سال ۱۹۱۷ میلادی کشتی باری مون بلان که مملو از مهمات جنگی بود، با یک کشتی باری نروژی در دهانه باریک بندر هلیفاکس برخورد کرد و دچار حریق شد. قبل از این که آتش نشانان بتوانند آتش را مهار کنند، شعله ها به مواد منفجره موجود در کشتی رسیده و انفجاری با قدرت ۳ تن TNT به وقوع پیوست. شدت موج این انفجار به حدی بود که باعث به وجود آمدن سونامی در بندر هلیفاکس، از ریشه درآمدن درختان، خم شدن ریلهای قطار، از بین رفتن ساختمانها و سیستم لوله کشی زیرزمینی منطقه شد و قطعات کشتی را صدها مایل به هر طرف پرتاب کرد. روز بعد نیز چنان کولاک شدیدی در گرفت که تلاشها برای کمک رسانی به مردمی که از روز قبل در زیر آوار گرفتار شده بودند را متوقف کرده و باعث افزایش تعداد کشته شدگان (بیش از ۲٫۰۰۰ نفر) شد.

* بناهای باستانی که رازی خارق العاده در ساخت آنها نهفته است: استون هنج (Stonehenge)، انگلستان: این بنا در دشت «سالزبری» انگلستان واقع شده و پس از مایلها عبور از تپه و دشت در ییلاقات انگلیس، منظره این بنای غیر عادی و عجیب، انسان را به سکون و حیرت وا میدارد که چگونه در این بنا از تخته سنگهای بسیار بزرگ که ارتفاع هریک 6 متر و وزن هریک به حدود 50 تن میرسد، استفاده شده است. بر طبق افسانه ها این مجموعه سنگی توسط مرلین (Merlin) جادوگر ساخته شده، اما در واقع این بنا بسیار قبلتر از دوران شاه آرتور وجود داشته است. مهمتر اینکه باید از خود پرسید کارگران چطور توانسته اند این تخته سنگهای بزرگ را از معدن سنگی که صدها کیلومتر آن طرفتر وجود دارد به این مکان منتقل کنند؟ هدف از ساخت این بنا نیز به روشنی مشخص نیست.

- سازه های سنگی قفقاز شمالی روسیه: در شیب کوه های قفقاز شمالی سازه های خانه مانندی وجود دارد که از تخته سنگ ساخته شده اند. در قسمت پایین نمای بیرونی هر سازه یک سوراخ وجود دارد که میتوان آن را مسدود کرد. نکته جالب اینجاست که وزن هر کدام از این تخته سنگها از چندین تن فراتر میرود، اما چنان روی هم قرار گرفته اند که نمیتوان تیغه باریک چاقو را بین آنها فرو برد. قدمت این سازه ها به بیش از ۵٫۰۰۰ سال میرسد. مردم محلی عقیده دارند که برخی از این سازه های سنگی خاصیت درمانی دارند، از جمله یکی از سازه ها که وولکونسکی (Volkonsky) نامیده میشود. جالب اینجاست که سازه های سنگی مشابهی در تمام نقاط دنیا وجود دارد. - شهر تاریخی پترا (Petra)، اردن: این بنای سنگی سنگر مانند در ارتفاع ۹۰۰ متری از سطح دریا در میان سنگها پنهان شده است. سازندگان این سازه وقت زیادی را صرف تراشیدن سنگها و ساختن این بنای زیبا کرده اند. در انتهای دره خنک و عمیق سیک (Siq canyon) با نمای زیبای ستونها و ایوانهای بزرگ ساختمان "الخزانه” (به معنای گنجینه) مواجه میشوید. گفته میشود که این بنا یک مقبره بسیار بزرگ بوده است. اما چطور حکاکان توانسته اند چنین بنای عظیمی را حکاکی کنند. گذشته از آن انجام چنین حکاکیهای گسترده ای بدون استفاده از داربست غیر ممکن به نظر میرسد و عجیبتر اینکه در دوران ساخت این بنا داربست وجود نداشته است.

* کلام دوست: در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) چنین آمده است: خداوند متعال میفرماید: "اگر بنده های از بندگانم، دلبسته ام شود، یادم را برایش لذتبخش میگردانم، در این صورت او عاشقم میشود و من نیز عاشقش. آنگاه فاصله های میانمان را، کنار میزنم و راهنمایش میشوم، به گونه ای که اگر همه مردم او را فراموش کنند من هرگز او را از یاد نخواهم برد..."

* حقایق جالب درباره ترامپ: دونالد ترامپ به شدت طرفدار منع استفاده از مشروبات الکلی است و تا کنون حتی یک سیگار هم نکشیده است. - او احساس خوبی نسبت به دست دادن با دیگران ندارد و معتقد است که این کار چندان بهداشتی نیست. – تا کنون هیچ گاه از دستگاه ATM استفاده نکرده است.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. دلبسته 2. تهمینه 3. نهفتگی 4. گیرایی 5. ییلاقی 6. قیلوله 7. لهستان 8. انسانی 9. نیترات 10. اتوبوس 11. وسواسی 12. سیاتیک.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *