شناسه خبر: 10800 منتشر شده در مورخ: 1395/10/29 ساعت: 08:51 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 29 دی 1395

روزنامه چهارشنبه 29 دی 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 29 دی 1395

19 ربیع الثانی 1438

18 ژانویه 2017

سال بیست و یکم شماره 5483

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

شرکت پکتوس کاندیدای دریافت جایزه آل صباح شد 2

خانه آیت ا... هاشمی موزه میشود 5

افزایش مستمری بیمه اجتماعی از دیماه 7

چه کسانی به اسید فولیک نیاز دارند؟ 9

خودروی پرنده تا پایان ۲۰۱۷ آزمایش میشود

معلولان در اضطراب مسکن (قسمت پایانی) 11

دشتی رئیس هیأت ورزشی نابینایان یزد شد 14

حاجیلی مسؤولیت انفجار در سالن میلاد را پذیرفت 16

زن 28 ساله  5 قلو زائید

صئ.........ویژه

* شرکت پکتوس کاندیدای دریافت جایزه آل صباح شد: در راستای اهداف راهبردی یونسکو به ویژه در بخش اطلاعات و ارتباطات، یونسکو در صدد است که با بکارگیری هرچه بیشتر فناوریهای ارتباطات و اطلاعات، موانع دسترسی به اطلاعات و دانش را از میان برداشته و از سویی با اشاعه آموزش و ترغیب مشارکت همگان از جمله  “ایجاد جوامع دانشمدار، فراگیر و منسجم “را محقق سازد. وبسایت کمیسیون ملی یونسکو در ایران، با این رویکرد در برنامه های یونسکو، به سازمان یا موسسه یا افرادی که سهمی بسزایی در توسعه آموزش کیفی برای افراد (معلولین ) و ارتقاء آگاهیهای عمومی نسبت به حق افراد معلول ایفا کرده باشند،  جایزه امیر جابر احمد آل صباح اعطا میشود. این جایزه هر دو سال یکبار با حمایت دولت کویت به فعالیتهای توانمند سازی معلولین اختصاص یافته که مبلغ آن چهل هزار دلار ست. بر اساس قواعد و دستور العمل اعطاء این جایزه، مستندات ارسالی کاندیدا توسط هیأت داوران بررسی و بنابر توصیه این هیأت، مدیر کل یونسکو برنده یا برندگان این جایزه را انتخاب میکند. در فراخوان جایزه امیر جابر در سال ۲۰۱۶ اعلام شد کاندیدا باید مستندات مربوط به کاندیداتوری خود را در ۳ محور ذیل ارائه کنند: ۱ـ تنظیم سیاستها و دستور العملها در زمینه بکارگیری فناوریهای نوین برای معلولین. ۲ـ توسعه راه حلهای دیجیتال از جمله ابزار و منابع مورد نیاز. ۳ـ ظرفیتسازی و تقویت نیروی انسانی به ‌منظور ایجاد و استفاده از راه حلهای دیجیتالی با هزینه مناسب در وضعیتی پایدار. پس از انتشار فراخوان جایزه، “شرکت دانشبنیان پکتوس ” تولید کننده تجهیزات رایانه ای ویژه نابینایان در ایران با ارائه مستندات از اقدامات انجام شده در زمینه توانمندسازی نابینایان بر مبنای فناوری اطلاعات کاندید دریافت این جایزه شد که از طرف کشورمان برای دریافت این جایزه معرفی گردید. شرکت دانشبنیان پکتوس تولید کننده تجهیزات رایانه ای ویژه نابینایان در ایران از سال ۱۳۷۰ تاکنون در زمینه توانمندسازی نابینایان بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده و تا کنون، موفق به ثبت ۱۰ اختراع در این زمینه شده است.

عمده محصولات فناورانه این شرکت عبارتند از: نرم افزار تبدیل متن به گفتار فارسی، صفحه کلید و نمایشگر لمسی بریل، سیستم انتقال مفاهیم تصویری به نابینایان، سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب، سامانه نابینایان برای موزه ها. این محصولات، در زمینه دسترسپذیری متون نوشتاری برای نابینایان، آموزش مفاهیم تصویری و مهارتهای رایانه برای نابینایان فارسی زبان، کمک شایانی نموده است.

* رقیه رئوفپور معاون مسکن و اشتغال بهزیستی خراسان شمالی گفت: بر اساس ارزیابیهای انجام‌شده از وضعیت مسکن معلولان و مددجویان، خراسان شمالی توانسته از ابتدای اجرای این طرح تاکنون رتبه نخست کشوری را در تأمین مسکن نیازمندان، معلولان و مددجویان کسب کند.

 

 

صئ.........سیاسی

* خانه آیت ا... هاشمی موزه میشود. غلامحسین کرباسچی گفت: با توجه به تقاضاهای مطروحه خانواده آیت ا... هاشمی در صدد بر آمده اند منزل شخصی ایشان را به موزه اختصاصی این شخصیت کلیدی انقلاب تبدیل کنند تا مردم ببینید ثروتش چقدر بود.

* پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درباره مطرح شدن مواردی در رابطه با کاندیدا شدن مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت قبل در انتخابات پیش‌رو،‌ گفت: شاید مطرح شدن ایشان برای شکستن آرای آقای روحانی گزینه خوبی باشد. این استراتژی‌ای منطقی است و کسی که این فکر را مطرح کرده از نظر سیاسی فرد روشنی است. وحید دستجردی رقیب خوبی برای روحانی است و من از اینکه ایشان یک رجل سیاسی و موجه است استقبال میکنم.

* محمد اشرفی اصفهانی فعال سیاسی اصلاحطلب گفت: اگر بخواهیم یک کار اساسی، اصولی و ماندگار برای حفظ کشور، نظام و انقلاب انجام شود تشکیل مجمع عقلای سیاسی راهکار خوبی است، منتها تشکیل این مجمع نباید فقط از یک جناح باشد.

* ابوالفضل حسنبیگی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: شاید ریز پرنده وارد شده به منطقه ممنوعه وابسته به خارج از کشور باشد و هدفشان تست سیستم پدافندی کشور باشد. گفتنیست  روز یکشنبه مردم تهران شاهد شلیکهای ممتد در آسمان بودند.

* فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تأکید کرد توافق هسته ای ایران و غرب به کل جامعه جهانی تعلق دارد و فرصتهای سودمندی را برای بهبود همکاری منطقه ای برای همه فراهم میکند که باید مغتنم شمرده شود.

* فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه قاطعانه در واکنش به انتقادات دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا از اتحادیه اروپا، گفت: اتحادیه اروپا نیازی به نصیحت خارجی که بگوید چه کاری را انجام دهد، ندارد.

 

صئ.......اجتماعی

* افزایش مستمری بیمه اجتماعی از دیماه: سوگند سهیلی مدیر کل تعهدات قانونی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از افزایش ۱۰ درصدی مستمری مستمریبگیران از دیماه خبر داد. وی گفت: مستمری تمامی بازماندگانی که سرپرست خانوارشان تا آخرین روز سال ۹۴ فوت شده باشد و بیمه‌شدگانی که بر اساس رأی کمیسیون پزشکی تا همین روز از کار افتاده کلی شناخته شده باشند، بر اساس تصمیم جدید صندوق، ۱۰ درصد افزایش یافته است. تمام معوقات ۹ ماهه گذشته که به واسطه این افزایش نرخ مستمری باید به صورت یکجا به مستمریبگیران پرداخت شود.

* رونمایی از نرم‌افزار درس قرآن مقطع ابتدایی: نرم‌افزار تلفن همراه درس قرآن مقطع ابتدایی توسط اداره کل آموزش و پرورش استان فارس رونمایی شد. نظری معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان فارس در این خصوص گفت: هم اکنون سالانه نزدیک به 4 میلیون نرم افزار قرآنی در قالب سی‌دی در آموزش و پرورش سراسر کشور توزیع میشود که بیش از 300 هزار نسخه از آن به استان فارس ارسال  میشد که با راه‌اندازی نرم‌افزار موبایلی درس قرآن مقطع ابتدایی، در این زمینه صرفه‌جویی میشود. معلمان، دانشآموزان و والدین برای دسترسی به این نرم‌افزار میتوانند به سایت معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس (مبین) به آدرس   http://mobin.farsedu.org مراجعه کنند.

* ماجرای آدامسهای غیر قابل فروش آمریکایی در ایران: سمیره صباح، معاون اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: تولید برای صادرات، رویه‌ای معمول در دنیاست و برای اینکه محصول قاچاق خریداری نشود بهتر است برای اثبات صحت محصول استعلام شود. اصالت این محصولات با کد رهگیری و رهیابی الصاق به بسته بندی آنها و از طریق سامانه TTAC قابل استعلام است.

 

صئ.........بهداشت و سلامت

* چه کسانی به اسید فولیک نیاز دارند؟ بیشتر مکملها و ویتامینهای موجود نه تنها بیفایده هستند بلکه میتوانند برای سلامتی خطرناک باشند. اما در این میان توصیه میشود زنانی که قصد بارداری دارند، اسید فولیک مصرف کنند. تمام زنانی که در سن بارداری هستند حتی اگر قصد بارداری در آینده نزدیک را ندارند باید به طور روزانه از مکمل فولیک اسید استفاده کنند. مصرف فولات میتواند از بروز متداولترین نارساییهای مادرزادی همچون نقص لوله عصبی که بر رشد مغز، جمجمه و ستون فقرات تأثیر گذاشته و به معلولیت و حتی مرگ منجر میشود جلوگیری کند. زنان در سنین بارداری باید به طور روزانه 0.4 تا 0.8 میلیگرم مکمل اسید فولیک مصرف کنند.

* زنگ خطر سکته مغزی در ایران: دبیر اجرایی نهمین همایش سکته مغزی؛ تغییر سبک زندگی، چاقی‌، فشار خون بالا، دیابت و کمتحرکی، استرس و مصرف روان‌گردانها را از علل بروز سکته مغزی در جوانان عنوان کرد. دکتر احسان شریفیپور گفت: سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در کشور بوده و ۷ تا ۸ درصد بیشتر از حوادث رانندگی جان هموطنان را میگیرد. برای نجات جان اینگونه بیماران یک زمان طلایی ۴.۵ ساعته وجود دارد. ضعف ناگهانی در نیمه‌ای از صورت یا دست و پا، اختلال ناگهانی در تکلم، از نشانه‌های عمده و بارز سکته مغزی بوده که اطرافیان در این حالت، باید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرند.

* تماسهای دروغین به نام بیمه سلامت: مدیر کل دفتر مرکزی حراست سازمان بیمه سلامت، گفت: پوشش خدمات دندانپزشکی با پرداخت ۷۹ هزار تومان، دروغ است. هاشمینیا افزود: بعضی از شرکتهای بیمه ای ضمن تماس با هموطنان، با اشاره به مواردی از قبیل ارائه بیمه تکمیلی، بیمه مکمل دندانپزشکی، دفترچه بیمه و یا کارت بیمه سلامت، پرداخت هزینه های درمانی و دارویی با احتساب حق بیمه به بیمه شدگان، اقدام به سوء استفاده از نام بیمه سلامت و اخاذی  از مردم میکنند.

صئ........دانش و فناوری

* خودروی پرنده تا پایان ۲۰۱۷ آزمایش میشود: «تام اندرس» مدیر عامل ارشد ایر باس در کنفرانس DLD در مونیخ، ابراز امیدواری کرد که خودروی پرنده تک سرنشین خود را تا پایان سال آزمایش کند. طرح اولیه خودروی پرنده Vahana نام دارد که تک سرنشین و خودران است. به عقیده ایرباس این وسیله راه حلی برای گریز از ترافیکهای شهری به حساب میآید. این غول هواپیماسازی مشغول ایجاد سه راه حل جداگانه برای ترافیک شهری است که همه آنها مربوط به حمل و نقل در آسمان میشود. خودروی پرنده تک سرنشین، استفاده از پهپاد برای حمل محموله های مختلف و اتوبوسهای خودران راه حلهای ایرباس در این زمینه هستند. رادین لایاسوف مدیر ارشد بخش خودروی پرنده در این شرکت میگوید: بسیاری از فناوریهای مورد نیاز برای ساخت این وسیله نقلیه مانند باتری، موتور و بخشهای خودکار هواپیما تقریباً تکمیل شده اند.

 

صئ.........پیگیری

* معلولان در اضطراب مسکن: هفته گذشته قسمت دوم گزارش پیگیری در خصوص طرحهای مسکن سازمان بهزیستی برای معلولان را خوانید این هفته به قسمت پایانی آن میپردازیم. با توجه به مشکلات متعددی که در بخش تعاونیهای مسکن وجود دارد با یکی از مدیران وزارت رفاه به گفتگو پرداختیم. یعقوب رستمی، مدیر کل تعاونی توزیعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به شکلگیری یک تعاونی میگوید: «برای تعاونیهای مسکنی که از وزارت تعاون مجوز دریافت میکنند. چارچوب قانونی مشخصی وجود دارد. هنگامی که نام تعاونی خاص میشود همچون تعاونی مسکن معلولان یا جانبازان مشمول حمایتهای خاصی از سوی مسئولان سازمان بهزیستی، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و بنیاد جانبازان و ایثارگران میشود. وی ادامه میدهد: از نظر قانونی، نحوه نظارت و عملکرد بر این تعاونیها با دیگر تعاونیهای مسکن یکسان است. تعاونی مسکن معلولان بعد از تشکیل باید مجمع برگزار  و اساسنامه را تصویب کند. یکی از ارکان اصلی تعاونی مسکن اعضای هیأت مدیره و بعد ازآن بازرس است که بازرس سالی یک بار و اعضای هیأت مدیره هر سه سال یک بار انتخاب میشوند. هر ساله گزارشهای مالی در حضور بازرس مورد بررسی قرار گرفته و اعضای تعاونی در جریان روند کارهای مالی قرار میگیرند. اعضای هیأت مدیره مکلف هستند با آغاز کار سالی یک بار گزارش عملکرد دهند اما اگر اعضای تعاونی بخواهند کاری غیر از آنچه در قانون برایشان وضع شده انجام دهند اعضای تعاونی میتوانند به اداره «تعاون کار» محلی که تعاونی مسکن درآن منطقه واقع شده است، مراجعه کنند. مدیر کل تعاونی توزیعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اداره تعاون مسکن بر اساس اختیاراتی که قانون برایش وضع کرده مشکلات را بررسی میکنند. اگر در بررسی تخلفات اثبات شود بر اساس آنچه در قانون تعریف شده با افراد خاطی برخورد میکنند، اما اگر موضوع شکایت کیفری باشد به مراجع قضایی معرفی میشوند.» (جعفری)

صئ.........ورزشی

* دشتی رئیس هیأت ورزشی نابینایان یزد شد: حسین دشتی، مشاور مدیر کل و رئیس اداره قرآن و عترت استان یزد به مدت چهار سال به عنوان رئیس هیأت ورزشهای نابینایان یزد انتخاب شد. مجمع انتخاباتی هیأت ورزشهای نابینایان یزد با حضور مسعود شریعتی مدیر کل ورزش و جوانان و محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان برگزار شد. حسین دشتی، عباس دشتی، محمدمهدی زارع و عباس محمدینیا چهار نامزد تصدی پست ریاست هیأت ورزشهای نابینایان استان یزد بودند که عباس دشتی و مهدی زارع از شرکت در انتخابات انصراف دادند. در نهایت، این حسین دشتی بود که با کسب 13 رأی از 15 رأی مأخوذه، توانست ریاست هیأت ورزشی نابینایان استان یزد را از آن خود کند.

* زنان الگو در ورزش پارالمپیک جایزه میگیرند: کمیته بین المللی پارالمپیک، از اعضای خود دعوت کرده تا یک شخص یا نهاد را برای «روز ملی احترام به زن» معرفی کنند. طبق اعلام IPC، شخص و نهاد نامزد باید کسی باشد که نماد روح پارالمپیک و الهامبخش زنان در عرصه ورزش معلولان است. آخرین فرصت برای کمیته های ملی برای معرفی نامزد مورد نظر، ۲۵ بهمن است. جایزه «روز ملی احترام به زن» در سال ۲۰۱۶ به خانم «کارلا کوالتراف»، وزیر ورزش و معلولان کانادا، رسید. وی در پارالمپیکهای ۱۹۸۸ سئول و ۱۹۹۲ بارسلونا سه مدال برنز در رشته شنا کسب کرد. کارلا سپس در عرصه ورزش پارالمپیک خدمات ارزنده ای را انجام داد.

* این داغترین رقابت قهرمانی لیگ برتر انگلستان طی 20 سال اخیر است: چلسی، تاتنهام، لیورپول، آرسنال، منچسترسیتی و منچستریونایتد این فصل همگی جز مدعیان قهرمانی هستند و در حالی که ۱۷ بازی به پایان لیگ برتر انگلستان باقی مانده، اختلاف تیم اول و ششم ۱۲ امتیاز است. آرسن ونگر، سرمربی آرسنال که موفق شده سه بار این تیم را به قهرمانی در لیگ برتر برساند، مدعی شده این داغترین رقابت برای قهرمانی لیگ برتر در طی ۲۰ سال اخیر است.

صئ.......همراه با جشنواره ها

* حاجیلی مسؤولیت انفجار در سالن میلاد را پذیرفت: یکشنبه شب گذشته، جشنواره موسیقی فجرِ امسال یکی از با کیفیتترین اجراهایش را در سالن میلاد نمایشگاه پشت سر گذاشت. امید حاجیلی آمده بود تا نشان بدهد میتوان موسیقی شاد و پر انرژی را هم کاملاً تکنیکی و حرفه ای در اختیار شنونده قرار داد. او که توانسته در طول بیش از هشت سال فعالیتش در عرصه خوانندگی، با آهنگسازیها و سازآراییهای خلاقانه اش طیف گسترده ای از مخاطبان موسیقی، از شنونده حرفه ای و آشنا به موسیقی تا مخاطبانِ عام را جذب ساخته هایش کند، در شب کنسرتش هم اجرایی بینقص را به مخاطبانش عرضه کرد و به معنای واقعی، بمب انرژی را در سالن اجرا منفجر کرد. حاجیلیتو، اجرایش را با آهنگ «وقت گل نی» آغاز کرد و در ادامه، قطعاتی مثل «ربابه» «دلبر سیاه»، «تردست»، «ای داد» و «مجنون» را هم اجرا کرد. قطعاتی مثل «رعنا» و «ای داد» و «باریکلا» هم از جمله قطعاتی بودند که حاضران در سالن با همخوانیهایشان با حاجیلیتو همکاری کردند. در بخش دیگری از این اجرا، حاجیلی صحنه هایی از همکاریهایش با ناصر عبد اللهی، دوست و همکار قدیمیش را به نمایش گذاشت و قطعه ای هم با آواز ضبط شده ناصر و ارکستر حاجیلی به صورت زنده اجرا شد که حاجیلی هم بخشهایی از این قطعه را با صدای ضبط شده زنده یاد عبد اللهی، همخوانی کرد. حاجیلی در کنار حرفه ایترین نوازندگان سازهای بادی در ایران، سازهای درامز، گیتار باس، گیتار الکتریک، پرکاشن، نی انبان، گارمون و سازهای کوبه ای آذربایجانی را هم در این اجرا با خود همراه کرده بود. حاجیلی از خوانندگانی است که کارشناس ارشد نوازندگی ترومپت از دانشگاه هنر است و سالها به عنوان نوازنده سازهای بادی در ارکسترهای مختلف حضور داشته است. شما میتوانید بخشهایی از اجرای زنده این موسیقیدان چیره دست و خواننده خوشذوق را در وبسایت روزنامه دانلود و گوش کنید.

 

صئ.........حوادث

*  زن 28 ساله  5 قلو زائید: زن جوان در دومین زایمان خود پنج قلو به دنیا آورد. این زن 28 ساله که اهل «خرامه»  در استان فارس است سحرگاه دوشنبه پس از انتقال به بیمارستان غدیر شیراز و انجام عمل جراحی سزارین، 3 پسر و 2 دختر به دنیا آورد که همگی پس از تولد به بخش مراقبتهای ویژه کودکان منتقل شدند. به گفته پزشک معالج، وزن این نوزادان بین یک تا یک کیلو و 300 گرم است.

* سرقت میلیونی دانشآموز از حساب معلم: معلم مازندرانی وقتی راهی بانک شد تا پس اندازش را بر دارد ناگهان متوجه شد حسابش خالی شده است. وی بلافاصله شکایت کرد و پرونده برای رسیدگی در اختیار مأموران پلیس فتا قرار گرفت. مأموران در تحقیقات ویژه ردپای پسر 16 ساله اهل و ساکن ساری را در این سرقت اینترنتی کشف و پس از شناسایی متهم، او را دستگیر کردند. این پسر ضمن اعتراف به این سرقت میلیونی گفت: شاکی معلم خصوصی من بود. زمانی که جهت تعلیم خصوصی به خانه‌اش رفته بودم در فرصتی مناسب اطلاعات حساب بانکیش را یادداشت کردم و مدتی بعد در فرصتی مناسب حسابش را خالی کردم. البته برای اینکه شناسایی نشوم از ترفندی هم استفاده کردم اما متأسفانه بازداشت شدم.

*  مرگ تلخ دختر 8 ساله بر اثر سقوط تلویزیون: دخترک 8 ساله آملی در پی سقوط تلویزیون به کمای عمیق رفت. این حادثه تلخ هنگامی رخ داد که «حسنا بذرافشان» برای برداشتن لباس به طرف کمد کنار تلویزیون رفت، اما ناگهان تلویزیون از بلندی سقوط کرد. خانواده دختر کوچولو بلافاصله او را به بیمارستان رساندند اما پزشکان پس از چند روز اعلام کردند «حسنا» به دلیل شدت صدمات وارده دچار مرگ مغزی شده است. مسئولان بیمارستان آمل ضمن اظهار همدردی، پیشنهاد اهدای اعضای بدن دخترک را به خانواده اش دادند. این خانواده که هنوز مرگ دخترشان را باور نداشتند ابتدا مخالفت کردند اما سرانجام پذیرفتند جان چند کودک را نجات دهند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *