شناسه خبر: 1077 منتشر شده در مورخ: 1392/9/6 ساعت: 16:02 گروه: سیاسی  
کمبود داروی بیماران مبتلا به ایدز برطرف می شود

کمبود داروی بیماران مبتلا به ایدز برطرف می شود

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حدود چهار ماه است به دلیل مسایل ارزی و تحریم ها با کمبود برخی داروهای ضد ایدز مواجه شده ایم، گفت: با همکاری سازمان غذا و دارو موضوع کمبود این دارو پیگیری می شود.

به گزارش ایران سپیددکتر ˈعباس صداقتˈ روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: تصور می شود با توجه به شرایط پیش آمده مشکل کمبود داروهای ضد ایدز همانند دیگر داروها و مواد بیولوژیکی به زودی مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد: ایران از معدود کشورهایی است که همه ساله رژیم های درمانی ایدز را با آخرین راهنمایی های بالینی سازمان جهانی بهداشت به روز رسانی می کند.

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت، گفت: همچنین ایران از معدود کشورهایی است که برغم مشکلات اقتصادی توانسته است تمام خدمات درمانی و دارویی بیماران ایدز را به صورت رایگان ارایه کند.

صداقت افزود: 13 نوع دارو در 18 شکل دارویی اعم از قرص و آمپول برای مبتلایان به ایدز در کشور وجود دارد که سه قلم آن در کشور تولید و بقیه از خارج وارد می شود.

وی یادآور شد: از 27 هزار و 41 مبتلا به ایدز در کشور ، 89 درصد آنان را مردان و 11 درصد آنان را زنان تشکیل می دهند.


**ارایه آموزش پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز به صورت فوق برنامه در مدارس

مسوول هماهنگ کننده طرح گلوبال فاند مبارزه با ایدز در آموزش و پرورش نیز در این نشست خبری گفت: آموزش ایدز در تمام مقاطع دبیرستانی، پیش دانشگاهی و فنی و حرفه ای به صورت فوق برنامه در مدارس ارایه می شود.

دکتر ˈرضا نامی پورˈ افزود: اکنون جزوه هشت صفحه ای دارای کد کتاب درسی در مدارس توزیع می شود و تمام مدیران و مسوولان تلاش می کنند تا محتوای این جزوه به دانش آموزان آموزش داده شود.

وی خاطرنشان کرد: طی اجرای این برنامه، مدرسان در دوره های چهار و شش ساعته با بیماری های نوپدید از جمله ایدز آشنا شده و آن را به مدارس آموزش می دهند.

مسوول هماهنگ کننده طرح گلوبال فاند مبارزه با ایدز در آموزش و پرورش گفت: این برنامه آموزشی با حمایت وزارت بهداشت، کمیته کشوری مبارزه با ایدز ، صندوق جهانی ایدز و مالاریا در آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش از سال 84 در مدارس آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

نامی پور افزود: تاکنون 200 هزار معلم در سراسر کشور در مورد بیماری ایدز آشنا شده اند.



**میزان 1،3 درصدی شیوع ایدز در زندان های کشور

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان های کشور نیز با بیان اینکه طبق آخرین نتایج ، میزان شیوع ایدز در زندان های کشور 3/1 درصد است، اعلام کرد: 18 درصد جمعیت زندان های کشور تحت پوشش درمان های جایگزین اعتیاد یعنی درمان نگهدارنده با متادون هستند.

ˈمرضیه فرنیاˈ گفت: این جمعیت می توانستند دست به اعتیاد تزریقی مشترک که یکی از راه های مهم انتقال ایدز به شمار می رود بزنند اما با این درمان ها دیگر این خطر وجود ندارد.

وی با اشاره به جمیعت کلی 220 هزار زندانی در کشور، خاطرنشان کرد: خدمات درمانی نگهدارنده با متادون به 40 هزار زندانی در 222 مرکز به آنان ارایه می شود.

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان های کشور گفت:در کنار اجرای برنامه های کاهش آسیب برای زندانیان برنامه های آموزش و اطلاع رسانی درباره ایدز نیز برای آنان انجام می شود.

فرنیا تصریح کرد: زندانیان در مقابل تغییر و خدمات بهداشتی و آموزش در مقابل زندانبان ها مقاومت می کنند بنابراین ما از برنامه آموزش از طریق گروه همسانان استفاده می کنیم که با استفاده از این روش هم اکنون 80 هزار نفر از زندانیان را تحت آموزش های مربوط به ایدز قرار داده ایم.

وی با بیان اینکه شایع ترین راه انتقال ایدز در زندان ها از طریق اعتیاد تزریقی است، ادامه داد: زندانیان اغلب معتاد بوده یا دارای سابقه اعتیاد و رفتارهای پرخطر هستند؛ محیط بسته زندان نیز امکان بروز رفتارهای پرخطر مانند استفاده مشترک از سرنگ را می دهد؛ در سال های 75 و 76 ،ایدز در زندان ها گسترش داشت و از سال 81 نیز برنامه های کنترل ایدز در زندان ها اجرا شد.

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان های کشور گفت: اکنون کلینیک های مثلثی (مراکز مشاوره بیماری های رفتاری) در 126 زندان فعال است و زندانیان با سابقه رفتارهای پرخطر به این کلینیک ها فراخوان می شوند ؛ درصورت منفی بودن آزمایش آنها، راه های پیشگیری به آنان آموزش داده می شود؛ درصورت مثبت بودن آزمایش، تحت مراقبت و آموزش قرار می گیرند.

فرنیا تاکید کرد:تقریبا در همه مراکز تحت پوشش زندان ها یک مطب یا درمانگاه وجود دارد که پرسنل آن درباره ارایه خدمات حوزه سلامت از جمله ایدز، آموزش دیده اند.

وی تصریح کرد: مانند بقیه نقاط دنیا ما در زندان های خود برنامه غربالگری ایدز را نداریم اما پایگاه های دیده وری وزارت بهداشت هر سال بطور تصادفی از 250 تا 400 زندانی نمونه ایدز گرفته و وضعیت اپیدمیولوژیک ایدز در زندان ها را رصد می کنند.

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان های کشور یادآور شد: برنامه توزیع سرنگ و سوزن در زندان ها نداریم چراکه اجرای برنامه درمانی نگهدارنده با متادون در کنترل ایدز موفق تر از توزیع سرنگ و سوزن بوده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *