شناسه خبر: 10721 منتشر شده در مورخ: 1395/10/15 ساعت: 09:52 گروه: اجتماعی  
سامانه پیامکی «معبر» ویژه مناسبسازی راه اندازی شد

سامانه پیامکی «معبر» ویژه مناسبسازی راه اندازی شد

رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی مناسب سازی کشور از راه اندازی سامانه پیامکی معبر خبرداد و گفت: شهروندان میتوانند آدرس استان، شهر و منطقه مناسب سازی نشده را از طریق شماره پیامکی 3000012322 به ما اطلاع دهند.

به گزارش ایران سپید نشست خبری بررسی وضعیت مناسبسازی محیط برای معلولان و رونمایی از سامانه پیامکی معبر با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور و رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی کشور برگزار شد.

محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی کل کشور دراین نشست گفت: یکی از موضوعاتی که در بحث کنوانسیون حقوق معلولان، توصیه های جهانی  بهداشت و همچنین در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به آن اشاره شده است بحث دسترس پذیری است. مناسب سازی  یعنی دسترس پذیری شهروندان دارای معلولیت به همه امکانات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تردد آسان این افراد به منظور مشارکت جدی در همه ابعاد است.

متأسفانه در زمینه مناسبسازی دستگاه ها و ادارات بسیار ضعیف عمل کردند به طوری که سازمان بهزیستی کشور 65 درصد رشد داشته و بقیه دستگاه ها متوسط 30 درصد رشد داشتند.  بندپی ادامه داد: ما باید در ارتقای آگاهی مردم گام برداریم تا هر فردی که ساختمانی را بنا کرد به این بی اندیشد که خود روزی دچار سالمندی و یا معلولیت خواهند شد و از هم اکنون باید ساختمان محل سکونتش را برای ترددآسانتر مناسبسازی کند.

رییس بهزیستی کل کشور با اشاره به راه اندازی سامانه ای برای مناسبسازی گفت: سامانه پیامکی «معبر» بر اساس مطالبه گری بهزیستی راه اندازی شده است تا از طریق اطلاعاتی که شهروندان در اختیار ما قرار میدهند بتوانیم نیازهای مختلف شهری را شناسایی کنیم.

در ادامه این نشست ابراهیم کاظمی مومن‌سرائی، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی کشور در نشست خبری بررسی وضعیت مناسبسازی محیط برای معلولان و رونمایی از سامانه پیامکی معبر با بیان اینکه این سامانه صرفا در حوزه  مناسبسازی کشور است، گفت: پیامهای ارسالی هموطنان توسط کارشناسان بررسی میشود و پس از پیگیری از ۳۹ دستگاه‌ عضو، نتیجه منعکس و اطلاعرسانی خواهد شد.

وی، افزود: جمعآوری مشکلات مناسبسازی در هر استان و بیشترین شکایات طرح شده برای هر استان، همچنین نوع مشکلات مناسبسازی و پیگیری همه جانبه این مشکلات از اهداف فعالسازی این سامانه است. مشکلات هر یک از استانها به تفکیک دستگاه‌های اجرایی براساس این سامانه هر سه ماه یکبار جمعآوری و به مسئولان ذیربط و دولت اطلاعرسانی خواهد شد.

کاظمی مومن سرایی با اشاره به شماره پیامکی    ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ تصریح کرد: شهروندان میتوانند آدرس استان، شهر و منطقه مناسب سازی نشده را از طریق این سامانه به ما اطلاع دهند. حسین نحوی‌نژاد در این نشست خبری گفت: متأسفانه در حال حاضر ضمانت اجرایی خوبی برای مناسبسازی محیط در قانون حمایت از حقوق معلولان فعلی وجود ندارد، این در حالیست که در لایحه اصلاحی این قانون که در حال حاضر در مجلس در دست بررسی است الزامات و تکالیف خوبی در این زمینه گذاشته شده است.

نحوی نژاد در ادامه عنوان کرد: بخشی از وابستگی معلولان از آنجایی نشات میگیرد که این افراد امکان حمل و نقل شهری و یا جابجایی در منزل خود را ندارند این در حالیست که اگر این شرایط محقق شود حتی ممکن است معلولان شدید نیز دیگر نیازمند مراقب نباشند.

نحوی نژاد همچنین با تاکید بر آنکه وسایل مورد نیاز معلول در خانه محدود به تامین ویلچر، عصا و سمعک نیست گفت: در حال حاضر وسایل ای دی ال هم به امکانات توانبخشی معلولیت اضافه شده به این معنا که دستگیره در منازل، نحوه استفاده از سرویس بهداشتی و سایر نیازهای فرد معلول در خانه وی مکانیزه شود. وی تصریح کرد: در سال جاری 2 میلیارد تومان برای این برنامه اختصاص داده شد و این در حالیست که 500 هزار معلول و سالمند با معلولیت شدید در کشور داریم که 90 درصد آنها از مراقب خانگی برخوردارند و باید برای آنها نیز امکاناتی داخل سازمانی را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: هدف بهزیستی مناسبسازی 500 هزار منزل معلول و سالمند است که برای هر منزل 1 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم. به این ترتیب 500 میلیارد تومان بودجه مورد نیاز است و این مبلغ با اعتبار توانبخشی که در کل 600 میلیارد تومان است، برابری میکند؛ برای رفع حداقل نیازهای معلولان و تجهیزات توانبخشی آنها حداقل سالانه 160 میلیارد تومان مورد نیاز است.

نحوی نژاد همچنین با بیان آنکه بودجه مناسبسازی کشور در سال آینده 5 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است گفت: امیدوارم بتوانیم این مبلغ را برای بخش مناسبسازی دریافت کنیم. وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 340 هزار نفر در حوزه توانبخشی شامل معلول، سالمند و بیماری روانی مزمن مستمری بگیر بوده و 150 هزار نفر نیز پشت نوبت دریافت خدمات این سازمان قرار دارند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *