شناسه خبر: 10647 منتشر شده در مورخ: 1395/10/4 ساعت: 10:33 گروه: دانش و فن آوری  
بینایی رایانه ای به کمک نابینایان می آید

بینایی رایانه ای به کمک نابینایان می آید

استفاده از یادگیری ماشینی و علوم رایانه ای نقش مهمی در پیشرفت دنیای اطراف ما داشته است، اما تنها خودروها و پهبادها نیستند که می توانند از این فناوری سود ببرند.

به گزارش ایران سپید به نقل از سایت هم رسان از این فناوری ها می توان برای بهبود شرایط زندگی افرادی که دارای معلولیت هستند استفاده کرد و به آنها کمک کرد تا زندگی مستقل تری داشته باشند. شرکت تازه تأسیس سوئیسی «Eyra»، گجت پوشیدنی به نام «Horus» ساخته که به نابینایان کمک می کند تا «ببینند».
پایه اصلی این گجت هدفون های Aftershokz هستند که صدا را از طریق گوش میانی به استخوان جمجمه هدایت می کند. در گوشه سمت راست این هدفون یک ماژول دوربین نصب شده که شامل دو دوربین حرکتی FHD است و با فاصله یک سانتی متر در کنار سر شما قرار می گیرد.
این هدست از طریق کابل میکرو USB به یک جعبه پلاستیکی مشکی رنگ به اندازه نصف یک کتاب جیبی متصل می شود. در داخل این جعبه تراشه انویدیا Tegra K1 و یک باتری با امکان ذخیره سازی شارژ بالا تعبیه شده است. Horus برخلاف دیگر ابزارهای کمکی به گونه ای طراحی شده که بی سیم است و از راه دور نیز کنترل می شود.

در حال حاضر نابینایان می توانند از Horus برای خواندن متن، تشخیص اشیاء یا چهره فردی که با آن صحبت می کنند، استفاده کنند.
برای استفاده از این هدست سه گزینه وجود دارد که از طریق دکمه های موجود بر روی جعبه می توان آن را انتخاب کرد. برای سهولت استفاده نابینایان، هر دکمه شکل متفاوتی دارد. به عنوان مثال وقتی فرد قصد خواندن کتاب را دارد، گزینه مربوط را انتخاب می کند و سپس کتاب را به سمت عینک حرکت می دهد. نشانه های صوتی از چپ به راست حرکت می کنند تا فرد را به جهت صحیح هدایت کنند و از این طریق، کار دوربین به طور خودکار شروع می شود.
پس از یک وقفه کوتاه، برای پردازش اطلاعات، دستگاه با یک صدای مصنوعی شروع به خواندن کتاب می کند. شاید این دستگاه خیلی فوق العاده نباشد ولی به اندازه ای هوشمند است که می تواند به خواندن هر کتاب، مجله یا روزنامه ای، در صورت خوانا بودن فونت آن، کمک کند.
Horus در آینده نزدیک عرضه خواهد شد. البته قیمت آن گران است. سازندگان Horus قیمتی حدود 1500 تا 2000 یورو را برای فروش این دستگاه اعلام کرده اند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *