شناسه خبر: 10629 منتشر شده در مورخ: 1395/10/1 ساعت: 10:00 گروه: اجتماعی  
مناسب سازی محیط شهری اصلی ترین خواسته جامعه معلولان است

مناسب سازی محیط شهری اصلی ترین خواسته جامعه معلولان است

توجه به مناسب سازی محیط شهری و دقت نظر جامع در ساخت و سازهای عمومی منطبق بر نیاز شهروندان به ویژه جامعه معلولان و جانبازان، از جمله مطالباتی است که باید در بوته نقد و نظر مسئولان قرار گیرد.

به گزارش ایران سپید برابر قانون، فضاسازی مناسب شهری برای معلولان و جانبازان و ایجاد فرصت‌های برابر اجتماعی، اقتصادی با تسهیل در مبلمان شهری و استاندارد سازی سازه‌ها و تاسیسات از مسائلی است که باید با جدیت برای این قشر به آن توجه شود.

باروری استعدادها، حلاوت حضور در اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و اقتصادی معلولان و جانبازان درگرو عمل موثر به قانون در فضاسازی محیط شهری و حمایت‌های مادی و معنوی مسئولان است و تنها از این رهگذر می‌توان طعم تلخ انزوای اجتماعی،گوشه نشینی یا خانه نشینی را از زندگی آنان زدود.

حضور در اجتماع حق همه است و جامعه در برابر افرادی که به هر علتی توان حضور کامل فیزیکی در عرصه‌های اجتماعی و محیط‌های عمومی را ندارند دارای تعهداتی است.

تدابیر و راهبردهای هدفمند در قالب مدیریت شهری به منظور تسهیل در فضا سازی محیطی از این گونه تعهدات است اما هم اکنون معلولان و جانبازان از وجود معابر، پلها،پیاده روها، خیابان‌ها و رمپ‌های غیر استاندارد گلایه دارند و خواستار توجه جدی مسئولان به اصلاح شرایط موجود هستند.

یک روشندل گفت: معلولان با هر محدودیت فیزیکی از شهروندان محسوب می‌شوند و زندگی روزمره خود را دارند اما گاهی اهمال در تکالیف باعث شده که حقوق این قشر نادیده گرفته شود و مشکلات عدیده‌ای را برای آنان ایجاد کند.

رمضانی افزود: به دلیل نواقصی که در مبلمان شهری وجود دارد تاکنون چندین حادثه سقوط و برخوردهای آسیب زا با موانع محیطی را تجربه کرده ام و متاسفانه گوش شنوایی برای دردهای معلولان نیست.

وی گفت: برخی از مردم به جای اینکه معلولان را درک کنند یا با ترحم زیاد برخورد می‌کنند و یا تمسخر می‌کنند در حالی که انتظار معلولان این است که افراد دیگر نیز در کنارشان باشند و از حقوقشان دفاع کنند.

رمضانی افزود: نظام مهندسی ساختمان برابر قانون تکلیف دارد که استاندارد سازی سازه‌های ساختمانی را نظارت کند اما متاسفانه طیف بزرگی از ساختمان‌های شهر امکانات و مناسب سازی لازم را برای معلولان و جانبازان ندارد و برای مثال آپارتمانی که در آن زندگی می‌کنم چه در محیط پیرامونی خیابان و کوچه و جداول که در حیطه وظایف شهرداری است و چه در سازه ساختمانی نواقص متعددی دارد و هیچ کس هم پاسخگو نیست.

وی بیان کرد: مسیر ویژه نابینایان در این شهر وجود ندارد و به دلیل وضعیت نامناسب خیابان‌ها و پیاده روها تاکنون بارها عصایم شکسته است.

این نابینا گفت: به همراه نمایندگان سایر معلولان تاکنون در دوره‌های مختلف شوراهای اسلامی و مدیریت شهری بارها مناسب سازی فضای شهری را پیگیری کردیم اما نتیجه‌ای نداشته است.

یک معلول دیگر جسمی و حرکتی نیز گفت: معلول سربار جامعه نیست و اگر حقوق و نیازهای آن تامین شود، توانمندی‌هایی دارد که می‌تواند در اختیار جامعه قرار گیرد.

عباسی افزود: حضور پررنگ معلولان در جامعه درگرو دایره تصمیم‌سازی موثر مسئولان است و مسئول موفق کسی است که در تکالیف کاری همه بخش‌های جامعه را ببیند و بخشی‌نگری نکند.

وی توضیح داد: معلولان و جانبازان جسمی و حرکتی در حال حاضر برای تردد در محیط شهری با مشکلات عدیده مواجه اند و این مولود کم توجهی به استاندارد سازی محیط شهری برای اقشار خاص است. عباسی افزود: اغلب معلولان با وجود محدودیتشان سخت می‌کوشند تا زندگی خود را ارتقاء دهند اما، قوانین اشتغال‌زایی و مناسب سازی محیطی برای این قشر در بیشتر موارد نادیده گرفته می‌شود و معلولان وقتی درامدی ندارند و نمی‌توانند حتی در محیط شهری تردد کنند منزوی می‌شوند و این نقض حقوق شهروندی است.

وی عنوان کرد: با وجود تحصیلات عالی بیکار هستم و به دلیل مشکلاتی که در تردد خارج از منزل دارم اغلب مجبورم در خانه بمانم در حالیکه ایده‌های سازنده زیادی در سرم هست که می‌تواند در اختیار توسعه شهرم باشد اما کسی توجه نمی‌کند.

وی بیان کرد: برخی خیابان‌ها شیب دار و غیر استاندارد هستند و یک معلول به تنهایی نمی‌تواند در آن تردد کند و نیاز به حامی برای کنترل ویلچر است که این مهم نیز همیشه مقدور نیست.

عباسی گفت: همه معلولان توان خرید ویلچر برقی را ندارند و ویلچرهای دولتی نیز از استاندارد لازم برخوردار نیست و کارایی ندارند.

یک معلول دیگر گفت: نادیده گرفته شدن نواقص شهری برای معلولان حادثه ساز است و آسیب جسمی را نیز به معلولیت آنان می‌افزاید.

احمدی افزود: معلولان نیز مانند سایر افراد این حق را دارند که بتوانند به راحتی در خیابان‌ها، معابر و ساختمان‌ها تردد کنند و در این خصوص با مشکل و مانعی مواجه نباشند اما در سمنان این حق از معلولان گرفته شده است.

وی گفت: نامناسب بودن فضاها برای تردد معلولان، تنها مربوط به خیابان‌ها و معابر نیست و در طراحی ادارات و شرکت‌ها نیز اهمیت مناسب سازی لحاظ نشده است و مسیر عبوری مناسب معلول را ندارندو یا با نواقص جدی مواجه است.

وی بیان کرد: این نقیصه برای ساختمان پزشکان نیز وجود دارد و هیچ یک از مسئولان عمرانی، مدیریت شهری و نظام ساختمانی در این خصوص پاسخگو نیست.

یک روشندل گرمساری گفت: مبلمان شهری مناسب و کار آمد نه تنها می‌تواند موجب ارتقاء کیفیت محیط شهری شود بلکه می‌تواند تاثیر مطلوبی بر ذهن شهروندان و به ویژه معلولان داشته باشد. عامری افزود:تردد معلولان بیشتر در مرکز شهر و ادارات است که هیچ یک مناسب برای تردد جامعه معلولان نیستند.

وی بیان کرد: پیاده روها طوری طراحی شده اند که تردد برای معلولان در آن مشکل است و این امر در خصوص خط کشی‌های خیابان‌ها، پل‌های عابر و رمپ‌ها نیز صدق می‌کند و معلول نمی‌تواند به آسانی تردد کند.

وی گفت: اختلاف سطح زیاد در بخش‌های مختلف معابر و خیابان‌ها و ناهموار بودن سطح عابر و خیابان‌ها از دیگرمشکلات است.

 

مناسب‌سازی محیط شهری اصلی‌ترین خواسته جامعه معلولان است

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: مشکلات مبلمان و مناسب نبودن محیط شهری برای تردد و زندگی آسان معلول‌ها، بزرگترین چالش برای این قشر است.

علیرضا ایزدپور، افزود: معلول‌ها باید در هرجا که می‌خواهند بتوانند مانند افراد دیگر جامعه حضور داشته باشند و نباید برای آن‌ها مشکلی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: تمام امکانات زندگی آسان برای افراد معلول باید وجود داشته باشد و باید موانع ساختاری در محیط شهری و ساختمان‌ها را که از تردد راحت آن‌ها جلوگیری می‌کند از بین برد و باید تمام بوستان‌ها، استخرها، مدارس و دانشگاه‌ها برای حضور این افراد تجهیز شده باشد.

وی با بیان این که همه مردم و مسوولان باید معلولان را باور داشته باشند و به کمک آن‌ها بشتابند، اضافه کرد: تنها یک بوستان یا یک مکان اختصاصی برای معلولان کافی نیست و باید کل فضای جامعه برای آن‌ها مناسب سازی شود.

ایزدپور ادامه داد: نهادهای غیردولتی، دولتی، خانواده‌ها و خود معلول‌ها باید در جامعه با یکدیگر تعامل داشته باشند و با همکاری یکدیگر زندگی آسان و بی غدغه را برای افراد معلول جامعه فراهم کنند.مدیرکل بهزیستی استان سمنان خاطرنشان کرد: توان و اعتبار سازمان بهزیستی بسیار محدود است و سازمان‌های مردم نهاد و خصوصی در این راه می‌توانند بهزیستی را در مسیر ارایه خدمت به معلولان و انجام تکالیف قانونی، کمک کنند.

وی بیان داشت: در ابتدا، معلولان برای ورود به جامعه از نظر زیست جسمی، اجتماعی و روانی، با آموزش‌های توانبخشی آماده می‌شوند و جامعه نیز باید توانبخشی شود و برای حضور معلولان آماده باشد. ایزدپور گفت: مسوولان کشور و نمایندگان مجلس شوری اسلامی استان سمنان نیز همواره به جامعه معلول‌ها نگاه ویژه‌ای داشته اند و در نشست‌های کشوری برای تحقق حقوق آن‌ها مطالبه گر بوده‌اند. وی با اشاره به ظرفیت و استعداد بالای معلولان، گفت: حدود 200 نفر از جامعه معلول استان سمنان مقام اول تا سوم در حوزه‌های مختلف ورزشی در کشور را کسب کرده‌اند.

ایزدپور با اشاره به قرار داشتن در هفته معلول‌ها افزود: شعار روز جهانی امسال «آینده‌ای که ما می‌خواهیم جهانی است فراگیر و برابر برای همه» است. مدیرکل بهزیستی استان سمنان بیان کرد: بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان که در سال 83 مصوب شده است، تا سه درصد از فرصت‌های شغلی سازمان‌ها، کارخانه‌ها و نهادهای دولتی، باید به افراد معلول اختصاص یابد که این قانون اجرا نمی‌شود.

حدود 13 هزار معلول از خدمات توان بخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان استفاده می‌کنند که 65 الی 70 درصد از اعتبارات این اداره کل برای خدمات به این افراد هزینه می‌شود.حوزه توانبخشی استان سمنان دارای 30 مرکز برای ارایه خدمات به صورت روزانه، پاره وقت و شبانه روزی است و بیش از هزار و 700 معلول از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *