شناسه خبر: 10534 منتشر شده در مورخ: 1395/9/16 ساعت: 09:16 گروه: فرهنگی  
رنسانس، عصرِ زرینِ موسیقی کرال

رنسانس، عصرِ زرینِ موسیقی کرال

برخی سال ۱۴۵۰ و بعضی دیگر ۱۴۰۰ میلادی را مبدأ اتفاقاتی در اروپا به حساب می آورند که همه چیز را در قاره سبز زیر و رو کرد.

به گزارش ایران سپید از صنعت گرفته تا هنر و از مذهب تا فلسفه. «رنسانس» یا نوزایی، اتفاقی بود که رد پایی از آن در تمام شئون زندگی اروپاییها از ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ مشاهده میشود. موسیقی هم از این قاعده مستثنا نیست. این عصر را به عنوان دوره تجدید خلاقیت حیات انسان میشناسند. با اختراع چاپ، موسیقی در این دوره رواج بیشتری مییابد. چرا که آهنگسازان میتوانند آثارشان را به چاپ برسانند و در اختیار دیگر آهنگسازان و نوازندگان قرار دهند. همین مسأله باعث افزایش تعداد دست اندرکارانِ حرفه و هنرِ موسیقی میشود. عامل دیگری که موجب گسترش موسیقی در میان مردمان عصر رنسانس میشد، فرهنگی بود که همساز با آرمانِ انسانِ جهانی ایجاد شده بود. فرهنگی که این تفکر را القا میکرد که هر انسانِ تحصیل کرده ای باید حد اقلِ آشنایی را با موسیقی داشته باشد. چنانکه «کاستیلیونه»، در ۱۵۲۸ در کتاب درباریان مینویسد: «درباری که موسیقی نداند خوشآیندِ من نیست.»

در این دوره هم به مانند قرون وسطی، موسیقی همچنان در سیطره کلیسا بود و به نسبت دوره پیشین، بر همسرایانِ کلیسا افزوده شده بود اما از سوی دیگر درباریان هم علاقه بیشتری به این هنر پیدا کردند. چنانچه نقل است که برای تصاحب موسیقیدانان کار بلد، با یکدیگر در رقابت بودند و وقتی از قلعه ای به قلعه دیگر نقل مکان میکردند، موسیقیدانانِ تحت حمایتشان را هم با خود میبردند. شمارِ موسیقیدانانِ هر دربار، از ده تا شصت تن در نوسان بوده است. آن دسته از موسیقیدانانی هم که راه به دربارها نمییافته اند، در شهرها به اجرای موسیقی میپرداخته اند. اجتماعات، مراسم مذهبی و جشنها از جمله جایگاههایی بودند که موسیقیدانان عصر رنسانس در آنها هنر، خلاقیت و تواندمندیشان را به نمایش میگذاشته اند. در مجموع، بر خلاف قرون وسطی، موسیقیدانان در دوره رنسانس از شأن و درآمدی قابل قبولتر برخوردار بودند و جایگاه اجتماعی این افراد بسیار ارتقا یافته بود. ایتالیا، پایتخت موسیقی در عصر رنسانس به حساب میآمد و در کنار این بخش از اروپا، موسیقی در بخشهایی مثل انگلستان، فرانسه و اسپانیا نیز حیاتِ رو به پیشرفتی را تجربه میکرده است.

از موسیقیدانان شناخته شده این دوره میتوان به اسمهایی چون ژوسکن د پره، جووانی پیرلوئیجی دا پالسترینا، تامس ویلکز و تامس مورلی اشاره کرد. موسیقی دوره رنسانس، ابزاری بوده است برای تعالی بخشیدن به کلام. به همین علت است که موسیقی مبتنی بر کلام، با اجرای گروه کر، آنقدر تعالی یافته که این دوره را عصر زرینِ موسیقی کرال یا آ کاپلا مینامند. در مورد نقش کلام در موسیقی رنسانس بیشتر خواهیم نوشت. شکوه گروههای آ کاپلای دوره رنسانس را در قطعه ای از تامس تالیس بشنوید که لینک دانلود آن در زیر قرار گرفته است.

Thomas Tallis - Spe... HQ Audio.mp3
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *