شناسه خبر: 10505 منتشر شده در مورخ: 1395/9/14 ساعت: 10:07 گروه: اجتماعی  
قوانین وضع شده در خصوص معلولان الزام‌آور نیست
رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران:

قوانین وضع شده در خصوص معلولان الزام‌آور نیست

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران گفت: قوانین وضع شده در خصوص معلولان الزام‌آور نبوده و وضعیت نامناسب اشتغال و معیشت معلولان بیش از هر چیز مرتبط با این مسئله است.

به گزارش ایران سپید به نقل از فارس،  الهه راستگو عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، مهم‌ترین چالش و مسئله معلولان را اشتغال دانست و اظهار داشت: فرصت‌های استخدامی معلولان بسیار ناچیز بوده و این درحالی است که مطابق قانون تمامی دستگاه‌ها مکلف به تخصیص 3 درصد از ظرفیت استخدامی خود به معلولان شده‌اند.

وی با تأکید بر لزوم تغییر نگرش ترحم محورانه به حق مدرانه افزود: خواسته معلولان، نگاه ترحم آمیز و حل یک مشکل با دیده ترحم نیست بلکه اجرای حقوق وضع شده درخصوص آنهاست.

رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران، استنکاف امروز کارفرمایان از استخدام معلولان و عدم تمکین از قوانین وضع شده را بیش از هرچیز به دلیل عدم برخورداری قانون از ضمانت اجرایی لازم و خلأ تعیین مجازات برای متخلفین آن عنوان کرد و گفت: اینکه امروز کارفرما به هیچ عنوان خود را مکلف به اجرا نمی داند بیش از هرچیز به دلیل عدم توجه قانونگذار به این مسئله بوده است.

راستگو در مقابل قوانین تنبیهی، تصویب بسته های حمایتی و تشویقی ویژه تمکین کنندگان از قوانین وضع شده را ضرورت خواند و تاکید کرد: قطعا اگر صاحبان کسب و کار در مقابل تخصیص ردیف های شغلی به معلولان از حمایت و تسهیلات دولتی برخوردار شوند، انگیزه استخدام معلولین در کارفرما بیش از آنچه که قانون وضع کرده خواهد شد.

وی تصریح کرد: اینکه هیچ یک از دستگاه‌ها تاکنون خود را مکلف به اجرا ندانسته‌اند به دلیل عدم الزام آوری قانون بوده و از این حیث لازم است توجه به این مسئله در دستور کار مسئولین قرار گیرد.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه توانبخشی و ارتقای توانمندی معلولان باید اولویت نخست بهزیستی و دیگر سازمان‌های مسئول در این حوزه باشد اظهار داشت: ارائه راهکارهای جذب در آمد موضوع مغفول مانده دیگری است که با تکیه بر دانش کارآفرینان باید مورد توجه قرارگیرد.

راستگو در ادامه به فعالیت تخصصی سازمان‌های مردم نهاد در حوزه اشتغال اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال موسسه نیکوکاری رعدالغدیر یکی از موسسات عضو ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران در عرصه کارآفرینی معلولان جسمی حرکتی پایتخت است که تاکنون موفق به توانمند سازی اجتماعی بیش از 2000 معلول مناطق محروم جنوب و جنوبغرب تهران و شهرستان‌های اطراف شده است.

وی در ادامه به عملکرد تخصصی این سازمان مردم نهاد در حوزه اشتغال توانیابان جسمی حرکتی و ایجاد 660 شغل پایدار برای آنها از طریق ایجاد کارگاه های حمایتی اشتغال، حمایت از کارآفرینان توان‌یاب وجلب نظر برندهای برتر در حمایت از اشتغال توان‌یاب اشاره کرد و گفت: از آنجا که به اشتغال معلولان کمتر توجه شده همایشی با همین محوریت به همت سمن رعد الغدیر و ستاد سمن های شهر تهران به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار خواهد شد.

به گفته راستگو، «من کار می کنم پس هستم» عنوان همایشی است که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولان یکشنبه 14 آذر ماه با حضور جمعی از توانیابان ،خیرین و مدیران این حوزه در سالن همایشهای ستاد توان افزایی و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران برگزار می شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *