شناسه خبر: 1040 منتشر شده در مورخ: 1392/9/5 ساعت: 12:12 گروه: بهداشت و سلامت  
تسکین بحران دارویی کشور
گزارش عملکرد 100 روزه وزارت بهداشت

تسکین بحران دارویی کشور

بازبینی کارکرد شبکه بهداشتی- درمانی و بازنگری برنامه پزشک خانواده برای ارتقای خدمات بهداشتی با رویکرد تقویت مراقبتهای بهداشتی اولیه از مهمترین اقدامات در این بخش بوده است.

گزارش وزارت بهداشت از عملکرد 100 روزه‌ خود در حوزه سلامت 
 
 بدیهی است که صد روز برای ارزیابی عملکرد یک دولت زمان کافی به حساب نمی‌آید، ولی با لحاظ جهت گیری‌ها و رویکرد‌ها می‌توان افق‌ها را، بهتر پیش بینی کرد. همانطور
که رییس جمهور تاکید کردند: با وجود همه مشکلات و پیچیدگی‌ها، دولت به آینده کاملاً امیدوار و به حل مشکلات مصمم است. عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
در 100 روز اخیر نشان‌ دهنده اهتمام در رفع مشکلات مردم در راستای سیاست‌های عمومی دولت تدبیر و امید بوده است. 
نظام سلامت در این صد روز تلاش کرده است با اعتدال، ایجاد همدلی و همگرایی نسبی نهادهای متعدد تأثیر
گذار بر سلامت مردم، فضای مثبت و آرامش نسبی در حوزه های گوناگون به وجود آورد تا از یکسو روند رو به افزایش فشارهای اقتصاد دارو و درمان که مهمترین دغدغه مردم
هرکشوری است را متوقف نماید و از سوی دیگر برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت برای ارتقاء کیفیت خدمات سلامت، پوشش بیشتر مردم و کاهش هزینه‌های کمرشکن سلامت انجام
دهد. 
 
تسکین بازار دارویی 
 
باز گرداندن آرامش به عرصه بهداشت و درمان در یکصد روزی که از فعالیت دولت تدبیر و امید گذشته است مهمترین اتفاق در این عرصه بود. 
 
کمبود و گرانی دارو نخستین چالش نظام سلامت درآغاز دولت یازدهم بود ومدیران فعلی که وارثان مشکلات حل نشده مدیران سابق هستند را وادار کرد حل این معضل را در راس
برنامه‌های خود قرار دهند و اقدامی انقلابی را در این حوزه شاهد بودیم. نظارت ذره‌بینی برعملکرد بانک مرکزی، گمرک و رصد کردن پروسه این روند و حذف بوروکراسی های
دست و پاگیر در شرایط بحرانی همچنین جایگزینی سیاستهای کارآمد و به کارگیری تدابیر موثر به جای نقد مداوم سیاست‌های گذشته توانست این چالش بزرگ را درخود ذوب
نماید وبیماران خاص و نیازمند به دارو را جانی دوباره ببخشد. 
 
اما این تنهاترین اتفاق نبود، مروری بر گزارش یکصد روزه وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی به عنوان یکی از پرمخاطب ترین وزارتخانه‌های کشور نشان می‌دهد با تدوین
راهبردها و سیاست‌ها، نظام سلامت به سمت برداشتن گامهای بلند پیش می‌رود. فعال سازی دبیرخانه شورای عالی سلامت، برنامه ریزی برای کاهش هزینه های درمان، تعامل
با بیمه‌ها برای تکمیل و افزایش اقلام دارویی تحت پوشش،‌ کاهش قیمت دارو‌های ضروری،‌ نوسازی شبکه بهداشتی ودرمانی، کاهش قیمت تجهیزات پزشکی پر مصرف وتدوین دستور
العمل‌های جدید برای بالا بردن امنیت غذایی تنها بخشی از این فعالیت‌هاست. علاوه بر این در حوزه‌های سیاستگذاری،همکاری‌های بین بخشی، پیشگیری، درمان، تامین
دارو وارتقای ایمنی و کیفی مواد غذایی، تقویت وتوسعه آموزش پزشکی واموردانشجویی، طب سنتی، پرستاری و همکاری های بین المللی اقدامات ملموس ومثبتی صورت گرفته
است که در زیر خلاصه‌ای از آن از نظرتان می‌گذرد. 
 
اقتصاد سلامت 
 
رشد اقتصادی همواره به عنوان یکی از آرمان‌های اساسی دولت‌ها و شاخصی برای ارزیابی عملکرد آن ها مطرح بوده است. دستیابی به رشد اقتصادی، بیش از هر چیز در گرو
شناخت صحیح مسیرهای بالقوه و عوامل تأثیرگذار بر آن است. اقتصاددانان مصارف بخش سلامت را نه به عنوان هزینه بلکه به عنوان سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی می
دانند چرا که هر نوع هزینه در سلامت و درمان باعث ارتقای سطح ذخیره سلامتی افراد و برگشت دوباره انها به چرخه کار و تولید و در نهایت سبب رشد اقتصادی و رفاه
بیشتری برای جامعه می‌شود و ارتباط مستقیمی بین سرمایه‌گذاری فزاینده دولت‌ها در نظام بهداشتی و افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر کودکان وجود دارد. 
 
بازار سلامت معادلات بسیار پیچیده‌ای دارد نکاتی چون ایجاد تعادل درمنابع ومصارف حوزه سلامت، کاهش پرداختی های مردم، اصلاح نظام پرداخت و تعرفه گذاری خدمات
بهداشتی وایجاد بازار رقابتی و تغییرات در هر یک از مولفه‌های موثر بر آن می‌تواند سایر بخش‌ها را به انحای مختلف و بعضا غیرقابل پیش‌بینی متاثر کند نگاهی ساده
انگارانه به آن جان مردم را به خطرمی اندازد. 
 
ورود دکتر داوود دانش جعفری، استاد اقتصاد برای ارایه راهکارهای تخصصی کنترل مصارف و خلق منابع جدید درحوزه سلامت را باید به فال نیک گرفت چرا که با کاهش سهم
منابع دولتی و تضعیف بیشتر بیمه‌ها، در صورتی که متولیان امر، توان مدیریت بخش سلامت را نداشته باشند بازار سلامت دچار تلاطم و بی‌نظمی می‌شود و مخارج مردم
بیش از گذشته افزایش خواهد یافت و وظایف حاکمیتی در بخش سلامت برزمین خواهند ماند. 
 
فعالسازی دبیرخانه شورای عالی سلامت برای تحقق اهداف برنامه و حمایت طلبی برای تکالیف بین بخشی تامین کننده سلامت همچنین بازبینی کارکرد شبکه بهداشتی- درمانی
و بازنگری برنامه پزشک خانواده برای ارتقای خدمات بهداشتی با رویکرد تقویت مراقبتهای بهداشتی اولیه از مهمترین اقدامات در این بخش بوده است. 
 
کاهش هزینه های درمانی 
 
مهمترین دغدغه مردم در امر درمان بالا بودن هزینه ها است. در حالی که در برنامه پنجم توسعه تاکید شده سهم مردم از پرداخت هزینه درمان باید به 30 درصد برسد متاسفانه
این سهم هم اکنون حدود 70 درصد است از این رو مطالعه اجرای طرح بیمه همگانی واقتصاد سلامت با اهداف کاهش دغدغه مردم یکی از اقدامات زیربنایی دراین مدت بوده
است. همچنین دربخش درمان نیز، برنامه ریز ی مدونی برای آموزش مدیریتی 555 بیمارستان کشور صورت گرفته است. به منظور نظارت وکنترل تعرفه های غیرمتعارف پزشکی،
دبیرخانه‌ای تاسیس شد وبرای تامین پزشک متخصص درمناطق محروم نیز اقدامات موثری صورت گرفته است. 
 
تعامل سازنده 
 
از آنجا که معضلات حوزه سلامت یک مسئله چند وجهی است حل آنها مشارکت همه دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد. لذا تعامل سازنده وجلب مشارکت با مجلس، شهرداری، نظام
پزشکی، تامین اجتماعی، صدا و سیما و سایر سازمان‌ها و انجام سفرهای استانی بخشی از فعالیت‌های مهم صورت گرفته دراین صد روز به شمار می‌رود. 
 
نوسازی شبکه بهداشتی ودرمانی 
 
در این مدت برنامه نوسازی نظام شبکه بهداشتی ودرمانی با رویکرد تقویت مراقبتهای بهداشتی اولیه تدوین شد و همچنین ایجاد زیرساخت هایی برای حمایت از طرح پزشک
خانواده در دواستان مجری مورد آسیب شناسی قرار گرفت. 
 
طرح پزشک خانواده، به‌عنوان یک پروژه ملی بهداشت و سلامت، طرحی کامل و راهبردی جهانی است که برای برطرف‌ کردن مشکلات حوزه سلامت تعریف شده تا تبدیل سیستم درمان‌نگر
فعلی کشور به یک نظام سلامت‌محور، به عدالت در سلامت منجر شود. 
 
اصرار به اجرای الزامات قانونی مندرج در برنامه پنجم توسعه بدون کار کارشناسی وتامین زیرساخت های لازم تنها دور باطلی خواهد بود که بودجه های سلامت را خواهد
بلعید لذا اولویت بندی دراجرای وظایف قانونی با توجه به واقعیات موجود وپرهیز ازشتابزدگی می تواند نظام سلامت را به اهداف متعالی خود نزدیک کند. 
 
باید توجه کرد که وقتی بحث سلامت مردم مطرح است و پای سلامت جامعه به میان کشیده می‌شود، شرایط ریسک‌پذیری باید به حداقل برسد و نمی‌توان سلامت جامعه را بازیچه
طرح‌های ناپخته همراه با مشکل قرار داد و ابتدا باید بستر مناسب را فراهم کرد و بعد سعی در اجرای آن داشت تا نتایج مورد نظر حاصل شود. 
 
برنامه پزشک خانواده نیاز به بازنگری مفاهیم پایه داردوضروری است با یک نگاه علمی مورد واکاوی وتحلیل آسیب شناسانه قراربگیردوابتدا زیرساخت های متناسب با این
طرح تامین شوند وبا اطلاع رسانی وآگاه سازی مردم ،اجرای آن کلید بخورد. 
 
کنترل اپیدمی وبا، افزایش دسترسی به خدمات فوریت های مامایی وزایمان واطلاع رسانی رویدادهای ملی بهداشتی چون هفته دیابت نیز طی یکصد روز گذشته به نحو مقتضی
انجام شد. 
 
ارتقای کیفی وایمنی مواد غذایی 
 
به منظور کاهش موازی کاری درنظارت برمواد بهداشتی وخوراکی تفاهم نامه هایی با موسسه استاندارد،سازمان دامپزشکی وانجمن صنایع فرآورده های لبنی منعقد شد ودرستورالعمل
جدیدی نیز درخصوص فرآورده های گوشتی به سازمان دامپزشکی ابلاغ شد. 
 
کاهش قیمت برخی تجهیزات پزشکی پرمصرف 
 
با صدور مجوز واردات با قیمت پایه پایین تر به وارد کنندگان استنت های قلبی شاهد کاهش 50 درصدی قیمت این محصول که درطیف وسیعی از جامعه مورد استفاده دارد را
شاهد بودیم. 
 
گام‌هایی برای دانشجویان علوم پزشکی 
 
درحوزه آموزشی، در راستای نظام مند کردن فعالیتهای ارزشیابی آموزش پزشکی ، راه اندازی سامانه جامع معاونت آموزشی همچنین تدوین سیاست های کلی آموزش پزشکی کشور
اقدامات عملی مناسبی صورت گرفته است.دربخش تحقیقات وفن آوری نیز با پرداخت بدهی این وزارتخانه ،امکان برقرار مجدد دسترسی به منابع الکترونیک پزشکی برای دانشگاه
ها مهیا شد واز نخبگان ومراکز تحقیقاتی برتر نیز حمایت مالی به عمل آمد.دربخش دانشجویی نیز آیین نامه تغذیه وخوابگاه های دانشجویان نهایی وابلاغ شد و27 ونیم
درصد از متقاضیان وام دانشجویی دراین صد روز، تسهیلات پرداخت گردید. 
 
نقشه راه تدوین شد 
 
به منظور ساماندهی تامین نیروی انسانی حوزه بهداشت ودرمان ، نقشه راهی تعریف وتعیین شد و مستندات لازم نیز برای طرح تحول درنحوه ارائه خدمات سلامت دردولت یازدهم
نیز تهیه گردید.همچنین بودجه پیشنهادی سال 93 نیز براساس روش بودجه ریزی افزایشی وبرمبنای صفر وپیگیری اقدامات درخصوص اصلاحیه بودجه 92 وبرآورد کسری اعتبارات
وتخصیص وتوزیع به موقع آن تدوین شد. 
 
سلامت در آیینه مجلس 
 
تمام طرح ها ولوایح مرتبط با حوزه سلامت بررسی ، نظرسنجی و کارشناسی شد ودرتصویب طرح ها ولوایح مرتبط، به کمیسیون های ذیربط انعکاس داده شد همچنین درخصوص پیش
نویس بخش نامه ها وآیین نامه های اجرایی نیز اظهارنظر ومشارکت فعال صورت گرفت. 
 
بازنگری طب سنتی 
 
سند توسعه طب سنتی ایرانی – اسلامی بازنگری شد و کمیته‌های تخصصی طب مکمل برای تدوین آیین نامه ها تشکیل شد و دارونامه‌های گیاهی برای بیماری‌های شایع جهت جایگزینی
داروهای پرمصرف درطب رایج ، تدوین گردید. 
 
امور پرستاری 
 
اقدامات کوتاه مدتی درخصوص برطرف نمودن کمبود پرستار صورت گرفت وآیین نامه هایی نیز برای کار نیمه وقت پرستاران تدوین شد.همچنین آیین نامه صدور پروانه صلاحیت
حرفه ای پرستاران با همکاری سازمان نظام پرستاری ومعاونت درمان تدوین وهماهنگی لازم جهت فراهم کردن شرایط صدور پروانه نیز صورت پذیرفت. 
 
تمرکز دراطلاع رسانی 
 
درحوزه اطلاع رسانی وارتقای فرهنگ سلامت نیز جهت ساماندهی وب سایت های سازمانی وتجمیع آنها،سایت اختصاصی وجامعی طراحی شد. بهره گیری از ظرفیت رسانه ملی وتقویت
ارتباط با رسانه های مکتوب نیز از دیگر اقدامات انجام شده دراین حوزه است. 
 
فعالیت های بین المللی 
 
انجام مقدمات میزبانی مدیر منطقه مدیترانه شرقی وتقویت مناسبات وهمکاری ها با کشورهای عضوگروه پنج وشرکت دراجلاس وزرای بهداشت کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی
سازمان جهانی بهداشت در عمان تشکیل شورای همکاری­های بین­المللی و نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان وزارت متبوع و بازنگری در دستورالعمل ماموریت­های خارج از کشور
کارکنان وزارت متبوع به منظور اصلاح روند ماموریت­های خارج از کشور و برنامه­ریزی برای تقویت همکاری با سازمان­های منطقه­ای و بین­المللی در زمینه تامین مالی
نظام سلامت. 
 
فن آوری نظام سلامت 
 
مرکز ملی داده های سلامت با پردازش ظرفیت بالای اطلاعات سلامت راه اندازی و1200 مرکز بهداشتی درمانی جدید به شبکه ملی سلامت متصل شد.همچنین بیش از 200 هزار
پرونده الکترونیک درحوزه بستری تشکیل وپورتال دارویی برای پوشش فرآیندهای زنجیره ای تامین، توزیع و رهگیری دارو درکشور طراحی شد. درهمین راستا به منظور واگذاری
خدمات الکترونیکی به دفاتر پیش خوان دولت تفاهم نامه‌ای منعقد شد. 
 
انتقال خون 
 
سازمان انتقال خون با چالشهای متعددی از جمله بحران مالی، پشتیبانی، پرسنلی، کاهش اهدای خون، کاهش ذخیره خون و فقدان برنامه راهبردی در همه سطوح مواجه بود که
در خصوص مشکلات مالی جداول قراردادهای پشتیبانی تدوین و پس از پایدارسازی قراردادهای معوق نسبت به ابتیاع آنها اقدام شد. این در شرایطی بود که تعدادی از قراردادها
که طی سنوات گذشته منعقد شده بود، بدون تأمین اعتبار لازم انجام پذیرفته و به سبب عدم توانایی پرداخت آنها از یک سو و افزایش قیمتهای حاصله از بابت نرخ کالا
و مابه التفاوت نرخ ارز و عدم تخصیص کامل بودجه از سوی دیگر، بلاتکلیف مانده و سبب اتمام موجودی کالاهای استراتژیک ا شده بود که در اقدام اصلاحی، قراردادها
تفکیک و اولویتبندی شده و بنا به نیازها، ابتیاع کیت آزمایشگاهی، کیسه و ملزومات مرتبط طی جداولی تنظیم و در حال اجرا می باشند. 
 
کلام آخر 
 
بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، هرچند تا اجرای کامل برنامه‌ها و رساندن کشور به توسعه مورد نظر مردم شریف ایران راه درازی در پیش است، اما شناخت
راه درست و ایجاد همگرایی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و نیز تعهد و پشتوانه وسیع سیاستگذاران برای حفظ و ارتقاء سلامت مردم عزیز، مهمترین دستاوردی است که در
این مدت کوتاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دست آمده است. 
 
 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
منبع خبر: خبرگزاری ایسنا
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *