شناسه خبر: 10386 منتشر شده در مورخ: 1395/8/19 ساعت: 12:02 گروه: بهداشت و سلامت  
سهم ۷۹ درصدی بیماری های غیر واگیر از مرگ های کشور
معاون وزیر بهداشت عنوان کرد؛

سهم ۷۹ درصدی بیماری های غیر واگیر از مرگ های کشور

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر در کشور افزایش یافته است.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر دکتر رضا ملک زاده روز چهارشنبه در افتتاحیه شانزدهمین کنگره گوارش و کبد در دانشگاه شهید بهشتی، افزود: باتوجه به شیوع ۶۰ درصدی سرطان‌های گوارش در کشور،

توجه به این دسته از سرطان ها ضروری است

وی با اشاره به راه اندازی سیستم ثبت سرطان‌های گوارش برای اولین بار در برخی مراکز درمانی کشور، ادامه داد: تکمیل سیستم ثبت و ریجستری زیرساخت مستحکمی برای انجام تحقیق و پژوهش ایجاد می کند.  

معاون وزیر بهداشت از غربالگری افراد بالای ۳۵ سال در ۱۵ استان کشور خبر داد و افزود: غربالگری نقش موثری در پیشگیری و کاهش بیماری ها دارد.  

وی افزایش امید به زندگی به میزان ۳۲ سال در ایران را از دستاوردهای نظام سلامت خواند و ادامه داد: براساس آمار جهانی در سال ۲۰۱۳ امید به زندگی مردان ایرانی ۷۶/۳ و زنان ایرانی ۸۰/۷ سال بوده که از متوسط جهانی بالاتر است اما هدف ما رساندن این عدد به ۸۵ سال در زنان و ۸۰ سال در مردان است.

به گفته ملک زاده، در حال حاضر ۷۰ درصد ایرانی ها چاق و یا در معرض چاقی هستند و همچنین ۱۰ درصد مبتلا به دیابت و ۲۵ درصد در مرحله پیش دیابت هستند که هشدار جدی برای آینده نظام سلامت است.  

رئیس انجمن گوارش و کبد، شیوع بیماری های غیرواگیر مثل چاقی و دیابت را چالش امروز نظام سلامت دانست و اظهار داشت: در حوزه گوارش باید در مسیر پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان کولون یا سیروز بد کبدی ناشی از هپاتیت C و B حرکت کنیم.

وی با اشاره به فعالیت های پیشگیری، تشخیصی و درمانی حوزه گوارش در ۲۰ سال اخیر، ادامه داد: بر اساس مطالعه جهانی بیماری‌ها، ۴۹ درصد مرگ و میرهای ایرانیان در سال ۱۹۹۰ ناشی از بیماری های غیرواگیر بوده، در حالی که این عدد در سال ۲۰۱۵ به ۷۹ درصد رسیده است.  

ملک زاده با بیان اینکه امروز ۵۲ درصد مرگ و میرها مربوط به سکته های مغزی و قلبی هستند، ادامه داد: ۸۰ درصد سکته های قلبی و مغزی قابل پیشگیری هستند.  

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: از ۳۸۵ هزار مرگ ثبت شده در سال ۹۴، ۵۵ درصد آنها زیر ۷۰ سال و ۲۵ درصد آنها زیر ۵۰ سال هستند که این آمار حاکی از بالا بودن میزان مرگ و میر زودرس در ایران است.

وی درباره مرگ و میر ناشی از سرطان‌های گوارش یادآور شد: سرطان معده و مری به ترتیب رتبه رتبه های اول و دوم مرگ را در سنین زیر ۵۰ سال دارند.  

ملک زاده افزود: بیش از ۵۰ هزار نفر سالانه از بیماری سیروز کبدی جان خود را از دست می دهند، این در حالی است که بسیاری از سیروزها ناشی از هپاتیت بوده و قابل پیشگیری هستند.

شانزدهمین کنگره گوارش و کبد ایران تا ۲۱ آبان ۹۵ در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *