شناسه خبر: 10322 منتشر شده در مورخ: 1395/8/10 ساعت: 11:49 گروه: اجتماعی  
حمایت سازمان بهزیستی از کارآفرینان فعال در حوزه معلولان

حمایت سازمان بهزیستی از کارآفرینان فعال در حوزه معلولان

مدیرکل بهزیستی شهرستان‌های استان تهران از حمایت این سازمان از کارآفرینان فعال در حوزه معلولان و ارائه تسهیلات به این افراد خبر داد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا دومین رویداد ملی اینوتک سلامت که از 19 تا 21 آبان‌ ماه با محور توسعه اکوسیستم کارآفرینی برگزار می‌شود، به مباحث فرآورده‌های دارویی و زیستی، تجهیزات پزشکی و توانبخشی، خدمات گردشگری سلامت و فناوری اطلاعات سلامت و پزشکی می‌پردازد.

در این راستا خرم‌خورشید رئیس رویداد ملی اینوتک سلامت دو در نشست خبری با بیان اینکه این رویداد به دنبال رویداد اینوتک یک که در کرمانشاه برگزار شد، به صورت گسترده‌تر و با همکاری بین‌بخشی و دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه توانبخشی و علوم پزشکی کرمانشاه و پژوهشگاه ابن‌سینا برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در رابطه با مسائل اقتصادی کشور مشکلات زیادی داریم که یکی از راه‌های برون‌رفت از این مشکلات روی آوردن به فناوری است اما علی‌رغم داشتن پتانسیل ویژه بخصوص در زمینه نیروی انسانی در این حوزه هنوز برنامه‌ریزی‌های لازم و اساسی انجام نشده است.

وی افزود: در بخش سلامت و بهداشت پتانسیل‌ها و ایده‌های زیادی برای فعالیت در حوزه فناوری از جمله در حیطه داروها، بیوتکنولوژی سلامت، طب سنتی، فناوری اطلاعات سلامت، تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت وجود دارد که برای توسعه این حیطه‌ها نیاز به گسترش همکاری‌های بین‌بخشی داریم.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تاکید بر اینکه به تنهایی نمی‌توانیم در حوزه سلامت به نتایج مورد نظر برسیم، گفت: نه‌تنها از سیستم بهداشت و درمان که از سایر سیستم‌ها نیز باید در این زمینه کمک بگیریم و هدف اصلی ما در این رویداد برقراری و آموزش اکوسیستم فناوری است.

وی در ادامه با بیان اینکه باید بدانیم از لحاظ فرهنگی و آموزشی در رابطه با واحدهای فناور، شرکت‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه‌ای را فراهم کنیم که آنها بتوانند با فرآیند درست رسیدن به موفقیت در بازار و کسب و کار آشنا شوند.

خرم‌خورشید تصریح کرد: یکی از مشکلات در فناوری سیستم سلامت عدم آشنایی نیروهای متخصص با سیستم کسب و کار و اکوسیستم فناوری است. از این رو هدف ما در این رویداد آشنایی شرکت‌ها و افراد کارآفرین با مصداق‌های عملی این حوزه در محیط آموزشی است. همچنین مشوق‌هایی را ایجاد کردیم که افراد و شرکت‌ها مراحل رسیدن طرح اولیه تا تجاری سازی را توسط اساتید مورد بررسی قرار دهند. از طرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف آمادگی دارند تا از طرح‌های برتر حمایت‌های مالی کنند.

حوزه تاثیرگذاری مقالات علمی محدود است

در ادامه این نشست زهرا محمدی رئیس انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی با بیان اینکه اینوتک با نگاه نوآورانه آغاز به کار کرد و از سمت مجموعه‌های سیاست‌گذار و تاثیرگذار مورد توجه قرار گرفت به گونه‌ای که این رویداد، رویدادی منحصربه فرد تلقی می‌شود، اظهار کرد: بحث ایده‌پردازی، نوآوری، توانمندسازی و کار تیمی زیرساخت‌های اولیه این حرکت بوده است.

وی افزود: یکی از رئوس مسلط تاثیرگذار در بحث سلامت موضوع تجهیزات پزشکی است که در این راستا یکی از پلن‌ها در رویداد اینوتک دو به طور ویژه بحث فناوری تجهیزات پزشکی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

محمدی با تاکید بر اینکه حرکت‌های تصمیم‌سازانه و راهبردی در حوزه سلامت باید با توجه به نیازهای ملی و نگاه بین‌المللی ترسیم شود، گفت: جهت‌گیری دانشگاه‌ها روی ایده‌های نوآورانه و حرکت به سمت ساخت محصولات با نگرش اولویت‌دار و ایجاد مقالات علمی و آی‌اس‌آی است. در واقع اگر حرکت در سطح آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی به سمت ایجاد مقالات علمی باشد یک فخر بین‌المللی محسوب می‌شود و اگر حرکت‌ها در مرزهای دانش باشد بالندگی خود را می‌تواند به منصه ظهور برساند.

رئیس انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی تصریح کرد: از طرفی اگر دیدگاه صرفاً ایجاد مقالات علمی باشد حوزه تاثیرگذاری این حرکت محدود است و تنها برای دانشجو برای فارغ‌التحصیل شدن و استاد مربوطه برای ارتقاء خواهد داشت.

وی افزود: اما اگر این حرکت‌ها را در کنار تکالیف ملی قرار دهیم و بحث مربوط به تولید ثروت از علم و ورود به عرصه‌هایی که بتوانند ما را در زمینه اقتصادی توانمند کنند را در نظر بگیریم نگاهمان بالنده‌تر می‌شود و اگر بخواهیم از فضای ملی به فضای بین‌المللی ورود پیدا کنیم باید قدرت لابی‌گری به همراه توانمندسازی تجهیزات را گسترده کنیم.

محمدی با بیان اینکه اینوتک حرکت بالنده و نوآورانه است، گفت: کسانی که تصورشان بر این است که محصول موفق تولید کرده‌اند اما آن محصول با توجه به نیاز آحاد جامعه نمی‌تواند به دست مصرف‌کننده برسد و نسبت به این موضوع ناآگاهی وجود دارد در حوزه اینوتک مورد بررسی قرار می‌گیرد مخاطب ما در این پلن دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مراکز پژوهشی و دانشگاهی و علاقه‌مندان به تولید نوآورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان است تا با فرآیند جذب تسهیلات آشنا شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه وجه اشتراک تجهیزات پزشکی و محصولات مطرح در صنایع در این است که باید مجوز لازم را مطابق استانداردهای خاص ملی و بین‌المللی اخذ کنند، اظهار کرد: در این رویداد بررسی می‌کنیم که یک تولیدکننده و محقق برای ورود محصول به خط تولید و بازار چه مجوزهایی را از وزارت بهداشت باید دریافت کند. از طرف دیگر در بحث‌های تخصصی به مساله رتبه‌بندی در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان نیز می‌پردازیم.

به گفته رئیس انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی، در این رویداد تولیدکنندگان موفق که تبدیل به صادرکنندگان موفق شده‌اند، حضور می‌یابند.

حمایت سازمان بهزیستی از کارآفرینان فعال در حوزه معلولان

همچنین در ادامه این نشست، سراج مدیرکل بهزیستی شهرستان‌های استان تهران با بیان اینکه 20 درصد از افراد با هم به طور مستقیم نیاز به فناوری‌ها و تکنولوژی‌های تجهیزات پزشکی دارند که اگر در این زمینه برنامه‌ریزی نکنیم این موضوع منتج به طرد این افراد از جامعه می‌شود، گفت: امروزه اعتقاد صاحب‌نظران بر این است که نباید به صورت خاص به مسائل نگاه کنند. اگر می‌خواهیم در سطح پیشگیری اقداماتی را انجام دهیم مخاطب ما عام جامعه خواهد بود.

وی افزود: چرا باید سالانه 18 هزار نفر در کشور بر اثر تصادف کشته و حدود پنج برابر این تعداد معلول شوند. این موضوع نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام نداده‌ایم.

سراج با بیان اینکه توانبخشی به معنای به حداکثر استقلال رساندن با مداخلات اجتماعی، فناوری و آموزشی است، گفت: سعی می‌کنیم در این رویداد این معنا را به طور دقیق به منصه ظهور برسانیم از طرفی در سازمان آمادگی داریم که با توجه به گروه‌های معلولان در حوزه مختلف همچون حوزه نرم‌افزار اقداماتی را انجام دهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه از نخبگان و کارآفرینان فعال در حوزه معلولان حمایت لازم را می‌کنیم از آمادگی سازمان بهزیستی برای خرید محصولات این افراد از مراحل اولیه ساخت به انضمام ارائه تسهیلات خبر داد.

مدیرکل بهزیستی شهرستان‌های استان تهران ادامه داد: آمادگی داریم که زمینه بازدید میدانی از مراکز بهزیستی را برای کارآفرینان فراهم کنیم تا پروژه‌ها براساس نیازهای واقعی تهیه شوند.

به گفته سراج، رویداد اینوتک می‌تواند ارتباط بین دانشگاه و مراکز علمی و مراکز اجرایی را گسترش دهد.

حضور 30 شرکت و هسته فناور در جشنواره رویداد اینوتک 2

در ادامه شاهرخی با بیان اینکه 30 شرکت و هسته فناور و بیش از 100 نفر به صورت انفرادی در جشنواره رویداد اینوتک 2 حضور خواهند داشت و به ارائه طرح خواهند پرداخت، اظهار کرد: 30 درصد این شرکت‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی و توانبخشی، 30 درصد در حوزه فناوری اطلاعات سلامت و 40 درصد در حوزه گردشگری سلامت و فرآورده‌های دارویی و زیستی فعال هستند که تمایز این رویداد را می‌توان تمرکز بر افزایش کارآفرینی روی فناوری سلامت دانست.

همچنین لادن گیاهی دبیر شورای سیاست‌گذاری اینوتک سلامت با تاکید بر اینکه تلاش این است که بیشترین فضای تعامل برای شرکت‌کنندگان در این رویداد فراهم شود، گفت: در پلن‌ها ترکیبی از بخش دولتی و خصوصی حضور خواهند داشت و مخاطبان از قشر دانشجویان و فناوران خواهند بود. البته پلنی را نیز برای دانشگاه نسل سوم و کارآفرین با حضور معاونین پژوهشی دانشگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم.

گیاهی در پایان افزود: برای حضور نمایندگان بازار در این رویداد از بهزیستی به عنوان نماینده نهاد بازارساز دعوت به عمل آورده‌ایم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *