شناسه خبر: 10306 منتشر شده در مورخ: 1395/8/9 ساعت: 10:50 گروه: اجتماعی  
آموزش‌های فنی و حرفه‌ای لازمه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای لازمه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است

مدیرکل اداره آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را پیش نیاز رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: باید در تمام زمینه‌ها روی پای خود بایستیم.

به گزارش ایران سپیدبه نقل از مهر بدون شک یکی از دلایل و عوامل مهم رخوت و رکود در اقتصاد کشور نبود پویایی و رونق در ارتباط حرفه‌ای و فعال میان دانشگاه و صنعت است. هرچند درباره غربت و فاصله میان دو رکن اساسی رشد و توسعه کشور دلایل مکرر و پرتکرار ذکر می‌کنند.اما موضوعی که در میان این خلأها و کمبودها کمتر پرداخته می‌شود آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است. اگر مدعی شویم که موتور محرکه اقتصاد درون زا و بومی، سازمان فنی و حرفه‌ای است که قرار است پرچمدار علم و عمل و آشتی بخش میان دانشگاه و صنعت باشد، سخن گزافه‌ای نیست.به همین منظور با احمد عطارنیا، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم گفتگویی انجام داده‌ایم که به دین شرح است:

نقش آموزش فنی و حرفه‌ای در شکل گیری اقتصاد مقاومتی تا چه میزان و تا چه اندازه تعیین کنده است؟

لازمه ایجاد و تقویت اقتصاد مقاومتی این است که در تمام زمینه‌ها روی پای خود بایستیم و با رعایت صرفه جویی و خودکفایی، آموزش‌های لازم را دیده و با فرهنگ‌سازی مناسب به رشد و توسعه اقتصاد مقاومتی کمک کنیم.

سهم اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای در آموزش‌های رسمی و مصوب کشور تا چه حد است؟

مطابق قانون کار و شورای عالی انقلاب فرهنگی هرگونه آموزش منجر به کار و ایجاد حرفه برعهده این سازمان است و تنها گواهی نامه معتبر فنی و حرفه‌ای از این سازمان صادر می‌شود.

حتی کلیه آموزش‌های مهارتی که در قالب کار و دانش و هنرستان‌های آموزش و پروش انجام فعالیت می‌کنند، بر عهده سازمان فنی و حرفه‌ای است.

یکی از کمبودهای اساسی کشور در آموزش‌های عملی و به اصطلاح پایدار است، اصولاً می‌شود از آموزش پایدار تعریفی ارائه داد؟

هر آموزشی که علم و عمل توأم باشند و در کنار نظام تئوری، برنامه‌های تجربی و کارگاهی وجود داشته باشد و منجر به اشتغال زایی و بر اساس اشتغال محوری باشد، از نوع آموزش‌های پایدار محسوب می‌شود.

به نظر شما آموزش‌ها چه زمانی به سمت رشد و شکوفایی اقتصاد مقاومتی سوق پیدا می‌کند؟

در حال حاضر آموزشی مورد تأیید و قابل جذب و به کارگیری است که همراه با رشد تکنولوژی و براساس فناوری‌های روز باشد. به نظر من باید با ایجاد فناوری‌های لازم مؤلفه‌های ایجاد و اجرای اقتصاد مقاومتی را فراهم آوریم.

یکی از شاخصه‌هایی که به عنوان پیشانی تقویت، توسعه و اجرای اقتصاد مقاومتی باشد، آموزش گروه‌های تجاری و صنعتی است، فعالیت و کمک سازمان فنی وحرفه‌ای به بخش صنعت و تجارت استان چیست؟

آموزش‌های فنی وحرفه‌ای باید متکی و مبتنی با فناوری‌های روز باشد، در این زمینه سازمان با استفاده از تکنولوژی‌های روزآمد به افزایش نرخ بهره وری تولید و نیروی کار کمک می‌کند. سازمان فنی و حرفه‌ای به نیازها و خلاء های علمی و عملیاتی که صنایع دارند پاسخ گفته است.تربیت کارگران آموزش دیده و حرفه‌ای می‌تواند به رشد و توسعه صنعت استان کمک کند. از این رو استقبال صاحبان صنایع و بازرگانان برای ارتقای نیروی کار خود از برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای قابل توجه است.

می‌توانید نمونه‌ای از وظایف و برنامه‌های اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای تشریح کنید؟

وظایف متنوعی بر روی دوش سازمان است اما از جمله رویکرد و کار تازه‌ای بر دوش داریم، اجرای طرح توانمندسازی روستائیان، اجرای طرح توانمند سازی فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و طرح کارورزی در استان، ارائه آموزش به اقشار آسیب پذیر جامعه در حوزه معتادین بهبود یافته، زنان بدسرپرست و بی سرپرست، معلولان، بیماران دیابتی و سکونتگاه‌های غیر رسمی استان است.

آیا در برنامه آموزش مهارتی از ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی هم استفاده می‌کنید؟

بدون شک برگزاری دوره‌های آموزشی تنها با مشارکت، هم افزایی و طرح سفارش سازمان‌هایی که برنامه‌های آموزشی دارند امکان پدیر است در این راستا ارائه آموزش‌های مهارتی در سطح استان با استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی مانند کمیته امداد، سازمان بهزیستی، سازمان بسیج سازندگی، جهاد کشاورزی، اداره کل زندان‌ها و اقدامات امنیتی، نیروهای مسلح، اتحادیه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی امکان پذیر شده است.

مهم‌ترین عملکرد شما طی یک سال گذشته چه بوده است؟

عملکرد آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم در سال ۹۴ معادل یک میلیون و ۶۹۴ و ۱۸۱ نفر ساعت که از این تعداد ۷۱۰ هزار و ۲۲۵ نفر ساعت زن و ۹۸۳ هزار و ۹۵۶ نفر ساعت مرد بوده‌ است.استقبال صاحبان صنایع و بازرگانان برای ارتقای نیروی کار خود از برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای قابل توجه است.بیشتر در کارگاه‌های ثابت، کارگاه‌های سیار شهری، آموزش در زندان، آموزش در پادگان، آموزش در صنایع و اصناف، آموزش در روستاها، آموزش جوار دانشگاه و مهارت‌های پیشرفته بوده است.

یکی دیگر اقداماتی که مورد اقبال قرار گرفته شرکت در آزمون‌های سنجش مهارت است. آیا در یکسال گذشته هم این آزمون برگزار شده و گواهی نامه‌های لازم صادر شده است؟

بله این آزمون با قوت کافی تداوم دارد. در سال ۱۳۹۴ تعداد ۱۹ هزار ۸۷۵ نفر شرکت کننده در آزمون بودند که از این تعداد ۱۴ هزار ۵۵ نفر نمره قبولی اخذ نموده و منجر به صدور گواهینامه شده است. در پنج ماهه اول سال ۱۳۹۵ تعداد ۴ هزار ۴۷۵ نفر شرکت کننده در آزمون بودند که از این تعداد ۳ هزار ۳۴۶ نفر نمره قبولی اخذ نموده‌اند و منجر به صدور گواهینامه شده است.

یکی از راه‌های مهم دست یابی به ارتباط فعال و مؤثر میان صنعت و دانشگاه آموزش در مراکز جوار دانشگاهی است در این زمینه چه اقداماتی شده است؟

آموزش در مراکز جوار دانشگاهی یکی از اصول ارتباط صنعت و دانشگاه است بنابراین از نیازهای روز جامعه است بنابراین در سال ۱۳۹۴ بیش از ۶۲۱ نفر دوره با ۴۳۷۰۵ نفر ساعت و در ۵ ماه گذشته سال ۱۳۹۵ حدود ۱۱۱ نفر دوره با ۲۹۱۷ نفر ساعت برگزار می‌شود.

در زمینه صدور مجوز و ارائه آموزش‌های مرتبط با مشاغل خانگی چه اقداماتی شده است؟

ما هم در این زمینه به طوری جدی وارد شده‌ایم تا سهمی در توسعه اقتصاد مقاومتی داشته باشیم بنابراین، تعداد مجوزهای صادر شده سال ۱۳۹۴ مرتبط با مشاغل خانگی ۴۳۰ مورد و آموزش مرتبط با مشاغل خانگی یکهزار و ۶۰۷ نفر دوره معادل ۲۳۵ هزار ۳۸۳  نفر ساعت بوده است. در پنج ماهه اول سال ۱۳۹۵ آموزش مرتبط با مشاغل خانگی ۱۳۴ نفر دوره معادل ۲۱ هزار ۱۱۸ نفر ساعت بوده است.

در سطح استان چند نفر در مسابقات ملی مهارت شرکت کرده‌اند؟

ابتدا به ساکن ثبت نام حدود ۵۶۹ نفر بود که البته با حضور ۳۱۳ نفر از جوانان دانشگاهی و دانش آموزان هنرستان‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای در ۳۰ رشته تحصیلی استاندارد فنی و حرفه‌ای آزمون برگزار شد که منجر به راهیابی ۱۳۵ نفر از شرکت کنندگان به آزمون عملی مرحله شهرستانی که پس از تعیین صلاحیت عملی به مرحله استانی راه خواهند یافت.

مسابقات ملی مهارت با چه هدفی برگزار می‌شود؟

مسابقات ملی مهارت با هدف ارتقای فرهنگ مهارت آموزی در میان جوانان، معرفی آموزش‌های مهارتی و اهمیت نقش آن در توسعه اقتصاد به عموم مردم وجلب نظر مسئولان، بنگاه‌های اقتصادی، صنایع وصنوف برای مشارکت هرچه بیشتر در اجرای مسابقات ملی مهارت، ارتقای سطح استانداردهای آموزش مهارت در کشور، ایجاد بستر مناسب برای ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای کشور تا سطح مهارت‌های جهانی و شناسایی کمبودها در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و برنامه‌ریزی برای رفع آن‌ها برگزار می‌شود.در حال حاضر تعداد ۲۳۴ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای دارای پروانه در قم فعالیت می‌کندهمچنین ایجاد فرصتی مناسب برای تبادل اطلاعات فنی و تجارب حرفه‌ای، شناسایی ومعرفی افراد ماهر ونخبه به صنایع وبنگاه‌های اقتصادی، فراهم نمودن فرصت مناسب برای رقابت سالم میان جوانان کشور، کشف استعدادهای حرفه‌ای جوانان وایجاد فرصت مناسب برای شکوفایی مهارت‌ها و ایجاد انگیزش در جوانان برای کسب مهارت وایجاد سیستم ارزیابی نظام آموزش مهارتی کشور از دیگر اهداف برگزار مسابقات ملی مهارت است.در حال حاضر تعداد ۲۳۴ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای دارای پروانه در قم فعالیت می‌کند که از این تعداد ۱۸۷ آموزشگاه آزاد فعال است.

چند درصد از آموزش‌های سازمان را برون سپاری کرده و به بخش خصوصی واگذار کرده‌اید؟

سهم آموزش‌های ارائه شده بخش خصوصی از کل آموزش‌های سال ۱۳۹۴ بیش از ۵۶ درصد بوده است.

در راستای توانمند سازی آسیب دیدگان اجتماعی چه اتفاقاتی در یکسال گذشته افتاده است؟

یکی از بهترین و ارزشمندترین فعالیت‌های سازمان حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی که کمتر از دیگر افراد جامعه مورد اعتماد و توجه قرار می‌گیرند؛ اما این سازمان در طول سال ۹۴ آموزش به معتادین بهبود یافته ۵۱۲ نفر دوره و آموزش به زنان سرپرست خانوار ۷۵ نفر دوره بوده است.در پنج ماهه اول سال ۱۳۹۵ آموزش به معتادین بهبود یافته نیز ۲۰۷ نفر دوره بوده است.

به نظر می‌رسد در نوع و نحوه فعالیت‌های مراکز آموزشی مقداری نابسامانی به چشم می‌خورد در این زمینه کاری صورت گرفته است؟

برخی از آموزشگاه‌ها نسبت به قوانین فنی و حرفه‌ای آشنا نیستند و برخی هم ناقض روند آموزشی استاندارد هستند برای ساماندهی مراکز آموزشی از تعداد ۱۸۷ آموزشگاه آزاد فعال، تعداد ۱۷۵ آموزشگاه در طرح رتبه بندی شرکت کرده که از این تعداد ۱۰ آموزشگاه رتبه ۲ و ۹۸ آموزشگاه رتبه ۳ و ۶۲ آموزشگاه رتبه ۴ و ۵ آموزشگاه بدون رتبه، رتبه بندی شده‌اند که این رتبه بندی می‌تواند میزان اختیارات و توانمندی‌ها و فعالیت‌های آموزشگاه را تعیین کند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *