شناسه خبر: 10238 منتشر شده در مورخ: 1395/7/29 ساعت: 20:19 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 29 مهر 1395

روزنامه پنجشنبه 29 مهر 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 29 مهر 1395

18 محرم 1438

20 اکتبر 2016

سال بیستم شماره 5410

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

آینده روشن، پیش روی نابینایان 2

سه شنبه آینده، فانی استیضاح میشود 5

شوخی و جدیهای صحن مجلس 7

مراقب بیماری خاموش باشید 10

نقاشیهای باور نکردنی نابینای نقاش 12

ابقاء رئیس هیأت ورزشی نابینایان مازندران 15

حوادث

چاردیواری 18

 

 

 

صئ.........ویژه

* به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی عصای سفید، سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان در یکی از شعب بانک آینده افتتاح شد. پروژه راه اندازی سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان مدتیست از سوی شرکت پکتوس، با همکاری انجمن نابینایان ایران اجرا میشود که در تازه ترین گام، طراحان این پروژه شعبه مرکزی بانک آینده، واقع در دوراهی یوسفآباد را برای راه اندازی این سامانه انتخاب کرده اند. در این پروژه، مشتری نابینا با استفاده از سخت افزار نمایشگر بریل موسوم به برجسته نگار و نرم افزارهای مخصوص آن، این امکان را مییابد که مستقلاً امور بانکی خود مثل افتتاح حساب، انتقال وجه، واریز مبلغ و... را انجام دهد.  برجسته نگار به مشتری نابینا امکان میدهد که با استفاده از کلیدهای مکان نما، روی عنوان فرم مد نظر خود قرار بگیرد و با فشردن کلید inter, وارد صفحه جزئیات آن فرم شود و مشخصات لازم را با استفاده از کلیدهای نوشتاری نمایشگر، نوشته و ثبت کند. به محض ورود مشتری نابینا، یکی از پرسنلهای بانک او را در محل باجه 1 مستقر میکند و مسئول باجه، برای حفظ مسائل امنیتی، یک گوشی در اختیار او قرار میدهد. پس از انجام امور بانکی از سوی مشتری نابینا و وارد کردن کلید ثبت، فرم پر شده به وسیله چاپگر چاپ میشود. دکتر رشیدی، معاون امور شعب بانک آینده، در گفتگو با ایران سپید، نگاه بانک آینده به معلولان را اجتماعی دانست: «دکتر رسول اف، مدیر عامل محترم بانک آینده، از دوران جوانی با سمتهایی که در عرصه اقتصاد کشور داشتند، نگاهی ملی را تعقیب میکنند و این نگاه در بانک آینده پر رنگتر شده، چرا که به مسئولیت اجتماعی ارزش خاصی قائل هستند. بر همین مبنا، شعار بانک آینده، بر سرنوشت نسل آینده متمرکز است: (آینده روشن است) بنابر این شعار، استراتژی بانک آینده، برنامه ریزی برای اجرای طرحهای پیشگام به منظور ارائه خدمات بهتر به اقشار جامعه است. ما معلولیت را محدودیت نمیدانیم؛ مهم، استعداد فرد در انجام مشارکتهای اجتماعیست، این مهم نیست که او یک پا دارد یا قدرت بینایی ندارد.» رشیدی در پاسخ به پرسشی پیرامون توسعه این سامانه در سایر شعب بانک آینده اظهار داشت: «ما عملکرد این سامانه و بازخوردهای آن را بررسی میکنیم. در صورت مشاهده استقبال از سوی مشتریان، قطعاً شعب دیگر را آماده اجرای این پروژه خواهیم کرد.» سعید صادقپور، مدیر عامل شرکت پکتوس در گفتگو با ایران سپید، از راه اندازی این سامانه در 8 بانک خبر داد: «خوشبختانه سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان که با همکاری انجمن نابینایان و شرکت پکتوس راه اندازی میشود، در 8 بانک اجرایی شده؛ پست بانک، بانک شهر، بانک آینده، بانک کشاورزی، بانک تجارت، بانک سپه، بانک صادرات و بانک رفاه که مورد اخیر در همین هفته و قبل از افتتاح شعبه مرکزی بانک آینده، در شعبه مرکزی رفاه نصب شد، اما افتتاح آن و بانکهای صادرات و کشاورزی منوط به مناسبت خاصیست.»

 

 

صئ........سیاسی

* سه شنبه آینده فانی استیضاح میشود: سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از برگزاری جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در سه شنبه آینده خبر داد. بهروز نعمتی افزود: بر اساس آیین نامه داخلی، پس از اعلام وصول استیضاح، وزیر مربوطه میتواند تا 10 روز آینده روزی را برای حضور در صحن علنی جهت پاسخ به سؤالات استیضاح کنندگان اختصاص دهد.

* لاریجانی: «امید است شرایط بهتری برای سوریه فراهم شود»: رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از وزیر امور خارجه برای ارائه گزارش نشست بین المللی لوزان در جلسه غیر علنی روز چهارشنبه خانه ملت، اظهار امیدواری کرد که با اقدامات انجام شده شرایط بهتری برای سوریه فراهم شود.

* نگرانی امنیتی خاصی درباره راهپیمایی اربعین نداریم: معاون وزیر خارجه با بیان اینکه برای شرکت زائران ایرانی در راهپیمایی بزرگ اربعین به لحاظ امنیتی و انتظامی نگرانی خاصی نداریم، تأکید کرد: محال است امسال به کسی بدون ویزا اجازه داده شود که به عراق وارد شود. قشقاوی، معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان وزیر خارجه، با اشاره به فعالیت ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: مسئولیت کمیته سیاسی و کنسولی این ستاد بر عهده وزارت خارجه است و خوشبختانه ما امسال توانسته ایم بهتر از سال گذشته در این زمینه عمل کنیم.

* دولت و ملت ایران هیچ اهمیتی برای گفتارهای مداخله جویانه مقامات آمریکایی قائل نیست: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات مداخله جویانه اخیر مقامات وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: هر گونه مرتبط ساختن مسائل داخلی ایران و احکام قضایی مستقل دادگاههای ایران علیه مجرمان و جاسوسان بیگانه به فضای بین المللی کسب و کار و سرمایه گذاری در ایران، نمونه تلاشی بیجا، بیهوده و بیثمر برای اثرگذاری بر روند همکاریهای جهانی با جمهوری اسلامی ایران است.

 

صئ......در راه روهای پارلمان

* شوخی و جدیهای صحن مجلس. جلسه علنی روز سه شنبه مجلس، صحنه درگیری لفظی دکتر لاریجانی، رئیس مجلس و مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران بود. در جریان بررسی لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور که از شورای نگهبان به مجلس بازگشته بود، علی لاریجانی چندین بار به مکاتبه اش با رهبری در این باره اشاره کرد. در بررسی یکی از بندها کاظم دلخوش به عنوان مخالف ثبت نام کرده بود که لاریجانی به شوخی خطاب به او گفت: آقای دلخوش! شما مخالفید؟ بعید است. به قیافه تان نمیآید. ظاهراً واقعاً به قیافه دلخوش نمیآمد، چون او وقتش را به مصطفی کواکبیان، نماینده تهران داد. این دو نفر در صحن علنی در کنار هم مینشینند و با اینکه از دو جناح مختلف هستند، اما از این دست بده بستانها زیاد دارند. کواکبیان گفت: آقای رئیس! شما قسم خوردید که هر زمان هر یک از نمایندگان اخطاری داشت، مذاکرات را متوقف کرده و به تذکر و اخطار گوش دهید. ما از روز اول با شما رفاقت داشتیم، اما شما تا اسم ما میآید اصلاً به اخطارها توجهی نمیکنید. لاریجانی در پاسخ به او گفت: شما که مدام دارید اخطار میدهید. کواکبیان سپس در توضیح اخطارش گفت: شما چند بار گفتید که به رهبری نامه نوشته اید. شما با چه اختیاری این نامه را نوشته اید؟ لاریجانی پاسخ داد: مگر نامه نگاری بنده نیازی به اجازه شما دارد؟ از حالا یک دفتری در کنار دفترم درست میکنم تا هر نامه ای خواستم بنویسم، ممهور به مهر پرفسور کواکبیان شود. رئیس مجلس ادامه داد: چه ایرادی است که میگیرید؟ رئیس مجلس میتواند هر نوع نامه نگاری داشته باشد. کواکبیان گفت: شورای نگهبان میتواند مخالفت کند و ما میتوانیم به مجمع ارجاع دهیم. لاریجانی نیز پاسخ داد: شما تفسیر شورای نگهبان را درباره اصل 75 ببینید، گفته نمیتوانید ایراد اصل 75 را به مجمع ارجاع دهید. من دارم مشکل این بنبست را حل میکنم. اما ماجرا به همین گفتگوها ختم نشد. نادر قاضیپور نیز در تذکری در مقام حمایت از رئیس مجلس برآمد. نماینده مردم ارومیه گفت: بند چهار ماده 22 آیین نامه میگوید امضای کلیه نامه های پارلمانی بر عهده رئیس مجلس است. من به شما رأی داده ام و درباره مطالبی که به شما میگویند باید حمایت کنم. لاریجانی در پاسخ به قاضیپور نیز گفت: ایرادی که آقای کواکبیان گفت، غیر از این بندی است که شما خواندید، اما من همچنان حق دارم نامه بنویسم. نامه هم زیاد مینویسم، شما در جریان یکی از اینها قرار گرفته اید. * همایون هاشمی در تشریح دستور کار روز یکشنبه کمیسیون مشترک لایحه حمایت از حقوق معلولان، با بیان اینکه اعضای هیئت رئیسه کمیسیون مشترک انتخاب شدند گفت: بر این اساس، بنده به عنوان رئیس، همایون یوسفی و حسین رضازاده نواب رئیس، علی انارکی و اکبر ترکی به عنوان دبیران این کمیسیون و حیدرعلی عابدی به عنوان سخنگوی کمیسیون انتخاب شدند. به زودی نخستین نشست اصلی این کمیسیون  برگزار میشود.

 

 

صئ.......بهداشت و سلامت

* مراقب بیماری خاموش باشید: یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: پوکی استخوان یک بیماری خاموش است که مهمترین عارضه آن، ایجاد شکستگیهای خود به خود در ستون فقرات، گردن، استخوان لگن و ساعد دست است. دکتر انوشه حقیقی افزود: این بیماری بیشتر در سنین بالا دیده میشود و توصیه میشود زنانی که یائسه شده اند و مردانی که در سنین بالای ۶۵ سال قرار دارند، از نظر ابتلا به این بیماری تحت بررسی قرار گیرند. حقیقی، یکی از شایعترین فاکتورهای خطر ابتلا به پوکی استخوان را مصرف داروهای استروئیدی و یا کورتون عنوان کرد و گفت: این داروها میتوانند فرد را مستعد ابتلا به این بیماری کنند.

* نقش رژیم غذایی مدیترانه ای در سلامت بینایی: رژیم غذایی مدیترانه ای ریسک بیماریهای چشمی مرتبط با افزایش سن را کاهش میدهد. افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی میکنند، یک سوم کمتر در معرض ابتلا به بیماری چشمی موسوم به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن  یا AMD که منجر به نابینایی میشود، قرار خواهند داشت.  حدود ۳۹ درصد افرادی که از این رژیم غذایی پیروی کرده اند مبتلا به این بیماری چشمی میشوند. میوه ها مخصوصاً نقش مهمی در سلامت چشم دارند و افرادی که حدود ۱۴۰ گرم میوه در روز میخورند ۱۵ درصد کمتر مبتلا به بیماری چشمی، تباهی لکه زرد میشوند. بعلاوه کافئین و آنتی اکسیدانها برای سلامت چشم نقش محافظتی دارند. افرادی که میزان بالای کافئین مصرف میکنند (در حدود ۷۸ میلیگرم در روز) ۵۴.۴ درصد کمتر به AMD مبتلا میشوند.

* استامینوفن یک مُسکن بی خطر برای دوران بارداری نیست: استامینوفن اولین انتخاب زنان باردار به عنوان مسکن است. زنانی که در دوران بارداری از استامینوفن به عنوان یک مُسکن بیخطر استفاده میکنند، بیشتر احتمال دارد فرزندشان در آینده به مشکلات رفتاری چون بیش فعالی مبتلا شود.

صئ......از شش نقطه جهان

* نقاشیهای باور نکردنی نابینای نقاش: آدمهای زیادی را در اطرافمان میشناسیم که نابینا شدن برایشان به معنای پایان راه است و وقتی در سنین جوانی یا میانسالی بنا به حادثه یا عارضه ای دچار نابینایی میشوند، زندگی را به کلی به فراموشی میسپارند و صبح تا شامشان را در کنج عزلت میگذرانند. اما از سوی دیگر، کم نیستند آنهایی که انگار نابینایی برایشان آغاز دوباره ای به حساب میآید. این اتفاق را تولد دوباره ای مییابند و برای خودشان اینطور انگار میکنند که پا به دنیای تازه ای گذاشته اند، با مختصات تازه. سعی میکنند خود را با شرایط جدید وفق دهند و حتی افزون بر آن، در دنیای جدید، عنصر تأثیرگذاری هم به حساب آیند. «John Bramblitt»، یکی از همین دسته آدمها است. آمریکایی است و متولد ۱۹۷۱. درست وقتی میانه مسیر جوانی را پشت سر میگذاشته، در سی سالگی، به خاطر عوارض ناشی از یک حمله صرع، به کلی بیناییش را از دست داده است و حالا چشمانش فقط از قدرت تشخیص نور برخوردارند. او اما سعی کرد از اندوخته ای که از رنگ و نور و خط و سایه در دوران بینایی در حافظه انباشته بود، پا به دنیای بی انتهای هنر نقاشی بگذارد. نکته جالب توجه هم در مورد «جان» همین است که نقاشی را پس از نابینا شدنش آغاز کرده است و پیش از این اتفاق، تجربه ویژه ای در این زمینه نداشته است.

(John Bramblitt)، بر روی بوم نقاشی میکند و از بافت رنگ برای پیدا کردن مسیر خود بر روی بوم استفاده میکند. مشکل دیگر این نقاش نابینا، تشخیص رنگها از یکدیگر است. او این مشکل را به سادگی حل کرده است. برچسبهای بریلی را برای خود طراحی کرده که بر روی بطریهای رنگهای مختلف میچسباند و به این ترتیب، میتواند رنگها را از یکدیگر تشخیص دهد. هنر این نقاش نابینا تا به حال در بیش از سی کشور جهان به نمایش در آمده و زندگیش هم سوژه ساخت فیلمهای مستند زیادی شده است. به طور نمونه، یکی از ویدئوهایی که بر اساس کار و زندگی جان ساخته شده، در سال ۲۰۰۸ به عنوان تأثیرگذارترین ویدئوی شبکه اشتراک ویدئوهای آنلاین «youtube» شناخته شده است. از دیگر افتخاراتی که این نقاش نابینا به دست آورده، جایزه ویژه کاخ سفید است. او سه بار در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ این جایزه را از رئیس جمهوری آمریکا دریافت کرده است. «جان» این جایزه را به دلیل تلاشهایش برای شناساندن هنر نقاشی در میان مردم دریافت کرده است. این نقاش نابینا کارگاههای زیادی را با موضوع هنر نقاشی در محدوده زندگی خود برگزار کرده. او هدف از برگزاری این کارگاهها را فراهم کردن دسترسی مردم عادی و آنهایی که از دانش کافی درباره این هنر محرومند به منابع موثق هنری عنوان کرده است. جان همچنیندر زمان دانشجویی، به عنوان میهمان در یکی از برنامه های «باب فیلیپس»، از مستندسازان برجسته آمریکایی حاضر شده است که در نوع خود برای این نقاش نابینا افتخار بزرگی محسوب میشود.

 

صئ.......ورزشی

* ابقاء رئیس هیأت ورزشی نابینایان مازندران: در مجمع انتخاباتی انتخاب رئیس هیأت ورزشهای نابینایان و کمبینایان استان مازندران که محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان، حبیب حسینزادگان مدیر کل ورزش و جوانان استان، ابو القاسم عباسی معاون توسعه امور ورزشی استان و اعضاء مجمع حضور داشتند، ابوطالب باقری با کسب 16 رأی از 16 رأی مأخوذه به عنوان رئیس هیأت ورزشی نابینایان مازندران انتخاب شد. مظلومی از باقری به عنوان یک نیروی توانمند نام برد و گفت: استان مازندران همیشه توانسته افراد بزرگی را در ورزش نابینایان به مسابقات اعزام کند. همچنین در برگزاری مسابقات قهرمانی کشور، باشگاهی، المپیاد و جشنواره های ورزشی نابینایان، همواره به عنوان بازوی فدراسیون عمل میکند. حبیب حسینزادگان، مدیر کل ورزش و جوانان مازندران نیز در این نشست گفت: کار در هیأت نابینایان یک فداکاری است و کمک به ورزشکاران این قشر، نیاز به عشق و علاقه دارد.

حسینزادگان افزود: ورزشکاران نابینای مازندران در مسابقات کشوری، جهانی و پاراآسیایی افتخارات زیادی را کسب کرده اند. قصد داریم نیروهای جدیدی را استعدادیابی کرده و به مسابقات اعزام کنیم. وی اظهار داشت: هیأت نابینایان مازندران در بخش بانوان در رشته های دو و میدانی، گلبال و شطرنج و در بخش آقایان، در رشته های دو و میدانی، گلبال، جودو، پاورلیفتینگ و شطرنج فعالیت دارد.

* مدال نقره المپیک لندن به کیانوش رستمی رسید: فدراسیون جهانی وزنه برداری تأیید کرد: وزنه بردار روس در المپیک لندن دوپینگ کرده و میبایست مدالش را پس بدهد. به این ترتیب، مدال نقره این وزن به کیانوش رستمی از ایران رسید که در جریان آن رقابتها با مجموع ۳۸۰ کیلوگرم، به مدال برنز رسید. پیش از این نیز سعید محمدپور دلیل مثبت شدن نتیجه آزمایش دوپینگ روی نمونه ۴ نفر اول رقابتهای لندن، به مدال طلا رسیده بود.

صئ......حوادث

کیف 20 میلیون تومانی به صاحبش رسید: شهروند ورامینی کیف حاوی 20 میلیون تومان پول نقد و چندین سند خودرو را به صاحبش بازگرداند. سعید تاجیک شامگاه دوشنبه در یکی از بوستانهای محلی کیف 20 میلیون تومانی را در حال قدم زدن در فضای سبز حوالی خانه اش پیدا کرده بود که پس از تماس تلفنی کیف را به صاحب اصلیش بازگرداند. وی گفت:  علیرغم اصرار صاحب کیف، مبلغی را به عنوان مژدگانی دریافت نکرده است.

* گردنبند ۱۳ میلیارد تومانی یک شتر: یک نفر شتر در عربستان به مناسبت پیدا شدن جفت مناسب، برایش گردنبندی به ارزش ۱۳ میلیارد تومان دریافت کرد. مالکین 2 شتر نر و ماده اما باعث خشم کاربرهای شبکه های اجتماعی شدند. برای نمونه برخی از جوانان سعودی با ارسال کامنتهایی، با حالت تمسخرآمیزی نوشتند که حاضر بودند با این شتر ماده ازدواج کنند تا آنها نیز گردنبند با ارزش دریافت کنند.

 

صئ......چاردیواری

* سلامی دوباره. مجدداً ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی را به شما عزیزان تسلیت میگویم. دفتر این هفته را که پس از یک هفته تعویق منتشر میشود با اعلام خبر انتشار فایل صوتی سخن هفته در سایت ایران سپید از روز شنبه باز میکنم. توضیح آنکه در این فایل علاوه بر تشریح محتوای یادداشت سخن هفته که به صورت بریل در روزنامه های شنبه چاپ میشود -که البته مفصلتر نیز خواهد بود- به چند موضوع مهم روز جامعه نابینایان و کمبینایان نیز خواهم پرداخت. امیدوارم این ابتکار، موجب گفتگوی بیشتر ایران سپیدیان با شما و طرح مسائل روز جامعه نابینایان نزد افکار عمومی این جامعه باشد. در این هفته که مصادف با روز جهانی عصای سفید بود، خوانندگان عزیز ما را فراموش نکردند و این روز را به دست اندرکاران روزنامه تبریک گفتند. دوستانی مانند: آقای زمان فخر نوری از استان گلستان، آقای محمودی از مهاباد، دوست عزیزی با شماره پایانی 709، خانم معرفنژاد از تهران، آقای گلچین از تهران، آقای گلچین در مورد صحت خبر نابسامانیها در مرکز فرهنگی رودکی پرسیده اند که متأسفانه این خبر درست است. مؤسسه ریحانه چندین ماه است که این مرکز را به حال خود رها کرده بود که در نهایت مقرر شد این مؤسسه به همکاری خود با سازمان بهزیستی پایان دهد. اما بحث چگونگی ادامه کار این مرکز همچنان در هاله ای از ابهام است که امیدوارم با تمهیدات مسؤولان سازمان هرچه سریعتر به این وضعیت پایان داده شود. قطعاً مرکز فرهنگی رودکی برای همه نابینایان اهل فرهنگ مهم است و نابینایان نسبت به وضعیت آن حساسند. انتشار گزارش ویژه ایران سپید در مورد وضعیت ایمنی و دسترس پذیری مترو دو بازتاب متفاوت داشته است. گروه نخست که از نظر کمی بسیار بیشتر هستند از جمله دوستانی مانند آقای امیری که پیشنهاد تأسیس دفاتر راهنمای نابینایان در ایستگاههای مترو را مطرح کرده اند با مفاد گزارش مبنی بر عدم ایمنی این سامانه و خطرات موجود برای نابینایان موافقند. افراد بازتاب دوم مانند آقای حسن مهدیلو معتقدند نابینایان خود باید مراقب ایمنی خود باشند و با کمک گرفتن از مردم به سلامت تردد کنند و منتظر ایمن سازی کامل محیط نشوند. در این که باید حتی در بهترین شرایط نیز نابینایان خود مراقب خود باشند تردیدی نیست. اگر چنین نبود که اکثریت نابینایان ما در محیطهای نا امن تردد شهری باید تا کنون هفت کفن هم میپوساندند، اما این وظیفه مسؤولان و نظام معماری شهری و سامانه های حمل و نقل است که امنیت لازم برای تردد نابینایان، سایر افراد معلول، سالمندان و کودکان را مانند کشورهای توسعه یافته تأمین کنند. چرا از صد درصد ایستگاههای مترو فقط 40 درصد -آن هم به شکل نیمبند- باید مناسبسازی باشند. خانم سکینه گلیخانی و دوست عزیزمان از بجنورد با حروف «نون.شین» از بی توجهی نسبت به روز عصای سفید شکوه کردند. میماند سپردن شما به خداوند و تأکید بر امیدواری همیشگی شما.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *