شناسه خبر: 10231 منتشر شده در مورخ: 1395/7/28 ساعت: 08:38 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 28 مهر 1395

روزنامه چهارشنبه 28 مهر 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 28 مهر 1395

17 محرم 1438

19 اکتبر 2016

سال بیستم شماره 5409

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

اجرای ناقص قوانین مرتبط با معلولان 2

همه کاندیداهای پایداری 4

مناسبسازی معابر شهری در دستور کار شهرداری 6

ربات همدم انسانها آمد 8

بزرگترین مرکز دیالیز کشور افتتاح شد 10

عملکرد کاروان ایران در ریو آسیبشناسی میشود 16

حوادث

اطلاعرسانی

 

 

صئ.........ویژه

* اجرای ناقص قوانین مرتبط با معلولان: مدیر کل دفتر توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی از اجرای ناقص قوانین مرتبط با معلولان انتقاد کرد و گفت: هم در زمینه اشتغال و هم مناسب سازی معابر قوانین به درستی اجرا نشده است. کیوان دواتگران در حاشیه برگزاری همایش آشنایی با مدلهای توانبخشی، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قانون با توجه به محدودیتهای معلولان مواردی از جمله مناسب سازی اماکن و معابر عمومی، استفاده از وسایل نقلیه شهرداری و عمومی برای عبور و مرور معلولان، اختصاص سه درصد از سهم اشتغال ادارات و دستگاهها به معلولان و بسیاری تسهیلات دیگر را برای معلولان در نظر گرفته است. وی عنوان کرد: نبود بسیاری از این تسهیلات برای معلولان محدودیتهای جدی ایجاد میکند و فعالیتهای آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. دواتگران با بیان اینکه در حال حاضر توانمند سازی معلولان آن گونه که در قانون تعریف شده، اجرا نمیشود، اظهار داشت: نه قوانین و نه تسهیلات در نظر گرفته شده برای معلولان، هیچ کدام به طور کامل اجرایی نشده است. وی ادامه داد: اکنون معلولان از طبیعیترین حق خود، یعنی مناسب سازی معابر نیز برخوردار نیستند و مناسب سازی معابر نیز تنها وظیفه بهزیستی نیست و همه دستگاهها باید در این زمینه مشارکت کنند، اما متأسفانه همکاری شایسته ای با بهزیستی انجام نمیشود. این در حالی است که ۵۰ درصد مشکلات معلولان با مناسب سازی معابر رفع میشود. وی افزود: حدود ۱۵ درصد از بودجه توانبخشی سازمان بهزیستی به توانمند سازی معلولان اختصاص پیدا میکند، اما این میزان کافی نیست و باید با جذب مشارکتها در این زمینه اقدام کنیم که متأسفانه نهادها حاضر به مشارکت با بهزیستی نیستند. دواتگران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار معلولان کشور عنوان کرد: تا کنون در سامانه بهزیستی مشخصات یک میلیون و ۴۰۰ هزار معلول ثبت شده، اما به طور قطع تعداد معلولان کشور بیش از این میزان است.

صئ........سیاسی

* همه کاندیداهای پایداری. روزنامه اعتماد نوشت: جبهه پایداری آنچنان دست پری برای عرضه کاندیدا ندارد. کاندیداهای آنان حول چند نام بیشتر نمیگردد و بر خلاف اصولگرایان که میگویند ٣٠ نفر را فهرست کرده اند تا به ارزیابی آنان بپردازند، جبهه پایداری در بهترین حالت همان ٥-٤ کاندیدا را دارد. مهمترین چهره آنها سعید جلیلی است که در ماههای اخیر انتقادات بیپرده و عریانی را به دولت روحانی عرضه میکند. علی باقری، معاون سعید جلیلی در مذاکرات نافرجام هسته ای، دیگر گزینه ای است که احتمالاً جبهه پایداری او را مورد ارزیابی قرار میدهد. عزت ا... ضرغامی، رئیس اسبق صدا و سیما نیز این روزها بر فعالیتهای خود افزوده و دیدارهای سیاسی و غیر سیاسیش را افزایش داده است. کامران باقری لنکرانی، یک بار پیش از اعلام نظر رسمی شورای نگهبان از کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری کرد. او نیز میتواند یکی از گزینه های پایداری باشد. صادق واعظ زاده نیز میتواند در میان گزینه های پایداری بگنجد. او چهره ای است کمتر شناخته شده و به همان نسبت کمتر تخریب شده! واعظ زاده معاون علمی محمود احمدینژاد بود.   فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت احمدینژاد شاید سیاسیترین رئیس این سازمان در طول تاریخ ایران باشد. او یکی از تندترین منتقدان و مخالفان دولت روحانی است.

* هدفمان پیروزی است. زاهدی، عضو فراکسیون ولایت مجلس گفت: اصولگرایان نیروهای بسیاری برای کاندیداتوری دارند که میزان رأیآوریشان زیاد است. هدف ما پیروزی در انتخابات است، نه شکستن رأی روحانی.

* فرصتها به سمتمان میآیند. صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پس از برجام در شرایط غیر قابل باور قرار گرفتیم، به طوری که فرصتها یکی پس از دیگری مثل سونامی به سمت ما میآیند، زیرا طرف مقابل دیده که این ملت اراده پیشرفت دارد.

 

صئ.......اجتماعی

* مناسب سازی معابر شهری در دستور کار شهرداری: فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران ضمن اشاره به اینکه شهر تهران وضعیت خوبی به لحاظ مناسب سازی ندارد، گفت: شورا بنا دارد تا پایان این دوره، اقدامات مؤثری را انجام دهد. وی همچنین به شرایط نامناسب کودکان، بانوان، سالمندان و معلولان در بحث ورزش اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز با کمبودهایی رو برو هستیم که میطلبد دستگاههای مسئول اقدام لازم را انجام دهند.

* 357 طرح کارآفرین در روستاها شناسایی شد: بیدگلی، معاون امور دهیاریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: با پیگیریهای انجام شده تا زمان حاضر 357 طرح کارآفرین، خلاقانه و نوآورانه از 22 استان کشور جمعآوری شده است. از ویژگیهای این طرحها میتوان به ایجاد بیش از 12 هزار فرصت شغلی در روستاها و ترویج فرهنگ کارآفرینی روستایی و نوآوری و خلاقیت در این مناطق اشاره کرد.

* ایجاد موکبهای بانوان در پیاده روی اربعین: لاله افتخاری، رئیس شورای راهبردی فعالیتهای بانوان ستاد اربعین، از راه اندازی موکبهای خاص بانوان در پیاده روی اربعین خبر داد و گفت: میلیونها نفر در همایش اربعین حضور دارند و سال گذشته ۵۰۰ هزار بانوی ایرانی در این مراسم شرکت کردند. وی افزود: امسال ۱۰۰ بانوی مبلغ فرهنگی به مراسم اربعین اعزام میشوند؛ همچنین رادیو اربعین از هفته آینده کار خود را آغاز میکند که برنامه های ویژه بانوان در این رادیو ارائه خواهد شد.

* نواختن زنگ استکبار ستیزی مدارس: اکبرزاده، مدیر کل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: به دلیل تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه 13 آبان، زنگ استکبار ستیزی روز چهارشنبه 12 آبان در تمام مدارس کشور نواخته میشود. برگزاری جلسات روشنگری در اوضاع کنونی که بسیاری از ترفندهای استکبار در دنیا دیده میشود، برای دانشآموزان لازم است.

صئ.......دانش و فناوری

* ربات همدم انسانها آمد: شرکت Anki ربات تازه ای به نام Cozmo عرضه کرده که اگرچه به اندازه کف دست انسان است، اما از توانمندیهای فراوانی برخوردار است. این ربات ۱۸۰ دلاری از ۱۶ اکتبر روانه بازار میشود و الهام گرفته از ربات WALL-E در یک فیلم کارتونی به همین نام است. این ربات دارای یک موتور احساسی برای درک ویژگیها و خلق و خوی کاربر خود و هماهنگ شدن با آنها به منظور ارائه واکنشهای مناسب عاطفی است. این نرم افزار پیشرفته، زمینه را برای ارائه واکنشهای متنوع احساسی، اعم از خوشحالی، آرامش، نا امیدی و غم و غیره فراهم میآورد. این ربات در حالت عادی دارای دو چشم مربعی شکل آبی است که در زمان وقوع حالتهای احساسی مختلف، حالت و رنگ آنها تغییر میکند. به عنوان مثال در صورت خشم، این چشمها نقره ای و تیزتر میشوند. اگر هم پیشنهاد این ربات برای بازی کردن را بپذیرید، چشمهای او بالا و پایین شده و به نشانه خوشحالی تکان میخورند. برای طراحی ویژگیهای مختلف شخصیتی این ربات، از همکاری طراحان انیمیشن شرکت پیکسار هم استفاده شده است. این ربات همچنین قادر به شناسایی چهره افراد مختلف و بیان نام آنهاست. حسگرهای نصب شده بر روی این ربات، حرکت آن در محیط بدون برخورد به اشیای دیگر را هم تسهیل میکند. برای این ربات برنامه ای موبایلی که با اندروید و iOS سازگار است طراحی شده تا برقراری ارتباط با سرورهای شرکت سازنده و همین طور مدیریت آن تسهیل شود. همراه با این ربات سه مکعب هم عرضه میشود که به شما و ربات امکان میدهد برخی بازیهای فکری را اجرا کنید. همچنین میتوانید با انجام بازیهای ابتدایی و ارتقاء مهارت این ربات، بازیهای جدیدی را از طریق برنامه موبایلی آن فعال کنید. این ربات را میتوان به کنترل از راه دور هم مبدل کرد یا از دوربین آن برای کنترل و شناسایی محیط اطراف در حین حرکت آن استفاده کرد.

 

صئ.......بهداشت و سلامت

* بزرگترین مرکز دیالیز کشور افتتاح شد: بزرگترین مرکز دیالیز کشور در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز توسط وزیر بهداشت افتتاح شد. در این مراسم، دکتر هاشمی گفت: در تلاش هستیم تا یک سال آینده، دو هزار تخت دیالیز را که با قیمت دولتی عرضه میشوند، به تختهای دیالیزی اضافه کنیم. وی بیان کرد: عمل دیالیز، برای بیمارانی کاربرد دارد که کلیه هایشان از کار افتاده و از طریق دیالیز به زندگی خود ادامه میدهند. ۲۵ هزار نفر در کشور نیاز به دیالیز دارند که نیمی از آنها باید پیوند کلیه شوند؛ در این راستا از بستگان و نزدیکان بیماران تقاضا داریم که برای کمک به اعمال جراحی که از طریق اهدای عضو انجام میگیرد، کمک کنند. ما سالانه تنها دو هزار و ۵۰۰ مورد عمل پیوند را در سطح کشور انجام میدهیم، چرا که اهدای عضو محدود به این تعداد است.

* شناسایی سالانه ۱۵۰۰ بیمار جدید مبتلا به HIV: رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت از تخمین وجود ۷۵ هزار بیمار مبتلا به HIV در کشور خبر داد. دکتر پروین افسر کازرونی با اشاره به شناسایی ۳۲ هزار بیمار مبتلا به HIV در سطح کشور، گفت: از این تعداد ۸۴ درصد مرد و ۱۶ درصد زن هستند. آمار HIV به صورت تجمعی است و در حال حاضر از مجموع موارد شناسایی شده حدود ۲۵ هزار بیمار زنده هستند و تخمین ما این است که این تعداد تنها ۳۰ درصد جامعه بیماران HIV کشور را شامل میشود. کازرونی افزود: حدود 50 هزار نفر یا از بیماری خود بی اطلاع هستند یا تحت پوشش مراکز ما قرار ندارند. در حال حاضر انتقال ایدز از طریق جنسی در حال افزایش است، به طوری که در سال گذشته ۴۱ درصد موارد از طریق تماس جنسی آلوده شده بودند. وی  با بیان اینکه سالانه حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ بیمار مبتلا به HIV در کشور شناسایی میشوند، افزود: همه تلاش ما این است که در گروههای پرخطر مانند افرادی که سابقه اعتیاد تزریقی دارند یا همسر فرد معتاد هستند یا رفتارهای جنسی پرخطر دارند متمرکز شویم.

صئ.......ورزشی

* عملکرد کاروان ایران در ریو آسیبشناسی میشود: کاروان ۱۱۱ نفره اعزامی ایران به پارالمپیک، موفق به کسب جایگاه پانزدهم در جدول توزیع مدالها شد. این جایگاه به واسطه ۲۴ مدال، شامل ۸ طلا، ۹ نقره و ۷ برنز برای ورزش معلولان بدست آمد. مسعود اشرفی، دبیر کل کمیته ملی پارالمپیک اظهار داشت: از عملکرد کلی ورزشکاران کشورمان راضی هستیم، اما این یک کلیت است. وی با یادآوری اینکه کاروان معلولان ایران در ۱۲ رشته در ریو شرکت کرد، بیان داشت: هر یک از این رشته ها در جای خود و به صورت جداگانه به لحاظ عملکردی که ورزشکارانشان داشتند، مورد آسیبشناسی قرار میگیرند. اشرفی در مورد اینکه آسیبشناسی رشته های اعزامی به پارالمپیک ریو از چه زمان آغاز میشود و نتیجه نهایی چه تأثیری در برنامه ریزیهای آتی دارد، گفت: این کار را شروع کرده ایم. کمیته ملی پارالمپیک بلافاصله بعد از بازیهای ریو، در بخش فنی جمعآوری نتایج و چگونگی عملکرد هر یک از رشته ها و ورزشکاران را بر اساس گزارشهای دریافتی از سرپرست آنها آغاز کرد. در ادامه اعضای کارگروه آسیبشناسی، با هر یک از رشته ها به صورت جداگانه و با حضور سرپرست و مربی آن رشته جلسه گذاشته و چگونگی عملکردها را به صورت دقیقتر مورد ارزیابی قرار میدهد. وی ادامه داد: آسیبشناسی تک تک رشته ها در پارالمپیک ریو، بین ۳ تا ۶ ماه زمان میبرد. بعد از اتمام این کار و بر اساس همه جوانب، مشخص خواهد شد چه رشته هایی موفق بوده اند و کدام رشته ها نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. اشرفی تأکید کرد: بر اساس این نتایج، برنامه کمیته ملی پارالمپیک برای چهار سال آینده مشخص میشود. ما چهار سال بعد بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۰ ژاپن را در پیش داریم، اما پیش از آن در رویدادهای بزرگ دیگری مانند مسابقات پاراآسیایی 2018 اندونزی باید شرکت کنیم. نتایج آسیبشناسیهای انجام شده، برنامه ما را برای چهار سال آینده مشخص میکند.

صئ......حوادث

* دختر 13 ساله قربانی خشم پدر: مرد سابقه دار که در پی اختلافهای خانوادگی، دختر نوجوانش را به خیابان کشانده بود، در اقدامی ناباورانه او را با روسری خفه کرد. ساعت 11 شب دوشنبه، 25 مهر امدادگران اورژانس در پی تماس ساکنان یکی از محله های بروجرد برای نجات دختر نوجوان و نیمه جان، راهی محل حادثه شدند. امدادگران پس از حضور بر بالین دخترک و مشاهده آثار خفگی دور گردنش دریافتند مغز او از کار افتاده، اما قلبش میتپد. بدین ترتیب دختر نوجوان بیمارستان منتقل شد، اما قبل از رسیدن به آنجا روی دست امدادگران اورژانس جان داد. در حالی که تحقیقات پلیسی آغاز شده بود، مردی با مراجعه به دادگستری بروجرد خود را قاتل دخترش معرفی کرد و تسلیم قانون شد. فرمانده انتظامی بروجرد، ضمن تأیید این خبر گفت: «این مرد که سابقه ضرب و شتم در پرونده کیفریش دارد، در اوج خشم و در پی یک اختلاف خانوادگی، دختر نوجوانش را سوار بر موتورش کرده و به خیابان برده است. وی که از قتل فرزندش بشدت پشیمان بود، پس از اینکه خود را به دادگستری بروجرد معرفی کرد به بازپرس گفت: به هیچ عنوان قصد کشتن دخترش را نداشته و تنها به قصد زهر چشم گرفتن و تنبیه روسری را دور گردن او انداخته است.»

* مرد هندی هنگامی که متوجه شد همسرش بدون جهیزیه به خانه بخت آمده، وی را زنده زنده در آتش سوزاند. نوعروس که «نازیه» نام داشت پس از سوزانده شدن به بیمارستان «چیتارانجان» در کلکته منتقل شد، اما تلاش پزشکان برای نجاتش بیثمر ماند و عروس نگونبخت جان باخت. شوهر جنایتکار پس از شکایت خانواده همسرش توسط پلیس بازداشت شد. این مرد در نخستین بازجوییها ادعا کرد، همسرش علاوه بر نداشتن جهیزیه به وی خیانت کرده و با مردی غریبه روابط پنهانی داشته است. اما خانواده قربانی تأکید کردند دخترشان بسیار پاکدامن بوده و تنها علت مرگ وی، نداشتن جهیزیه به خاطر فقر خانواده اش بوده است.

صئ......اطلاعرسانی

* سرای  محله تجریش با همکاری معلولین شهرداری منطقه یک، دوره آموزشی ساخت زیورآلات ویژه نابینایان عزیز را به صورت رایگان برگزار میکند. لازم به ذکر است این دوره در چهار جلسه، روزهای یکشنبه و از تاریخ 9/8/95 آغاز میگردد. جهت ثبت نام با شماره 22231239-22248017 تماس حاصل فرمایید. آدرس محل برگزاری کلاس: میدان قدس، خیابان شریعتی، بعد از داروخانه طالقانی، بنبست اختصاصی سرای محله تجریش.

* انجمن نابینایان ایران به اطلاع کلیه عزیزان نابینا و کمبینا که دارای هنر صنایع دستی هستند میرساند که عکس و فیلم صنایع دستی خود را همراه با بیوگرافیشان و در صورت تمایل عکس خود را تا تاریخ 1/8/95 به تلگرام به شماره 09339602055 ارسال نمایند. جهت اطلاع بیشتر با تلفنهای 22560060-22560061 تماس حاصل فرمایید.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *