شناسه خبر: 10179 منتشر شده در مورخ: 1395/7/24 ساعت: 07:29 گروه: دانش و فن آوری  
مناسبت های دیگرِ ۱۵ اکتبر را بشناسیم

مناسبت های دیگرِ ۱۵ اکتبر را بشناسیم

تقویم را که ورق میزنی، هر روزش پر است از مناسبتهای تولد و سالمرگ آدمها و سالگرد وقوع رویدادهای مهم در عمرِ بیش از دو هزار ساله تقویم به شکل امروزی آن بر روی کره زمین. در این نوشتار، مروری کرده ایم به مهمترین این رویدادها.

به گزارش ایران سپید قطعاً برای ما نابینایان، نامگذاری این روز به عنوان روز جهانی ایمنی عصای سفید یا آنطور که بعضی به غلط عنوان میکنند، روز جهانی نابینایان از اهمیت بیشتری برخوردار است اما جالب است بدانید که در طول ۴۰۰ سال اخیر، تعداد دفعاتی که این روز با دوشنبه، پنجشنبه و شنبه مطابق بوده است، بیشتر از روزهای دیگرِ هفته بوده به طوری که این اتفاق ۵۸ بار در طول چهار قرنِ اخیر رخ داده است. در حالی که سه شنبه یا پنجشنبه بودنش ۵۷ بار و جمعه یا یکشنبه بودن این رویداد هم ۵۶ بار اتفاق افتاده است. یکی از مناسبتهای جالبی که با روز جهانی ایمنی عصای سفید در یک روز قرار گرفته، روز جهانی شستن دست است. این روز در سال ۲۰۰۸ و به منظور ایجاد فرهنگ شستن مکررِ دستها با صابون در طول یک روز، برای پیشگیری از بیماریهای ناشی از انتقال انواع آلودگیها، از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

از دیگر رویدادهای ۱۵ اکتبر، یکی هم روز محکوم شناخته شدنِ «ماری آنتوانت»، آخرین ملکه سلسله بوربنها در فرانسته است. همسر اتریشی لویی شانزدهم، آخرین پادشاه فرانسویها، در چنین روزی محاکمه شد و در یک دادگاه فوق العاده کوتاه، به مرگ محکوم شد و در روز ۱۶ اکتبر هم به گیوتین سپرده شد.

از دیگر مناسبتهای این روز، شاید یکی از جالب توجهترینهایش برای ما ایرانیها، آغاز جشنهای ۲۵۰۰ ساله پادشاهی در ایران در سال ۱۳۵۰ باشد. جشنهایی که محمدرضا پهلوی بنیان گذاشت تا به خیال خود، قدرت ایران را به دنیا بشناساند و شکوه از بین رفته سلسله های باستانی را احیا کند. غافل از آنکه ریخت و پاشهای بی حد و حصر در همین جشنها، یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در سقوط پادشاهی خودش را فراهم میکند.

از مناسبتهای جالب توجه در این روز، یکی هم اهدای جایزه صلح نوبل به میخاییل گورباچف، آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی است. بنیاد جایزه نوبل، این جایزه را به خاطر تلاش او برای کم کردن تنشهای ناشی از جنگ سرد و باز کردن درهای شوروی به روی دنیا به او اهدا کرده اند.

آدمهای جالب توجهی هم در این روز به دنیا آمده اند که ویرژیل، شاعر رومی، از جمله معروفترینشان است. در ۱۵ اکتبر ۷۰ قبل از میلاد متولد شد و در ۱۹ قبل از میلاد هم درگذشت. اکبرخان، پادشاه مغول هم در همین روز در ۱۵۴۲ میلادی متولد شد. ایوانجلیستا تولیچلی، فیزیکدان و ریاضیدان ایتالیایی، میخاییل لِرمونتف، نویسنده روس و محمد ظاهرشاه، آخرین پادشاه افغانستان هم از دیگر متولیدین روز ۱۵ اکتبر هستند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *