شناسه خبر: 10176 منتشر شده در مورخ: 1395/7/18 ساعت: 11:18 گروه: فرهنگی  
«باغ ارغوان» هم نوا با نوای نی نوا + فایل صوتی

«باغ ارغوان» هم نوا با نوای نی نوا + فایل صوتی

گزارش ایران سپید از ضبط برنامه رادیویی «باغ ارغوان»

به گزارش ایران سپید برنامه «گلبانگ» یکی از برنامه های  پر مخاطب رادیو است که با رسیدن ایام محرم، با عنوان «باغ ارغوان» ارادت خود را به سالار شهیدان نشان می دهد. این برنامه موسیقی محور که سال هاست از رادیو ایران میهمان عاشقان هنر می شود و با پخش تصانیف درخواستی از سوی مخاطبان برنامه، لحظات دلنشینی فراهم می سازد، امسال به سیاق گذشته، فضای خود را تغییر داده و با پخش تصانیف و نغمات متناسب با ایام سوگواری سالار شهیدان، همچنان همراه شنوندگان رادیو شده است.

 اتاق فرمان

«باغ ارغوان» در یکی از استودیو های ساختمان شهدای رادیو با مساحت 35 متر ضبط می شود. ساعت از 1 بعد از ظهر گذشته است. ندا حاجی اسماعیلی، تهیه کننده و خانم موسوی ظفر صدابردار، پشت میز صدا قرار گرفته اند و مریم نشیبا، مجری برنامه نیز داخل استودیو پشت میکروفون و بر روی صندلی مخصوص مجری نشسته و مشغول جا به جایی متن هاییست که قرار است در لا به لای برنامه قرائت کند. قسمت هایی که قبلاً ضبط شده و بخش هایی که در حال ضبط است، به وسیله صدابردار با تهیه کننده هماهنگ شده و کد گذاری های لازم برای ویرایش نهایی انجام می گیرد.

  مهر صدای من، از وجود مهر بچه ها برگرفته است

پس از اتمام ضبط برنامه، فرصتی دست داد تا با مریم نشیبا، صاحب صدای آشنا برای بچه های دیروز و امروز و مجری برنامه «باغ ارغوان» گفت و گویی صمیمی کنیم. چنان چه انتظار می رفت، خانم نشیبا با همان روی خندان و سرشار از انرژی، صدای پر مهرش را برگرفته از مهر بچه ها می داند: «من قبل از گویندگی در مقطع دبیرستان به عنوان دبیر فعالیت می کردم. آن چه مردم از صدای من، به مهربانی تعبیر می کنند، برگرفته از مهریست که از مهر بچه ها کسب کرده ام. در برنامه ای مثل شب به خیر کوچولو، وقتی با فرشته های روی زمین ارتباط می گیری، ذاتاً احوالت دگرگون می شود. بچه ها با زیبایی، پول توی جیب و سواد شما کاری ندارند، آن ها عاشق خود شما می شوند، عاشق مهر صمیمانه ای می شوند که در خود شما جست و جو می کنند. خداوند این مهر را در سینه همه آدم ها قرار داده که مثل گنجه، در آن گاهی باز می شود و خوراکی های خوشمزه می دهد، اما در مورد بچه ها در این گنجه همیشه باید باز باشد؛ چرا که بچه ها خیلی مامان و عزیزند و دوستدار مهربانی.» نشیبا در ادامه، به قالب برنامه گلبانگ اشاره کرده، اظهار می دارد: «در برنامه ای مثل گلبانگ، ما با کوچولو های بزرگ سر و کار داریم که آن ها هم دوستدار مهربانیند. مگر من بدم می آید که مورد توجه قرار بگیرم. وقتی یک کارمند بانک با لطف خود مرا می نوازد، من باید به نحوی لطف او را پاسخ دهم. من عمه جورابیم، عمه شکلاتیم؛ شاید به خاطر این است که شکمو هستم و همیشه در کیفم خوراکی پیدا می شود. چند وقت پیش با راننده یکی از مسیر هایی که دائماً در آن مسیر رفت و آمد می کنم آشنا شدم. به محض این که او متوجه شد من مجری رادیو هستم، با مهربانی دو گردوی پوست نگرفته به من هدیه داد و من هم یک سیب تقدیمش کردم و تقاضا کردم شماره تلفنش را بدهد تا در اختیار همکارانم قرار دهم که با او تماس بگیرند و آهنگ مورد علاقه اش را پخش کنیم.» مجری شب به خیر کوچولو در پایان صحبت هایش مژده ای به نابینایان می دهد: «اگر نابینایان عزیزم کتاب خاصی مد نظر داشته باشند؛ مثلاً یک داستان کوتاه و عجله هم نکنند، من حاضرم آن کتاب را برایشان بخوانم.»

  ما گزینشی عمل نمی کنیم

ندا حاجی اسماعیلی، سردبیر و تهیه کننده برنامه «باغ ارغوان» هم طی یک گفت و گوی کوتاه، از نحوه انتخاب آهنگ ها برای پخش در برنامه صحبت کرده، به این نکته اشاره می کند که هیچ نوع گزینشی در پخش درخواست های مخاطبان صورت نمی گیرد: «اساس درخواست هایی که از سوی مخاطبان به برنامه ارسال می شود، تماس های تلفنی و پیامک هاست. تمام درخواست ها به وسیله آقای دستمبویه، مسئول ارتباطات و هماهنگی برنامه جمع آوری می شود و با توجه به آن چه که در آرشیو موجود است، آهنگ ها انتخاب و پخش می شوند. اما ممکن است در آستانه ایام عزا، شنونده ای تقاضای آهنگ تولد کند که قطعاً پخش آن را به بعد از ایام عزا موکول می کنیم.» حاجی اسماعیلی در ادامه به انواع تصانیفی که در برنامه پخش می شود اشاره می کند: «مبنای ما پخش 4 نوع آهنگ است؛ تصنیف قدیمی، آهنگ محلی، پاپ و تصنیف سنتی. ضمناً مطالبی که در طول برنامه قرائت می شود را خود من می نویسم.»

  صدا مقوله محبوبیست

در پایان این گزارش، خانم موسوی ظفر، صدابردار برنامه ضمن ابراز افتخار از این که صدابردار برنامه باغ ارغوان است، توضیح کوتاهی در خصوص کار خود ارائه می دهد: «قطعات موسیقی که از سوی تهیه کننده انتخاب می شوند، با استفاده از نرم افزار هایی مثل آدوبی آدیشن 6 و کیوبیس، مرتب شده و اصطلاحاً روی میز صدا ریخته می شوند و پس از آن، برای پخش به شکلی کاملاً پویا آماده می گردند. این افتخار من است که حدود 7 سال صدای ماندگار خانم نشیبا را ضبط می کنم.»

فایل صوتی باغ ارغوان
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *