شناسه خبر: 10162 منتشر شده در مورخ: 1395/7/17 ساعت: 08:30 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 17 مهر 1395

روزنامه شنبه 17 مهر 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 17 مهر 1395

6 محرم 1438

8 اکتبر 2016

سال بیستم شماره 5401

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

گوشه ای از سخنان امام حسین (ع) در روز عاشورا 2

خودزنی به سبک نابینایی 4

پوشش مناسب، بیان و آواز فنی، اثری عمیق بر مخاطب 6

سفر به اعماق افکار مردم جهان، بر بال خاطره ها 10

وبگردهای کمبینا بخوانند: راه حلی ساده برای خواندن متون در مرورگرها 13

جدول کلاسیک/ سخنان بزرگان در مورد امام حسین (ع)/ دیالوگهای ماندگار/ جملات رایج فارسی در انگلیسی 16

 

 

صئ.......ساعت به وقت عاشقی

* گوشه ای از سخنان امام حسین (ع) در روز عاشورا: امام حمد و ثنای پروردگار را بجا آورد و بر پیامبر خدا (ص) و فرشتگانش و پیامبران درود فرستاد. آن گاه فرمود: «اما بعد، پس نسب و نژاد مرا بسنجید و ببینید من کیستم. آن گاه به خود آیید، خویش را سرزنش کنید و بنگرید! آیا نشنیده اید که رسول خدا درباره من و برادرم فرمود: این دو سرور جوانان اهل بهشت هستند؟ اگر سخنان مرا تصدیق میکنید، حق همین است و به خدا سوگند از روزی که دانسته ام خدا با دروغگوها دشمن است، دروغ نگفته ام. و اگر مرا تکذیب میکنید، به یقین در میان شما کسانی هستند که اگر از آنان بپرسید شما را به آنچه من گفتم آگاهی دهند. بپرسید تا به شما بگویند که این سخن را از پیامبر درباره من و برادرم شنیده اند. آیا این گفتار رسول خدا (ص) از ریختن خون من جلوگیری نمیکند؟» شمر بن ذی الجوشن گفت: اگر چنین است که تو میگویی، من هرگز خدا را با عقیده راسخ عبادت نکرده باشم.  حبیب بن مظاهر به او گفت: به خدا سوگند من معتقدم که تو خدا را با تزلزل و تردید بسیار پرستش میکنی و من گواهی میدهم که تو راست میگویی و نمیدانی که امام چه میگوید! چرا که خداوند بر دل تو مُهر غفلت زده است. امام (ع) فرمود: آیا کسی از شما را کشته ام تا خون او را از من بخواهید؟ یا مالی از شما برده ام؟ یا قصاص جراحتی از من میخواهید؟ در این هنگام بود که همه آنان خاموش شدند و سخنی نگفتند. آن گاه امام فریاد زد: آیا شما به من ننوشتید که میوه ها رسیده است و باغها سرسبز شده است و با لشگری آماده برای یاری تو وارد خواهیم شد؟ قیس بن اشعث گفت: ما نمیدانیم تو چه میگویی، ولی به حکم پسر عمویت عبید ا... تن در ده؛ زیرا ایشان جز چیزی که تو دوست داری درباره تو انجام نخواهند داد. امام فرمود: «نه به خدا! نه دست خواری به شما خواهم داد و نه مانند بندگان فرار خواهم کرد.» آن گاه شتر خویش را خواباند. پس از آن سپاه دشمن به سوی آن امام حمله بردند.

صئ.......سخن هفته

* خودزنی به سبک نابینایی: همیشه جامعه نابینایان از یک امر شکوه داشته اند. تحمل انواع توهینها، بدزبانیها، ترحمها و برخوردهای نامناسب آحاد بینا، اما کم سواد جامعه و کسانی که سطح آگاهیهایشان اجازه نمیدهد رفتاری متناسب با شأن یک نابینا با او داشته باشند. وجه رایج این برخوردهای نامناسب ترحم به نابینایان، پایین انگاشتن آنان نسبت به سایر افراد و برخوردهای تحقیر آمیز نسبت به این گروه است. این شکوه ها تا اندازه زیادی مبین واقعیت برخوردهای روزمره با نابینایان است که البته خوشبختانه به دلیل رشد فرهنگی جامعه، این برخوردها در حال کاهش است. اما به هر حال هنوز وجود دارد. شکوه از غیر دوست عادی است، اما از دست خودیهایی که آبروی نابینایان را به بازی گرفته اند یا بهتر بگویم به حراج گذاشته اند چه کنیم؟! نابینایانی که به جای آبروداری و آبروخری برای جامعه نابینایان به طمع پول و بهانه کاسبی آبروی جامعه نابینایان را هدف گرفته اند. روشن بگویم، اخیراً برخی انجمنها و تشکلهای نابینایی به بهانه ایجاد کار برای نابینایان، آنان را وادار به فروش کالاهای نامرغوب به مردم کرده و بدتر از آن ادبیات فروش تلفنی نابینایان را تأکید بر صواب بودن این امر قرار داده و به نوعی گدایی نوین را کار و کسب خود قرار دادند. منتها با لایه ای پنهان از کارآفرینی و ایجاد درآمد برای نابینایان. واقعاً این امر آیا آبرو ریزی و خودزنی نابینایان نیست؟ چگونه عده ای به خودشان اجازه میدهند به بهانه راه اندازی کار و کسب، نابینایان را وادار به تحمیل فروش کالا به مخاطبین، آن هم با این ادبیات که این کار صواب در راه نابینایان است، قرار دادند. برخی انجمنها فروشندگان بینای خود را وادار به بیان این امر نمودند که «پول خرید شما صرف کمک به نابینایان یا انجمن فلان میشود» این امر دراز کردن دست یا کاسه به سوی مردمی است که ساده دلند و خواهان کمک. اما به هر بهانه این کار تحقیر کل آنان به بهانه پرداخت درصدی ناچیز از این پولها به گروهی از این نابینایان است.

صئ.......تجربه هایمان را قسمت کنیم

* مداحی اهل بیت عصمت و طهارت، توفیقیست که نصیب هر کس نمیشود؛ حال آنکه آن کس صاحب صدای خوش و نوای جانسوزی باشد؛ دل پاره و سوخته میخواهد و تقوا و ارادت خالص به آستان مقدس اهل بیت (ع). از این اصل مهم نباید به سادگی عبور کرد و نادیده اش گرفت، اما جدا از این قانون معنوی، موارد دیگری به عنوان اصل وجود دارد که یک مداح باید آنها را رعایت کند یا به بیان صحیحتر، خود را ملزم به رعایت آن اصول بداند. فرق نمیکند نابینا باشد یا غیر نابینا، مهم مداح واقعی بودن است. حال آن اصول چیست و شامل چه مواردی میشود، محل بحث ما نیست؛ آنچه برای ما اهمیت دارد، ظهور و نمود یک مداح نابینا اولاً در جرگه مداحان و ثانیاً در دل و نظر مردم –به نحو احسن- است. واقعاً یک مداح نابینا چگونه میتواند هنر و استعداد خود را آن گونه که صحیح است بنمایاند؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال، به سراغ یکی از مداحان جوان نابینا رفتیم تا او از تجربه های خود نقل کند. متولد و مقیم شهر قم است و از دوران نوجوانی به خواندن اشعار مذهبی علاقه نشان میدهد. این علاقه به قدری عمیق میشود که در عنفوان شباب، به طور تخصصی نزد آقاین میرداماد، مداح مشهور اهل بیت و فلاح، شاعر اهل بیت دوره های تخصصی مداحی و شعر شناسی را میآموزد. به قول خودش، از سال 1384 به طور رسمی مداحی اهل بیت میکند و صاحب جلسه در شهر قم است. «محمد چراغی» سی ساله، نحوه حضور یک مداح نابینا در جمع عزاداران را یک اصل مهم بر میشمرد: «موضوعی که اساساً به معضل بدل شده، برخورد جامعه با فرد نابیناست که عموماً همراه با ترحم است. حال اگر این فرد نابینا، مداح هم باشد، میزان تأثر شنوندگان و بینندگان با مشاهده او دو چندان میشود. به همین علت باید اصول رفتاری درستی از سوی مداحان نابینا رعایت شود. یکی از این اصول مهم، نحوه حضور در مجلس عزاست. نوع پوشش، فن بیان، انتخاب صحیح شعر و نوحه خوانی فنی و تخصصی، در تغییر نگرش کسانی که در آن مجلس نشسته اند، تأثیر عمیقی میگذارد. متأسفانه بعضی از مداحان همنوع ما، خود را ملزم به رعایت این اصول نمیدانند. بسیار پیش آمده مداح نابینا در جلسه عزاداری حاضر شده، در حالی که کیف بزرگی به همراه دارد و اشعاری که قرار است بخواند، بر روی برگه های بزرگ نوشته؛ خب همین نحوه حضور، توجه بیننده را به سمت برگه های او معطوف میسازد تا نوحه ای که میخواند. من برای دوری از این اتفاق، شعرهای مد نظرم را مختصر نویسی کرده و تقسیمشان میکنم. به این شکل که 5 بیت را مینویسم و بعد خطکشی کرده و در ادامه آن برگه، بقیه شعر را مینویسم. این روش کمک میکند تا برگه بزرگ بریل را به صورت دو یا سه قطعه تاشده درآورم. ضمن اینکه به جای کیف بزرگ، از پوشه های کوچک استفاده میکنم.» معتقد است که با رفتار صحیح میتوان جامعه را آگاهی داد و نگاه حاکی از ترحم را از بین برد: «این رفتار ماست که به جامعه آگاهی میدهد چگونه برخورد کند و نگاه ترحمآمیز را از بین ببرد. متأسفانه هستند کسانی از همنوعان ما که در صحن حرم حضرت معصومه مداحی میکنند و صحنه های غیر قابل بیان ایجاد میکنند. یک سال من دهه محرم به نطنز دعوت شدم. همانجا به رأی العین لمس کردم که نگاه مردم در شب دوم، نسبت به شب اول تغییر کرد.» عنایات خاصه از سوی اهل بیت را شامل حال خود میداند: «خوشبختانه در طول این سالها، به لطف اهل بیت (ع) دارای جایگاه قابل قبولی شده ام. در دهه محرم دو جلسه عزا دارم و باز به لطف اهل بیت (ع)، عضو مجمع عاشقان بقیع که معروفِ همه مداحان است شده ام. اخیراً هم به جرگه مداحان مسجد مقدس جمکران پیوسته ام.» مورد تحسین اساتیدش است: «یک بار در کربلای معلا، یکی از اساتیدم اظهار کرد که مداح نابینا قادر به اجرای سبک «واحدِ سنگین» -از سبکهای نوظهور مداحی- نیست. وقتی من شعری در آن سبک خواندم، تحسین کرد.» یک توصیه به مداحان نابینا میکند: «خیلی از بچه ها به تایپ با پرکینز عادت کرده اند، اما من توصیه میکنم کار با لوح و قلم را فراموش نکنند.»

صئ.......چوب الف

* یکی از مهمترین یافته هایی که از سفر کردن حاصل میشود آشنایی با مردمی است که جور دیگری فکر و زندگی میکنند. آداب و رسومشان، ارزشهای اجتماعی و اعتقاداتشان، غذا خوردن و آداب مهمانی دادنشان، عروسی و مراسم و کفن و دفن و عزاداریشان و خلاصه همه چیزشان با آنچه آدم همیشه دیده و به آن خو گرفته، متفاوت است. دانستن و تلاش در درک درست این تفاوتها و البته شباهتهای گاه باور نکردنی در میان مردمانی که در جوامعی به ظاهر بسیار دور از هم زندگی میکنند، چیزهای زیادی درباره زندگی و آدمها به انسان اهل سفر میآموزد. همین است که از قدیم گفته اند که سفر آدم را پخته و آموخته میکند. درک این مطلب که باورها و رفتارهای مردم تا چه اندازه تحت تأثیر عوامل اجتماعی و سیاسی شکل میگیرد و چه ارزشهایی را بدون آنکه روحمان خبر داشته باشد از اجتماعمان میگیریم و معصومانه میپنداریم که خود آنها را برگزیده ایم یا اصلاً تنها ارزشها و معتقدات قابل قبول، همینها هستند. همه اینها تنها در مواجهه با دیگران گاه متفاوت و گاه بسیار شبیه با ما است که شکل دیگری به خود میگیرد و نسبت به آن آگاه میشویم. چنین بینشی به شکلی باور نکردنی، افق دید و نگاه ما نسبت به زندگی را دگرگون میکند و به این وسیله است که میتوانیم قضاوتی منصفانه تر درباره شرایط خودمان و دیگران داشته باشیم.

اما به جز سفر، که همیشه میسر نمیشود، به روش دیگری هم میتوانیم به چنین تجربه ناب و ارزشمندی دست یابیم. خواندن کتابهایی که با رویکرد خاطره نویسی و زندگینامه نویسی یا مهمتر از آن، یادداشتهایی هوشمندانه و آگاهانه درباره زندگی اجتماعی مردم در جوامع مختلف که توسط نویسندگان باذوق و دانش نوشته شده اند.

در این شماره به دو نمونه از این دست کتابها میپردازیم که در سالهای اخیر بر پیشخوان بهترین کتابفروشیها قرار گرفته و با استقبال اهل مطالعه و منتقدان مواجه بوده است. کتاب «کافه اروپا» و «کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم» که هر دو را خانم اسلاونکا دراکولیچ، روزنامه نگار اهل کرواسی نوشته است. این دو کتاب شامل مجموعه ای از یادداشتهای پراکنده و در عین حال جذاب و خواندنی درباره زندگی مردم در کشورهای اروپای شرقی تحت تأثیر حکومتهای کمونیستی و همچنین شرایط زندگی در سالهای برچیده شدن کمونیسم از این کشورها است. در واقع میتوان گفت این کتابها تاریخ مردمند، تاریخی که نگاهش متوجه سلاطین و صاحبان قدرت و حکومت نیست. تاریخی که در آشپزخانه ها و اتاقهای نشیمن، دکانهای کوچک محلی و اداره های پست و در صفهای طویل مواد غذایی و پرداخت قبوض میگذرد. ما همراه با یادداشتهای این دو کتاب با رنجها، امیدها و آرزوهای مردمی در آن سوی دنیا آشنا و همراه میشویم و نقش سیاست و اقتصاد را در حتی خصوصیترین ابعاد زندگی و حتی باورها و ارزشهای مردم به روشنی در مییابیم.

صئ.......فناوریهای امیدبخش

* وبگردهای کمبینا بخوانند: راه حلی ساده برای خواندن متون در مرورگرها: مرورگرهای firefox و google chrome را به نوعی میتوان پرچمداران دسترس پذیری برای کاربران نابینا و کمبینا به حساب آورد. کیفیتِ دسترس پذیری در این مرورگرها خوشبختانه هر روز هم در حال افزایش است. در این میان، رقابتی شدنِ بازار مرورگرها و تمرکز قابل توجه این دو مرورگر بر مسأله دسترس پذیریِ معلولین باعث شده Microsoft هم که تا به حال در مرورگرهایش توجه چندانی به این امر نشان نمیداد، دست به کار شود و در مرورگر تازه اش که بر روی ویندوز ۱۰ در دسترس کاربران قرار گرفته، تا حدودی جوانب دسترس پذیری را رعایت کند. بماند که کاربران نابینا هنوز به طور کامل امکان استفاده از این مرورگر را ندارند، اما در این مرورگر و دو مرورگری که به آنها اشاره شد، امکان جالب توجهی برای کاربران کمبینایی در نظر گرفته شده که برای خواندن متون، نیازی به استفاده از صفحه خوانها ندارند و با اتکا به ابزارهای درشت نمایی میتوانند مطالب صفحات وب را مطالعه کنند. «Reading view/mode»، نام امکانی است که در firefox و Microsoft edge گنجانده شده است. اگر خواسته باشید این امکان را در chrome هم فعال کنید، کافی است از صفحه مربوط به افزونه های این مرورگر، افزونه مربوطه را بر روی مرورگرتان نصب کنید تا این امکان به آن اضافه شود. به کمک این امکان، دیگر نیازی به استفاده از گزینه zoom در مرورگرتان نخواهید داشت. کاربران کمبینا همیشه از این مسأله گله میکنند که وقتی درجه zoom را در یک صفحه افزایش میدهند، صفحه به گونه ای دچار بهم ریختگی میشود که بعضاً بخشهایی از متن از کناره های صفحه بیرون میزند و آنها مجبور میشوند برای خواندن تمامی مطالب، صفحه را به سمت چپ یا راست scroll کنند. با قابلیتی که اخیراً بر روی مرورگرها تعبیه شده، وقتی نوشته های صفحه ای درشت میشوند، ابعاد نوشته ها و جداول به گونه ای تنظیم میشوند که نه شکل ظاهری آنها تغییری کند و نه نوشته ای از کناره ها بیرون بزند. نوشته ها به طور کامل با پنجره مرورگر منطبق میشوند تا کاربر بتواند به راحتی به تمام بخشهای متن احاطه داشته باشد. برای استفاده از این امکان البته لازم است هر بار که صفحه جدیدی در مرورگر باز میشود، گزینه مربوطه مجدداً فعال شود. برای فعال کردنش هم کافی است نگاهی به گوشه بالا و سمت راست صفحه بیاندازید تا در کادر سفید رنگی که در کنار نوار آدرس دیده میشود، نشانکی را که شبیه به یک کتاب است پیدا کنید. با کلیک بر روی این نشانک، این حالت در مرورگر شما فعال خواهد شد. در مرورگر chrome، نام افزونه مورد نیاز برای انجام این کار «readability» است و شما میتوانید آن را از بخش افزونه های این مرورگر دانلود و نصب کنید. بعد از نصب، همان گزینه به chrome هم اضافه میشود. بعد از کلیک، لازم است گزینه «read now» را انتخاب کنید. این طرح قرار است تا ۲۰۱۷ ادامه داشته باشد.

 

صئ.......کشکول

* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 30 حرفی ما باید به 30 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید. برای کمک، تعداد حرف هر پاسخ را بعد از هر سؤال آوردیم. سؤالات: 1. بانگ اعلام وقت نماز (چهار) 2. پیامبر بشارت دهنده ظهور مسیح (چهار) 3. درودگری (پنج) 4. نام امام سوم شیعیان (چهار) 5. بزرگترین عصب بدن (شش) 6. چین و چروک (سه) 7. مأمور پست (هشت) 8. آشیانه مرغ (پنج) 9. قانون چنگیز (چهار) 10. وسیله روسی آب جوشاندن (پنج) 11. اداره آگاهی قدیم (هفت) 12. قنات (پنج) 13. خط تصویری مصر باستان (هشت) 14. اسلامشناس و شیعه شناس بزرگ فرانسوی (ده) 15. ترازوی برجهای فلکی (پنج) 16. سازمان بشردوستانه غیر دولتی (هشت) 17. زبان یهود (چهار) 18. مجرای فرعی روده (هفت) 19. از انواع انجیل (4) 20. به آسمان رفتن پیامبر اسلام (ص) (پنج) 21. واحد پول استرالیا (چهار) 22. خشکی مزاج (پنج) 23. هوس زن آبستن (چهار) 24. میوه ای استوایی (شش) 25. آیت (پنج) 26. نامآورترین خلیفه عباسی (یازده) 27. نام دیگر اقیانوس اطلس (هشت) 28. نام یکی از عملیات دفاع مقدس (شش) 29. لقب چهارمین امام شیعیان (چهار) 30. روز نهم محرم (شش). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: خودپسندی جان من برهان نادانی بود. سید رحیم هاشمی برنده این هفته جدول شدند.

* حرفهای تکان دهنده: سخنان بزرگان در مورد امام حسین (ع): مهاتما گاندی (رهبر استقلال هند): اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز شود، باید از زندگی امام حسین پیروی کند. - محمدعلی جناح (قاعد اعظم پاکستان): به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق (امام حسین) این شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربانی کرد، پیروی کنند. - توماس کارلایل (فیلسوف و مورخ انگلیسی): بهترین درسی که از واقعه کربلا میگیریم، این است که حسین و یارانش، ایمان استوار به خدا داشتند. - پروفسور ادوارد براون (شرق شناس انگلیسی): آیا قلبی پیدا میشود که وقتی درباره کربلا سخن میشنود، آغشته به حزن و اندوه نشود؟ - پروفسور ماربین (فیلسوف و خاورشناس آلمانی): من معتقدم که رمز بقا و پیشرفت اسلام و تکامل مسلمانان به خاطر شهید شدن حسین (ع) و آن رویدادهای غم انگیز است. - بولس سلامه (نویسنده و شاعر مسیحی لبنانی): شبهایی که بیدار بودم، یک بار برای مدتی طولانی به جهت علاقه ای که به آن دو بزرگوار، امام علی و امام حسین (ع) داشتم، گریستم؛ سپس شعر علی و حسین را سرودم. - عباس محمود عقاد (نویسنده و ادیب مصری): جنبش حسین، یکی از بینظیرترین جنبشهای تاریخی است که تا کنون در زمینه دعوتهای دینی یا نهضتهای سیاسی پدیدار گشته است. - گابریل آنگری (نویسنده فرانسوی): آرامگاه حسین در کربلا بعد از کعبه، بدون تردید دومین زیارتگاه مسلمانان است. جنایت کربلا وحشت انگیز و غیر انسانی بود. – عبد الرحمن شرقاوی (نویسنده مصری): حسین(ع)، شهید راه دین و آزادگی است. نه تنها شیعه باید به نام حسین ببالد، بلکه تمام آزادمردان دنیا باید به این نام شریف افتخار کنند. - ابن ابی الحدید (دانشمند و شاعر عراقی): مانند حسین چه کسی را سراغ دارید؟ به راستی این مرد مافوق بشر کیست که لحظه ای پستی را نمیپذیرد و با اختیار خود در برابر ستمگران سر تعظیم فرود نمیآورد؟

* دیالوگهای ماندگار: انعطاف پذیرترین انگل چیه؟ یه باکتری؟ یه ویروس؟ یه کرم روده؟ نه یک فکر!!! انعطاف پذیر مسریه. وقتی یک فکر در مغز جا گرفت نابود کردنش تقریباً غیر ممکنه!

Inception (2010)-Christopher Nolan

- اونایی که فکر میکنن خیلی بزرگن، گول سایه شونو میخورن. نمیدونن که سایه بزرگشون مال غروب آفتابه. آهای آدمایی که فکر میکنید خیلی گنده اید! یه روزم آفتاب شمام غروب میکنه. افتاد؟! ستایش - راحله: کجا رفتی؟ چه دیدی؟ بگو عبد ا...! حقیقت را چگونه یافتی؟ عبد ا...: من حقیقت را در زنجیر دیدم، من حقیقت را پاره پاره بر خاک دیدم، من حقیقت را بر سر نیزه دیدم، من حقیقت را...؛ روز واقعه (بهرام بیضایی، شهرام اسدی) - اگه میخوای رنگین کمونو ببینی، باید تحمل بارونو داشته باشی... 2014-The Fault in Our Stars

* جملات رایج فارسی در انگلیسی: I had fortune on my side، بخت یارم بود - Come clean، صادق بودن - Let sleeping dogs lie! پا روی دم شیر نگذار - Leave it to me، همه کارها رو به من بسپار - Such a guy! این دیگه کیه! عجب آدمیه!

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. خاکستر 2. واکاوی 3. دستیار 4. پادگان 5. سندانی 6. نیلوفر 7. دب اصغر 8. یاشماق 9. جانی دپ 10. آل بویه 11. نریمان 12. مندلیف 13. نمایان 14. بومرنگ 15. رزاریو 16. هالوژن 17. امجدیه 18. ناودان 19. ناگزیر 20. اتیوپی 21. دانیال 22. آرواره 23. نیجریه 24. یوتیوب 25. بالبوا 26. ویترین 27. دهاقان.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *