شناسه خبر: 10056 منتشر شده در مورخ: 1395/6/31 ساعت: 07:51 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 31 شهریور 1395

روزنامه چهارشنبه 31 شهریور 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 31 شهریور 1395،

19 ذی الحجه 1437،

21 سپتامبر 2016

سال بیستم شماره 5387

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

آغاز هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره رشادتهای دلاور مردان کشورمان را گرامی میداریم

.........عناوین این شماره.......

سیزده و نیم میلیون دانشآموز به مدرسه میروند 2

تنها 364 معلم رابط برای 48837 دانشآموز 5

۴۵ ماده سمی در گرد و غبار خانگی 7

بررسی تقابل ایران و عربستان در پارالمپیک 13

گپ و چای: همراه با شادیها و خنده های جودی ابوت 17

 

 

 

صئ.......گزارش خبری

* سیزده و نیم میلیون دانشآموز به مدرسه میروند: نشست خبری وزیر آموزش و پرورش با جمعی از اصحاب رسانه به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 96-95 روز یکشنبه برگزار شد. در این نشست فانی، وزیر آموزش و پرورش با ارائه گزارشی از برنامه های سال جدید تحصیلی گفت: امسال چهارشنبه، 31 شهریور روز جشن شکوفه هاست و چون اول مهر، روز پنجشنبه است، سوم مهر آغاز سال تحصیلی است. وی با بیان این مطلب که پیشبینی میشود؛ سال تحصیلی جدید بیش از 5/13 میلیون دانشآموز داشته باشیم، ادامه داد: در حال حاضر در سامانه سناد اطلاعات 5/12 میلیون دانشآموز به ثبت رسیده است. وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: امسال پیشبینی میکنیم که 700 هزار نوآموز پیش دبستانی، در دوره ابتدایی، 7 میلیون و 600 هزار دانشآموز در دوره متوسطه اول، 5 میلیون و 300 هزار دانشآموز در دوره متوسطه دوم و 73 هزار دانشآموز در مدارس استثنایی داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه دانشآموزان در 107 هزار واحد آموزشی تحصیل میکنند، از چاپ 134 میلیون جلد کتاب درسی در بیش از یک هزار عنوان جلد خبر داد و گفت: هم اکنون 947 هزار فرهنگی در آموزش و پرورش فعالیت میکنند. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم تا کنون 5 هزار و 822 پروژه با 33 هزار و 66 کلاس درس احداث شده است، عنوان کرد: از مجموع 211 هزار و 963 کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد، موفق شدیم 152 هزار و 877 کلاس درس را به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز کنیم. فانی در ادامه با اشاره به مشارکت خیرین در مدرسه سازی گفت: حدود 30 درصد از کلاسهای درس کشور توسط خیرین یا با مشارکت آنها احداث شده است. وی همچنین با اعلام اینکه امسال 10 هزار نفر از طریق کنکور سراسری جذب شده اند، گفت: 10 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی و ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جذب میشوند. وی همچنین با اعلام اینکه 26 هزار نیروی جدید وارد آموزش و پرورش میشود، گفت: کمبود نیروی انسانی موجود را از طریق حق التدریس به همکاران شاغل و به کارگیری نیروی آزاد جبران میکنیم. مشکل اصلی آموزش و پرورش عدم توزیع متوازن نیروی انسانی است که تلاش کردیم این توازن را بهتر کنیم. فانی در ادامه گفت: بودجه آموزش و پرورش 30 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان پیشبینی شده و ما پیشبینی میکنیم با کسری مواجه شویم. البته در سه سال اخیر نه تنها 100 درصد اعتبارات را تخصیص گرفتیم، بلکه بیشتر هم اعتبار تخصیص یافته است. فانی درباره برنامه های سال جدید تحصیلی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه گفت: امسال افزایش مراکز آموزشی و توانبخشی برای این دانشآموزان خواهیم داشت. همچنین بسته های آموزشی و کلاسهای ویژه ای با هدف آشنایی و نوع برخورد والدین و مربیان با این دانشآموزان تهیه شده که از ابتدای سال تحصیلی در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

 

صئ.......پیگیری

* تنها 364 معلم رابط برای 48837 دانشآموز: آموزش و پرورش موظف است در قبال دانشآموزان معلول متناسب با نیازها و شرایط ویژه ای که دارند خدمات خاصی را ارائه دهد. هرچند تحصیل این دانشآموزان در مدارس عادی توأم با مشکلات متعددی است. به همین بهانه برای پاسخگویی به برخی از مشکلات دانشآموزان دارای معلولیت که در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند، به سراغ محسن غفوریان، معاون آموزش و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی رفتیم تا وی پاسخگوی سؤالات و برخی از مشکلات دانشآموزان در نظام آموزشی باشد. - چه تعداد دانشآموز در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند و سیاست سازمان در قبال این دانشآموزان چیست؟ 72898 دانشآموز در بیش از 1500 مرکز آموزشی ویژه مشغول تحصیل هستند. در واقع دانشآموزانی که دچار نارساییهای ذهنی و هوشی هستند و این دانشآموزان 73 درصد دانشآموزان با نیازهای ویژه را به خود اختصاص میدهند. البته سیاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برابر با نگاه روز جهانی، فراگیرسازی آموزش و پرورش است. - سازمان آموزش و پرورش استثنایی مدعی است که هم اکنون دارای نظام آموزش فراگیر برای دانشآموزان با نیازهای ویژه است و تا کنون این طرح را به صورت پایلوت نیز اجرا کرده، اما با گزارشهای زیادی که از طریق والدین و دانشآموزان مدارس تلفیقی به ما میرسد شاهد وجود مشکلات متعدد برای دانشآموزان نظام تلفیقی هستیم! با توجه به اینکه نظام آموزش فراگیر مدعی ارائه خدمات کاملتری به دانشآموزان استثنایی در مقایسه با نظام آموزش تلفیقی است، وجود مشکلات بسیاری برای دانشآموزان استثنایی چگونه قابل پذیرش است؟ وقتی ما اسم فراگیرسازی آموزش و پرورش را میآوریم، یعنی ارائه خدمات مناسب با هر نیازی در مدرسه. یعنی هر دانشآموز با هر نیاز و با هر نارسایی که دارد، در نزدیکترین محل آموزشی به محل سکونت خودش ثبت نام کند. معنای واضحترش این است که مدارس ما در کل کشور پذیرای دانشآموزان با هر نیازی باشند. وقتی اینطور میگوییم، یعنی مدرسه ای که در نزدیکترین محل آموزشی به محل سکونت هر فردی هست باید بتواند به این دانشآموز خدمات دهد. این خدمات بخشی از آن خدمات آموزشی است. وقتی میگوییم خدمات آموزشی، باید زمینه ارائه خدمات در آن مدرسه فراهم باشد. اولین اصلش هم این است که معلم مدرسه آموزشدیده باشد. یعنی کلیه معلمین ما در مدارس بتوانند با هر تفاوت فردی کار کنند و کنار بیایند. به غیر از اینها فضای آموزشی نیز باید پذیرای دانشآموزان معلول باشد. به عنوان مثال فضای آموزشی باید دارای رمپ باشد و برای دانشآموزان جسمی-حرکتی و نابینا مناسب سازی شده باشد. وسایل کمک آموزشی در آنجا مستقر شده باشد. مدیر و تمام کسانی که در مدرسه کار میکنند آموزشهای لازم در مورد شرایط کار با هر تفاوتی را یاد گرفته باشند. این میشود آموزش فراگیر. - همین جا این را بگوییم که عملاً چنین اتفاقی نمی افتد و معلمان مدارس عادی آموزشهای لازم را برای کار با دانشآموزان با نیازهای ویژه ندیده اند؟ خب ما سیاستمان این است که به اینجا برسیم. مدعی هم نیستیم که فراگیرسازی در کشور ما در حال اجرا است یا اتفاق افتاده! در حال حاضر در کشور ما نظام آموزشی فراگیر اجرا نمیشود و اگر هم کسی این حرف را زده، یا از روی احساسات بوده یا اینکه آگاهی کافی از نظام آموزش فراگیر ندارد. البته این را بگویم که داریم به سمت فراگیرسازی قدم برمی داریم. اما مدعی هستیم در حال حاضر سیستم آموزشی ما برای دانشآموزان با نیازهای ویژه سیستم آموزش تلفیقی است و تا رسیدن به آموزش فراگیر راه زیادی داریم. حالا ممکن است برخی از مسئولین احساسی برخی مسائل را راجع به فراگیرسازی بگویند، ولی برای فراگیرسازی سیستم آموزشی آموزش و پرورش پیش زمینه هایی نیاز است. یعنی اگر سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور مدرسه میسازد، باید به گونه ای مدرسه سازی کند که در این مدرسه هر نوع تفاوتی را پذیرا باشد. - سازمان چند وقت پیش اعلام کرده بود طرح فراگیر به صورت پایلوت در چند استان اجرا شده، اما عملاً هیچ نشانی از این طرح وجود ندارد. همانطور که میدانید یکی از لازمه های طرح فراگیر، ایجاد کلاسهای مرجع در هر مدرسه است. اما هیچ کلاس مرجعی در مدارس نیست. الآن سازمان نوسازی و تجهیز مدارس این استانداردها را با همکاری سازمان و دانشگاه شهید بهشتی طراحی کرده است که به زودی در شورای آموزش و پرورش این موضوع مصوب خواهد شد و در ساختمان سازی در خصوص مراکز آموزشی مناسبسازی فضاهای آموزشی صورت خواهد گرفت. این در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است. از موارد دیگری که ما باید در حقیقت ایجاد کنیم، این است که معلمانمان را آموزش دهیم. یعنی تمام معلمان ما در نظام آموزش و پرورش آموزش ببینند که چگونه با یک فرد نابینا برخورد کنند. شیوه آموزش فرد دارای آسیب بینایی چگونه است؟ به اضافه اینکه ابزارهای لازم برای آموزش این دانشآموزان هم در مدارس وجود داشته باشد. این میشود فراگیرسازی. پس تا وقتی ما همه این امکانات را فراهم نکردیم، نمیتوانیم بگوییم فراگیرسازی انجام گرفته، ولی چیزی که الآن داریم، آموزش تلفیقی است. آموزش تلفیقی هم ملزوماتی نیاز دارد. اما چون از سال 71 سابقه اجرایی دارد شرایط بهتری دارد. ولی ممکن است ایده آل نباشد. پس در آموزش تلفیقی دانشآموز در صورتی که امکان پیشرفت در مدرسه عادی را داشته باشد حضور پیدا میکند و در کنارش از خدمات پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی استفاده میکند. این خدمات پشتیبانی یکی معلم رابط هست، یکی استفاده از کتابها و ابزار آموزشی متناسب با شرایط دانشآموز و یکی هم استفاده از خدمات حمایتی و توانبخشی است که برای دانشآموزان شیوه آموزش تلفیقی باید وجود داشته باشد که الآن وجود دارد، ولی ممکن است همه گیر نباشد.

 

صئ.......بهداشت و سلامت

* ۴۵ ماده سمی در گرد و غبار خانگی: گرد و غبار خانگی حاوی طیف وسیعی از مواد شیمیایی سمی است که فرد را در مقابل ترکیبات مضر و آسیبزا قرار میدهد. محققان دانشگاه جرج واشنگتن ۴۵ ماده شیمیایی سمی را در نمونه های گرد و غبار خانه ها یافتند. این مواد شیمیایی از طیف وسیعی از وسایل مصرفی نظیر مبلمان، فرش، پرده، وسایل الکترونیک و اسباب بازیها ساطع میشوند. آمی زوتا، سرپرست تیم تحقیق، در این باره میگوید: «گرد و غبار داخل منزل منبع ماده شیمیایی محصولات مصرفی هستند. اکثر اوقات، زمانی که این مواد شیمیایی به محصولات مصرف کننده اضافه میشوند، پیوند شیمیایی با محصولات پیدا نمیکنند. در نتیجه آنها از محصول تولیدی بیرون آمده و در هوا پخش میشوند. برخی از این مواد شیمیایی پیامدهای جدی برای سلامت، بخصوص کودکان دارند.» این تیم مطالعه برای کاهش قرارگیری در معرض گرد و غبار خانگی راهکارهایی را توصیه میکند: - به طور مرتب دست خود و فرزندانتان را بشویید. - به طور منظم فرشها را با جاروبرقی مجهز به فیلتر جذب بالای ذرات جارو کنید. - پنجره ها را باز کنید تا جریان هوای تازه به خانه وارد شود.

* عرضه دو بسته خدمتی سلولهای بنیادی: مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: سلولهای بنیادی خونساز تنها موردی هستند که میتوانند منجر به بهبودی کامل بیماران دچار مشکلات خونی و لنفاوی شوند. دکتر علی اکبر پورفتح ا... افزود: هزینه انجام این کار بسیار زیاد است. بر این اساس ما دو بسته خدمتی تعریف کرده ایم تا خیرین بتوانند وارد این عرصه شوند. اولین بسته تقبل پذیره نویسی سلولهای بنیادی بیمار از سوی خیرین است و دومین بسته  که جستجوی زندگی نام دارد برای کسانی است که اکنون نیازمند سلولهای بنیادی هستند و نمونه آنها در بانکهای داخلی فعلی وجود ندارد؛ بنابر این از آنها حمایت میکنیم تا برای یافتن نمونه مورد نیازشان جستجوی لازم انجام شود.

 

 

صئ.......ورزشی

* بررسی تقابل ایران و عربستان در پارالمپیک: در روزهای پایانی مسابقات پارالمپیک ریو، رسانه های عربستانی از احتمال اخراج ایران از دهکده بازیها یا محرومیت از ادامه رقابتهای پارالمپیک خبر میدادند، در حالی که این مسأله کاملاً خلاف ادعای آنها بود. در ادامه، حواشی تقابل ایران و عربستان در روزهای پایانی پارالمپیک را بررسی میکنیم. جوسازیهای سعودیها در این ارتباط تا جایی پیش رفت که آنها از مسئولان کمیته برگزاری و مدیران کمیته جهانی پارالمپیک IPC، تشکر کردند که به اعتراض آنها عکس العمل جدی داشتند. در صورتی که موضوع اصلی با چیزی که در خبرگزاریهای عربستانی منتشر شده بود، متفاوت است. مراسم افتتاحیه، آغاز کارشکنی عربستان علیه ایران بود. موضوع اعتراض عربستانیها به کاروان ورزشکاران ایرانی به لباس یا موضوع خاصی معطوف نبود. آنها از بدو شروع مسابقات، مکرراً حاشیه های مختلفی را ایجاد میکردند. اعتراض شدید به نام کاروان ایران (شهدای منا)، اولین اعتراضی بود که عربستان به کمیته برگزاری مسابقات داشت، اما این موضوع از سمت مسئولان نادیده گرفته شد. پس از اینکه اعتراض ضمنی آنها راه به جایی نبرد، آنها تصمیم گرفتند تا با نامه ای رسمی، تنش را آغاز کنند که باز هم این موضوع به تهدید خاصی منجر نشد. رفت و آمدها برای ایجاد خلل در کار کاروان ایران ادامه داشت تا اینکه شب مسابقه سیامند رحمان، فوق ستاره کشورمان این موضوع به اوج خود رسید. آنها مدعی شدند ایران در به کار بردن نام خلیج فارس، روی لباس ورزشکاران دچار تخلف شده است. پنج جلسه در این مورد برگزار شد و در نهایت، ایران پذیرفت به صورت موقت، نام خلیج فارس را از روی لباس ورزشکارانش بپوشاند. اما محتوای جلسه سه گانه ایران، عربستان و مسئولان ارشد IPC چه بود؟ نامه های متوالی عربستانیها به عناوین مختلف راهی اتاق مسئولان برگزاری میشد. بهانه هایی مثل درج نام خلیج فارس روی لباس ورزشکاران، نام کاروان ایران و طرح روی لباس ورزشکاران ایرانی که آنها مدعی بودند به شکلی طراحی شده که منطقه را تحت پوشش قرار داده است. از همینجا بود که پای امارات هم به این موضوع باز شد. مسعود اشرفی، دبیر کمیته پارالمپیک ایران که نزدیک به 20 سال مسئولیتهای مهمی در کمیته جهانی پارالمپیک داشته است و فرد مهمی در این حوزه محسوب میشود، با حضور در این جلسات و ارائه نامه سازمان ملل، بر قانونی بودن نام خلیج فارس، تمامی اتهامات را از بین برد. اما با توجه به اینکه ایران چند فینالیست بسیار مهم در روزهای پایانی داشت و عربستانیها هم جو را بیش از حد متشنج کرده بودند، آنها به توافق رسیدند روی نام خلیج فارس، در چند بازی پایانی ورزشکاران ایرانی پوشانده شود. مسئولان کشورمان مدعی شدند این کار تنها به خاطر بازگشت آرامش به اعضای کاروان ایران صورت گرفته و در دهکده بازیها ورزشکاران کشورمان با همان لباس تردد میکردند. جنجالهای روزهای اخیر در این ارتباط، سر انجام وزارت ورزش و جوانان را به واکنش واداشت. روابط عمومی وزارت ورزش با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: تصاویر طراحی شده روی لباس اعضای کاروان پارالمپیک ایران، نقشه ایران عزیز است، با دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب. در ادامه این بیانیه آمده است، برای اولین بار نیست که ورزشکاران جانباز و معلول ایرانی این لباس را به تن میکنند. در بازیهای پاراآسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره جنوبی نیز همین لباس با همین نقشه و نام خلیج فارس را به تن کرده بودند. حال سؤال اینجاست که با وجود نفوذ اعراب حوزه خلیج فارس در شورای المپیک آسیا، چرا آن روزها هیچ اعتراضی به این لباس نشد؟ در ارتباط با مسائل پیش آمده، از کمیته ملی پارالمپیک ایران به عنوان متولی آماده سازی و اعزام ورزشکاران به بازیهای پارالمپیک ریو، انتظار داریم واکنشی شایسته، منطقی و مستدل به اعتراض سعودیها نشان دهند.

 

 

 

صئ.......گپ و چای

* همراه با شادیها و خنده های جودی ابوت: همان سرزندگی و شادی که از او انتظار میرود را با خود آورده بود. گویی همیشه با خود دارد؛ گریه ها و خنده های دختری نوجوان و سرکش، ناز پروردگی دختری جوان و عاشق، جدیت یک پزشک و پرستار و چندین حالت از چندین شخصیت را همیشه در خورجینش دارد و با خود میبرد و میآورد. نسلهای زیادی با صدایش بزرگ شده، رشد کرده و به عرصه رسیده اند، اما او با 65 سال سن، همچنان جوان صدا باقی مانده است. زمانی که قرار شد «زهره شکوفنده» دوبلر نامآشنا و پیشکسوت را به جلسه گپ و چای دعوت کنیم، انتظار داشتیم که با گرمی استقبال کند؛ چه، هم او به علاقه مخاطبان نابینا نسبت به دوبله واقف بود و هم خودش به چنین مخاطبان پیگیری علاقه داشت. آنچه در ادامه میخوانید، مختصریست از پرسش و پاسخ مهمانان ما با خالق صدای جودی ابوت. مشروح این جلسه را در قالب فایل صوتی، از وبسایت روزنامه میتوانید دریافت کنید. – نزدیک نوروز، دوبله سریال «بابا لنگ دراز» به من پیشنهاد شد. داستان را دوست داشتم؛ چون در دوران دبیرستان ما کلاسهای به اصطلاح آن زمان «کاردستی» داشتیم. در آن کلاسها هر کدام از دانشآموزان یک کتاب را انتخاب میکرد و میخواند. من هم کتاب «بابا لنگ دراز» را انتخاب کرده بودم؛ چون دوست داشتم. این سریال محصول کشور ژاپن است که خیلی از بیننده ها متوجه نشده بودند که ژاپنیست. ژاپنیها وقتی میخندند، دهانشان تا آن اندازه باز میشود که زبان دیده شود و این رفتار، صحنه بدی ایجاد میکند. من با گریه و خنده سعی میکردم این صحنه ها جلوه بدی نداشته باشند. ضمن اینکه اول قرار نبود من جای جودی ابوت صحبت کنم و فقط قرار بود مدیریت دوبلاژ را عهده دار باشم. به خانم غزنوی پیشنهاد کردم، اما قبول نکرد و گفت که من انیمیشن صحبت نمیکنم. نزدیک عید بود و باید هر طور شده، سریال را آماده میکردیم. به همین علت خودم جای قهرمان سریال صحبت کردم و اتفاقاً هم مورد توجه قرار گرفت. – من دست به گریه ام خوب است؛ چه در دوبله فیلم و چه در حالت واقعی. هنوز هم بعد از این سالها وقتی فیلم مادر را میبینم، خواه ناخواه گریه میکنم. شخصیت مادر، درست شبیه مادر بزرگ پدریم بود و مخصوصاً اینکه خانم بدری نور اللهی، دختر عمه من هم جای زنده یاد چهره آزاد صحبت کرده بود، خیلی تحت تأثیر قرار میگیرم. – من از بچگی به وسیله خانم نور اللهی وارد دوبله شدم. اول نمیدانستم که دوبله چیست، فقط به من میگفتند جای فلان بچه صحبت کن. من هم به عشق ساندویچ و چلو کباب به استودیو میرفتم. – خانواده ما دوبلر پرور است. پیش از اینکه من وارد دوبله شوم، پدرم و خانم نور اللهی دوبله میکردند. بعد از من، آقای اسماعیلی که پسر عمه من است و به نظر من سلطان دوبله باید به ایشان گفت، وارد این حرفه شد. مدتی هم یکی دو تا از برادرانم به کار دوبله مشغول شدند، اما زمان فعالیت آنها خیلی نبود و برای تحصیل به آلمان رفتند. – خود من شخصاً با بچه گویی آدم بزرگها در دوبله موافق نیستم؛ هرچند جای جودی ابوت صحبت کردم. این نکته را در یک مصاحبه هم گفتم و متأسفانه همکارانم ناراحت شدند. مشکل اینجاست که خیلی از همکاران خانم من که معمولاً جای پسربچه ها صحبت میکنند، این تصور را دارند که باید با لحنی لوطیوار، اما در قالب پسربچه حرف بزنند و به دختربچه ها لحنی نازگونه بدهند. این درست نیست. دخترها ناز مخصوص خود را دارند و پسرها هم کلمات را جمع و جور ادا میکنند. تصور همکاران خانم من کمی با این واقعیت متفاوت است. لحن پسرها را همانطور که گفتم، لوطیوار و دخترها را لوس اجرا میکنند. - به نظر من نابینایان در دوبله مستند موفقند تا دوبله سریال یا فیلم سینمایی. چرا؟ به این علت که دوبلر، علاوه بر شنیدن صدای بازیگر اصلی، حالات چهره او را هم میبیند؛ یعنی بازیهایی که بازیگر با چهره خود اجرا میکند را هم مد نظر قرار میدهد و دامنه صدایش را با هر دوی آنها تنظیم میکند. ادامه دارد....

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
هاشم فرهمند 1395/7/21 - 10:00
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment با سلام. فایل صوتی تاریخ گذشته را چگونه باید پیدا کرد؟ مثلاً روزنامه چهارشنبه ۳۱ شهریور بخش گپ و چای. با سپاس.
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *