شناسه خبر: 10016 منتشر شده در مورخ: 1395/6/21 ساعت: 17:42 گروه: فرهنگی  
آهنگ و درنگ: چطور به موسیقی گوش میدهیم؟ «بخش سوم»

آهنگ و درنگ: چطور به موسیقی گوش میدهیم؟ «بخش سوم»

در بخش پیشین، با نظریات آرون کوپلند، تا به آنجا پیش رفتیم که موسیقی معنا دارد اما نمیتوان معنای آن را با کلمات عادی شرح داد.

به گزارش ایران سپید کوپلند در ادامه میگوید: روحهای سادهانگار هرگز از پاسخ من به سوال دوم راضی نخواهند شد. آنها همیشه دوست دارند موسیقی معنا داشته باشد؛ و هر چه این معنا محسوستر، بهتر. هر چه موسیقی آنها را بیشتر به یاد قطار، یا طوفان، یا مراسم عزا یا هر تصویر آشنای دیگر بیندازد، به نظرشان بیشتر بیانگر است. باید با این ایدهی متداول دربارهی معنای موسیقی –که توسط مفسران عادی موسیقی تشویق و ترغیب میشود- در هر کجا و هر زمان برخورد کرد. یک خانم خجالتی یک بار برای من اعتراف کرد که فکر میکند جداً در درک موسیقی کمبود دارد، چون نمیتواند آن را به چیزی قطعی مرتبط کند. البته اینجا موضوع برعکس شده است.

مسئله همچنان باقیست. دوستداران باهوش موسیقی چقدر تمایل به رسیدن به یک معنای قطعی از یک اثر دارند؟ باید بگویم نه چیزی بیش از یک مفهوم کلی. موسیقی در زمانهای مختلف، وقار یا غنا، تأثر یا پیروزی، خشم یا شوق را بیان میکند. هر کدام از این حالتها-و خیلی حالتهای دیگر-به کمک انواع بیشماری از تفاوتها و سایه های لطیف بیان میشوند. حتی ممکن است کیفیتی در موسیقی، معنایی را بگوید که در هیچ زبانی لغت مناسبی برای آن وجود ندارد. در این موارد، معمولاً موسیقیدانها دوست دارند بگویند فقط یک معنای خالص موسیقایی دارد. آنها گاهی بیشتر پیش میروند و میگویند موسیقی «همیشه» فقط یک معنای خالص موسیقایی دارد. منظور واقعی آنها این است که هیچ کلمه مناسبی برای بیان معنای این موسیقی نمیتوان یافت؛ و حتی اگر ممکن بود، باز هم نیازی به آن نیست.

اما هر چه که موسیقیدانهای حرفه ای مد نظر داشته باشند، تازهکارها همچنان به دنبال کلمات مشخصی هستند که واکنشهایشان به موسیقی را محدود کند. به همین دلیل است که «فهمیدن» چایکوفسکی را از بتهوون آسانتر مییابند. بسیار آسانتر. به علاوه، هرگاه به آثار این آهنگساز روس بازگردیم، تقریباً همیشه همان چیز را میگوید. در حالیکه خیلی سخت است بتوانیم دقیقاً به چیزی که بتهوون میگوید اشاره کنیم. و هر موسیقیدانی به شما خواهد گفت که به همین دلیل بتهوون آهنگساز بزرگتریست. چون موسیقیای که هر بار همان چیز را میگوید الزاماً ملالانگیز میشود، اما موسیقی ای که در هر بار شنیدن معنایی کمی متفاوت مییابد شانس بیشتری برای زنده ماندن دارد.

در این خصوص در شماره بعدی بیشتر خواهیم خواند اما حال به رسم شماره های پیشین، بعد از درنگی کوتاه در دنیای موسیقی، به ضیافت آهنگ دعوت خواهید بود. این بار به قطعه ای از آرون کوپلند، آهنگسازی که در این چند شماره به او استناد کرده ایم، گوش خواهیم کرد. قطعه «رودئو» را که بر اساس رقصهای بومی آمریکایی ساخته شده، از سایت ایران سپید دانلود و گوش کنید. «ادامه دارد»

رودئو
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *