نوبخت: برنامه ششم محصول کار کارشناسی و عقل جمعی است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت : اگر مجلس و نمایندگان مردم در کمیسیون های تخصصی بررسی برنامه ششم توسعه را آغاز کنند، به طور قطع اذعان می کنم که این برنامه محصول کار کارشناسی و عقل جمعی است.
|
به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا؛ محمدباقر نوبخت در نشستی خبری درباره لایحه برنامه ششم توسعه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا انتقاد برخی از نمایندگان مجلس به برنامه ششم همزمان با نزدیکی با انتخابات دلایل سیاسی داشته است، افزود: در صورتی که نمایندگان مجلس بررسی های خود را به طور مناسبی انجام دهند، دیگر شاهد انتقادات نخواهیم بود زیرا برنامه مناسبی به مجلس ارائه شده است.
وی در رابطه با ادغام وزارتخانه ها که در لایحه برنامه ششم توسعه مطرح شده بود، گفت: متاسفانه یکی از رسانه ها، پیش نویس برنامه ششم را منتشر کرد؛ البته توضیحاتی ارائه شد که در آنجا بخش شورای برنامه ریزی پیشنهادی را مطرح کرده بود؛ این پیشنهاد باید ابتدا در جلسه هیات دولت بررسی و سپس برای تایید نهایی به مجلس شورای اسلامی ارائه می شد، البته این موضوع مورد تایید دولت نیست و در برنامه ششم ادغام وزارتخانه ها تصمیم گیری نشده است.
به گفته نوبخت، برخی از رسانه ها به دلیل اطلاع رسانی، این موضوع را بزرگ جلوه دادند در حالی که این موضوع فقط یک پیشنهاد بود.
** تاخیر در تصویب برنامه ششم به مصلحت کشور نیست/مجلس مختار است
وی در پاسخ به این پرسش که برخی از نماینده ها اعلام کردند ممکن است برنامه پنجم را برای مدت یک سال تمدید کنند، گفت: دولت انتظار دارد، از آنجایی که برنامه ششم در قالب اقتصاد مقاومتی است، تصویب شود؛ اگر این امر به تاخیر بیفتد، به مصلحت کشور نخواهد بود.
سخنگوی دولت گفت: اقتصاد کشور با شرایط جدیدی مواجه شده به نحوی که اقبال زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد و این امر نیاز به برنامه دارد.
وی با بیان این که مجلس در تصویب برنامه ششم مختار است، اظهار داشت: اما بهتر است که برنامه ششم تصویب شود.
معاون رئییس جمهوری با طرح این پرسش که چرا لایحه برنامه ششم زودتر به مجلس ارائه نشد، گفت: این برنامه باید بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری ارائه می شد، بنابراین کار تدوین آن از فروردین پارسال آغاز و تا مرداد همان سال به طول کشید و سپس پیش نویس سیاست های کلی برنامه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد؛ اما کار تصویب آن در مجمع یک سال به طول کشید و درنهایت برنامه ششم، نهم تیرماه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی بازگشت.
وی ادامه داد: باتوجه به این مساله باید اهداف کمی، کلی و راهبردی برنامه تدوین می شد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی اقدامات لازم را انجام داد البته باتوجه به اهمیت این موضوع سازمان مدیریت و برنامه ریزی در نظر داشت برنامه ششم تا بهمن یا اسفندماه به اتمام برساند، به همین دلیل احکام دائمی را زودتر به مجلس ارائه دادیم اما از آنجا که برخی از نمایندگان مجلس مطرح کردند که دولت مایل نیست که این مجلس برنامه ششم را تصویب کند، بنابراین برای رفع شبهه برنامه را به صورت فشرده تدوین و به مجلس ارائه کردیم.
نوبخت گفت: اگر مجلس طبق برنامه زمانبندی اقدامات را انجام دهد باتوجه به این که دو ماه بعد از سال 95 هم مسئولیت برعهده دارد، می تواند برنامه ششم را تصویب کند، بنابراین مجلس به راحتی می تواند 40 روزه برنامه ششم را بررسی و به تصویب برساند.
وی درباره برنامه ششم نیز گفت: گفتمانی که بر برنامه ششم حاکم است، جامع نگر و مساله محور است ضمن این که سیاست های برنامه ششم همگام با اقتصاد مقاومتی و الگوی مطلوب توسعه تدوین شده است. همچنین رشد دانش و بهره وری و تعامل سازنده با جهان تم اصلی برنامه ششم است.
وی با بیان اینکه برنامه ششم در قالب چهار سرفصل قابل دسته بندی است، گفت: در سرفصل نخست، بحران های احتمالی آینده همانند آب، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی، سرفصل دوم مکان محور و متمرکز به توسعه سواحل مکران در جنوب ایران، سرفصل سوم موضوع های خاص بخشی همانند رشد اقتصادی بخش معدن و صنایع معدنی، گردشگری، ترانزیت، حمل و نقل ریلی و ارتباطات مورد نظر است.
به گفته وی، در سرفصل چهارم نیز موضوع های فرابخشی مانند محیط کسب و کار، اشتغال، تامین منابع مالی برای اقتصاد کشور، بهره وری و توانمندسازی فقرا مورد توجه قرار می گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه لایحه دائمی توسعه که دارای 50 ماده است به مجلس ارائه شد، گفت: این مواد در برنامه های قبل همواره تکرار شده و برای جلوگیری از این امر تلاش شد به صورت یک جا به مجلس ارائه کنیم، بنابراین برنامه ششم عاری از احکام دائمی تکراری است و دولت 31 یا 32 ماده بیشتر به مجلس ارائه نکرده است.
لینک مطلب: | http://iransepid.ir/News/8080.html |