شیوهنامه جذب نیروهای حقالتدریسی دوره پیش دبستانی ابلاغ شد
شیوه نامه جذب نیروهای حقالتدریسی در دورههای پیش دبستانی در آموزش و پرورش به استانها ابلاغ شد.
|
به گزارش ایران سپید متن کامل این بخشنامه به شرح زیر است: «پیرو شیوهنامه ساماندهی 16 اردیبهشت 94 و شیوه نامه متمم آن و با عنایت به تصویب قانون «الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش»، ضروری است با رعایت مراتب ذیل، از فرصت فراهم شده، در جهت تامین کمبودهای نیروی انسانی مناطق و بهبود کیفیت فرآیند آموزش و پرورش، بهره گیری شود:
1 بهره وری کامل از منابع انسانی در اختیار، باید کماکان به عنوان یک رویکرد اساسی مورد توجه باشد؛ بر این اساس، لازم است ضمن به کارگیری حداکثری نیروهای دارای کسر ساعت موظف و توجه لازم به مفاد بند 23 از صفحه 28 شیوه نامه ساماندهی، بدوا ظرفیت جذب نیروهای موضوع قانون، بر اساس میزان کمبود نیروی انسانی به تفکیک دوره، رشته و جنس در هر منطقه مشخص شود.
2 توزیع ساعات حق التدریس میان مناطق و دورههای تحصیلی و تعیین ظرفیت جذب نیروهای موضوع قانون، مبتنی بر کمبود واقعی و غیر قابل تامین توسط نیروهای رسمی و پیمانی موجود، در محدوده ساعات حق التدریس مبتنی بر کمبود واقعی و غیر قابل تامین توسط نیروهای رسمی و پیمانی موجود، در محدوده ساعات حق التدریس تعیین شده در جلسات توسعه سنواتی استانها با مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات، توسط کمیته هماهنگی و برنامه ریزی استان صورت پذیرد.
3 نیروهای مشمول قانون یاد شده عبارتند از:
الف. نیروهای پیش دبستانی: افرادی که تا قبل از تاریخ 26 مهر 91، با یکی از مراکز پیش دبستانی دولتی یا کلاسهای پیش دبستانی ضمیمه مدارس دولتی، همکاری داشتهاند و برابر اسناد و مدارک ثبت و احراز شده، از حسابهای دولتی حق الزحمه دریافت کردهاند.
ب. نیروهای خرید خدمات آموزشی: به کسانی اطلاق میشود که تا قبل از 26 مهر 91 (طی سالهای تحصیلی 88 -87 و یا 89- 88)، با مدرک تحصیلی دانشگاهی، از طریق شرکتهای خدمات آموزشی، با آموزش و پرورش همکاری داشته و حقوق خود را از اعتبارات دولتی دریافت کردهاند.
4. بر مبنای ظرفیت تعیین شده برای هر منطقه، آموزش و پرورش منطقه، ظرف مهلت تعیین شده، ضمن فراخوان لازم، از داوطلبان موضوع قانون، با دریافت مدارک ذیل ثبت نام میکند:
الف. نمونبرگ تکمیل شده مبنی بر درخواست جذب (نمونبرگ شماره یک)؛
ب. تصویر مدرک تحصیلی دانشگاهی (پس از مطابقت با اصل آن)؛
ج. تصویر شناسنامه و کارت ملی؛
د. تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت وظیفه (برای برادران)؛
ه. گواهی اشتغال به کار در پیش دبستانی که به تایید آموزش و پرورش منطقه مربوط رسیده؛ به همراه تاییدیه امور مالی منطقه مبنی بر دریافت حقوق از حساب دولتی؛
و. گواهی اشتغال به کار از شرکت خدماتی که به تایید آموزش و پرورش منطقه مربوط رسیده؛ به همراه مفاصا حساب بیمه و تاییدیه امور مالی منطقه مبنی بر دریافت حقوق از اعتبارات دولتی (برای نیروهای خرید خدمات آموزشی)؛
ز. گواهی عدم سوء پیشینه؛
ح. گواهی سلامت از مرجع پزشکی مورد نظر منطقه.
5- داوطلبان موضوع قانون باید از صلاحیت تخصصی و شایستگی تدریس به شرح ذیل برخوردار باشند:
الف. داشتن مدرک تحصیلی حداقل کاردانی (فوق دیپلم)؛
ب. مرتبط بودن رشته تحصیلی با رشته تدریس مورد نظر (مطابق رشتههای تعریف شده در طرح طبقه بندی مشاغل معلمان) و رعایت ضابطه جنسیت، در دوره متوسطه؛
ج. برخورداری از توانایی تدریس همه دروس دوره ابتدایی و داشتن مدرک تحصیلی در رشتههای مرتبط با این دوره، بر اساس رشتههای مرتبط با آموزگاری در طرح طبقه بندی مشاغل معلمان؛
د. داشتن سلامت تن و روان، پس از انجام معاینات پزشکی؛ به گونهای که توانایی کامل داوطلب برای تدریس احراز شود؛
6. بررسی مدارک و احراز شمول افراد یاد شده در داشتن شرایط متناسب با این قانون و نیز برخورداری آنها از صلاحیتهای اختصاصی و صلاحیتهای عمومی مبتنی بر تاییدیه گزینش، گواهی عدم سوء پیشینه، و ....، در مناطق آموزشی، بر عهده کارگروهی ذیل کمیته هماهنگی و برنامه ریزی منطقه خواهد بود. ترکیب این کارگروه در منطقه عبارت است از:
الف. نماینده معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی (دبیر کارگروه)؛
ب. نماینده معاونت / معاونتها آموزشی؛
ج. کارشناس آمار و برنامه ریزی و نیروی انسانی یا عناوین مشابه که مسئولیت ساماندهی نیروی انسانی را در منطقه بر عهده دارد؛
د. کارشناس ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات؛
ه. کارشناس حراست.
خاطر نشان میسازد که صحت مستندات و برخورداری افراد از شرایط لازم اختصاصی و عمومی، باید توسط همه اعضای کارگروه یاد شده احراز شود و در ادامه از سوی کمیته هماهنگی و برنامهریزی منطقه تایید شود.
نظر اعضای کارگروه در نمونبرگ شماره 2 ثبت و مستند میشود.
داوطلبانی که علی رغم بررسی مدارکشان، پذیرفته نمیشوند، میتوانند اعتراض خود را به طور مستدل به رئیس یا مدیر آموزش و پرورش منطقه ارائه نمایند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.
7. در صورتی که تعداد افراد واجد شرایط، بیش از میزان کمبود مناطق باشد،جذب افراد بر مبنای اولویتهای ذیل خواهد بود:
الف. داشتن سنوات همکاری بیشتر تا تاریخ 26 مهر 91؛
ب. بومی بودن در منطقه، با ملاک محل تولد یا تحصیل و یا محل سکونت فعلی، بر مبنای دامنه پذیرش تعریف شده در پذیرشهای اخیر دانشگاه فرهنگیان؛
ج. داشتن مدرک تحصیلی با ارتباط بیشتر؛
د. داشتن معدل بالاتر در مدرک تحصیلی دانشگاهی؛
ه. داشتن مدرک تحصیلی بالاتر.
8. افراد پذیرفته شده، باید برای حضور در کلاس درس، دوره آموزش کوتاه مدت مهارتهای حرفهای را با موفقیت طی کنند.
9. در صورتی که تعداد متقاضیان واجد شرایط موضوع این قانون، کفایت همه ظرفیتهای تعیین شده برای منطقه را نکند، مابقی کمبودها، از طریق همه قابلیتهای تامین، پیش بینی شده در شیوه نامه ساماندهی و متمم آن برطرف میگردد.
10. پذیرفته شدگان به عنوان نیروی حق التدریس آزاد به کار گرفته میشوند. در این ارتباط، امکان لازم برای صدور ابلاغ اشتغال پذیرفته شدگان موضوع این شیوه نامه در سامانه بکفا، هم زمان با ایجاد امکان صدور ابلاغ اضافه تدریس شاغلان فراهم خواهد شد.
11. در پایان شهریور ماه جاری، فهرست اسامی و آمار پذیرفته شدگان هر منطقه، برای بررسی و مطابقتهای لازم در قالب نمونبرگهای شماره 3 و 4، به همراه نسخه الکترونیکی آن که در محیط Excel پردازش شده، به صورت هم زمان، به مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات و اداره کل امور اداری ارسال شود.
12. به منظور نظارت بر حسن اجرای این برنامه، لازم است کارگروهی ذیل کمیته هماهنگی و برنامه ریزی استان، با ترکیب نمایندگانی از حوزههای زیر تشکیل و مسئولیت نظارت و راهبری و تایید نهایی جذب را بر عهده گیرد:
الف. معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی (دبیر کارگروه)؛
ب. معاونت آموزش ابتدایی؛
ج. معاونت آموزش متوسطه؛
د. معاونت پژوهش، برنامه ریزی و آموزش منابع انسانی؛
ه. واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات؛
و. واحد حراست.
در همین ارتباط، اداره کل امور اداری با اعزام گروههای نظارت و بررسی، بر حسن جریان امور مراقبت خواهد کرد و حسب مورد، ضمن لغو ابلاغ صادره، با تخلفات صورت گرفته برخورد خواهد شد.
تذکرات مهم:
14. تصویب قانون موضوع این شیوه نامه، به معنی الزام آموزش و پرورش به جذب همه واجدین شرایط نیست و ضروری است متناسب با کمبودهایی که مقرر بوده از بیرون آموزش و پرورش برطرف شود (موضوع بند 15 از صفحه 27 شیوه نامه ساماندهی) از ظرفیت نیروهای موضوع قانون و حتی الامکان به صورت تمام وقت (24 ساعت در هفته) استفاده شود.
15. این شیوه جذب نیرو، صرفا برای جبران کمبود منابع انسانی مناطق در گروه معلم صورت میپذیرد و به کارگیری آنان در سایر مشاغل مجاز نیست.
16. از آنجا که این کمبودها متاثر از جا به جایی نیرو (ورود فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، بازنشستگی و نقل و انتقال و ...) است و در هر سال تحصیلی متغیر خواهد بود، لذا مقتضی است در تمامی مراحل اعم از فراخوان، ثبت نام متقاضیان، اعلام نتایج بررسیها و ...، به ذی نفعان خاطر نشان شود که جذب احتمالی آنان در سنوات تحصیلی بعد، لزوما مستمر نیست و ممکن است با ورود نیروهای جدید و تغییر جدول کمبودها، امکان به کارگیری آنان در سالهای بعد فراهم نگردد.
17. حداکثر ساعات تدریس هفتگی قابل اختصاص برای پذیرفته شدگان، 24 ساعت در هفته است و حق التدریس آنان برابر دستور العمل 25 تیر 91 محاسبه و پرداخت میشود. نحوه انعقاد قرارداد و جزئیات بیشتر از مناسبات اداری جذب این افراد، متعاقبا توسط معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی ابلاغ میشود».
لینک مطلب: | http://iransepid.ir/News/7259.html |