printlogo


کد خبر: 34942تاریخ: 1400/10/4 13:22
کسب رتبه دوم در چهارمین جشنواره ملی رسانه ای معلولان/تضییع حقوق نابینایان از سوی یک شرکت هواپیمایی
کسب رتبه دوم در چهارمین جشنواره ملی رسانه ای معلولان/تضییع حقوق نابینایان از سوی یک شرکت هواپیمایی
گزارش خبرنگار ایران سپید در خصوص مشکلات نابینایان در خطوط هواپیمایی رتبه دوم در بخش اصلی چهارمین جشنواره ملی رسانه ای معلولان با عنوان اثر موثر را کسب کرد.

به گزارش ایران سپید کسب رتبه دوم در بخش اصلی چهارمین جشنواره ملی رسانه ای معلولان توسط خبرنگار ایران سپید برای گزارش «تضییع حقوق نابینایان از سوی یک شرکت هواپیمایی/ قوانین داخلی شرکت های هواییمایی نباید ناقض قوانین بین المللی ICAO باشد»

در جشنواره سال ۱۴۰۰ که با عنوان «اثر مؤثر» معرفی شده است ۳۴۲ اثر در بخش جنبی و اصلی رسیده بود که از لحاظ کیفی در بین آن‌ها مواردی در بخش‌های مختلف از بار علمی و تحقیقی و ساختار محتوا قابل توجه قرار گرفت و داوری شد. 22 آذر ماه در اختتامیه این جشنواره نفرات برگزیده مشخص شدند و گزارش روزنامه ایران سپید از مشکلات نابینایان در خطوط هوایی مورد توجه داوران این جشنواره قرار گرفت و حائز رتبه دوم شد. 
 
 
.........بازنشر

تاریخ چاپ در روزنامه و سایت ایران سپید

15 اردیبهشت 1400

تضییع حقوق نابینایان از سوی یک شرکت هواپیمایی
 
*قوانین داخلی شرکت های هواییمایی نباید ناقض قوانین بین المللی ICAO باشد

یک شرکت هواپیمایی با توجه به قوانین داخلی اش که ناقض قوانین سازمان هواپیمایی کشوری و بین المللیست مانع از سفر معلولان به تنهایی شده و حقوق افراد دارای معلولیت را نقض کرده است.

 جمعه 20 فروردین ماه 1400 ساعت 20:20 دقیقه شرکت هواپیمایی کاسیپن برای پرواز از سمت مشهد به شیراز در حال مسافرگیری بود که در این میان مسئولان این شرکت هواپیمایی مانع از ورود مسافر نابینا به داخل هواپیما می شوند.

طی این برخورد که خلاف قوانین پروازی در قبال معلولان است کارت پرواز این جوان تحصیل کرده نابینا پاره شده و برخوردی دور از شان معلولان با این مسافر نابینا صورت می گیرد. در ادامه شرح کامل این اتفاق را از زبان حسین آگاهی دانشجوی ارشد ادبیات فارسی و فارغ التحصیل رشته حقوق عمومی نابینای اهل مشهد مقدس می خوانید:

وی در رابطه با روز وقوع این اتفاق به ایران سپید می گوید: «20 فروردین برای مصاحبه کاری از مشهد عازم شیراز شدم و به صورت چارتری بلیت هواپیمایی که متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین بود را خریداری کرده و به سمت فرودگاه حرکت کردم. هنگامی که برای دریافت خدمات ویژه پرواز معلولان اقدام کردم پرسنل این شرکت هواپیمایی با دیدن بنده گفتند: پس همراهتان کجاست؟ به آنها گفتم که توانایی سفر بدون همراه را دارم و در اکثر مسافرت های هوایی که تاکنون داشتم تنها بوده و مشکلی برایم ایجاد نشده است.»

این جوان نابینا ادامه داد: «نمی دادم چه کسی روبه رویم ایستاده بود و چه سمتی داشت اما با لحنی توهین آمیز گفت: ما نمی توانیم اجازه دهیم شما سوار هواپیما شوید و باید با همراه مسافرت کنید. طی گفتگوی که میانمان رد و بدل شد به آنها گفتم که طی سال گذشته بارها مسافرت هوایی داشتم و تنها سفر کردم و اجازه پرواز را به من دادند این اولین باری است که میشنوم نابینا نمی تواند تنهایی پرواز کند. که این فرد گفت: این موضوع جزو قوانین شرکت است و معلولان نمی توانند بدون حضور همراه پرواز کنند. حتی به آنها گفتم در گذشته هم با شرکت هوایی کاسپین سفر کردم و چنین چیزی نبوده است، آن فرد مسئول گفت: آنها لطف کردند که اجازه پرواز به تنهایی را به تو دادند اما امروز چنین نیست و نمی توانیم اجازه دهیم شما سوار هواپیما شوید.»

آگاهی با اشاره به پاره شدن کارت پروازاش بیان می کند:«طی جرو بحثی که میانمان ایجاد شد آن فرد کارت پروازم را پاره کرد و به خاطره عجله ای که داشتم، مهم بودن این سفر و البته کمبود وقت، نمی توانستم کار را به ماموران و حراست فرودگاه بکشانم و می خواستم با گفتگو اجازه پرواز را بگیرم که در این میان یکی از مسافران همان پرواز مداخله کرد و گفت: من مسئولیت این فرد را بر عهده می گیرم پس بگذارید سوار شود.»

این جوان نابینا می افزاید: «بعد از مداخله آن مسافر سوار هواپیما شدم اما با پاره شدن کارت پروازم زمانی که به فرودگاه شیراز رسیدم به مشکل برخوردم چرا که به علت ناخوانا شدن شماره های روی کارت نمی توانستم وسایلم را از فرودگاه تحویل بگیرم و یک ساعت منتظرماندم تا همه مسافرین وسایلشان را گرفتند آن چمدانی که مانده بود را به من تحویل دادند.»

وی می گوید: «بعد از ماجرا و اتفاق های فرودگاه بسیار تحقیق کردم تا دریابم با استناد به چه قانونی آن فرد مانع ورود من به هواپیمای شرکت کاسپین شد. با بخش حقوقی شرکت کاسپین هم که تماس گرفتم، گفتند که قانون است و قرار شد آن قانون را برایم ارسال کنند که تاکنون این قانون مورد اشاره به دستم نرسیده است. طبق بررسی هایم در قوانین هوایی اگر معلولان بیش از 5 نفر بوده باید همراه داشته باشند که این همراه هم باید از طرف شرکت هواپیمایی به معلولان داده شود. برای جمع آوری اطلاعات دقیق تر به سایت های شرکت های مختلف سر زدم اما هیچ کدام چنین قانونی را نداشتند و فقط کاسپین است که در سایت اش قوانینی را برای پذیرش مسافران معلول درج کرده است»  متن نوشته شده در سایت شرکت هواپیمایی کاسپین برای جلوگیری از سفر معلولان به تنهایی«مسافرتوانخواه به افرادی اطلاق می گردد که به علت شرایط پزشکی، فیزیکی و یا روحی نیازمند مراقبتهای فردی می باشند که به طور معمول برای سایر مسافران فراهم نمی گردد .

مسافر توانخواه به افرادی اطلاق میشود که دارای شرایط ذیل می باشند :

ناتوانی دائم: برای مثال فلج تمام و یا بخشی از بدن , ورم مفاصل , ناشنوایی و نا بینایی

ناتوانی موقت: جراحی اخیر و یا درمان های پزشکی اخیر ازقبیل: دست و پای شکسته

بیماری های فیزیکی و روحی اخیر

انواع مسافر توانخواه

 افراد نابینا و ناشنوا

این افراد با داشتن همراه مجاز به سفر می باشند. ضمناً با مسافرانی که موقتاً بینایی خود را ازدست داده اند همانند مسافران توانخواه و با ارائه فرم MEDA رفتار می گردد.»

آگاهی با اشاره به استدلال مسئولان کاسپین برای حضور همراه بیان می کند: «آنها معتقد هستند که وجود همراه برای معلولان ضروری است و اگر در طول مسافرت اتفاقی رخ دهد همراه می تواند فرد معلول را نجات دهد. اما این در حالی است که فرد همراه ما که آموزش دیده نیست و اگر هم در هواپیما اتفاقی رخ دهد در بهترین حالت همراه خودش را فقط می تواند نجات دهد و این دلیلی را که مطرح می کنند از پایه بی اساس است.»

این جوان در پایان صحبت هایش می گوید:« من نمی دانم طبق چه قانونی این افراد در شرکت کاسپین می خواستند مانع از پروازم شوند اما اگر دلایل و قوانین آنها منطقی هم بود حق بی ادبی و توهین به یک مسافر را نداشتند. بنده خواستار جوابیه این شرکت در قبال برخورد کارمندانشان هستم.»

بعد از شنیدن صحبت های حسین آگاهی بررسی هایمان را آغاز کردیم و برای آگاهی از قوانین پرواز با سازمان هواپیمایی کشوری ارتباط برقرار کردیم تا دریابیم آیا شرکت های هواپیمایی می توانند قوانین داخلی خودشان را وضع کرده و مانع از پرواز معلولان به تنهایی شوند که در پی این بررسی و پیگیری های ایران سپید مسئولان این سازمان گفتند: «تا سه نفر نابینا می تواند بدون نیاز به همراه مسافرت هوایی داشته باشند و کادر پرواز خدمات مورد نیاز را به آنها ارائه می دهند اما بیش از آن باید یک همراه داشته باشند. »

در پاسخ به اینکه آیا شرکتهای هواپیمایی می توانند قوانین داخلی داشته باشند که مانع از پرواز نابینایان یا معلولان به تنهایی شود هم گفتند:«هر شرکت هواپیمایی با توجه به نوع هواپیماهایی که دارد میتواند قوانین پروازی خاص خود را داشته باشد اما قوانین آنها نمی تواند در تضاد قوانین بین المللی ICAO و سازمان هواپیمایی کشوری باشد.»

ایران سپید همچنان پیگیر این موضوع و منتظر جوابیه سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی کاسپین است. 

..................................................................

پیگیری ایران سپید نتیجه داد

*اخطار سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت هواپیمایی کاسپین/ تا سه نفر نابینا نیاز به همراه در مسافرت های هوایی ندارند

سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت هواپیمایی کاسپین به دلیل رفتار نامناسب و سلیقه ای در برخورد با یک مسافر توانخواه اخطار داد.

جمعه 20 فروردین ماه 1400 ساعت 20:20 دقیقه شرکت هواپیمایی کاسیپن برای پرواز از سمت مشهد به شیراز در حال مسافرگیری بود که در این میان مسئولان این شرکت هواپیمایی مانع از ورود مسافر نابینا به داخل هواپیما می شوند. طی این برخورد که خلاف قوانین پروازی در قبال معلولان است کارت پرواز این جوان تحصیل کرده نابینا پاره شده و برخوردی دور از شان معلولان با این مسافر نابینا صورت گرفت.

این رسانه طی تماس با رحمت اله فرهادی مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری پیگیر قوانین مربوط به شرایط پرواز افراد دارای معلولیت شد که این مسئول در پاسخ به ایران سپید گفت: «مسافرت افراد نابینا و معلول از طریق خطوط هواپیمایی هیچ منع قانونی ندارد و تا سه نفر نابینا میتوانند بدون همراه سوار بر هواپیما در هر شرکت هواپیمایی شده و از خطوط هوایی برای جابه جایی استفاده کنند.»

ما نیز شرح اتفاقی را که برای حسین آگاهی روی داده بود و همچنین درج اطلاعات خلاف قوانین پروازی نابینایان در سایت این شرکت هواپبمایی را به اطلاع روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری رساندیم تا پیگیر این موضوع شوند.

بعد از بررسی های مسئولان هواپیمایی کشوری ابلاغیه ای از سوی معاونت هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری به این شرکت های هواپیمایی ارسال شد تا ضمن تصحیح اطلاعات شرایط مسافرت افراد توانخواه در سایت های رسمی شان به حقوق مسافران معلول و نابینا احترام گذاشته و شرایط سفری ایمن را برایشان فراهم سازند.

متن جوابیه ارسالی به ایران سپید از سوی روابط عمومی شرکت هواپیمایی کشوری به این شرح است: در پرواز 6918 مشهد- شیراز شرکت هواپیمایی کاسپین در 20 فروردین ماه سال جاری، نحوه رفتار نامناسب میهماندار در هنگام ورود به پرواز موجبات ناراحتی یکی از مسافران توانخواه را فراهم آورد.

به آن شرکت تاکید می شود با توجه به اینکه در ارائه خدمات به افراد توانخواه اقدامات سلیقه ای را در دستور کار خود قرار داده است برابر مقررات و شیوه نامه حقوق مسافر، نسبت به پذیرش افراد توانخواه مطابق با ظرفیت هواپیما و تمهیدات لازم با حضور میهماندار در پرواز اقدام کند.
 
 لذا ضروری است، ظرفیت لازم برای تکمیل فرم SSR در سایت های مرتبط اینترنتی برای اینگونه مسافران در هنگام تهیه بلیت فراهم شود همچنین ضمن اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه به نحو مقتضی از مسافر مذکور دلجویی شود.

 


لینک مطلب: http://iransepid.ir/News/34942.html
Page Generated in 0/0057 sec