printlogo


کد خبر: 34573تاریخ: 1400/7/25 12:36
بارگذاری بیش از 700 محتوای آموزشی ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی در شبکه شاد
حسینی در نشست خبری روز جهانی نابینایان خبر داد؛
بارگذاری بیش از 700 محتوای آموزشی ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی در شبکه شاد
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نشست خبری روز جهانی نابینایان و عصای سفید با بیان اینکه بیش از 700 محتوای آموزشی ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی در شبکه شاد بارگذاری شده است گفت: سال گذشته و در قالب نهضت توان‌افزایی 12 هزار قلم تجهیزات آموزشی، توان‌بخشی و ورزشی ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی تهیه و توزیع شد.

به گزارش ایران سپید از سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست خبری که به‌صورت هم‌زمان از شبکه شاد نیز پخش می‌شد با بیان اینکه عصای سفید نمادی برای درک بیشتر جامعه و همزیستی با نابینایان است اظهار کرد: باید تمام تلاش جامعه این باشد تا عصای سفید به‌عنوان نمادی برای رعایت حقوق نابینایان به رسمیت شناخته شود

وی افزود: باید به سمت جامعه مناسب‌سازی شده، بی‌خطر، بدون مانع، فراگیر و عادلانه بودن حرکت کنیم و در جهت جامعه دوستدار انسان گام برداریم.

وی افزود: نظام تعلیم‌وتربیت باید به شکل مناسب‌سازی شده در خدمت همه آحاد جامعه به‌ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه قرار گیرد و سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با همین هدف شکل‌گرفته است

وی تصریح کرد: آموزش‌وپرورش استثنایی ۷ گروه از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را تحت پوشش قرار داده است که یکی از گروه‌ها دانش‌آموزان با آسیب بینایی هستند.

تحصیل 7 هزار و 899 دانش‌آموز با آسیب بینایی در مدارس خاص و مدارس پذیرا

معاون وزیر با بیان اینکه ۷ هزار و ۸۹۹ دانش‌آموز با آسیب بینایی در مدارس خاص استثنایی و مدارس عادی تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند اظهار کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۱۳۵ دانش‌آموز در ۲۵ مدرسه خاص نابینایان، ۹ مدرسه شبانه‌روزی، ۸ هنرستان و ۹۴ کلاس ضمیمه و ۴ هزار و ۹۶۴ نفر نیز در ۲۰ هزار مدرسه تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.

وی افزود: از دانش‌آموزان با آسیب بینایی مشغول به تحصیل در مدارس خاص و کلاس‌های ضمیمه ۲۶۸ نوآموز پیش‌دبستانی، ۱۲۹۱ دانش‌آموز ابتدایی، ۳۳۶ دانش‌آموز متوسطه اول، ۱۹۹ دانش‌آموز متوسطه نظری و ۴۰ هنرجوی فنی و کاردانش هستند.

معاون وزیر با بیان اینکه ۲۴۴ همکار نابینا نیز در آموزش‌وپرورش به امر تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان مشغول هستند گفت: ۴۳۵ معلم در مقطع ابتدایی، ۱۶۲ دبیر در مقطع متوسطه و ۱۱ هنرآموز وظیفه تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با آسیب بینایی را بر عهده دارند.

تألیف و مناسب‌سازی کتب درسی و چاپ کتب با خط بریل

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اشاره به خدمات سازمان در حوزه کتب درسی و محتوا ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی گفت: چاپ ۱۴ عنوان کتاب درشت خط ویژه دوره ابتدایی، مناسب‌سازی بیش از ۱۲۰ عنوان کتاب درسی، تبدیل ۱۰۳ عنوان کتاب درسی به خط بریل، تبدیل ۴۳ عنوان کتاب درسی به کتاب صوتی و تبدیل ۴۱ عنوان کتاب درسی به کتاب درشت‌نما از جمله خدمات آموزشی در حوزه کتب درسی با دانش‌آموزان با آسیب بینایی است.

وی گفت: تهیه بیش از ۳۰ عنوان راهنماهای معلم و دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های آموزشی از دیگر محتواهای تولید شده برای نابینایان است.

به‌زودی نرم‌افزار گویا ساز ویژه نابینایان به شاد اضافه خواهد شد

حسینی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۷۰۰ عنوان محتوای آموزشی برای استفاده دانش‌آموزان با آسیب بینایی تولید و در شبکه شاد قرار گرفت، گفت: از آبان‌ماه نرم‌افزار گویا ساز برای استفاده نابینایان به امکانات شبکه شاد اضافه خواهد شد و در حال حاضر نیز امکان گفتگوی صوتی به این شبکه افزوده شده است.

نهضت آموزش خط بریل و برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه معلمین و اولیاء

معاون وزیر، معلم باکیفیت را مهم‌ترین عامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دانست و گفت: سال گذشته در راستای نهضت آموزش خط بریل به ۱۴۶۷ معلم و ۴۹۰ نفر از والدین دانش‌آموزان دانش تخصصی خط بریل در قالب ۴۸ کارگاه آموزش داده شد.

وی افزود: آموزش مهارت‌های چندگانه به معلمان نیز از جمله برنامه‌های سال گذشته سازمان بود و ۱۴۰۹ معلم مهارت‌های آموزش دانش‌آموزان با آسیب بینایی را دیدند.

حسینی برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی را از جمله برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای تعلیم‌وتربیت بهتر دانش‌آموزان با آسیب بینایی دانست و گفت: برگزاری ۳ کارگاه آموزشی جهت‌یابی و حرکت برای همکاران سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به‌منظور ارتقاء کیفیت تعامل دوسویه با افراد دارای آسیب بینایی، آموزش بیش از ۵۰ نفر مدرس کشوری درس ریاضی ویژه نابینایان، آموزش بیش از ۵۰ نفر مدرس کشوری کوتاه نویسی خط بریل انگلیسی، برگزاری کارگاه تأمین مدرس آموزش جهت‌یابی و حرکت، آموزش مدرس تعمیر و نگهداری ماشین تحریر نابینایان یا پرکینز و آموزش معلمان پیش از دبستان ویژه داش آموزانی با آسیب بینایی از جمله کارگاه‌های برگزار شده در این حوزه است.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه ۱۰ درصد از ورودی‌های سالانه آموزش‌وپرورش بر اساس مصوبه شورای سازمان باید به آموزش‌وپرورش استثنایی اختصاص یابد گفت: بخشی از نیروهای ورودی به آموزش‌وپرورش استثنایی نیروهای متخصص در حوزه آموزش دانش‌آموزان با آسیب بینایی هستند و در کنار این سالانه نیز دوره‌های توان‌افزایی برای معلمان برگزار می‌شود.

توسعه رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی

معاون وزیر یکی از برنامه‌های سازمان را گسترش رشته‌های تحصیلی در شاخه کاردانش و فنی حرفه‌ای برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی دانست و گفت: دانش‌آموزان با آسیب بینایی در ۸ رشته فنی حرفه‌ای در حال تحصیل هستند و ایجاد رشته کامپیوتر در دو استان خراسان رضوی و تهران در سنوات اخیر و رشته موسیقی برای اولین‌بار در آموزشگاه‌های دخترانه و پسرانه نابینایان شهر تهران از جمله اقدامات در زمینه توسعه رشته‌های فنی حرفه‌ای برای نابینایان است.

 تولید ابزارهای کمک‌آموزشی و رسانه‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی

حسینی با اشاره به تهیه ابزارهای کمک‌آموزشی و رسانه‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی گفت: تهیه لوحه راهنمای خط بریل فارسی و ریاضی، تولید کیت تقویت لامسه، تهیه نرم‌افزار اندروید آشنایی با آسیب بینایی، تهیه فیلم آموزش خط بریل در قالب ۳۶ کلیپ آموزشی و باهدف تربیت و تقویت لامسه، توزیع بیش از ۱۲ هزار پوستر آموزش جهت‌یابی و حرکت در بین ۵۰ نهاد دولتی و غیردولتی و توزیع ۲ هزار بسته آموزش همراه معلم شامل ۱۰ عنوان راهنمای معلم ویژه معلمان مدارس خاص و پذیرا از جمله اقدامات در حوزه تولید ابزارهای کمک‌آموزشی است.

تأمین تجهیزات آموزشی، توان‌بخشی و ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در قالب نهضت توان‌افزایی پیگیری می‌شود

حسینی تأمین تجهیزات مدارس نابینایان و دانش‌آموزان با آسیب بینایی را از جمله برنامه‌های حمایتی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی دانست و گفت: تأمین تجهیزات آموزشی، توان‌بخشی و ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در قالب نهضت توان‌افزایی پیگیری می‌شود که بر اساس پیمایش ملی دانش‌آموزان استثنایی به ۱۰۵ قلم وسیله در قالب این نهضت نیاز دارند و ۳۶ قلم آن مربوط به نابینایان است.

وی افزود: ۷۵ هزار وسیله در قالب نهضت توان‌افزایی باید برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تهیه شود و در سال ۱۳۹۹ در قالب نهضت توان‌افزایی ۱۴۵ میلیارد تومان از سوی خیرین برای تأمین تجهیزات موردنیاز دانش‌آموزان استثنایی اختصاص یافت.

حسینی با بیان اینکه سال گذشته ۱۲ هزار قلم تجهیزات ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی تأمین شد گفت: در سال جاری ۲۰۰ دستگاه نوت تیکر با همکاری نهاد ریاست‌جمهوری تهیه و بین استان‌ها توزیع شد و همچنین از طریق مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش‌وپرورش ۷۵۴ ذره‌بین ویژه دانش‌آموزان کم‌بینا در تابستان سال جاری توزیع شد.

حسینی در ادامه گفت: تهیه و توزیع ۵۰ عدد بهدید، ۸۲۰ دستگاه ضبط صدا، ۱۲ دستگاه ماشین تحریر ایرانی و ۵۰ عدد مگنی فایر از دیگر اقدامات حمایتی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه کودکان با آسیب بینایی می‌باشد.

وی تصریح کرد: در تابستان سال جاری ۲ هزار و ۶۹۲ قلم تجهیزات آموزشی ویژه نابینایان شامل لوح علائم فارسی و ریاضی بریل، خط کش، گونیا و نقاله بریل و لوح حساب افزار به‌صورت رایگان بین دانش‌آموزان توزیع شده است.

اجتماعی شدن نظام تعلیم تربیت از طریق مشارکت همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه در نظام تعلیم‌وتربیت

معاون وزیر یکی از سیاست‌های جدی آموزش‌وپرورش را اجتماعی شدن نظام تعلیم تربیت از طریق مشارکت همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه در نظام تعلیم‌وتربیت دانست و گفت: همکاری و تعامل با سازمان سنجش آموزش کشور در انتخاب افراد واجد شرایط جهت حضور در قرنطینه و مناسب‌سازی سؤالات به‌صورت بریل و درشت‌نما ویژه داوطلبین آسیب‌دیده بینایی در آزمون‌های کنکور سراسری و آزمون‌های استخدامی و ارتباط مستمر با شرکت صنایع آموزشی جهت تهیه تجهیزات نوین ویژه دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی و اصلاح و رفع معایب تجهیزات موجود از جمله فعالیت‌های مشارکتی برون‌سازمانی است.

ایجاد اتاق چند حسی و پارک جهت‌یابی و حرکت در مدارس نابینایان

معاون وزیر ایجاد ۱۰ اتاق چند حسی را از جمله برنامه‌های سال جاری دانست و گفت: در سال جاری نهضت آموزش جهت‌یابی و حرکت شروع خواهد شد و در ۲۵ مدرسه نابینایان نیز پارک جهت‌یابی و حرکت ایجاد خواهد شد

وی افزود: در سال جاری هزار نفر از معلمین و خانواده‌ها آموزش‌های جهت‌یابی را خواهند دید.

وی تصریح کرد: به‌زودی ۱۲۰۰ نسخه فیلم آشنایی با مقدمات آموزش خط بریل به‌صورت رایگان در مدارس خاص، مدارس پذیرا، دانشگاه فرهنگیان و انجمن مرتبط توزیع خواهد شد.

حسینی در پایان گفت: سال گذشته ۳۱۱ نفر از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کنکور پذیرفته شدند که ۱۲۶ نفر از آنان دانش‌آموزان با آسیب بینایی هستند

 


لینک مطلب: http://iransepid.ir/News/34573.html
Page Generated in 0/0049 sec