printlogo


کد خبر: 34287تاریخ: 1400/6/10 12:03
ما هم می توانیم در مدارس سمپاد درس بخوانیم
ما هم می توانیم در مدارس سمپاد درس بخوانیم
گفتگو با یکی از نابینایان رتبه دار در کنکور سراسری و فارغ التحصیل دبیرستان سمپاد در شیراز.

به گزارش ایران سپید یکی دیگر از رتبه های برتر در کنکور سراسری امسال، هانیه همایونی است. او از فارغ التحصیلان دبیرستان سمپاد در شیراز است.

از خانم همایونی پرسیدم، در کنکور علوم انسانی چه رتبه ای به دست آوردید؟

ج: من حائز رتبه 129 در منطقه 2 و رتبه 719 در کشور شدم.

س: شما در مدرسه نابینایان درس خوانده ایدیا مدرسه عادی؟

ج: من در مقطع ابتدایی در مدرسه نابینایان "شوریده" بودم متوسطه اول را در مدارس نمونه خواندم و متوسطه دوم را ب دبیرستان سمپاد رفتم.

س: آیا در دبیرستان سمپاد با توجه به نابینایی شرایط برای شما خوب بود؟

ج:شرایط خیلی خوب بود. یک دبیر رابط خیلی خوب داشتم. ایشان و مدرسه با من همکاری می کردند و مشکلی نبود.

س: آزمونها را با همراهی دبیر رابط انجام می دادید یا با روش دیگری؟

ج: بله با دبیر رابط.  

س: بر اساس تجربه ای که دارید کار درستی بود که مقطع ابتدایی را در مدرسه نابینایان گذراندید؟

ج: مقطع ابتدایی چون آغاز تحصیل است و فرد باید یک سری مباحث را به طور ویژه آموزش ببیند لازم است که در مدرسه نابینایان تحصیل کند ولی بعد از ابتدایی که خواص اولیه ریاضی و فارسی به او آموزش داده شده ورود به مدارس عادی برای استقلال و جامعه پذیری مفید است.

س: میزان بینایی شما چقدر است؟

ج: خیلی کم است. و از ابتدا از خط بریل استفاده می کردم.

س: از کنکور بگویید آزمون را چگونه دادید و چگونه با منشیتان هماهنگ شدید؟

ج: در آزمون هم دفترچه بریل داشتم وهم منشی.من بیشتر از دفترچه بریل استفاده کردم و پاسخها را به منشی می گفتم و ایشان در پاسخنامه علامت می گذاشتند و فقط وقتی فکر می کردم ممکن است زمان کم بیاورم از منشی برای خواندن سوالات کمک می گرفتم.

س:فقط یک منشی داشتید؟

ج: برای درس ریاضی و اقتصاد منشی ام عوض شد.

س: منشیها با خواندن سوالها آشنا بودند؟

ج:بله آشنا بودند ولی مشکلی که همیشه بچه های نابینا دارند این است که منشی ها تخصصی در خواندن بعضی از دروس ندارند.مثلا کسی که رشته اش عربی است نمی تواند زبان را خوب بخواند. یا ریاضی را به درستی بخواند. و جا به جا شدن منشی ها آسیب زننده است. چون زمان هدر می رود.

س: در باره نحوه خواندن سوالها با منشی قبل از آزمون صحبت کردید؟

ج: من فقط خیلی تاکید کردم که مراقب باشند پاسخها را جا به جا نزنند و با دقت علامت بزنند.

س:: در مدرسه به کلاس کنکور هم می رفتید؟

ج: نه هیچوقت از کلاس کنکور استفاده نکردم.

س:فکر کنم مدرسه به اندازه کافی وقتتان را پر می کردند؟

ج: البته مدرسه ما کلاس فوق برنامه ای نداشت ولی کلاسهای مدرسه به اندازه کافی مفید بود. مدرسه آزمونهای آزمایشی داشت ولی چون من نیاز به منشی داشتم ودادن آزمون از طریق مدرسه برایم امکان پذیر نبود از طریق کانون قلمچی این مسئله پیگیری شد که آزمون به صورت صوتی در اختیار ما قرار می گرفت و جواب را در سایت بارگذاری می کردیم.

س: در مدرسه توانستید از نظر درسی با همکلاسیها رقابت داشته باشید؟

ج: من سال دهم رتبه اول مدرسه را کسب کردم سال یازدهم هم با معدل 20 فارغ التحصیل شدم ولی سال دوازدهم به خاطر تستی خواندن رتبه ام پایینتر شد ولی معدلم به هر حال بالای نوزده و نیم بود. و می توانستم همپای دیگران پیش بروم.

س: برای معلمان جالب نبود کسی با شرایط شما در مدرسه سمپاد درس می خواند؟

ج: بله اولش برای اولیای مدرسه، معلمان و دوستانم جالب بود ولی این مهم بود که من باید از ابتدا به همه نشان می دادم درس خواندن من به چه شکلی است یا معلمها باید چگونه تدریس کنند و اینکه چیزی  که روی تابلو می نویسند را باید بخوانند تا من هم بتوانم متوجه شوم.و این بر عهده خودم بود که بتوانم نشان بدهم که این توانایی چیز عجیبی نیست و ما مثل بچه های عادی می توانیم در این مدارس تحصیل کنیم.

س: برای انتخاب رشته چهکار کردید؟علاقه تان به چه رشته ای است؟

ج: منبه رشته زبان و ادبیات فارسی علاقه دارم و انتخاب اولم هم همین رشته در دانشگاه تهران است

س: با رتبه ای که دارید احتمال زیاد در همین رشته قبول می شوید ولی دیگران به شما نمی گفتند در رشته های دیگر مثل حقوق و روانشناسی درس بخوانید؟

ج: بله همه به من می گفتند با این رتبه روانشناسی بخوان یا حیف است.هر رشته ای که بخواهی می توانی بخوانی ولی علاقه من به ادبیات خیلی زیاد است و نمی توانستم رشته دیگری را انتخاب کنم.

س: توانستید با این شرایط علاقه تان را انتخاب کنید/

ج: بله پیش مشاور هم رفتم و ایشان هم معتقد بود بهتر است رشته ای که علاقه دارم را انتخاب کنم.در ضمن خانواده من هیچوقت اصرار نمی کردند روانشناسی یا حقوق بخوانم و این بیشتر نظر اطرافیان بود.

س:چه آینده ای را در این رشته در نظر دارید؟

ج:من پژوهش در زمینه ادبیات را خیلی دوست دارم البته ممکن است نظر من هممثل همه آدمها در سالهای آینده تغییر کند ولی در حال حاضر دوست دارم در این زمینه پژوهشگر شوم.

س:به نظرتان میتوانید به راحتی از شهر خودتان دور شوید و در تهران زندگی کنید؟

ج:به نظرم مثل همه مراحل دیگر زندگی قرار است با چالشهای تازه و جدی روبرو شوم ولی نکته ای که در زندگی برایم اهمیت دارد این است که آدم نباید از چالشها فرار کند و باید خودرا در مسیر چالشهای بزرگ قرار دهد تا بتواند به موفقیتهای بزرگتری دست پیدا کند.

س: چه توصیه ای به بچه های دیگری که در مراحل کنکور دادن هستند دارید؟

ج:توصیه من به دوستان نابینا این است که به دلیل نابینایی هیچوقت درسهایی مثل ریاضی و اقتصاد را کنار نگذارند و آنها را با جدیت بخوانند و حتی زمان بیشتری برایش صرف کنند که بتوانند پا به پای بچههای عادی به این درسها جواب بدهند این درسها در کنکور می تواند امتیاز زیادی برایشان داشته باشد و دیگر اینکه توصیه می کنم هر روز درس بخوانند و این درس خواندن پیوسته باشد و تا زمان کنکور رهایش نکنند

س: اوقات فراغتتان را غیر از درس خواندن چه کار می کردید؟

ج: من کتابهای غیر درسی می خواندم و با خانواده وقت می گذراندم وبه پیاده روی میرفتم.

 


لینک مطلب: http://iransepid.ir/News/34287.html
Page Generated in 0/0054 sec