انتقاد یک حافظ نابینا از نپذیرفتن نابینایان در مرکز مدیریت حوزههای علمیه + پاسخ حوزه علمیه
یک حافظ نابینا گفت: متصدیان آموزش و پرورش در سطوح آموزش عالی و حوزههای علمیه برای پذیرش افرادی، از جمله نابینایان، که سلامت جسمانی ندارند کملطفی میکنند.
|
به گزارش ایران سپید به نقل از ایکنا، جهان را آنگونه که ما میبینیم نگاه نمیکند اما با شنیدن حرفهایش زیباترین درک از جهان هستی را پیدا میکنیم شاید تاکنون یک آیه از قرآن کریم را با چشم سر ندیده باشد اما چشم جانش همیشه با آیات قرآن روشن میشود آنچنان که نقش تمام آیات نورانی قرآن کریم در روح و تن او مانا و ماندگار شده و امروز حافظ قرآن است.
احمدرضا ساعدی، حافظ قرآن روشندل، ۲۳ ساله و طلبه سطح یک حوزه علمیه است که علاوه بر حفظ قرآن کریم و پیمودن مدارج عالیه تحصیلی به تحقیق و پژوهش در حوزههای معارفی، تفسیری و معرفتی مشغول است و عشق و عطش به افزایش دانستههای علمی در او نهادینه شده است.
پای درد دل این حافظ قرآن بودیم و از حفظ قرآن کریم و تأثیرات آن در زندگیاش تا دغدغههای زیست معلولان در شهری که برای افراد سالم مناسبتر است و مهمتر اینکه از نپذیرفتن طلاب دارای معلولیت در مرکز مدیریت حوزههای علمیه صحبت به میان آمد.
احمدرضا ساعدی به عنوان عضوی از قشر نابینایان جامعه که موفق به حفظ کل قرآن کریم شده است اظهار کرد: بنده از سال ۱۳۹۳ حفظ قرآن را شروع و در سه سال به پایان رساندم؛ در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد رشته فلسفه و کلام اسلامی مشغول به تحصیل هستم اما فعالیتهای بنده به تحصیل در این رشته محدود نشده بلکه در زمینههای مختلف کارهایی انجام میدهم.
وی افزود: نابینایی بنده در حفظ قرآن مشکلی برایم ایجاد نکرد زیرا زمانی که شروع کردم دبیرستانی بودم و خواندن و نوشتن در حد یک دانشآموز دبیرستانی انجام میشد همچنین امکان دسترسی به اینترنت و ابزارهای الکترونیکی نیز فراهم شده بود که در حوزه قرآن نیز ابزاری مانند قلم قرآنی کمک بسیار خوبی برای من بود.
حافظ قرآن در بیان تأثیراتی که قرآن در زندگیاش ایجاد کرده است، گفت: وقتی در این راه قدم گذاشتم، در زندگی شخصیام تأثیرات اخلاقی زیادی داشت. قرآن کریم حاوی آیات زیادی است که در تمامی زمینهها از جمله سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و غیره راهگشاست، اما مورد غفلت قرار گرفته است؛ بنابراین حضور ذهنی که انسان نسبت به مطالب قرآن پیدا میکند تأثیر زیادی در زندگی دارد.
وی با اشاره به اینکه بهدلیل مشغلههای علمی زیاد در مسابقات قرآنی شرکت نمیکند، گفت: دو یا سه بار در مسابقات اوقاف قم و دو بار هم در مسابقات جامعةالقرآن شرکت کردم اما از آن جایی که هدفم بیشتر فعالیت علمی است بهطور جدی در مسابقات شرکت نمیکنم.
ساعدی با بیان اینکه بیشتر کارش در مسائل معارفی، تفسیری و معرفتی است، تصریح کرد: هنوز کاری که ظهور و بروزی داشته باشد انجام ندادم اما در فضاهای مجازی فعالیتهای سلسلهوار انجام شده و به امید خدا اولین کار بنده پایاننامه کارشناسی ارشدم است که مشغول انجامش هستم.
وی همچنین به مشکلاتی که قشر نابینایان جامعه با آن مواجه هستند اشاره کرد و گفت: شاید بهتر باشد مشکلات این قشر را کسانی بگویند که بیشتر در جامعه حضور دارند، بنده بیشتر فعالیتهایم غیر حضوری است اما در موضوعات دیگر دغدغه زیاد است.
ساعدی یکی از مهمترین دغدغههای نابینایان را در حوزه اقتصادی و اشتغال دانست و بیان کرد: بنده جزو افرادی هستم که انقلاب و ولایت فقیه را در حد اعلی قبول دارم و مشکلاتی که برای ما وجود دارد به ساختارهای اجرایی برمیگردد؛ ساختارهای اجرایی سیستم مشاغل برای نابینایان بسته است در صورتی که این قشر توان بسیاری در زمینههای علمی، اجرایی و نظریهپردازی دارند.
وی ادامه داد: دغدغه بسیار مهم دیگری که برای این قشر وجود دارد در خصوص مبانی علمی و کمبودهایی است که در این راستا برای افراد وجود دارد؛ آموزش و پرورش و متصدیانی که در این راستا فعالیت دارند، حتی در سطوح آموزش عالی و حوزههای علمیه نسبت به پذیرش اینگونه افراد کم لطفی دارند.
ساعدی با اشاره به اینکه در حال حاضر فعالیتهای خودش هم غیر رسمی است، اضافه کرد: بنده با توجه به استعدادهایی که وجود دارد با مدرک میتوانم اثبات کنم که اگر این افراد را از ابتدا به به درستی پرورش دهند نظریهپردازان بسیار خوبی میشوند اما متأسفانه متصدیان این امور و حتی بهزیستی هیچ توجهی به این موضوع ندارند.
وی در مورد حمایتهایی که تاکنون انجام شده تصریح کرد: در زمینه کار بنده حمایتهایی که انجام شده بسیار کوچک است؛ چاپ کتاب در این زمینهها نزدیک به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد در حالی که به کسانی که بالاخره صدایشان به جایی رسیده و حمایتهایی شدهاند سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان پرداخت میشود.
ساعدی با بیان اینکه از طرف حوزه مددکاری نیز حمایتی وجود ندارد چون تخصصی ندارند، اظهار کرد: پس از اینکه دروس کارشناسیام را که سطح یک حوزه نیز میشود، در مرکز شهید مطهری گذراندم و لیسانسم را اخذ کردم، پروندهام را به مرکز مدیریت حوزه علمیه قم دادم اما بهدلیل منع پذیرش افرادی مانند بنده، پرونده در تعلیق است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، اگر نیز کسی در حوزه علمیه مشغول باشد یا از گذشته بوده یا غیر رسمی است، گفت: راه دسترسی اعتراض به مراجع بالاتر نیز وجود ندارد در حالی که این موضوع دغدغه یک فرد نیست و یک قشر را درگیر کرده است.
ساعدی در بیان دلیل حوزه علمیه برای نپذیرفتن افرادی که سلامت جسمانیشان با مشکلی مواجه است، تصریح کرد: یکی از دلایلشان به تبلیغ و حضور در اجتماع برمیگردد در حالی که درست است یک سری سطوح نیاز به سلامت جسمانی کامل دارد اما در مورد همه سطوح صدق نمیکند و ما نیز میتوانیم فعالیتهایی داشته باشیم.
وی ادامه داد: دلیل بعدی در خصوص امکانات تحصیل است؛ با توجه به اینکه کلمه به کلمه کتابهای حوزوی در سیر اجتهاد افراد تأثیرگذار است ادعا میشود امکانات لازم برای تحصیل این قشر در حوزه علمیه وجود ندارد حال یا آقایان از امکانات ایجاد شده اطلاعی ندارند یا تعصب نا به جا مانع دیدنشان شده است. دلیل اصلی بیتوجهی به تحصیل این قشر این است که متصدیان امور دغدغهمند نبوده و به بحران فرهنگی بهوجود آمده توجهی ندارند وگرنه از تمام ظرفیتهای جامعه در جهت رفع این بحران استفاده میکردند.
برای پیگیری دغدغه این طلبه و حافظ قرآن نابینا به سراغ حجتالاسلام والمسلمین مهدی رستمنژاد، معاون آموزش مرکز مدیریت حوزههای علمیه رفتیم تا علت را جویا شویم. یکی از شرایط پذیرش در حوزه بهصورت رسمی سلامت جسمانی طلاب است، زیرا باید در اجتماع و بخشهای مختلف که مرتبط با تبلیغ طلاب است، حضور پیدا کرده و ایفای نقش کنند.
معاون آموزش مرکز مدیریت حوزههای علمیه تصریح کرد: پذیرش در عرصههای مختلفی که نیازمند حضور اشخاص در اجتماع است اعم از امام جمعه، تبلیغ در بین مردم و ملبس شدن شروط خاصی دارد و افرادی که دارای معلولیت جسمانی باشند در این بخش پذیرش نمیشوند. حضور تمامی افراد دارای سلامت جسمانی کامل و افرادی دارای معلولیتهای جسمانی در حوزههای دیگر حوزه علمیه اعم از تحصیل و پژوهش طلاب آزاد است و برای هیچ شخصی مانعی وجود ندارد.
وی به امکانات موجود برای تحصیل و پژوهش طلاب داری معلولیت جسمانی در آموزش آزاد حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: ما مدارسی در قم و تهران و بعضی از مراکز استانها داریم که افراد متقاضی تحصیل را پذیرش میکنند و در این بخش حتی کسانی که شاغل نیز هستند پذیرش میشوند.
رستمنژاد یادآور شد: این مراکز آزاد است و همه کسانی که در مرکز مدیریت حوزههای علمیه پذیرش نمیشوند میتوانند برای پذیرش در این مدارس اقدام کنند و لذا با مرکز مدیریت حوزههای علمیه مرتبط نمیشوند و مستقیم با مدیران این مدارس جهت پذیرش، هماهنگیهای لازم را انجام میدهند.
معاون آموزش مرکز مدیریت حوزههای علمیه اظهار کرد: در پذیرش رسمی توسط مرکز مدیریت حوزههای علمیه هیچوقت افراد شاغل و یا فرد مشغول به تحصیل را نمیپذیریم. منع از تحصیل برای طلاب دارای معلولیت جسمی وجود ندارد و منع از حضور در اجتماع و تلبس و... برای آنها وجود دارد که تابع شرایط و مصوبات مرکز مدیریت حوزههای علمیه است.
رستمنژاد تصریح کرد: از نظر امکانات و شرایط پذیرش این افراد و مصوبات موجود و اسناد بالادستی در مرکز مدیریت محدودیت داریم؛ برای تحصیل قشر خاص بهمنظور اهداف خاص با شرایط خاص را میپذیریم و افرادی که خودشان میخواهند تحصیل کنند به مرکز مدیریت حوزههای علمیه مراجعه نکنند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون برای حضور این قشر در مرکز مدیریت حوزههای علمیه اقدامی انجام نشده است؟ افزود: مدارس و ظرفیت پذیرش مرکز مدیریت محدود است و تنها میتواند پاسخگوی نیازهای خودش باشد اما در حوزه آزاد هیچ مشکلی برای پذیرش ندارند.
معاون آموزش مرکز مدیریت حوزههای علمیه ادامه داد: تاکنون چنین تقاضایی بهصورت گسترده از مرکز مدیریت حوزههای علمیه نشده است و اگر بوده موردی بوده که به مدارس ارجاع داده شدند و لذا نیازی نیست که سیستم اداری مرکز حوزه در این زمینه اقدامی انجام دهد.
لینک مطلب: | http://iransepid.ir/News/33692.html |