printlogo


کد خبر: 33678تاریخ: 1400/3/3 11:36
اصلاح آیین‌نامه آموزشی دوره متوسطه حرفه‌ای
اصلاح آیین‌نامه آموزشی دوره متوسطه حرفه‌ای
دبیرکل شورای‌ عالی آموزش و پرورش مصوبه «اصلاحات آیین‌نامه آموزشی دوره متوسطه حرفه‌ای» را جهت اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی  امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ در متن مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش آمده است که به استناد مصوبه جلسه ۹۴۱ شورای‌عالی آموزش و پرورش موضوع «واگذاری اختیار تصویب برخی از مقررات به کمیسیون معین شورای‌عالی آموزش و پرورش » کمیسیون معین مقرر می دارد اصلاحات زیر در آیین‌نامه آموزشی دوره متوسطه حرفه‌ای اعمال شود.

در ادامه به برخی از مهمترین مفاد این مصوبه اشاره می شود:

- عنوان آیین‌نامه به « آیین‌نامه آموزشی دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه» تغییر یابد و از سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به صورت قطعی اجرا شود.

- دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مشتمل بر سه پایه تحصیلی است و مدت آموزش در آن، سه سال است. تعداد واحدهای درسی مورد نیاز جهت دریافت  دیپلم دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه حداقل ۹۶ واحد است.

- دانش‌آموزان پایه دوازدهم که تا پایان دوره تابستانی همان سال موفق به گذراندن برخی از درس‌ها نشوند، می‌توانند در سال چهارم یا پنجم جهت فارغ‌التحصیلی، علاوه بر واحدهای مجاز در سال تحصیلی، حداکثر شش  واحد از دروس نظری را که در آن نمره قبولی کسب نکرده‌اند، به صورت غیر حضوری انتخاب واحد کنند.

- دانش‌آموز پایه دوازدهم که تا پایان تابستان سال تحصیلی، حداکثر در دو ماده درسی غیرمهارتی موفق به کسب نمره نصاب قبولی نشود، می‌تواند در ارزشیابی مهرماه همان سال همراه با غایبین موجه دوره تابستانی شرکت کند و در صورت احراز شرایط قبولی در آن درس یا درس‌ها نمره وی در دوره تابستانی ثبت و حسب مقررات، گواهینامه پایان دوره برای وی صادر می‌شود.

- برنامه آموزشی دوره تابستانی به مدت شش هفته ( پنج هفته کلاس و یک هفته ارزشیابی) اجرا می شود. دانش‌آموزان در این دوره، درس‌ها را به صورت حضوری، نیمه حضوری یا غیر حضوری انتخاب واحد کرده و در ارزشیابی پایان دوره تابستانی (شهریورماه) شرکت خواهند کرد. درس‌های مهارتی  و درس‌هایی که ارزشیابی آن‌ها فرآیند محور است، باید به صورت حضوری یا نیمه حضوری ارائه شود.

- هر دانش‌آموز در دوره تابستانی مجاز خواهد بود حداکثر تا ۱۶ واحد از درس‌هایی را که نتوانسته است قبول شود، انتخاب کند که از این تعداد، حداکثر هشت واحد را می‌تواند به صورت حضوری و یا نیمه حضوری و مابقی را به صورت غیرحضوری انتخاب کند.

- برگزاری دوره تابستانی به‌ صورت متمرکز با برنامه‌ریزی و هماهنگی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان، در یک یا چند مدرسه برابر مقررات مربوط بلامانع است.  برگزاری این دوره برای دانش‌آموزان رایگان و ساعات ارائه هر درس حضوری چهار برابر و نیمه حضوری دو برابر ساعات آموزش هفتگی همان درس در طول سال تحصیلی است. همچنین تعداد دانش‌آموز برای تشکیل دوره تابستانی به صورت حضوری و یا نیمه حضوری حداقل سه نفر است.

- در هرسال تحصیلی تمامی واحدهای درسی با توجه به رشته مهارتی و برابر جداول مربوط به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و درس‌های انتخابی نیز با توجه به استعداد، علاقه، نیاز دانش‌آموز و امکانات مدرسه و شرایط بومی استان ارائه می‌شود. همچنین در انتخاب آن دسته از درس‌های انتخابی که برای سه سال ارائه شده است، رعایت ترتیب ارائه درس با توجه به پایه آن درس، الزامی است. تغییر درس انتخابی دانش‌آموز در پایه یازدهم و دوازدهم نیز منوط به موافقت شورای مدرسه و ارائه یک درس انتخابی جدید است.

- دانش‌‎آموزی که قبل از برگزاری امتحانات نوبت اول به مدرسه دیگری منتقل شود، باید درس انتخابی ارائه شده در مدرسه جدید را انتخاب کند. دانش‌آموزی که پس از برگزاری امتحانات نوبت اول به مدرسه دیگری منتقل شود و درس انتخابی ارائه شده در مدرسه جدید، همنام با درس انتخابی مدرسه قبلی باشد، در این صورت نام درس انتخابی و نمره مأخوذه نوبت اول وی، در کارنامه محفوظ می‌ماند و همانند سایر دانش‌آموزان ادامه تحصیل می‌دهد.

- دانش‌آمـوزی که پس از بـرگـزاری امتـحانات نوبت اول، به مدرسه دیگری منتقل شود و درس انتخابی ارائه شده در مدرسه جدید، غیرهمنام با درس انتخابی مدرسه قبلی دانش‌آموز باشد، درس انتخابی و نمره مأخوذه نوبت اول وی حذف و درس انتخابی ارائه شده در مدرسه جدید جایگزین آن می‌شود. در این صورت نمره مأخوذه نوبت دوم، برای ارزشیابی مستمر و پایانی نوبت اول نیز منظور می‌شود.

- مواد درسی موضوع این ماده با درس‌های همنام در دوره دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش) متفاوت است و قابل تطبیق نیست.

- ثبت‌نام دانش‌آموزان ورودی به پایه دهم، با حضور دانش‌آموز، پدر یا مادر یا سرپرست وی انجام می‌گیرد. دانش‌آموزی که به دلیل بیماری یا هر علت دیگری نمی‌تواند برای ثبت‌نام در مدرسه حضور یابد، امور ثبت‌ نام و انتخاب واحد وی در زمان مقرر توسط سرپرست  او انجام می‌شود.

- حداکثر سن ثبت‌نام درپایه های دهم، یازدهم و دوازدهم، به ترتیب ۲۱، ۲۲ و ۲۳ سال تمام است. در مورد دانش‌آموزانی که برای چهارمین یا پنجمین سال تحصیل می‌کنند دو سال به شرط سنی آنان اضافه می‌شود.(ملاک محاسبه سن دانش‌آموز برای ثبت‌نام اول مهرماه هر سال خواهد بود). ثبت نام دانش آموزان پسر با شرایط سنی فوق منوط به بلامانع بودن ادامه تحصیل آنان از نظر نظام وظیفه است. ثبت‌نام و تحصیل مجدد دانش‌آموز غیرمشمول نظام وظیفه که ترک تحصیل داشته است نیز با رعایت شرایط سنی بلامانع است.

- اتباع خارجی و فرزندان آنان، پناهندگان و رانده شدگان دیگر کشورها برای ثبت‌نام باید مدرک هویتی، اقامتی و پناهندگی معتبر و مورد تأیید مراجع ذی‌ربط ارائه دهند.

- ارزشیابی تحصیلی و تربیتی دانش‌آموزان به شرح زیر انجام می‌شود:

الف) ارزشیابی نوبت اول (لغایت پایان دی ماه)

ب) ارزشیابی نوبت دوم (لغایت پایان خردادماه)

ج) ارزشیابی از دانش‌آموزان ثبت‌نام شده در دوره تابستانی (لغایت۲۰ شهریورماه)

ارزشیابی از غایبین موجه خرداد و شهریور، حداکثر دو هفته پس از اعلام نتایج ارزشیابی‌های مذکور انجام می‌شود. ارزشیابی ویژه دانش‌آموزان مشمول تبصره ۳ ماده ۴ این آیین‌نامه در مهرماه انجام می‌شود.

همچنین در ایام ارزشیابی پایانی نوبت اول، کلاس‌های درس دایر خواهد بود، ولی مدارس می توانند با اخذ مجوز از کمیسیون خاص استان، حداکثر به میزان دو هفته متوالی کلاس درس را در نوبت اول تعطیل نمایند. در این صورت مدیر مدرسه موظف است مراتب را به صورت مکتوب به اولیای دانش‌آموزان اطلاع دهد. در ایام برگزاری ارزشیابی نوبت دوم، کلاس‌های درس دایر نیست.

در مناطق گرمسیری، ارزشیابی پایانی نوبت اول و دوم به تشخیص کمیسیون خاص مناطق حداکثر دو هفته زودتر برگزار خواهد شد.

مدرسه می‌تواند  با اخذ مجوز از کمیسیون خاص استان، از دانش‌آموزی که به ضرورت به اتفاق والدین خود به خارج از کشور عزیمت خواهد کرد، حداکثر یک ماه قبل از شروع ارزشیابی پایانی، ارزشیابی به‌عمل آورد.

- ارزشیابی آن دسته از درس‌های انتخابی که فعالیت محور هستند، به صورت مستمر از مجموعه فعالیت‌های دانش ­آموز در طول هر نوبت انجام می ­شود و ارزشیابی پایانی ندارد و میانگین نمرات مستمر در هر نوبت به عنوان نمره پایانی ثبت می‌شود.

- پذیرش گواهینامه‌های مهارتی دانش‌آموز به شرط مرتبط بودن با رشته‌های مهارتی دوره، پس از تأیید مرجع صادرکننده، مطابق با شیوه‌نامه ارسالی سازمان آموزش و پرورش استثنایی انجام می‌شود.

 


لینک مطلب: http://iransepid.ir/News/33678.html
Page Generated in 0/0056 sec