مناسب سازی ۸۰۰ اتوبوس برای معلولان پایتخت
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به مناسب سازی تهران برای استفاده همه شهروندان گفت:تمام مناسب سازیهایی که در پیاده روها صورت گرفت با رعایت اصول فنی شهرسازی انجام شده است.
|
به گزارش ایران سپید به نقل از پایگاه خبری شهر، محمد علیخانی که در نشست «بررسی عملکرد مدیریت شهری دوره پنجم با محوریت دسترس پذیری – تهران شهری برای همه» در فضای مجازی سخن میگفت، افزود:در حمل و نقل عمومی نیز اتوبوس ها مجهز به رمپهای مخصوص عبور ویلچر شده اند. در مترو نیز به موضوع مناسب سازی برای معلولان و تردد آنها توجه شده است. آسانسورهای مترو در گذشته جدی گرفته نمی شد و به پله های برقی اکتفا کرده بودند. اما در مدیریت جدید شهری ایستگاه مترویی در شهر تهران نداریم که بدون آسانسور افتتاح شود.
او تصریح کرد:براساس مصوبهای که در شورای شهر داشتیم، سیستم هشدار صوتی چراغ های راهنمایی و رانندگی را به نتیجه رسانده ایم. ۴-۵ چهارراه مجهز به این آلارم ها بودند اما سیستم های آنها قدیمی شده بود. این سیستم هشدار صوتی چراغ های سبز، زرد و قرمز به روشندلان اعلام میکند. سیستم های قدیمی را به روز و برخی از چهارراه ها را به این سیستم مجهز کردیم. دسترسی معلولان به ساختمان ها نیز در ضوابط شهرسازی لحاظ شده و این ضواب بسیار جدی پیگیری می شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: اعتبار خوبی برای سرویس دهی رایگان برای دانش آموزان معلول و نابینا اختصاص دادهایم. عوارض طرح ترافیک و بلیت حمل و نقل عمومی با تخفیف های ویژه در اختیار معلولان قرار می گیرد.
جهت گیری صدا و سیما در پوشش خبرها
علیخانی با اشاره به این که حوزه اطلاع رسانی ضعف از ما بوده است، گفت: مرکز مطالعات شهرداری جهت جمع آوری عملکرد اعضای شورای شهر دوره پنجم اقدام به جمع آوری اطلاعات و مصاحبه ها کرد و پس از جمع آوری اطلاعات اعلام کرد که درباره بسیاری از کارهایی که خوب انجام شده، اطلاع رسانی نشده است. البته ما فکر کردیم برخی رسانه ها مانند صدا و سیما این عملکرد را پوشش می دهند، اما اینگونه نبود. به عنوان مثال چند روز پیش مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط ۱۰ مترو، به عنوان بلند ترین خط مترو کشور برگزار شد. صدا و سیما در خبرها این عملیات را به نام قرارگاه خاتم الانبیا تمام کرد و نه اسمی از مترو، شهرداری و حمل و نقل در خبرهای صدا و سیما نبود و فقط نام پیمانکار را برد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران تاکید کرد: بدهی بالای ۵۰هزار میلیارد تومان برای شهرداری شوخی نیست. در این شرایط فعالیت بسیار سخت است. اما فعالیت جدید مدیریت شهری متوقف نشد.
مینی بوسهای مناسب سازی شده برای معلولان
او افزود: این که ادعا کنیم تمام پروژه های شهر تهران مناسب سازی و سپس افتتاح می شود، را قبول ندارم. اما تمام ایستگاه های مترو با مناسب سازی افتتاح می شود. ما باید نظارت داشته باشیم و خروجی مصوبات را رصد کنیم.
علیخانی درباره افزایش تعداد ونهای مخصوص معلولان گفت: برای این کار فراخوان دادیم اما متاسفانه در داخل کشور کسی در این فراخوان شرکت نکرد. طبق آخرین مذاکره با شرکت واحد، قرار شد که مینی بوس ها را برای معلولان مناسب سازی کنند که اعتبار این بخش از بین نرود. اگر شرکتی وجود دارد که می تواند این ون ها را در اختیار دارد، ما از او آن استقبال می کنیم و می تواند پای میز مذاکره شرکت واحد برسد.
۱۵میلیارد تومان برای استفاده معلولان از حملونقل عمومی
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به مصوبات گفت: تبصره ۳۱ بودجه ۱۴۰۰ شهرداری ۱۵درصد از ردیف ها را صرفا به مناسب سازی برای معلولان اختصاص داده است و سرجمع اعتبار آن ۳۰۰ میلیارد تومان است. ضمن آن که ۳۰ میلیارد تومان نیز برای کارت بلیت حمل و نقل عمومی و ۲۰ میلیارد تومان برای حمل و نقل کودکان استنثنایی در نظر گرفته شده است.
علیخانی ادامه داد: دسترسی به آسانسورها و دسترس پذیر کردن شهر برای معلولان و سالمندان در دستور کار مدیریت پنجم بوده و طبق آن حرکت می کند. در بند ۲ ماده ۴۷ برنامه ۵ساله نیز ضوابط به دسترس پذیری برای گواهینامه های ساختمان و صدر پروانه ها اشاره کرده است. ستاد مناسب سازی مصوبه سال ۸۴ اما در دوره مدیریت پنجم شهر تهران احیا شد. ۹۰ ایستگاه مترو در برنامه مناسب سازی قرار دارد. بهسازی ۱۵۴ آسانسور در خطوط ۱، ۲، ۵ و ۷ و ۷ مترو انجام شده است.
او افزود:اطلاع رسانی با زبان اشاره در نمایشگرها و آموزش راهبران مترو و رانندگان اتوبوس نیز در این راستا انجام شده است. ۳۰۲ ایستگاه اتوبوس به رمپ ورودی و مسیر ویژه نابینا مجهز شده و تجهیز ۲۳ ایستگاه باقی مانده است. ۱۱۰۹ اتوبوس به رمپ ویلچر مجهز شده است. ۶۲ خودرو ون و ۷۴ اتوبوس مجهز، به جانبازان و معلولان خدمت می کنند. حتی سرویس بهداشتی فرنگی نیز در پایانه شرق و بیهقی برای استفاده معلولان نصب شده است. خروجی کنترل ترافیک هشدار دهنده برای نابینایان سر چهارراه ها نصب شده است.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به کارت بلیت رایگان مخصوص معلولان، گفت: در سال ۹۸ تعداد ۲۲ میلیون تراکنش در مترو و تعداد ۳۳ میلیون تراکنش در اتوبوسرانی انجام شده که مجموع اعتبار آن ۱۵ میلیون تومان بوده است. در سال ۹۹ این آمار اما به دلیل استفاده کمتر از حمل و نقل عمومی در دوره پاندومی کرونا ۳۰ درصد کاهش یافته است. بعد از یک دوره ناموفق در حمل و نقل، شاهد جهشی در امور حمل و نقل پایتخت بودیم.
علیخانی تاکید کرد: از نام های مقدس از میدان امام حسین (ع) استفاده شد و المان های بی معنا در آن ساخته شده است. اما مردم و کسبه اطراف میدان امام حسین (ع) بعد از این جریان را بیچاره کرده است. سعی کردیم مشکل آنها را حل کنیم و در راستا مناسب سازی و دسترس پذیر شدن شهر برای معلولان و سالمندان پیاده راه ۱۷ شهریور ساماندهی شد.
۸۰۰ اتوبوس مناسب سازی شده برای معلولان
یک فعال حقوق معلولان در تهران هم در این نشست مجازی با اشاره به اقداماتی که شهرداری تهران در زمینه مناسب سازی پایتخت برای معلولان و سالمندان گفت: شهرداری برای خرید ۸۰۰ اتوبوس اقدام کرده است.
بهروز مروتی تصریح کرد: درباره مناسب بودن این اتوبوس ها پرس و جو کردیم که مشخص شد خوشبختانه پیروز حناچی، شهردار تهران شخصا بر مناسب بودن اتوبوس ها نظارت داشته است.
لینک مطلب: | http://iransepid.ir/News/33625.html |