قوانین قرنطینه خانگی و موانع سر راه نابینایان آمریکایی
شیوع ویروس کرونا، در هر گوشهای از دنیا، نوع خاصی از دردسرها را برای گروههای مختلف مردم به وجود آورده است.
|
به گزارش ایران سپید قوانین مقابله با شیوع این ویروس هم کشور به کشور و در برخی کشورهای دارای حکومتهای فدرال، ایالت به ایالت متفاوت است. به عنوان یک نمونه، آمریکا از آن دست کشورهایی است که برای فروشگاهها و رستورانهایش قوانین سفت و سختی را وضع کرده است. مثلاً در باره رستورانها، قانون شهروندان را ملزم کرده فقط به شکل سواره غذایشان را تحویل بگیرند و اجازه پیاده شدن از خودرو را ندارند. تخلفی هم اگر در این راستا صورت پذیرد، این رستورانها هستند که مشمول جریمههای سنگین میشوند. از جمله اقشاری که این قانون برایشان دردسرساز شده، افراد نابینا و کمبینای آمریکایی هستند.
«Chrichelle Brown,»، یک نابینای ساکن واشنگتن است که از این وضع شکایت دارد. او خود را یک نابینای وابسته به قوای لامسه میداند. از اینکه نمیتواند توی فروشگاهها گشت بزند و کالاهای مختلف را لمس کند، ناراضی است. او از لمس کردن اشیا میترسد و معتقد است کاری که پیشتر با لذت انجام میداده، حالا به خاطر ترس از ابتلا به کووید ۱۰ برایش هراسانگیز شده است.
برون میگوید علیرغم آنکه قوانینی در فروشگاههای بزرگ وضع شده که نیروهای خدماتی را ملزم به کمک به مشتریان معلول میکند، معلولان خود تمایلی به دریافت کمک در وضعیت احتمال ابتلا به کووید ۱۹ نشان نمیدهند. از نظر برون این عدم تمایل البته دو طرفه است؛ چه، نیروهای خدماتی هم سعی دارند فاصله را حفظ کنند و از یکی دو متری و صرفاً با کمکهای کلامی به یاری نابینایان میروند که معمولاً زیاد کارساز نیست. یکی دیگر از قوانین دست و پا گیر، یک طرفه کردن راهروها در فروشگاههای بزرگ است. نابینایان نمیتوانند به سادگیِ قبل از کرونا در میان قفسهها گشت بزنند.
«Mark Riccobono,»، رئیس فدراسیون ملی نابینایان آمریکا در این باره میگوید: «به خاطر همین موانع و مشکلات است که ما بر تمهیدِ شیوههای مختلفِ خرید کردن تأکید میکنیم. شیوههایی که برای نابینایان هم قابل استفاده باشد.» مدیر یک فروشگاه زنجیرهای در باره تمهیداتی که برای مشتریان معلول و سالمندان در نظر گرفته میگوید: «ما ساعت شش تا هفت صبح را به مشتریان معلول و سالمندان اختصاص دادهایم. در این ساعت فروشگاه تعطیل است و هیچ مشتری دیگری اجازه ورود ندارد و با توجه به ضد عفونی فروشگاه در ساعات پایانیِ شب، فروشگاه در پاکترین و ایمنترین حالتِ ممکن قرار دارد.»
فروشگاههای زنجیرهای «Wegman» و «Target» هم از دیگر کسب و کارهایی هستند که راهکارهایی را برای مشتریان نابینا در نظر گرفتهاند. این فروشگاهها زیرساختهای لازم برای استفاده نابینایان از سرویس تلفنی AIRA را فراهم کردهاند. «AIRA» یک سرویس اینترنتی مبتنی بر ارتباط ویدئویی است که از طریق آن یک فرد بینا، کاربر نابینا را مشاهده میکند و میتواند او را راهنمایی کند.
فدراسیون ملی نابینایان آمریکا به عنوان متولی حقوق صدها هزار نابینا در این کشور، از ابتدای شیوع کرونا در آمریکا تا همین امروز در حال تلاش و مذاکره با نهادها و ارگانهای دولتی و غیر دولتی است تا بتواند موانع ناشی از قرنطینههای خانگی را از سر راه نابینایان بردارد و امکان زندگی عادی را در شرایط قرنطینه برای آنها فراهم کند.
لینک مطلب: | http://iransepid.ir/News/20735.html |