اولین مرکز مشاوره خانواده مدارس استثنایی افتتاح شد
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت: با وجود تلاشهای صورت گرفته برای جبران کمبود نیرو ، هم اکنون یکصد معلم در سال تحصیلی جاری کم داریم.
|
به گزارش ایران سپید سید حسین قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بازنشستگی یکصد نیرو و کمبود نیروهای آموزشی و توانبخشی در سال گذشته، این نهاد در سال جاری با حدود هفت هزار ساعت کمبود نیروی انسانی در هفته مواجه است.
وی ادامه داد: برای تامین کمبود ۳۵۰ نیرو لازم در سال تحصیلی جاری، علاوه بر بکارگیری ۱۰۰ نیروی حق تدریسی از مدیران و معاونین و همچنین تجمیع کلاس ها برای رفع این مشکل کمک گرفته شد.
قاسمی تصریح کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی مازندران یکصد نیرو نیاز دارد و این درحالی است که امسال هم ۱۶۵ نیرو این سازمان در شرف بازنشستگی قرار دارد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران با اشاره به سابقه بالای افراد شاغل در بدنه آموزش و پرورش استثنایی که شامل معلمان و کادر توانبخشی است، گفت: امسال با وجود تلاش های صورت گرفته ۲ برابر سال گذشته با کمبود نیرو مواجه هستم که با ادامه روند بالای بازنشستگی نیروها در این حوزه و عدم جایگزینی لازم سال آینده وضعیت وخیم تر خواهد شد.
وی همچنین از کمبود فضای آموزشی در استان به ویژه در ساری خبر داد و اظهار داشت: برای پوشش حدود ۸۰ دانش آموز اوتیسم در ساری ساخت یک مدرسه ضروری است و در این راستا برای تامین زمین حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع برای ساخت این مدرسه نیاز به مساعدت خیرین یا مسئولان شهر داریم.
قاسمی خاطر نشان کرد: برای کاهش کمبود فضای آموزشی استان ۳پروژه در شهرهای نوشهر، بابل و بابلسر از سوی خیرین و ۲ پروژه چمستان و سوادکوه نیز از سوی این اداره در حال ساخت است که در صورت تامین اعتبار تا پایان امسال تکمیل خواهند شد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران افزود: هم اکنون ۲ هزار و ۸۰۰ معلول در ۵۳ مدرسه استثنایی استان که ۱۶ واحد از آنها هنرستان پیش حرفه ای و حرفه ای برای ناشنواها، کم توان ذهنی ها و معلولان جسمی و حرکتی و سایر معلولیت ها و مابقی ابتدایی و پیش دبستانی می باشند مشغول به تحصیل هستند.
وی همچنین از تحصیل ۳ هزار دانش آموز، دیرآموز در مدارس عادی این استان در سال جاری تحصیلی خبر داد و گفت: با توجه به سیاستهای ابلاغی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، خدمات آموزشی به دانش آموزان دیرآموز پایههای اول تا سوم دوره ابتدایی در مدارس عادی ارائه میشود.
قاسمی ادامه داد: دانش آموزان دیرآموز که با بهره هوشی ۷۰ تا ۸۴ درصد در مقایسه با دانش آموزان عادی رفتارهای سازشی ضعیف تر و قابلیت یادگیری کمتری دارند که به طور میانگین حدود ۱۰ درصد از جامعه دانش آموزی را شامل می شوند.
وی خاطرنشان کرد: حدود ۲ هزار دانش آموز استان نیز که به لحاظ ذهنی مشکل نداشته ولی در یک یا چند درس مشکل یادگیری دارند در ۴۰ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری مشغول آموزش هستند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران همچنین از هزینه ۳۶۰ میلیون توامنی سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان این حوزه در مهرماه خبر داد و گفت: ۵۰ درصد این هزینه از سوی این اداره و مابقی نیز از سوی خانواده های دانش آموزان تامین شد.
وی با اشاره به پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان هزینه خدمات درمانی و توانبخشی به دانش آموزان زیر پوشش این اداره در سال گذشته افزود: این دانش آموزان می توانند از خدمات توانبخشی و درمانی همچون هزینه های درمانی، دارو ، جراحی، پروتز، اندام مصنوعی، عصا، واکر، ویلچر و کاشت حلزون بهره مند شوند.
امسال ۵۳۸ هزار و ۴۳۸ دانشآموز در حدود چهار هزار مدرسه در مازندران تحصیل می کنند.
لینک مطلب: | http://iransepid.ir/News/19127.html |