خدمات بانک مسکن برای نابینایان
مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن با تشریح مزایای سامانه آوا برای افراد کمبینا و نابینا، از توسعه این سامانه با همکاری شرکتهای پشتیبان خبر داد.
|
به گزارش ایران سپید به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن این بانک در دوازده ماه نخست شروع به کار دولت دوازدهم، سعی در گسترش خدمات خود بهتمامی مشتریان داشته است. در سالهای گذشته، افراد کمتوان ازلحاظ بینایی و افراد سالمند، نمیتوانستند از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده کنند و این موضوع باعث کاهش مطلوبیت خدماتدهی به این افراد شده بود؛ اما در اسفندماه سال ۱۳۹۶، بانک مسکن با راهاندازی سامانه آوا، گامی بزرگ برای ارائه خدمات بانکی به این افراد کمتوان برداشته شد.
در این سامانه که بر روی برخی از دستگاههای خودپرداز قرار دارد، تمامی متنها شامل مواردی نظیر نام و نام خانوادگی، مبالغ، شناسه قبض و پرداخت، صورتحساب، شرح خطاها و نتایج ارسالی قابل قرائت توسط دستگاه خودپرداز خواهد بود و بهصورت پارامتریک قابلتعریف است.
ساسان شیردل، مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن در خصوص شاخصهای این سامانه گفت: «در زمان سرویسدهی به مشتریان متنها به شکل مکانیکی وجود دارد، اما این سامانه به شکل پویا و دینامیک، عملیات را از طریق آوایی به اطلاع مشتریان میرساند و به شکل صوتی خدمات بانکی را ارائه میکند.
این موضوع برای افراد کمتوان، نابینا و کمبینا و همچنین افراد سالخورده که برای ارتباط با سیستمهای مکانیکی، دچار مشکل هستند، طراحیشده است. با فعال شدن این سامانه، فرد در یک خودپرداز قرار میگیرد و این سامانه نحوه تراکنش را به اطلاع مشتری میرساند که این کار با ملاحظات امنیتی صورت میگیرد.
او بابیان اینکه این سیستم در حال حاضر در چهار نقطه از دستگاههای خودپرداز پیاده شده است، گفت: «این چهار نقطه نزدیک مراکز آموزشی نابینایان و کمبینایان است؛ که البته با شرکتهای پشتیبان در حال مذاکره هستیم که این سیستم در تمامی دستگاههای خودپرداز بانک مسکن راهاندازی شود.»
شیردل افزود: «در حال حاضر در ۱۹۰۰ نقطه دستگاه خودپرداز وجود دارد که هر یک از این دستگاهها از برندهای مختلف هستند، راهاندازی این سامانه برای تمام دستگاهها، نیاز دارد که شرکتهای پشتیبان با بانک مسکن همکاری کنند. باید این سامانه با همراهی این شرکتها، در خودپردازها راهاندازی شود و درنتیجه بتوانیم که امکانات خود را برای استفاده مشتریان کمتوان از خدمات بانک افزایش دهیم.»
او تأکید کرد: «در خصوص اینترنت بانک نیز این برنامه پیگیری میشود که در تمامی درگاهها وجود داشته باشد و برای افرادی که توانایی خواندن ندارند، با ورود به اینترنت بانک تمامی فرآیند به شکل گفتاری به مشتریان توضیح داده شود.»
مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن بابیان اینکه استفاده از سامانه آوا باعث میشود که یکپارچگی خدمات به افراد کمتوان افزایش یابد، تأکید کرد: «از سوی دیگر امنیت استفاده از خدمات بانکی افزایشیافته است، زیرا در برخی شرایط مشاهده میشود که افراد کمبینا یا نابینا برای انجام یک خدمت بانکی، کارت خود را در اختیار افراد دیگر قرار میدهند.»
پیشتر سامانه آوا، بانک مسکن، برنده اول جایزه دکتر نوربخش در حوزه مسئولیت اجتماعی شده بود. این جایزه در سال گذشته توسط مسئولان بانک مرکزی به بانک مسکن اهدا شد و از ارائه این خدمت اجتماعی قدردانی شد.
لینک مطلب: | http://iransepid.ir/News/14206.html |