وی افزود: تستهای اولیه در پایگاههای سنجش انجام میشود و اگر همکاران ما نسبت به وضعیت کودکی مشکوک شود وی را به پایگاههای تخصصی ارجاع میدهند تا در آنجا با دو ابزار دیگر کنترل و مجددا سنجیده شود.
معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره شناسایی کودکان اوتیسم گفت: اگر در مرحله دوم نیز کودکی مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شود به مراکز ویژه معرفی میشود. سال گذشته حدود ۲۳۱ کودک مبتلا به اوتیسم شناسایی شدند و در مجموع بیش از ۲۰۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در مدارس داریم.
عظیم عراقی درباره علت افزایش ابتلا به اوتیسم اظهار کرد: یک علت رو به افزایش بودن آمار اوتیسم این است که خانوادهها بیشتر به مراکز مراجعه میکنند. متاسفانه با فرهنگ پنهان کاری معلولیت در برخی خانوادههای دارای عضو معلول روبرو هستیم اما با اطلاعرسانی و آموزشهای ارائه شده از بار این پنهان کاریها کاسته شده و طبیعی است که فرزندانشان بیشتر مراجعه کنند.
وی درباره روند شناسایی و درمان دانش آموزان دیرآموز نیز گفت: بیش از ۶۵هزار دانش آموز دیرآموز داریم که در روند سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان و سنجش کودکان ۵ سال تمام پیش دبستانی شناسایی شدهاند و معمولا دارای یک انحراف معیار پایینتر از هوش عادی هستند.
معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: دیرآموزها به مدارس عادی میروند و معمولا نیازی نیست به مدارس استثنایی بیایند. درباره دانش آموزان دیرآموز مهم است که با آنها در سنین خاص کار شود. در این صورت احتمال دارد هوش بهر آنها چند نمرهای افزایش یابد و از آن حالت هوش مرزی و دیرآموزی خارج شوند. به همین علت تاکید داریم سنجش سلامت یک سال زودتر و از دوره پیش دبستانی انجام شود تا فرصت داشته باشیم مداخلات درمانی انجام دهیم و کمک کنیم تا بچهها در شرایط آموزشی بهتری قرار بگیرند و با آسیبی در رشد تحصیلی روبرو نشوند.
عظیم عراقی افزود: سال گذشته ۳۴۷ هزار کودک پیش دبستانی تحت سنجش قرار گرفتند و مداخلات درمانی برای آنها در حال انجام است.