به گزارش ایران سپیدب خش نخست این جشنواره به سخنرانی مسئولان مرتبط با جشنواره سپری شد.
انوشیروان محسنی بندپی، مدیرکل سازمان بهزیستی علاوه بر تشکر از مسئولان و هنرمندان بخشهایی از پیام رییس جمهور به مناسبت روز جهانی معلولین را قرائت کرد و در انتهای اشارتش غربال اجباری و مشاوره پیش از ازدواج برای پیشگیری از معلولیتهای مادرزاد را موفقیتی در دولت یازدهم برشمرد.
نوپرست، مدیرکل معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی در حالی که مدعی بود جشنواره بستری برای هنر متعالی ایرانی و اسلامی بوده، آن را مسیری برای رونق بخشیدن تاتر معلولین دانست.
وی افزایش گروههای خارجی، توسعه فضای آموزشی، برگزاری بخش نمایشنامهنویسی و مشارکت دستگاههای کشوری و استان را ویژگی جشنواره چهارم برشمرد.
زرگرپور، استاندار اصفهان در سخنان خود اظهار داشت باید مطالبه معلولان در ایجاد فرصتهای برابر برای چشیدن لذتهای زندگی باشد و گفت: باید تلاش کنیم تا قدرت معلولان در حوزه ازدواج و شغل و موقعیتهای اجتماعی و عرصههای فرهنگی و هنری افزایش یابد.
وی برگزاری جشنواره در اصفهان را دال بر توانمند بودن معلولان برخواند.
جمالینژاد، شهردار اصفهان در فرصت سخنرانیش تأکید کرد مناسبسازی حرکتی در اعاده حق معلولان است.
قطب الدین صادقی در سخنرانی خود به عنوان نماینده هیئت داوران با اشاره به ایده تأسیس ده سالن تئاتر مخصوص مددجویان بهزیستی، نسبت به تسریع ساخت سالنها و پایگاهی خصوصی در بهزیستی و ایجاد پایگاه دائمی در تهران به عنوان ویترینی برای کارهای مددجویان تأکید ورزید.
این استاد دانشگاه خواهان توسعه ارتباطات هنرمندان کشور با جهان بیرون شد تا به دانش و تجربه دست یافته و با آثاری با غنای والا دسترسی پیدا کنیم. وی این جشنواره را جشنوارهای کاربردی خواند و اظهار داشت انی رویداد باید در جهت هدفی مشخص برای تعالی بخشیدن به هنر باشد.
صادقی گفت: جشنواره معلولین نه تجاری است و نه تجربی. باید از مسائلی سخن گفته شود که برای معلولان بحران باشد و این آثار به حل بحرانهای آنان کمک کند.
وی با اشاره به برخی آثار تلخ جشنواره تأکید کرد در آثار مختص معلولین نیاز به طنز است و ما نیازی به آثار دلرنجه نداریم؛ بلکه باید با کمک روحی بر مشکلات چیره شد.
وی افزود: با واقعیتهای زمخت کار به جایی نمیبریم و نیاز است با تغزل و تخیل اثری هنری روی صحنه بریم. محور آثار باید خود هنرمند مددجو باشد نه بازی در نقش مکمل. میدان خلاقیت باید از آنان باشند و نباید از مددجو سوءاستفاده کرد. باید تئاتر حرفهای کاملاً در اختیار مددجو باشد.
صادقی خواستار تسلط حرفهای بیشتر در تولید آثار شد و تأکید کرد دست زدن به خلاقیت نشانه خوشبینی است. وی به حضار در اختتامیه توصیه کرد از شیوه کارهای ایرانی غفلت نورزند و باید بیان ملی خود را به خصوص در این نوع از تئاتر پیدا کرد.
بیانیه بخش کودک جشنواره نیز توسط حسن دولت آبادی به نمایندگی از هیئت داواران قرائت شد. در این بیانیه تأکید شده بود معلولیت به جای ترحم به برنامهریزی نیازمند است. فعالیت تئاتر موثر است چون اهدافی چون افزایش خودباوری، گسترش نگاه زیباشناسانه و تعمق هستیشناسانه و الگوبرداری از قهرمانان و خروج از انزوا را دنبال میکند.
وی پیشنهاد کرد برای دسترسی به نمایشنامههای مرتبط از نمایشنامهنویسان شناخته شده تقاضای نگارش آثار مرتبط شود.
بندپی، معاون وزیر کار و امور اجتماعی در جواب انتقادهای قطب الدین صادقی گفت پذیرا چنین سخنانی است و تأکید کرد بهزیستی باید نسبت به عملی کردن این مسائل شرایط را فراهم کند.
وی قول داد برای تأسیس ساختمان تخصصی در حوزه تئاتر معلولین در اصفهان پنجاه درصد از تملک و اعتبار استان و پنجاه درصد هم از سمت سازمان بهزیستی اعتبارسنجی شود.
دولتآبادی تأکید کرد نباید فعالیت به جشنواره منتهی شود و برای راهیابی به جشنواره باید از استفاده از بازیگرانی اجتناب شود که به وجودشان نیاز نیست.
مهنام معاون اجتماعی یونسکو در ایران ضمن قرائت پروتکل یونسکو در زمینه توانبخشی به زبان انگلیسی، گفت یونسکو براساس اهداف پایدار سازمان ملل حضور در این عرصهها را در راستای افزایش فعالیتهای خود میداند. وی از جایزه امیر جابر الاحمد نیز سخن گفت که هدفش توانمندسازی دیجیتال معلولان است.
در این برنامه از تمبر جشنواره به مناسبت برگزاری چهارمین دوره رونمایی شد. بخش موسیقی جشنواره نیز با اجرای علیرضا افتخاری دنبال شد.
همچنین مرضیه برومند و زهرا صبری از گروه نمایش «قصه بخت» از اصفهان برای شرکت در هفدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک دعوت به عمل آمد.