کد خبر: 34785
آموزش دانش‌آموزان استثنایی نیازمند ۵ تا ۱۰ برابر زمان و اعتبار بیشتر
معاون وزیر آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه ۵ تا ۱۰برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر نیاز دارد.

به گزارش ایران سپید به نقل از آموزش و پرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در اولین جلسه شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان جنوبی، با بیان این که تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه بین ۵تا ۱۰برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر نیاز دارد، اظهار کرد: از دو جهت به آموزش و پرورش استثنایی نگاه ویژه ای وجود دارد، آموزش و پرورش استثنایی، پیشرو نظام تعلیم و تربیت است و حساسیت ویژه ای بر روی آن در حوزه عدالت ترجیحی آموزشی وجود دارد.

وی با بیان این که آموزش و پرورش استثنایی در چهار قلمرو خدمات فراسازمانی ارائه می دهد، گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، ارائه خدمات از طریق مراکز مشکلات ویژه یادگیری، طرح تلفیقی فراگیر و طرح هدایت چهار قلمروی است که آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و پرورش عادی خدمات ارائه می دهد.

حسینی گفت: شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه استان ها می تواند به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در حوزه فراگیری سنجش، پایین آوردن سن سنجش، استفاده و تبادل داده های غربالگری بین آموزش و پرورش ، بهزیستی و وزرات بهداشت، استفاده از داده های حاصل از سنجش و داده پژوهی، ایجاد ظرفیت های لازم برای دائمی شدن پایگاه های سنجش وارد شود.

معاون وزیر یکی از جهت گیری های نظام آموزش و پرورش را حرکت به سمت مدارس ترکیبی با آموزش های فردی دانست و گفت: طرح تلفیقی فراگیر راهی برای حرکت به سمت مدارس ترکیبی است و رشد کمی و کیفی طرح تلفیقی فراگیر و پیاده سازی کامل شیوه نامه تلفیقی فراگیر از جمله حیطه های فعالیت شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در استان ها است.

حسینی با بیان اینکه دیرآموزان مظلوم ترین قشر دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیت هستند، گفت: این شورا می تواند با همکاری معاونت آموزش ابتدایی استان ها کارگروهی تشکیل تا منجر به ارتقای کیفیت تحصیل این دانش آموزان شود.

وی افزود: یکی از خدمات ارزشمند، مؤثر و سازنده آموزش و پرورش استثنایی به دانش آموزان عادی ، ارائه خدمات حرفه ای به دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری از طریق مراکز مشکلات ویژه یادگیری است و رشد کمی و کیفی این مراکز، عدم تغییر کاربری و استقرار نیروهای حرفه ای در این مراکز می تواند در دستور کار شورا قرار گیرد.

معاون وزیر با بیان این که دانش آموزان با نیازهای ویژه با رویکرد عدالت ترجیحی نیازمند مناسب سازی در تمامی ابعاد نظام تعلیم و تربیت هستند، گفت: شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی می‌تواند مناسب سازی مختلف در تمامی ابعاد را از طریق تمامی معاونت های ادارات کل برای دانش آموزان با نیازهای ویژه از جمله استانداردسازی فضاهای آموزشی، ورزشی، کارگاهی و آموزشگاهی انجام دهد.

وی افزود: تأمین و مناسب سازی نیروی انسانی نیز از دیگر حیطه هایی است که شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی می‌تواند به آن ورود پیدا کند .

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای سازمان، سالانه ده درصد از ورودی های آموزش و پرورش باید به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یابد و این شورا باید در گرفتن سهمیه های استانی برای استثنایی تلاش کند.

وی تبیین بسته های تحولی آموزش و پرورش استثنایی را از دیگر وظایف شورا دانست و گفت: برخی از برنامه های سه بسته تحولی سال گذشته سازمان، استمراری است و برای سال جاری نیز دو بسته تحولی آموزش، پرورش، توانبخشی و تربیت بدنی خانواده محور و غربالگری نوآموزان ۵تا ۷ساله به منظور شناسایی مشکلات ویژه یادگیری تدوین و اجرایی شده است.

جانشین وزیر در طرح هدایت در ادامه با بیان این که تاکنون ۶هزار و ۷۰۰تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان استان خراسان جنوبی اهدا شده است، گفت: در سال جاری ۷میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان اعتبار از طریق سازمان نوسازی مدارس برای خرید تجهیزات هوشمند آموزشی به استان خراسان جنوبی اختصاص خواهد یافت.

 وی افزود: همچنین در سال جاری و در قالب نهضت توان افزایی ۲ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آموزشی، ورزشی و توان افزایی دانش آموزان استثنایی استان خراسان جنوبی اختصاص خواهد یافت.

Page Generated in 0/0045 sec