به گزارش ایران سپید به نقل از جامعه 24، سید جواد حسینی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره شرایط و امکانات تحصیلی فراهم شده ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی، اظهار کرد: ۴ هزار و ۹۶۴ دانش آموز با آسیب بینایی در قالب دو طرح تلفیقی و فراگیر در ۲۵ مدرسه ویژه نابینایان مشغول به تحصیل هستند و ۵۹۷ معلم مسئولیت آموزش این تعداد دانش آموز را عهدهدارند که ۲۴۴ معلم از این تعداد، خودشان نابینا هستند. همچنین تعداد رشتههای هنرستانی ویژه نابینایان، هشت رشته است و ۹ مدرسه شبانه روزی ویژه این دانش آموزان فعال است. در مجموع تعداد ۴۶۶ کلاس درس در سراسر کشور ویژه دانش آموزان نابینا برگزار میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعلیم و تربیت دانش آموزان با آسیب بینایی در سه بعد محتوا، معلم و وسایل و تجهیزات آموزشی حائز اهمیت است و میبایست در هر سه مقوله برای این قشر مناسبسازی صورت پذیرد، ادامه داد: در بعد محتوا، کتابهای درشت خط، صوتی و بریل برای دانش آموزان با این آسیب تهیه شده است که ۱۴ عنوان کتاب فقط برای مقطع ابتدایی و ۱۲۰ عنوان به صورت بریل و ۴۳ کتاب به صورت صوتی و یک کتاب هم به صورت درشتنما در مقاطع دیگر برای این دانش آموزان مناسبسازی شده است. همچنین ۳۰ عنوان راهنمای معلم ویژه معلمان حوزه آسیب بینایی تدوین شده و در مجموع، ۷۰۰ عنوان محتوا ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی در شبکه شاد به عنوان محتوای کیفی بارگزاری شده است.
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی، افزایش رشتههای تحصیلی در شاخههای کاردانش و فنی و حرفهای از جمله ایجاد رشته کامپیوتر در دو استان خراسان رضوی و تهران در سنوات اخیر بوده است، همچنین رشته موسیقی برای نخستین بار در هنرستانهای دخترانه و پسرانه نابینای شهر تهران راهاندازی شد.پ
ارائه خدمت به دانشآموزان نابینا در سه حوزه آموزشی، حمایتی و برون سازمانی
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه در جهت توانمندسازی و مناسبسازی آموزش ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی، برنامهها و دورههای آموزشی دیگری در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: از سال گذشته، نهضت آموزش «زبان اشاره» برای ناشنوایان و آموزش «خط بریل» ویژه نابینایان را شروع کردیم که تاکنون در این طرح تعداد یک هزار و ۴۶۷ معلم و ۴۹۰ نفر از والدین این آموزشها را دریافت کردهاند. همچنین کارگاههای آموزشی با عنوان جهتیابی و حرکت ویژه نابینایان برگزار شد. تاکنون، بیش از ۵۰ مدرس کشوری درس ریاضی ویژه نابینایان تعلیم دیدهاند و نیز ۵۰ مدرس کوتاه نویسی خط بریل انگلیسی نیز تحت آموزش قرار گرفتهاند. آموزش مدرس تعمیر و نگهداری ماشینهای پرکینز و آموزش معلمان پیش دبستان ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی نیز از دیگر اقدامات در این راستا بوده است.
حسینی با بیان اینکه فارغ از بحث محتوا که باید مناسبسازی شود، این دانش آموزان در دو بخش دیگر نیز خدماتی دریافت میکنند، گفت: نخست ابزارها و وسایل کمک آموزشی و دیگری خدمات حمایتی است. در بخش ابزارهای آموزشی، وسایلی مانند حساب افزار، کیت تقویت لامسه و کیتهای تقویتی در دروس مختلف، ماشین تحریر بریل، برجستهنگار و تجهیزات توانبخشی و ... تهیه شده است. همچنین لوح راهنمای خط بریل فارسی برای اولین بار تولید و در اختیار مدارس قرار گرفته است. تهیه و تولید کیت تقویت لامسه و نیز تولید نرمافزار آشنایی با آسیب بینایی از جمله ابزارهایی است که برای نخستینبار به تولید رسیده و مورد استفاده قرار گرفتهاند.