به گزارش ایران سپید از سازمان آمورش و پرورش استثنایی، «ریحانه زحمتکش» سرپرست آموزشی مجتمع آموزشی امید بندرعباس با ۲۶ سال سابقه کار در بیان توصیه هایی برای آموزش به دانش آموزان آسیب دیده بینایی گفت: درس جهتیابی و حرکت برای دانش آموزان با آسیب بینایی بسیار مهم است و در صورت غفلت در این درس دانشآموز نابینا با عدم استقلال در زندگی مواجه میشود و در رفت و آمد، کارهای روزمره، شغل و همه ابعاد زندگی به دیگران وابسته خواهد شد.
وی به بیان اهمیت پرورش حواس در آموزش دانش آموزان با آسیب بینایی اشاره کرد و گفت: در بندرعباس بهندرت باران میبارد و هر زمان که باران میبارد دانشآموزان را به حیاط مدرسه میبرم تا بوی باران و خاک بارانخورده و نسیم ملایم که صورتشان را نوازش میکرد، حس کنند.
وی افزود: سپس دانش آموزان همین حس را با استفاده از بارش مغزی در قالب یک کارگروهی تبدیل به نوشته و به روی کاغذ میآورند که از این طریق حس نوشتن و بیان احساس در آن ها تقویت و پرورش مییابد.
خانم زحمتکش در ادامه گفت: برای تربیت شنیداری، جهتیابی، مبحث عددنویسی و شمارش در ریاضی با دانشآموزان به حیاط مدرسه میرفتیم و در حیاط مدرسه درخت میوهی کنار ( عناب) داشت. من با یکی از دانشآموزان کمبینا (آلبنیسم) درخت را به آرامی تکان میدادیم و به دانشآموزان دیگر میگفتم گوشبهزنگ باشند زمانی که دانهها پایین میافتند طبق صدایشان جهت یابی و جمعآوری کنید.
وی گفت: بعد از جمعآوری کنار یک گوشه مینشستیم و هر دانشآموز کنارهای جمعآوری شده را میشمرد و در دفتر ریاضی برای آن جدول ارزش مکانی میکشید و آن را به عدد و حروف مینوشت. سپس آن میوهها رو میشستیم و با هم میخوردیم. این باعث میشد تدریس برای آن ها همیشه دلنشین و لذتبخش باشد.
معلم دانش آموزان با آسیب بینایی به فعالیت های زنگ هنر اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی که با توجه به علایق دانش آموزانم به موسیقی و کارهای هنری به آن می پرداختم این بود که به آن ها اجازهی ضرب زدن و خواندن و همچنین تمرین دکلمه خوانی میدادم. سپس آن ها را در مراسمات درون مدرسهای و استانی شرکت میدادم. همین باعث میشد ترس و اضطراب آنها از بین برود و حس اعتمادبهنفس در آن ها تقویت شود.
وی تصریح کرد: خدا رو شکر که این روش نتیجه داد و بعد از گذشت سالها با پشتکاری که از خود نشان دادند گروه موسیقی و تئاتر را تشکیل دادند که علاوه بر اینکه اجراهای مختلفی که در مراسمات رسمی داشتند به همسالان کوچکتر از خود هم آموزش میدهند و همچنین در مسابقات فرهنگی بین همسالان بینای خود حائز رتبههای عالی شدهاند.
خانم زحمتکش گفت: به نظر من معلم یک یاد دهنده صرف نیست و معلم باید در کنار آموزش مشاور هم باشد. چون فردی که بعد از خانواده بیشترین درجه ارتباط و تأثیرگذاری را دارد معلم است. معلم است که میفهمد امروز دانشآموزانش از لحاظ روحی و جسمی در چه وضعیتی هستند. ما معلمان میتوانیم از همین روشهای مشاورهای ساده برای ایجاد رابطهی دوسویه و نفوذ عاطفی بین خودمان و دانشآموزان مان در کلاس استفاده کنیم.
وی گفت: یکی از روشهایی که من در کلاس درس اجرا میکردم این بود که اگر به یک دانشآموز در ارتباط با درس تذکر میدادم بعد از چند دقیقه بهآرامی دستانم را روی دستانش قرار میدادم. این کار ناخودآگاه باعث میشد دانشآموز حالت خمودگی را رها کند و لبخند بر لبانش جاری شود و فعالیتش را با انرژی دوباره از سر گیرد.
وی هم چنین در خصوص ارتباط با والدین گفت: اصولا مادرانی که برای اولینبار برای ثبتنام به مدرسه مراجعه میکنند بهخاطر عدم آگاهی کافی در مورد آموزش فرزندشان کمی دچار حالت ناامیدی و سردرگمی هستند. اولین کاری که من بدون واردشدن به مبحث آموزشی انجام میدهم این است که به آن ها میگویم یکلحظه میشود دوتایی بنشنیم و یک گفتگوی 15 دقیقهای دوستانه داشته باشیم. این کار واقعاً تاثیر گذار است.
«آرمین رسولی» معلم مدرسه استثنایی نورالهدی ساوه نیز به بیان چند توصیه در خصوص آموزش مجازی برای معلمان دانش آموزان آسیب دیده بینایی پرداخت و گفت: به عنوان اولین نکته باید گفت که آموزش ها باید کاملا توصیفی باشند به این معنا که دانش آموزان چون از حس بینایی بی بهره هستند و برخلاف آموزش های حضوری که به حواس شنوایی و لامسه بسیار متکی هستد در آموزش های مجازی صرفا به حس شنوایی باید اتکا کرد و باید به اندازه ای از توصیف مطالب درسی استفاده کنیم که دانش آموزان درک مطلوبی از مسئله مورد تدریس پیدا کنند.
وی با بیان اینکه در آموزش های مجازی نیز استفاده از حواس لامسه و شنوایی به طور همزمان نیاز است، گفت: زیرا گاهی نمی توانیم از طریق توصیف مطالب یا همان حس شنوایی مطلب را منتقل کنیم. در این شرایط می توانیم کلیپ و فایل های صوتی آموزشی مختص والدین دانش آموز تهیه کنیم تا با آموزش دادن والدین در مطلب درسی مورد نظر و انتقال دادن دانسته های خود به این عزیزان تدریس آن مطلب درسی را به والدین و منزل بسپاریم.
معلم دانش آموزان با آسیب بینایی تاکید کرد: همیشه به خاطر داشته باشید زمانی را در برنامه هفتگی خود به آموزش مهارت های روز مثل کار با نرم افزار های مفید برای نابینایان و کم بینایان ، نحوه ی استفاده صحیح از فضای مجازی و رایانه ، آشنایی با ابزار توانبخشی ویژه این گروه از دانش آموزان و ارتباط موثر و صحیح با جامعه اختصاص دهید .
وی با بیان اینکه ارتباط موثر و صحیح در آینده یک فرد نابینا و کم بینا نقش حیاتی ایفا می کند، گفت: فرد نابینا یا کم بینا اگر در سنین جوانی و بزرگسالی از ارتباط اجتماعی خوبی برخوردار نباشد نمی تواند در جامعه حضور پیدا کند و به کمک گرفتن از اطرافیان که ویژگی جدا ناپذیر افراد نابینا و کم بینا برای زندگی سالم و مطمئن است دست یابد.