کد خبر: 34408
آغاز غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات ویژه یادگیری
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست افتتاحیه اولین کارگاه دانش افزایی همکاران شاغل در مراکز غیر دولتی مشکلات ویژه یادگیری که با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود، از آغاز غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات ویژه یادگیری خبر داد.

به گزارش ایران سپید از آموزش و پرورش استثنایی،  سید جواد حسینی در این نشست که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، گفت: ارائه خدمات آموزشی وتوانبخشی  به دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در سال 1374 کلید خورده است و تاکنون 786  مرکز دولتی و غیر دولتی آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری برای دانش آموزان در استان های کشور تاسیس شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: فعالیت مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات یادگیری تا سال 1386 صرفا در بخش دولتی بود  که با عنایت به سیاست های وزارت آموزش وپرورش مبنی بر استفاده از مشارکت های مردمی، توسعه مراکز غیردولتی در این بخش نیز آغاز شده است و در سال تحصیلی گذشته  515 مرکز دولتی و 271  مرکز غیردولتی  در سطح کشور فعالیت داشتند.

وی با بیان اینکه هدف از تاسیس و ارائه خدمات در این مراکز، رفع مشکلات تحصیلی و فرایندی، جلوگیری از افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس عادی است، گفت: فرایند غربالگری، ارزیابی، تشخیص، شناسایی و ارائه خدمات آموزشی وتوانبخشی به دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در مراکز در دستور کار این سازمان قرار گرفته است و در سال تحصیلی 1399، تعداد 49  هزار ۶۵۲ نفردانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری در این مراکز خدمات دریافت کرده اند.
معاون وزیر با بیان اینکه به منظور  ارائه خدمات بهینه در این مراکز برنامه های کیفیت بخشی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است، گفت: تدوین شاخص ها و استانداردهای فضا، تجهیزات و فرایندهای آموزشی و توانبخشی در مراکز مشکلات ویژه یادگیری، طراحی و تولید 3 وسیله کمک آموزشی در قالب پک آموزشی تقویت مهارت های نوشتاری، توسعه کمی مراکز مشکلات ویژه یادگیری از تعداد  741  مرکز در سال تحصیلی 1399- 1398 به  786 مرکز در سال 1۴۰۰- ۱۳۹۹ از جمله این برنامه ها است.
وی افزود: هم چنین تدوین و تنظیم پروتکل های ارزیابی و مداخله ی حافظه فعال ، دست خط و دقت، اخذ مجوز چاپ کتاب پروتکل خواندن و املا، تدوین و راه اندازی اپلیکیشن جامع برای تمام گروه های دانش آموزان با نیاز ویژه،  برگزاری کارگاه های دانش افزایی همکاران شاغل در مراکز، طراحی و تنظیم پوستر و بروشور آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و درج در پایگاه اطلاع رسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی  از دیگر برنامه ها در این حوزه است. 
حسینی راه اندازی سامانه ندای همراه جهت پاسخگویی به مخاطبین،  برگزاری برنامه آموزشی زنده در حوزه توانمند سازی معلمان و والدین دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری در شبکه آموزش در برنامه مدرسه تلویزیونی ایران به مدت ده جلسه   و تولید محتوای آموزشی در قالب فیلم، پاور، جزوه، کلیپ ، نرم افزار و درسنامه در حوزه مشکلات ویژه یادگیری  و بارگذاری بیش از 1000 محتوا در سامانه شاد را از دیگر برنامه ها دانست.
    رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی به برنامـه ها و اولویـت های  مراکز دولتی و غیر دولتی مشکلات ویژه یادگیری در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: توسعه خدمات آموزشی و توانبخشی به دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری با اختلال های همبودی، توسعه ظرفیت های سامانه جامع اطلاعات آماری و عملکردی مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری، طراحی مدل بومی نظام تشخیص، شناسایی و مداخله بهنگام مبتنی بر رویکرد پاسخ به مداخله RTI و طراحی و تدوین دستورالعمل تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان دیر آموز پایه اول و دوم از جمله اولویت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ است.
حسینی به بیان وظایف و انتظارات  از مراکز مشکلات ویژه یادگیری پرداخت و گفت:  گذراندن دوره های تخصصی مشکلات ویژه یادگیری که توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی  کشور برگزار می شود، کوشش در جهت اجرای طرح شناسایی و تشخیص با هماهنگی ادارات آموزش و پرورش شهرستان و براساس شیوه نامه های ارسالی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، کسب اطلاعات و آگاهی های به روز در اجرای ارزیابی های تخصصی جهت تشخیص افتراقی مشکلات ویژه یادگیری و سایر مشکلات دانش آموزان و با توجه به نقاط قوت و ضعف آن ها و تعیین سطوح مهارتی در هر یک از مهارت های فرآیندی و تحصیلی و طراحی برنامه آموزشی ویژه فردی و گروهی که با همکاری مدرسه و والدین اجرا گردد از جمله انتظارات است.
Page Generated in 0/0034 sec