به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، ابراهیم کاظمی مومنسرائی افزود: اقدامات بهینهسازی خدمات بانکی از سال گذشته آغاز شده و سال گذشته مکاتبات زیادی با بانک مرکزی داشتیم و در دو موضوع مناسبسازی فضای فیزیکی بانکها و همچنین مناسبسازی ارائه خدمات به نابینایان ورود کردیم و بانک مرکزی از این مساله خیلی استقبال کرد.
وی اضافه کرد: با مکاتبات انجام شده با مدیران عامل بانکها موافقت شد تا خدمات برای نابینایان بهینه شود. اکنون دستورات لازم ابلاغ شده و مقرر شد تا در هشت بانک، باجهای برای ارائه خدمت به معلولان، جانبازان و نابینایان بدون نوبت اختصاص یابد.
مومن سرائی اظهار داشت: صدور کارت بانکی به صورت برجسته با درخواست فرد نابینا انجام میشود و به بانکها اعلام شده که اگر این درخواست در همه شعب به صورت آنی ممکن نباشد، خود بانکها درخواست را به بانک مرکزی بفرستند.
امکان بهرهمندی نابینایان از چک بدون داشتن فرد امین
رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسبسازی کشور از خدمت دیگری برای نابینایان در بانکهای کشور خبر داد و گفت: مقرر شده تا امکان اخذ تعهدنامه برای نابینایان داوطلب برای استفاده از چک بدون داشتن فرد امین، ایجاد شود.
مومنسرائی افزود: هرچند این موضوعات به بانکها ابلاغ شده اما باز هم کوتاه نیامدیم و مکاتبهای با همه بانکها انجام دادیم و فرمتی در زمینه میزان مناسبسازی ارسال کردیم تا به ما پاسخ دهند و براساس این فرمتها، وضعیت مناسبسازی آنها را بررسی و چند بار پیگیری کردیم و اکنون نیز در حال جمعبندی پاسخ بیش از ۲۰ بانک هستیم که به زودی گزارش آن اعلام میشود.
وی ادامه داد: اقداماتی در زمینه مناسبسازی محتوای اینترنتبانکها و وبسایتهای بانکی برای ارائه خدمات الکترونیک انجام و مقرر شده است تا امکان گویاسازی در نرمافزارهای موبایلی موجود در دستورکار بانکها قرار گیرد.
حدود ۲۰۰ هزار نفر از افراد دارای نابینایی و کمبینایی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که ۱۳ درصد کل افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی را تشکیل میدهد.