به گزارش ایران سپید به نقل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مجید هداوند معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست که در شبکه شاد نیز پخش شد، ضمن تبریک هفته گرامیداشت معلم گفت: آموزش و پرورش در دوران کرونا، نقش معلمان را برجستهتر و سرمایه اجتماعی آنان را بیشتر کرد آموزشهای مجازی موجب همکاری بیشتر اولیاء در تعلیم و تربیت دانشآموزان شد.
وی با اینکه در عصر کرونا بستر اصلی آموزشها از طریق فضای مجازی و شبکه شاد است اظهار کرد: علاوه بر آموزشهای مجازی، آموزشهای منزل محور و ارسال درسنامه نیز در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی قرار دارد و شبکه شاد نیز با پیگیریهای آموزش و پرورش استثنایی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی شده است.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی با بیان اینکه سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات به هنگام طلایی و توسعه مشارکتها سال گذشته در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شد، گفت: در راستایی اجراییسازی برنامههای بسته تحولی توسعه مشارکتها تاکنون با ۳۰ دستگاه دولتی و نهاد مردمی و عمومی تفاهم نامه منعقد شده است و آموزش و پرورش استثنایی لرستان هم در بسته توسعه مشارکتها عملکرد خوبی داشته است.
وی افزود: با مشارکت و همت خیرین تاکنون ۵۰۰ مدرسه استثنایی از ۱۷۰۰ مدرسه استثنایی موجود با مشارکت خیرین ساخته شده است.
هداوند با بیان اینکه یکی از برنامههای بستههای توسعه مشارکتها، طرح جام یعنی جمعآوری ایدههای مطلوب است، گفت: از تمامی همکاران میخواهیم که ایدههای خود را از طریق پایگاه اطلاعرسانی سازمان ارائه دهند تا پس از بررسی، ایدههای مطلوب اجرایی شوند.
وی افزود: هم چنین پارلمان مشورتی اولیا، تصمیم گیری مشارکت محور از مدرسه تا ستاد، گروه بندی تخصصی معلمان از دیگر برنامههای بسته توسعه مشارکتها است.
وی تصریح کرد: هم چنین ۳۲ دبیرخانههای استانی تأسیس شد و همه موارد تخصصی به گروههای آموزشی سپرده شد تا از ظرفیت و تخصص گروههای آموزشی استفاده شود.
هداوند با بیان اینکه سال گذشته طرح نظارت همتا جهت تجربه گردانی و مدرسه یاری اجرا شد و امسال هم جشنواره الگوهای برتر تدریس در حال اجرا است اظهار کرد: یکی از برنامههای سازمان در سال جاری بررسی افزایش گروههای تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
وی گفت: یکی دیگر از برنامههای سال جاری پیگیری آموزش دیرآموزان با همکاری معاونت ابتدایی است و در این برنامه آموزش به معلمان، دانشآموزان دیر آموز، آموزش والدین دیرآموز و آموزشهای جبرانی دیده شده است.
وی با اینکه در سال تحصیلی جاری نوآموزان دارای نشانگان مشکلات ویژه یادگیری از طریق برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شناسایی میشوند، گفت: یکی دیگر از برنامههای سال جاری سازمان توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش تلفیقی و فراگیر از طریق آموزش معلمان رابط، مدارس الگو و سامانه ندای همراه است.
وی با اینکه آموزش و پرورش استثنایی لرستان ۶۸ مرکز فعال دارد، گفت: از این تعداد ۵۰ مدرسه گروههای مختلف دانشآموزان استثنایی را تحت پوشش قرار میدهند و هم چنین ۱۸ مرکز مشکلات ویژه یادگیری نیز در استان لرستان به ارائه خدمات مشغول هستند.
وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی استان لرستان هزار و ۷۳۸ دانش آموز با نیازهای ویژه را در مدارس استثنایی و ۷۰۰ دانش آموز را نیز در مدارس عادی به شکل تلفیقی تحت پوشش قرار داده است.
هداوند در پایان گفت: ۴۶۰ دانش آموز با نیازهای ویژه لرستان فاقد تبلت یا وسیله ارتباطی هوشمند جهت دسترسی به فضای آموزش مجازی بودند تاکنون ۳۸۰ دستگاه تبلت اهدا شده است.