کد خبر: 23070
الزامی در افتتاح هر ورودی جدید مترو با آسانسور وجود ندارد
مدیر عامل مترو تهران توضیحاتی درباره افتتاح ورودی‌ جدید مترو در میدان صنعت بدون آسانسور و اعتراض جامعه معلولان ارائه کرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایلنا،«علی امام» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران درباره‌ عدم مناسب‌سازی ورودی‌های جدید ایستگاه میدان صنعت برای معلولان گفت: بهره‌برداری از ورودی‌های دوم ایستگاه‌های بسیج و میدان صنعت در هفته گذشته انجام شد. 

او درباره گلایه جامعه معلولان از این افتتاح گفت: در این ایستگاه‌ها مناسب‌سازی کاملا انجام شد و اگر حرف دیگری زده شده، حرف خلافی است. قرار بر این نیست که با اضافه شدن هر ورودی جدید به یک ایستگاه الزاما آسانسور هم وجود داشته باشد. 

امام افزود: اگر احداث آسانسور در طرح توسعه ایستگاه باشد حتما انجام می‌شود چرا که ورودی‌های دوم و سوم در نقاط دیگری با فاصله از ورودی اول قرار دارند که فلسفه آن سهولت دسترسی مردم به ایستگاه است و اینگونه نیست که هر ورودی یک آسانسور داشته باشد. 

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه رمپ معلولان، خطوط بساوایی و هندریل در وردی‌های جدید وجود دارد، افزود: در ورودی دوم ایستگاه بسیج همزمان افتتاح آسانسور هم صورت گرفت و خطوط بساوایی، رمپ و هندریل نیز وجود داشت، اما در ورودی دوم میدان صنعت رمپ معلولان و خطوط بساوایی و تمهیدات مناسب‌سازی در نظر گرفته شد اما آسانسور در این ورودی وجود نداشت، چراکه در ورودی جنوبی پیش‌بینی شده بود. 

او در پاسخ به این سوال که چرا بدون آسانسور رمپ ایجاد شده و دسترسی به رمپ بدون آسانسور عملا برای معلولان امکان‌پذیر نیست، گفت: رمپ لزوما برای معلولان نیست و برای برخی ممکن است بالا آمدن از پله‌ها سخت باشد و در رمپ بتوانند راحت‌تر حرکت کنند. 

امام در واکنش به اینکه در نتیجه معلولان نمی‌توانند از این ورودی تردد کنند و باید از ورودی جنوبی به مترو وارد شوند، گفت: ورودی جنوبی دارای آسانسور است و با ورودی شمالی فاصله زیادی ندارد. این ورودی دو سال پیش افتتاح شده بود و ضوابط اجباری ایجاد آسانسور در شهرداری وجود نداشت و بدون آسانسور افتتاح شد ولی برای احداث آسانسور اقدام شد و انشالله در فروردین ماه از آسانسور ورودی جنوبی بهره‌برداری خواهد شد. 

مدیرعامل مترو تهران افزود: برای اجرای مناسبی‌سازی در هر ایستگاه به طور متوسط حدود یک کیلومتر خطوط بساوایی و یک کیلومتر خطوط هندریل اجرا می‌شود. 

امام افزود: احداث هر آسانسور حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد. در سال جاری ۲۸ آسانسور در ایستگاه‌های مختلف مترو تهران بهره‌برداری شد و ۲۸۰ میلیارد تومان تنها برای ایجاد آسانسور معلولان در راستای رعایت ضوابط هزینه شد. 

مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو گفت: دو ایستگاه از دوزاده ایستگاه مقرر برای افتتاح در سال جاری بهره‌برداری شد و برای افتتاح دیگر ایستگاه‌ها با قوت پیگیر هستیم. در ۱۴ اسفند دو ایستگاه میدان قیام و شهید محلاتی «دروازه دولاب» افتتاح می‌شود. در ۲۰ اسفندماه نیز ۴ ایستگاه دیگر افتتاح خواهد شد و ۴ ایستگاه باقی مانده یا در روزهای پایانی اسفند و یا در فروردین سال آینده افتتاح خواهد شد. 

او در پاسخ به سوالی درباره مراحل اجرائی توسعه خط ده مترو و تهیه پیوست محیط زیستی این خط گفت: اکنون حد فاصل میدان دریاچه تا میدان کتاب در منطقه ۲،۲۲ و ۵ در مرحله اجرای خط ده قرار گرفته است. 

امام ادامه داد: کار دستگاه تی. بی. ام در میدان کتاب تمام شد و دستگاه به میدان دریاچه انتقال یافت و باید عملیات اجرای شفت آغاز شود و همچنین دستگاه تی. بی. ام مونتاژ و حفاری از سمت میدان دریاچه شروع شود. 

مدیر عامل شرکت مترو تهران افزود: در نیمه اول سال ۱۴۰۰ کار شفت تمام و حفاری آغاز می‌شود. در این فاصله مطالعات خط ده و مباحث مربوط به پیوست‌های زیست محیطی در حال انجام است.

Page Generated in 0/0061 sec