به گزارش ایران سپید به نقل از پانا، مجید هداوند معاون توانبخشی و محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری این سازمان که امروز دوشنبه 20 بهمن ماه 99 برگزار شد درباره حمایت از دانشآموزان با نیازهای ویژه در بخشهای خدمات توانبخشی، دارویی و آموزش کودکان دارای مشکل یادگیری توضیح دادند.
محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره هزینههای پرداختی سازمان در بخش دارویی گفت: بر اساس طرح خدمات حمایتی در بخشهای بیمارستانی، آزمایشگاهی و دارویی، اگر دارویی برای دانشآموز تهیه شود هزینه آن پس از بررسی پرونده پرداخت میشود.
وی افزود: در سال 98 بیش از ۱۱ هزار پرونده و در سال ۹۹ از اول مهر تا امروز بیش از ۶ هزار پرونده را بررسی کردیم - چون در اواخر سال حجم پروندهها افزایش مییابد - و همه این پروندهها پس از تایید پرداخت میشوند؛ یعنی پرونده هزینهها از زمانی که به سازمان میرسد طی کمتر از یک ماه بررسی و به خانواده پرداخت میشود.
معاون سازمان استثنایی درباره انواع هزینههای پرداختی از سوی سازمان گفت: خدمات بیمارستانی، پاراکلینیکی، اسکنها و داروهای مکمل و حتی برخی غذاهای خاص همگی پرداخت میشود.
وی تاکید کرد: از آغاز سال تحصیلی تا امروز ۴ میلیارد تومان پرداخت شده و ما پرداخت مبلغ ۷ میلیارد تومان را تا پایان سال پیش بینی کردیم.
عظیم عراقی در پاسخ به سوالی درباره خدمات سنجش سلامت جسمی و تحصیلی گفت: در آمارهایی که از سال ۹۴ داریم تغییر محسوسی در آمارها دیده نشده است؛ اما به دلیل ابزارهای مورد استفاده در سنجش، ممکن است بعضی مشکلات یادگیری شناسایی نشود.
وی افزود: در گذشته خانوادهها در بخش دیرآموزی یا اوتیسم معلولیت بچههایشان را پنهان میکردند، اما خوشبختانه امروز والدین تمایل دارند آموزش این کودکان را پیگیری کنند.
مجید هداوند معاون توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز درباره نیروها و خدمات توانبخشی سازمان گفت: خدمات توانبخشی بیرون مدرسه هرسال افزایش یافته و امسال به ۷ میلیارد تومان رسیده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره بهروز بودن خدمات توانبخشی گفت: همکاران ما از نظر دانش توانبخشی بهروز هستند اما ممکن است کمبودی در بخش تجهیزات باشد. امروز خدمات توانبخشی به صورت حضوری در مدارس و مراکز سراسر کشور در حال ارائه است.
هداوند در همین خصوص افزود: از سال گذشته مربیان پیش دبستانی درباره دانشآموزان دیرآموز آموزش دیدند و کلاسهای جبرانی برای آنها پیش بینی شده است تا، با تغییر در شیوه آموزشی و محتوا ، آنها را برای شرکت در کلاسهای عادی آماده کنند.