به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که بعدازظهر یک شنبه 23 آذرماه 99 برگزار شد، اظهار کرد: برخی از دانش آموزان کشور هیچگونه وسیله ای برای استفاده از فضای مجازی و شبکه شاد ندارند و تهیه این ابزار هوشمند اعتبار بسیار زیادی نیاز دارد. کرونا ما را به فضای جدیدی وارد کرده است که استفاده از ابزارهای دیجیتال برای آموزش ضروری است و تامین این تجهیزات و ابزار هوشمند مشارکت گسترده ای را طلب می کند.
حسینی با بیان اینکه وزیر محترم آموزش و پرورش چند سوال اساسی در این زمینه تجهیزات هوشمند مورد نیاز برای دانش آموزان مطرح کردند اظهار کرد: چه کسانی از این امکانات بی بهره اند، این دانش آموزان از چه نوع امکاناتی بی بهره اند، این دانش آموزان در کدام قلمرو جغرافیایی کشور و کدام استانها، مناطق و مدارس تحصیل می کنند، چگونه می توان با بسیج امکانات وزارتخانه، بخش دولتی، عمومی و مردمی با مشارکت همگانی این امکانات را تهیه کرد، این تجهیزات و امکانات را از کجاها می توان تهیه نمود ومکانیزم تسهیل تهیه این امکانات و نیز توزیع مناسب آن چگونه باید باشد شش سوال اساسی مطرح شده توسط وزیر آموزش و پرورش است که بر همین اساس تجهیزات هوشمند مورد نیاز دانش آموزان باید تا حد امکان تهیه شود.
وی با تشریح اهداف طرح اظهار کرد: تلاش جهت دسترسی پذیری همه دانش آموزان برای استفاده از فضای مجازی یا شبکه شاد، تحقق آرمانها و اهداف بلند سند تحول بنیادین برای استفاده از فناوری های نوین در زمینه آموزش و پرورش، شناخت دقیق از وضعیت دسترسی ناپذیری دانش آموزان استانها، مناطق، نواحی و مدارس کشور خصوصاً مناطق لازم التوجه با رویکرد عدالت آموزشی و خصوصاً تأکید بر عدالت ترجیحی و بسیج همه امکانات درون و برون سازمانی، بخش های دولتی، عمومی و مردمی، حقیقی و حقوقی با نگاه توسعه مشارکت خیرین توان افزا برای تهیه امکانات و تجهیزات فناورانه برای مناطق و دانش آموزان لازم التوجه از جمله اهداف تهیه تجهیزات هوشمند است.
وی افزود: توزیع مناسب امکانات و تجهیزات در مناطق کشور و دسترسی پذیر کردن آن برای کسانی که به این امکانات نیازمند هستند، شناخت دقیق منابع داخلی و خارجی تولید تجهیزات و تسهیل خرید ورود از مسیرهای قانونی، شناخت دقیق تجهیزات و امکانات در دسترس مردم و واگذاری آن به شکل داوطلبانه به دانش آموزان مثل تلفن همراه و تبلت های اضافی که مورد استفاده خانواده نیست و می توانند واگذار شود از دیگر اهداف تهیه تجهیزات هوشمند است.
وی گفت: طراحی کمپین یا کمپین های مناسب برای جلب و جذب مشارکت همه ظرفت های جامعه دولتی، عمومی و مردمی ونخبگان در گروهای مختلف، یکبارچه سازی و همسوسازی کمک ها در سطح کشوربرای جلب و جذب مشارکت همه ظرفت های جامعه و ایجاد حساسیت در مدیران کل و مدیران مناطق برای جلب و جذب مشارکت از جمله دیگر اهداف تهیه تجهیزات هوشمند است.
معاون وزیر تصریح کرد: شناخت وضعیت و ظرفیت تسهیلاتی بانکها، افزایش عزت نفس دانش آموزان، اجتماعی شدن آموزش و برورش، برندسازی مشارکت کنندگان و شناخت مکانیزم های تشویقی مشارکت کنندگان از دیگر اهدافی است که در تهیه تجهیزات هوشمند دنبال می شود.
حسینی گام اول را شناخت دقیق ابعاد طرح دانست و افزود: شناخت دقیق از تعداد دانش آموزانی که وسایل و تجهیزات کافی برای استفاده از شبکه شاد و دنیای فناورانه را ندارند و اینکه این دانش آموزان در چه مناطقی و در چه مدارسی، چه نوع وسیله و تجهیزاتی را ندارند، شناخت دقیق ظرفیت های بخشهای عمومی و نیز بخشهای غیردولتی، مردمی و خیرین از جمله استفاده از ظرفیت های گوشی ها و تبلت های اضافی و غیر مستعمل در خانواده، استفاده از ظرفیت مطبوعات و خبرگزاری ها، صدا و سیما، مجمع خیرین مدرسه ساز، تبلیغات مدرسه ای، روابط عمومی های سازمان های دولتی و عمومی و خصوصاً وزارت آموزش و پرورش از ستاد تا مدرسه، امامان جمعه و جماعت شناخت دقیق منابع داخلی و خارجی تولید تجهیزات و تسهیل خرید ورود از مسیرهای قانونی و شناخت دقیق دانش آموزان نیازمند به تفکیک منطقه، مدرسه و جنس و خصوصا شناخت اولویت واگذاری این امکانات به دانش آموزان مراحل شناخت دقیق ابعاد طرح است.
وی با اشاره به منابع تأمین تهیه تجهیزات هوشمند اظهار کرد: خیرین مدرسه ساز، خیرین حامیان دانش آموزان محروم، شرکت های تلفن همراه، بنیاد برکت، اتاق بازرگانی، شرکت ها و کارخانه های سازنده تجهیزات، اقشار مختلف مردم، کمپین های مختلف نظیر پزشکان، معلمان، مهندسان، پوشش های متعدد نظیر نذر و وقف از جمله بخش های مردمی برای تأمین اعتبار طرح ملی مشارکتی نهضت توان افزایی هستند. تمامی بانک های کشور، صندوق های قرض الحسنه، شوراهای شهر و روستا و شهرداری ها نیز بخش های عمومی برای تأمین اعتبار طرح هستند.